2024. július 27., szombat

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Kultúra rovat

Óriáshajók V. rész - egy letűnt kor

Ebben a részben olyan hajókat nézünk meg, amik jelenleg parlagon hevernek vagy valamilyen baleset ......

[ ÚJ TESZT ]

France

SS France \ Norway


Nagyításhoz kattints a képre!

A hajó

A France , a francia Compagnie Générale Transatlantique vállalat óceánjárója volt, építését a Chantiers de l'Atlantique cég kivitelezte. Építését 1960-ban kezdték, ekkor a leghosszabb hajóként lett bejegyezve, amit addig építettek, egészen a Queen Mary 2 2004-es megépüléséig.


Nagyításhoz kattints a képre!

A hajó a France cég zászlóshajója volt 1961-1974 között, rendszeresen járta az óceánt , télen sétahajóként üzemelt. Az SS France az SS Île de France és az SS Liberté (Europa) nevű hajó leváltására építették. Kényszerből kelett megépíteni a hajót, mivel a két öregebb hajó már nem volt képes felvenni a versenyt a Cunard és a többi nagy hajózási vállalat utasszállítóival.


Nagyításhoz kattints a képre!

Az SS France-t eredetileg 75.000 GT űrtartalmúra tervezték, végül 66.343 GT űrtartalmú lett, mely nagyjából a Queen Elizabeth 2 súlyának felel meg. A hajót úgy tervezték, hogy költséghatékonyabb legyen, mint a Normadie, de egyben nagyobb legyen, mint az SS Île de France. A France-t dupla fenékkel készítették, így 8000 tonna üzemanyag tarolására volt alkalmas, mely elég volt egy New Yorki oda-vissza útra.


Nagyításhoz kattints a képre!

Első út:

1961.november 19-én elindult első tesztútjára, ahol átlagsebessége 35.21 csomó volt.
Első hivatalos útjára 1962. február 3-án került sor, amin New Yorkba vezetett, a hajó fedélzetén sok arisztokrata tartózkodott.

A sétahajózás a következő években is népszerű volt, ám 1973-ban az üzemanyagárak növekedésének hatására a hajót 1974. október 25-én kivonták a forgalomból, hiába kértek támogatást a francia kormánytól, ők inkább a Concorde utasszállító repülőgép építését és fejlesztését támogatták.


Nagyításhoz kattints a képre!

Új tulajdonosok:

1974. decemberétől a hajó a La Havre rakparton horgonyozva merült feledésbe, ám 1977-ben a Szaúd-arábiai milliomos, Akram Ojjeh megvette a hajót 24 millió dollárért. Úszó múzeumként akarta használni, de a terv sosem valósult meg. 1979-ben eladták 18 millió dollárért a Norwegian Caribbean Line vállalatnak.


Nagyításhoz kattints a képre!

1980-ban a hajó 7 napos körutazásokat kínált, köztük elsőnek Miami kikötőjébe is eljutott.
2003. májusáig maradtak a 7 napos körutazások, mígnem végül leselejtezték, utolsó útja 17 napos volt, mely során érintették: Miamit, New Yorkok, Halifaxok, Nova Scotiat, Szent Jánost, Újfundlandot és Labradort, Greenockot, Skóciát, Le Havre-t, Franciaországot és végezetül Southamptont.


Nagyításhoz kattints a képre!

2004-ben a Norwegian Cruise Line vezérigazgatója Colin Veitch kijelentette, hogy "a Norway soha nem fog újra kihajózni". 2005. május 23-án a hajót elvontatták a Malajziai Port Klang-be. A hajótest sok azbeztet tartalmazott, amit a fejlett országokba betiltottak, ezért nem kerülhette el végét a hajó.

2008-ban végleg leselejtezték Indiában és hozzáfogtak szétdarabolásának, év végére már szét is lett bontva a hajótest. A hajó egy orrészét elárverezték.


Nagyításhoz kattints a képre!

Videó:

Adatok:

Üzemeltető: Compagnie Générale Transatlantique \ Norwegian Cruise Line
Építő: Chantiers de l'Atlantique
Első út: 1962. Február 3
Űrtartalom: 66,343 GT (1961) \ 76,049 GT (1990-)
Hossz: 316,1 m
Szélesség: 33,8 m
Merülés: 10,8 m
Sorsa 2008-ban szétbontották Indiában.
Sebesség: 30 csomó (59 km/h)
Befogadóképesség: 2,565 fő utas (1994-) + 875 fő személyzet (1994-)

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.