Hirdetés

Laptop kavalkád, 1. rész

Karácsony jött és ment, de amit hátrahagyott, az nem csak egy díszes fenyőrönk a házunk legnagyobb szobájában, hanem természetesen sok sok ajándék. Esetünkben ez most picit másképp történt, ugyanis egy-egy apróságot kapott mindenki a családban, nevezetesen egy-egy laptopot. Nade mivel nem egy off írást készítek, hanem egy szakmait, ezért elég is a bevezetőből, jöjjön a lényeg:

Bemutatómban összesen 3 laptop olvasható, ebből 2 ebben az írásban, nevezetesen: Lenovo 3000 N500, MSI EX400X, és a 3. majd egy következő részben kap helyet, és részletesebben lesz bemutatva mint a jelenlegi kettő.

Lenovo 3000 N500 (NS738HV):

Külső:



[link]




[link]

Mobil töltőállomás

Kifogyott a benzin? Semmi gond, létezik a benzineskanna! Alkoholista vagy és a semmi közepén találod magad józanul és sehol egy kocsma? Semmi gond, hiszen számtalan kis üvegbe töltött pia létezik ami zsebben is elfér! Kifogyott a digitális fényképezőből a szufla? Csak kicseréljük az elemeket vagy veszünk a boltba és fotózunk tovább! Na de mi a helyzet, ha merülőben van a telefonunk és égetően szükségünk lenne rá? Nem sok ember rohangál tartalék akkumulátorral a zsebében, és nincs bolt, ahol gyorsan tudnánk venni egy ceruzaelemet, hogy tovább működjön a masinánk! Vagy mégis?

Napjaink okostelefonjai egyre energiaéhesebbek és egyre kevesebb ideig bírják, egy egy hosszabb kirándulás vagy hosszabb utazás alkalmával pedig a helyzetünk könnyen az lehet, hogy lemerül a telefonunk és hoppon maradunk, és bámulhatjuk a tájat mert más nem nagyon maradt nekünk. Ezen felhasználókra gondolhatott a Nokia, amikor kifejlesztette DC-8 típusjelzésű hordozható töltőjét. Lássuk is, hogy mi ez:
Leegyszerűsítve a Nokia DC-8 hordozható töltő nem más, mint hogy ezzel a kütyüvel a benne lévő energiát (némi veszteséggel) átpumpáljuk telefonunk akksijába, ezzel hosszabbítván meg az üzemidőt bárhol, bármikor!

Rövid hír: frissült a Nokia maps

Bár nem szokásom rövid híreket írni, most talán kivételt teszek.
Tehát frissült a Nokia Maps Magyarországi régiója, nem tudom, hogy az egész országra kiterjedő a frissítés, vagy csak részleges, a lényeg, hogy eddig csak a fő városok utcaszintű hálózatát ismerte, de most már a falvak utcaszintű térképe is benne van (legalábbis Komárom-Esztergom megyére ez érvényes), és házszámra is lehet keresni, és még a legeldugottabb falvakat is megjelöli.

Néhány kép:
Satelite map... semmit sem változott

Ahol eddig csak főút volt...

Ami hátrányként róható fel, hogy olyan utakat tartalmaz, amerre józan felfogású ember nem is közlekedne, mint pl. elhagyatott földutak, de szerencsére ezek a navigációból kizárhatóak (és ki is zárja, kivéve ha direkt arra akarunk menni).
Ami a navigációt illeti, beállítottam a falumban egy célpontot, és természetesen nem a legrövidebb utat hozta be, de még józan ember is ha ránéz a térképre, látja, hogy az úgy nem jó.

TFT monitorom: BenQ 222WH

Nos rövid bevezető: a mai világban egyre jobban terjed el a szélesvásznű szabvány, és mivel szeretek filmet nézni és játszani is így gondoltam lecserélem a jelenlegi 19"-os CRT-met egy 22"-os TFT-re. Egyeseknek furcsa lehet, hogy minek cseréltem le "csak" 3"-al nagyobbra, de erre is kitérek.

Technológiáról tömören
A mai 2 paneltípusról tömören 2 dolgot lehet elmondani:
TN+film:
előny: nagyon kis válaszidő; olcsó; kinőtte pár éves gyermekbetegségeit, igaz nem teljesen.
hátrány: ha nem 90°-ban nézi az ember, akkor már sajnos torzulnak a színek, vagy a fényerő, bármennyire is kecsegtetnek a gyári, rendszerint 160-170 fokos betekintési szögek; a pixelhiba egy fehéren világító, irritáló pont (ma már képesek hatalmas mennyiségben 100%-ig pixelhiba mentes paneleket legyártani, így e miatt ne aggódjunk)
egyéb panelek (hozzátenném, régen láttam már pl. MPA-s panelt, sajnos):
előny: remek betekintési szögek, kevésbé torzul színek, így profi grafikai munkára ideálisabb, mint a TN+film
hátrány: nagyobb válaszidő; sokkal drágább; jóval nagyobb fogyasztás, mint a TN+film panelnál (egyes esetekben a CRT-ét is megközelíti azonos képátló és arány mellett), így mozizásra és főleg játékra már nem a legjobb megoldás

Windows Vista - újratöltve

Kis előszó: blogomat hamarabb és más formában terveztem közzétenni, de mivel az előbb jelent meg egy írás a Vistáról ami annak felületét vesézi ki, ezért én szigorúan a teljesítményre fókuszáltam, amennyire időm engedte. Sajnos mostanában nincs túl sok szabadidőm, így nem tudtam készíteni egy minden részletet kiveséző tesztet, de remélem ettől függetlenül használható írást készítek.

Nem is olyan rég a Microsoft kiadott a Vista operációs rendszerhez két olyan frissítést, ami a cég állítása szerint drasztikusan javít az operációs rendszer össz.teljesítményén és megoldja a multi-GPU -s környezet problémáit is.
[link]

Ennek bizonyítására egy kétrészes mini tesztet tervezek, aminek az első részét most írom le. Először is egy ''régebbi'' DX9-es rendsezren, és majd kb. 1 hónap múlva pedig egy modern, DX10-et is támogató rendszeren tesztelem le Billy bácsi állítását.

Jelenlegi tesztrendszer: P4 2.8GHz @3.36GHz (socket 478); Asus P4P800-E Deluxe alaplap, Gigabyte 7600GS AGP passzív hűtéssel (400/800 DDR2); 4x512MB 400MHz DDR1 memória (2.5-4-4-8 @480MHz). A passzív hűtést azért emeltem ki, mert a Vista Aero felülete elvileg leterheli a GPU-t, de méréseim szerint passzív hűtés ellenére sem melegszik jelentősen a GPU, pontos mérést azonban nem volt időm készíteni.
Merevlemezek: Seagate 250GB 7200.8 ezen helyezkedik el a Vista; WD 160GB Raid Edition 2 RAID0 rendszerben: ezen helyezkedik el az XP. Mivel a két rendszer más-más merevlemezen foglal helyet, ezért a merevlemez alapú teszteket kihagytam (mint pl. betöltési idő), mert nem lenne igazságos.
Driverek: értelemszerűen mindenből a legújabbat tettem fel, verziókat nem írok.
1) Windows XP SP2 HU 2) Windows Vista EN + említett 2 javítócsomag
nVidia driver beállítások: minden esetben kikapcsoltam a v-sync -et, élsimítás ki, AF 8x értéken, így ha a játék esetleges beállítása ezekre az értékekre bármi egyebet mondana, a driver beállításai lesznek érvényben.

Maga a tesztelés: mind XP mind Vista alatt kikapcsoltam a téma támogatását, azaz a régi Win9x -re hasonlító felülettel teszteltem. Minden esetben a swap fájl ki volt kapcsolva, ezzel elkerülvén a ''véletlenszerű'' merevlemez használatot. Minden játékot FRAPS-el mértem, 3x egymás után, és mindig a legjobb átlagértéket vettem alapul.

Első teszt: 3DMark2006
Választásom azért esett erre a programra, mert mind a CPU-ról, mind a GPU-ról ad egy különálló értéket. Habár tudtommal ez a program nem használja ki CPU szinten a 2 processzormagot, ennél a rendszernél nem számít, úgyis 1 magos.
Először jöjjön az XP-s eredmény:
3DMark Score 1978 3DMarks
SM2.0 Score 773
HDR/SM3.0 Score 755
CPU Score 992

Majd Vista alatt:
3DMark Score 1988 3DMarks
SM2.0 Score 778
HDR/SM3.0 Score 759
CPU Score 990

Szintetikus teszt alatt úgy tűnik, hogy a két rendszer egyformán teljesít. Mivel ez volt az első program amivel összehasonlítottam a 2 rendszert, picit lelkes lettem, de aztán következtek a játék tesztek.
Kettő szigorúan DX9.c -s játékot teszteltem le, ezek:

Serious Sam 2: High beállítások, HDR off, Shield generator demó
XP alatt: 48.366 FPS
Vista alatt: 36.414
A válasz egyértelmű: Vista alatt ugyanaz a játék, ugyanazokkal a beállításokkal 25%-kal teljesít rosszabbul.

Oblivion: medium beálíltások, 1024x768, HDR off, Bruma kastély
XP alatt: 46.786
Vista alatt: 32.645
Vista alatt ez a játék is 30%-kal teljesít rosszabbul. Vista alatt a minimális FPS szám 18 volt, ami már játszhatatlan eredményt produkált, míg XP alatt sosem ment 26 FPS alá.

A játék tesztek után még utoljára csináltam egy WinRAR benchmarkot, ugyanis ha ez jobban teljesít vista alatt, akkor én azt a következtetést vontam volna le, hogy a vista alatti DX10 nem tudja kellő sebességgel emulálni a DX9-et, erre róható fel az összes játékban a lassulás, de ne szaladjunk előre, lássuk az eredményt:
WinRAR 3.60 benchmark:
XP alatt: 641KB/sec
Vista alatt: 613KB/sec

Habár itt a Vista csak 5%-kal van lemaradva, annyit azért hozzáfűznék, hogy XP stabilan tartotta a 640KB körüli értéket, míg Vista alatt többször is újra kellett indítanom a tesztet, mert állandóan a merevlemezt b@xogatta. Amire végre abbahagyta, még akkor se tudta sosem megtartani a 610KB/sec körüli értéket, volt hogy megszaladt, de jellemzően 560KB/sec-re esett vissza.

Összegezve:
Újra elment a kedvem a Vistától, hiába a javítás, nem bírták kijavítani a hibáit. A merevlemezt állandóan berregteti (minek?) játékok alatt nem nyújt kellő teljesítményt, és dolgozni meg nem tudtam vele mert mindig a merevlemezt berregtette, hiába kapcsoltam ki a swap fájlt, hiába tiltottam le az üresjáratban az automatikus töredezettség mentesítést (sőt ha jól emlékszem akkor még ki is töröltem a wdfmgmr.exe -t úgy mint XP alatt mert ott is a merevlemezt b@xogatta állandóan, ennek hatására legalább XP alatt hallgatott).
Talán ha majd pár hét múlva ha meglesz az új gépem akkor valódi 2 procimaggal (szemben a jelenlegi virtuális 2. maggal) és DX10 támogatással már valóban többet fog nyújtani a Vista szemben a jelenlegivel, de ez még a közeli jövő, számomra.

u.i.: képeket/grafikonokat kérésre teszek be, de számomra anélkül is kivehető a lényeg.

Hogyan éljük túl a hőkánikulát? - elméletek

Sajna kissé későn jutott eszembe ezen kis ötletem leírása, de lesz jövőre is kánikula
Nos először is írásom azoknak szól elsősorban akik nem engedhetik meg maguknak klímaberendezés használatát/megvételét, és ilyenkor a hőmérséklet házon belül is igencsak megnőhet, elviselhetetlenné, kint pedig még melegebb van, a strandok tömve vannak, totális a káosz. Ha a házunkban már közel elérte a benti hőmérséklet a kint hőmérsékletet, akkor a legésszerűbb megoldás a függönyök behúzása, és az ablakok kinyitása. Ha lehetőségünk van, akkor függönynek minél világosabbat használjunk, ha tehetjük akkor átmenetileg tegyük fel az ágy lepedőjét (ami legtöbb esetben még fehér, vagy nagyon világos) mert a világos szín több fényt ver vissza mint a sötét (nem véletlenül fehérek a hűtők). Ha csak sötétebb anyagunk van, akkor nyissuk ki mellé az ablakot, és helyezzünk annyi rétegnyi ''függönyt'' amennyit csak tudunk. Ha több réteget halmozunk fel, akkor a fizika törvényei szerint a levegő jó hőszigetelő, így a napból jövő hőt elszigetelhetjük. Az ablak azért kell, hogy nyitva legyen, mert a hő így az ablakon távozni tud.
Erre gondolom minden földi halandó gondolt, de hátha valaki mégse

Második módszer az az, hogy a lakást a lehető legtöbbször mossuk fel vízzel. A nagy felületre ''kent víz'' elpárolog, és a párolgás energiát igényel, amit hő formájában vesz fel a környezetétől, azaz a szoba (padója) hülni kezd. Ugyanakkor a megnövekedett páratartalom valahol (mégha szemmel nem is látható formában, de) kicsapódik, ekkor a felvett energiát leadja, ami hőmérséklet növekedést jelent. Éppen ezért fontos, hogy a felmosott helyiséget szellőztessük, járjon bent a levegő, és ne a belső levegőt keringtessük egy szobaventivel. Továbbá ha ez beválna, akkor arra is ügyeljünk hogy többszöri felmosás után elszaporodhatnak a mikroorganizmusok, amit a kánikulai meleg csak tovább fokoz, így alkalmanként öntsünk fertőtlenítőszert is a vízbe.

A legjobb azonban mégis az, ha este az összes létező nyílászásó nyitva marad, mert mindig este van a leghidegebb, még a bejárati ajtó is. Ekkor azonban ha alszunk, idegenek járkálhatnak a házunkban, és reggelre értékeink is ''elpárologhatnak'' a hőségtől
A legegyszerűbb megoldás erre egy szimpla riasztórendszer az ajtóba. Mivel pénzünk nemigen van erre, és a riasztók legjava becsukott ajtónál működik csak, így egyszerűbbnek tartottam, hogy magam tervezek valami egyszerű és hatékony megoldást.

[kép]

Kellékek:
2 db NPN típusú tranzisztor (T1, T2)
1 db 10Kohm -os ellenállás
1 db 2Kohm -os ellenállás
1 db kapcsoló (SW)
1 db 9V- os vagy 1db 12V-os elem, vagy sokszor 1.5V-os elem, amíg 9-12V -ot nem kapunk
1 db hangszóró, vagy bármi ami felriaszt minket az ágyból
1 db könnyen szakadó drót

Leírás: nem vagyok elektronikai mérnök, sem olyan ember aki ért az elektronikához, de olyan ember sem, aki a netről összeguberál valamit és azt ide betolja, az áramkör saját tervezésű, és elméletileg jól működik.
Ha összeépítettük az áramkört, akkor a kapcsolóval (SW) tudjuk áramtalanítani az egészet, mondjuk reggel, ha otthon vagyunk akkor felesleges.
Bal oldalon a vastag ívelt kábelnek kell elszakadnia, ha ez bekövetkezik, akkor a szürkével jelzett áramköri rész kapcsol be, hogy ez mi, azt mindenkire rábízom, hogy mi, akár beépíthető oda egy PC speaker (ez 5V-ot igényel, de ha 9V vagy 12V-os az áramforrásunk akkor ennyit is fog kapni szerencsétlen, így tegyünk be szépen mellé egy ellenállást is) az a lényeg, hogy mi felkeljünk rá. Ne feledjük, hogy a kábelhossz lehet végtelen, tehát lehet a rövidzár az ajtóba építve, az áramkör a nappaliban, míg a - példaként említett - PC speaker az ágyunk fölött is.
Telepítés: a bal oldali hurkot az ajtóba kell elhelyezni, kétféleképpen. Az egyik megoldás, hogy egyszerűen vízszintesen áthúzzuk az ajtó alsó 1/5 részén, így havalaki be akar törni átesik rajta (és ügyeljünk rá, hogy szakadjon is a hurok!) és a PC speaker elkezd a fülünkbe bőgni. A másik az, hogy az ajtót annyira hagyjuk nyitva, hogy feszesen rákötjük az ajtóra, és ha valaki be akar jönni, akkor elszakítja a hurkot (ez esetben az ajtót 2 irányból ékeljük ki, hogy a huzat ne okozzon gubancot) természetesen lehet még más megoldást is alkalmazni, ezek csak tippek.
Ha a próbák során a rövidzár ellenére is van riszatás, akkor próbáljuk meg növelni a 10Kohm -os ellenállást. Ne feledjük, hogy az áramkör működési elvéből fakadóan ''standby'' módban is ereszt át áramot így ha a risztónk hamar lemerül, akkor növeljük meg a 2Kohm -os ellenállás értékét. A legjobb, ha újratölthető elemmel kísérletezünk, vagy külső adapterrel.

Remélem ezzel a pár elméleti megoldással sikeresebben vészeljük át a kánikulát, azok akiknek nincs klíma, és már ''megdöglenek'' a házban.
Az elmélet azt jelenti, hogy én a felmosáson kívül más megoldást nem próbáltam, nekem az bevált. Az áramkört pedig jó pár éves tervrajzom alapján kézzel ''digitalizáltam'' anno működött, remélem még ma is működőképes elgondolás

Nokia 6288-ról

Karácsony elmúlt, és e tájékban nyílvánvalóan sok-sok ajándék került gazdára. Én is így jutottam eme telefonhoz legnagyobb meglepetésemre, ugyanis én nem számítottam új telefonra, tökéletesen meg voltam elégedve az előző telefonommal (Nokia 3220) ami egyébként kudarcként írta be magát a mobiltörténelembe - legalábbis saját személyes tapasztalataim szerint. Nos rátérve a telefonra, először is megpróbáltam információkat gyűjteni róla, de jóformán csak röpke leírásokat találtam és 1-2 tesztet, még itt a mobilfórumon se találtam róla semmit, csak egy hírt, így gondoltam egyet és kis írásommal kipótlom az itt tátongó ''űrt''.

Akik jártasak a területen (itt jegyezném meg hogy én abszolút nem!) nyílván feltűnt nekik hogy a 6288 telefon kísértetiesen hasonlít a 6280-ra. Utánanéztem de van azért egy pár eltérés. Az egyik és legfeltűnőbb az, hogy a mobilt jóformán tetőtől talpig belakkozták, aminek előnyeiről és hátrányairól annyit, hogy nagyon szépen néz ki de minden egyes apró ujjlenyomat, porszem, karc tökéletesen meglátszódik rajta, én hiába pucoltam le párszor, pár perc és újra koszos lett (főleg az ujjlenyomatok) így hamar abbahagytam a telefon állandó törölgetését. A karcokról pedig annyit, hogy habár még csak pár napja van meg, eddig egyetlen egy aprócska karcot se tudtam ráügyeskedni így elöljáróban kijelenthetem hogy ''strapabíró'' lakkréteggel látták el. A mobiltelefon oldalát gumiszerű anyaggal látták el, ami eléggé kényelmes érzetet ad, ezt jól eltalálták, csak kár hogy az emberek elsőként fogják oldalt a telefont de használat közben már a hátlapját ami a lakkréteg miatt fokozottan csúszik főleg ha olyan ember kezébe van akinek akár minimális mértékben is de izzad a tenyere (mint nekem is) és így néha-néha kényelmetlen főleg szöveg írása közben. Itt jegyezném meg hogy a gombok is megkapták az oldalra jellemző komfortos gumiborítást így a gépelés meglehetősen kényelmes vele és a gomok is kellően strapabírónak tűnnek azaz nem kopik le róla a szöveg és a gomb se málik szét (az előző mobilom billentyűzetét 2 év alatt rongyosra koptattam). És még egy apróság, ha a képek alapján nem tűnt volna fel: a telefon szétcsúsztatható, egyetlen hátránya hogy kis mértékben lötyög rajta, habár szétnyitott állapotban ez már alig észrveheteő. A laza szerkezet miatt a rezgés berezonál a készüléken, de ez is csak gyakorlatilag akkor probléma ha a telefon simán az asztalon van. Ha pl. tokban van vagy kézben (és mind a két részét fogjuk a telefonnak) akkor ez a rezonálás észre sem vehető.
Mobilhoz adott egyéb tartozékok: headset (ez kötelező a rádióhoz), adatkábel (CA53), telepítőlemez, 512MB-os miniSD kártya, töltő.

Ennyi külsőleges rizsa után nézzük a mobil képességeit. Mondhatni WiFi-t kivéve mindent tud: 3G, videotelefon, streaming, WCDMA, Bluetooth (10m-es) infra, 2Mpixel kamera, MP3/MP4/AAC lejátszó, rádió, stb. menjünk szépen sorjában.
Először is a kijelző, amire csak ennyit lehet mondani: ''közönséges'' mobil létére hatalmas, jóval nagyobb mint az átlag telefonoké de még kisebb mint a PDA telefonoké. Illetve a kijelző minőségére és felbontására se lehet panasz: QVGA (240x320) felbontású, minden irányból és minden szögből nagy és egyenletes fényerő (habár nagyon oldalról nézve már nem egyenletes de melyik őrölt bámul úgy egytelefont? ). Továbbá a látószöge is óriási a készüléknek, már majdnem vízszintes szögben is tökéletesek a szinek, csak enyhe torzulást tapasztalni, vízszintes síkban, függőleges síknál már más a helyzet de még így is szinte tökéletes.
A telefon a Series40v3 op.rendszert hasaználja, laikusoknak: nem symbianos. Symbiannak is meg hiányának is megvannak a maga előnyei és hátrányai erre nem térnék ki egyedül talán az furcsa - nekem - hogy ilyen készülékbe nem symbiant tuszkolnak. Az előző telefonom is series40 volt, így jól átlátom hogy mennyit fejlődött e téren a nokia, vagy nem. Az egyik dolog, hogy a telefon nagyon gyors, habár erre a 3G miatt szükség is van.
Menü és menürendszer: a menü és a funkciógombok teljesen testre szabhatóak, a főmenü pedig kapott egy általam eddig nem látott módot, ami elsőre szokatlan, de ha megszokta az ember akkor nagyon sokat segít, gyorsabb és átláthatóbb lesz tőle. További érdekesség még egy ''aktív készenlét'' funkció is, amivel a kijelzőn általunk megadott információk jelennek meg, például az aktuális nap és a hozzá tartozó teendőink (ha állítottunk be) amiket rögtön bármikor látunk készenlét módban. Továbbá még itt látható hogy fut-e a háttérben a rádió vagy a zenelejátszó program és ha fut akkor éppen mit hallgatunk illetve változtathatunk adót vagy a következő számra léphetünk. itt jegyezném meg hogy az említett rádió és zenelejátszó képes a háttérben is futni így pl. zenehalgatás közben tudjuk a telefon egyéb funkcióit is használni. A többi beépített programa és szolgáltatásra nem térek ki, ezek már amúgy is szokásosnak vehetők. Csak felsorolásképpen: a már említett rádió, zenelejátszó, továbbá: médialejátszó, hangrögzítő, hangszínszabályzó (equalizer), számológép, stopper, időzítő, valutaváltó, világóra, játékok: Snake 3, Rally3D, Soccer3D, stb. Továbbáegyetlen programot mégis kiemelnék,ez pedig a Sensor. Ez egy beépített Java alkalmazás amivel Bluetooth-on keresztül tudunk kapcsolódni a közelünkben lévő egyéb BT hálózathoz és pl. chatet kezdeményezhetünk. Ez egy amolyan tipikus ''ismerkedős'' program ami a fiatalok körében népszerű, hogy ez a program mennyire elterjedt, azt én nem tudom.

A mobillal lehet 3GP, 3GPP és (generic) Mpeg 4 videókat lejátszani, erre szeretnék bővebben kitérni. Habár adtak a telefonhoz egy videó konvertáló programot (Ulead Video ToolBox), személyes meglátásom szerint ez semmire se használható. Tud 3GP és MP4 -be konvertálni, de csak egy-egy beállított séma alapján és ezen mi állítani nem tudunk. Így míg a 3GP konvertáló része a formátumhoz képest jónak mondható (H.263, 176x144@15FPS, 384Kbps, audio:AMR 12.2kbps) míg ugyanez az Mpeg4-hez csak néhány esetben elégséges (Mpeg4 SP, 320x240@15FPS, 384Kbps, audio:Mpeg AAC, 96kbps). Habár az audio minősége filmre bőségesen elegendő, addig a videó már nagyon barátságtalan a maga 15FPS-ével a telefon képes ennél jóval többre. A hozzáadott 512MB memórián simán elfér egy 2,5 órás videó így akár teljes filmeket is magunkkal cipelhetünk, de ezek 15FPS-sel nézhetetlenek, ezért én külső programmal készítem a videókat. Sajnos egyelőre ingyenes megoldást nem találtam, de a nero erre tökéletesen jól használható, a cég egyszerűen ''Nero Digital''-nak nevezi az Mpeg4-et, ha valaki ebbe konvertál akkor szinte biztosan le tudja játszani az így készített videót. Eddigi tapasztalataim szerint a telefon lejátszási képessége valahol 320x240@20FPS, 640KbPS (512Kbps video + 128Kbps hang) amivel már nagyon jó minőségű filmek készíthetők, telefonra. Én személy szerint 320x240-es videókat készítek rajzfilmek esetén 15-20, filmek esetén 20FPS-sel, 448Kbps videóval és 112Kbps hanggal a méret érdekében. Továbbá még van a telefonnak ezen a téren egy nagy hátránya, amit remélhetőleg egy későbbi frissítéssel orvosolnak, mégpedig az hogy egyszerűen képtelen lejátszani kb. 20FPS -nél jobb videókat, az egész lejátszás átmegy szaggatásba.
[kép]
Teljes kép:[link]

Remélem tetszett ezen kis írásom, igyekeztem olyan dolgokat leírni amit a neten nem írtak le, vagy én nem találtam rá. Igény esetén írok bővebben arról hogy hogyan is készítsünk MP4 fájlokat erre a telefonra illetve hogy hogyan oldjuk meg egyszerűen a darabolást, valamint feliratot hogyan integráljunk a videóba.

Összegezve:
ami tetszik: (majdnem) mindent jól megcsináltak benne, gyors, 3G, tartozékok, jó minőségű VGA videó felvétel és közbeni 8x digitális zoom, jól néz ki (ami korábban nem volt jellemző a nokiára...)
ami nem tetszik: lötyög a teteje, rengeteg apró szoftverhiba, gyakrabban fagy a kelleténél (elsősorban wap és videólejátszásnál), 2Mpixel ellenére rossz minőségű kamera (úgy őszintén aki mobillal fotózni akar...)


u.i.: sajnos lemerült a fényképezőgépben az aksi és a pótaksi is a töltőt pedig az externátusban hagytam így csak 1 képet tudtam csinálni, de ígérem a téli szünet után vagy talán még ennek folyamán ezt a hiányt pótolni fogom.

Ideális AF GeForce 6600 és 7600GS kártyákra

Bizony eljön az az idő, amikor előbb vagy utóbb elkopik az idő a videokari fölött, és az újabb játékok már-már csak közepes, vagy ennél kisebb beállításokon futnak élvezhetően. Ilyenkor szoktak az emberek mindenféle ''trükkhöz'' nyúlni, ezek közül is általában a legelső a videokarinak a tuningolása. Ezzel még pár játék beállítása feljebb tornászható, de idővel már ez a trükk sem segít. Mit csinál ilyenkor szegény ember, hiszen nincs mindenkinek pénze új videokarit venni, és nem is biztos hogy lesz rá valaha. Általában az órajel növelés után a különböző képjavító eljárásokat kell kikapcsolni, mint élsimítás(AA: Anti-Aliasing) ileltve textúra szűrések(AF: Anisotropic-Filtering), de vajon megéri-e ezeket teljesen kikapcsolni? Biztosan nyerünk extra FPS-eket azzal, hogy ha teljesen megválunk ezektől? Kis mini tesztemben erre keresem a választ.

Először is jöjjön a tesztkörnyezet: Asus P4P800-E Deluxe alaplap, Pentium 4 2.8GHz (1MB L2, 800FSB, prescott), 2×512MB Kingston (2.5-3-3-7), Creative Audigy 4, Seagate 250GB SATA, Belinea 106055 19'' CRT
és a videokártyák: Asus 6600 AGP 256MB (300/500) és Gigabyte 7600GS AGP 256MB DDR2 (400/400 (effektív 800)), mindkettő videokártya sebesssége a referenciának felel meg. Előre jelzem hogy a teszt kizárólag ezen két kártyára érvényes, egyéb kártyáknál is hasonlóképpen ajánlott eljárni. Tesztemben csak a textúra szűréssel (AF) fogok foglalkozni, mivel ez jelentősen jobb képminőséget ad, mint az élsimítás, illetve a kettő együttes alkalmazása már minimális szinten se az ideálisat hozza, és nekem pont ellentétes a célom.

Első játék a jó öreg UT2004, habár ezt a játékot mindkettő kártya maximumon viszi, de referenciának ez is jó.
UT2004 3369 winpatch DM-Junkyard 1280x1024
6600:
noAF: 60FPS Teljesítmény: 100% (alap)
2xAF: 60FPS Teljesítmény: 100%
4xAF: 57FPS Teljesítmény: 95%
8xAF: 54FPS Teljesítmény: 90%

7600:
noAF: 75FPS Teljesítmény: 100% (alap)
2xAF: 78FPS Teljesítmény: 104%
4xAF: 77FPS Teljesítmény: 103%
8xAF: 78FPS Teljesítmény: 104%

Régi játékoknál úgy tűnik, hogy meg se kottyan a 7600GS-nek a textúra szűrés, sőt még gyorsabb is lesz, mint alapon (többször megnéztem a noAF és 2xAF értékeket, de 1x sem sikerült azonos szintre hoznom), de úgy tűnik, hogy a 6600-nak már a 4x érték is soknak tűnik így az ideális gyakorlatilag a 2x.
Következő tesztjáték a Serious Sam 2. Sajnos ezen játéknál nincs kimért információm a 6600 kariról, de tapasztalatból emlékszem rá, hogy hasonló volt itt is a szituáció, mint az előző játék esetében, azaz a 2xAF érték volt az ideális, lássuk tehát a 7600GS-t.
Serious Sam 2 Shield generator28 timedemo, High (1152x864, noAA, noHDR)
7600:
noAF: 46,0 FPS Teljesítmény: 100% (alap)
2xAF: 44,6 FPS Teljesítmény: 97%
4xAF: 44,2 FPS Teljesítmény: 96%
8xAF: 44,3 FPS Teljesítmény: 96%
(noAF + HDR: 30FPS)

Videokártya igényesebb játékoknál azért már logikus módon teljesítmény csökkenés jött ki, igazság szerint ideális textúra szűrés beállításnak egyik sem felel meg, hiszen már 2x beállításnál is kisebb csökkenés történt, ám de ha megnézzük, hogy tovább haladva a 4x és 8x beállítások felé, kijelenthetjük, hogy ha már egyszer bekapcsoltuk ezt a funkciót, akkor kapcsoljunk rögtön 8x-ra hiszen úgysem csökken tovább a teljesítmény jelentősen.
Ám de mi a helyzet, ha egy picit jobban ''megizzasztjuk'' a kártyát, vajon ekkor mennyire csökken a teljesítmény?

Serious Sam 2 Shield generator28 timedemo, Maximum (1280x960, noAA, HDR)
7600:
noAF: 19,2 FPS Teljesítmény: 100% (alap)
2xAF: 19,0 FPS Teljesítmény: 99%
4xAF: 18,8 FPS Teljesítmény: 98%
8xAF: 18,7 FPS Teljesítmény: 97%

A kártyát jobban kihasználva se változik jelentősen a teljesítmény, összesen 0,5 FPS-t vesztettünk ami ilyen szaggatás mellett fel se tűnik. Megjegyzem, hogy ugyanezt a tesztet anno elvégeztem 6600-val is, és itt már 4x beállítások mellett is jelentősen csökkent a 6600 kari teljesítménye (kb. 10% szemben a 7600GS 2-3%-ával)
Végezetül jöjjön még egy utolsó játék, ami már jobban kihasználja az SM3-at: Call of Duty 2
CoD2 Maximum grafika, 1024x768, noAA
noAF: 25,2 FPS
2xAF: 24,7 FPS
4xAF: 24,8 FPS
8xAF: 24,3 FPS

Teljesítménybeli eltérést most nem jelöltem, hiszen feleslegesnek tartottam, az eltérés olyannyira kicsi, hogy lehetne akár mérési pontatlanság. A játékot az egyik átlagnál jóval részletesebb szakaszon vittem, így ezek az értékekek a játék leglassúbb részét tükrözik.

Összegezve: a 6600 videokarik ideális AF értéke (habár kevés konkrét adatot közöltem) 2x mivel ekkor teljesítményben teljesen elenyésző az eltérés, míg a 7600GS videokarik esetében nyugodtan használhatunk akár 8x textúra szűrést is, csak alig veszítünk vele 1-2FPS-t és ezen beállításokat akkor is hagyhatjuk, ha már a távoli jövőben minimumra is kell vennünk a játékok grafikáját.

Érdemes-e 7600GS-re váltani?

Manapság egyre többen váltanak grafikus kártyát a jónépek, ez így volt régebben is, de a legtöbben mindig az éppen aktuális középkategóriás kártyára váltanak, hiszen a legtöbb embernek éppenhogy ennyi ''fölös'' pénze van egy új videokarira, szám szerint 30.000Ft körül. Manapság a GeForce 7600-as széria a favorit, ez előtt pedig a 6600-as széria volt. Az emberek legtöbbször azt kérdezik, hogy jelentős lesz-e a gyorsulás erről meg arról a kártyáról történő váltás után, kis mini-tesztemben erre a kérdésre szeretnék egy fokkal bővebb választ adni a többieknek.

A kis tesztben 2 videokarit hasonlítok össze, a jelenlegi favoritot, egy Gigabyte 7600GS és az elődjét, egy Asus 6600 karit. Sajnos időközben megváltam ez utóbbi karimtól, így a tesztek egy részében apróbb eltérések előfordulhatnak.

Tesztrendszer mindkét kártya esetében: Asus P4P800E Deluxe, P4 2.8 (1MB L2, 800FSB), 2×512MB Kingston value RAM (2.5-3-3-7), Creative Audigy 4, 250GB Seagate SATA, Belinea 106055 (19'' CRT), driverek: 93.71 (7600GS) illetve 84.21 (6600). Minden esetben a tesztet alapórajeleken és a gyári referencián végeztem, azaz 7600GS esetében 400/400(800 effektív) illetve 6600 esetében 300/500. Mindegyik kártya 256MB-os volt, és AGP csatlakozós.
Még megjegyezném, hogy a teszt azok számára is támpont lehet, akik GeForce 6600-nál korábbi, illetve ATI 9800 vagy ennél régebbi karikról szeretnének váltani (beleértve az X700-at is).

Egy kis összehasonlítás a teszt kedvéért:
GeForce 6600:
300/500 (GPU/mem)
DDR memória
8 pixel shader
3 vertex shader
8 ROP (Render Of Pipeline)
128 bites memóriabusz

GeForce 7600GS:
400/400 (800 effektív, GPU/mem)
DDR2 vagy DDR3 memória (DDR2: 800MHz DDR3: 1200-1400MHz)
12 pixel shader
5 vertex shader
12 ROP
128 bites memóriabusz
megj.: a tesztben DDR2 memóriás kari szerepel

Először a jó öreg szintetikus tesztekkel kezdem (milyen meglepő módon, melyik kis/nagytesznél nem ezt hozzák előre? ).
3DMark 2005:
6600: 2132
7600: 3860
Teljesítmény: 181%

3DMark 2006:
6600: 919
7600: 2070
Teljesítmény: 225%

Látható, hogy minél shader-intenzívebb a játék, annál jobban teljesít az elődjéhez képest, de összesítve a szintetikus tesztek alapján a teljesítmény növekedés durván a duplája az elődhöz képest, most nézzünk pár játékot:

NfS: Most wanted 1.3 1024x768 noAA&AF max grafika
6600: 22,8 fps
7600: 42,8 fps
Teljesítmény: 188%

NfS: Most wanted 1.3 1024x768 8xAA&16xAF max grafika
6600: 17,0 fps
7600: 29,4 fps
Teljesítmény: 173%

Most wanted alatt hasonló növekedés látható, mint 3DMark 2005-ben is, azaz majdnem 2x
Sajnos mivel nincsenek ''hipermodern'' játékokról visszamenőleg adataim a 6600 videokarival kapcsolatban, ezért sajnos a mai leges legújabb játékokkal (pl. carbon) nem tudok tesztet végezni.
Lássunk egy másik, már-már túlkórosnak számító játékot, azaz az UT2004-et.

UT2004 3369 patch DM-Junkyard noAA&AF
6600: 60
7600: 74
Teljesítmény: 123%

UT2004 3369 patch DM-Junkyard noAA&8xAF
6600: 54
7600: 69
Teljesítmény: 127%

Hát ennél a játéknál nem hoz igazán újdonságot a kari (CPU limit kizárva, 8 bit nem izzasztja le ennyire a gépet...).

Még van egy utolsó játék, amit saját szvaimmal írnék le, mivel nincs konkrét, kimutatható eredményem róla (úgyszintén a 6600 részéről) és ez pedig a Serious Sam2.
Ezt a játékot anno a gef6-os szériához írták, és a 6600 tökéletesen elfutott rajta medium beállításokon, HDR nélkül. Meglepődve tapasztaltam, hogy az új karim úgyszintén medium-on bekapcsolt HDR-rel már-már szaggatott, azért ennél egy picivel többet vártam el a karitól (talán itt jött be a 256bites memóriabusz hiánya).

Összegezve aki régi kariját le akarja cserélni, ő biztos jól jár hiszen látható, hogy főleg shader-intenzívebb játékoknál nagyobb a teljesítmény növekedés, de van egy bökkenő: a 7600GS DDR2 memeóriás karit felülmúlja a 7300GT DDR3-as videokari teljesítményben, sőt árban is olcsóbb mint a 7600GS kari! Számomra az egyetlen megválaszolatlan kérdés ez ügyben, hogy a 7300GT karinak hiába gyorsabb, jobb memóriája van, ez az előny megmarad-e a nagyon shader-intenzív játékoknál? Hiszen míg 3DMark 2005-ben jelentős (400-600pont) eltérés van a 7300GT DDR3 kari javára szemben a 7600GS DDR2 karival, addig a 3DMark 2006-ban (ami jobban a shader egységekre épül) már az eltérés teljesen elenyésző (alig 50 pont körül).
Akárhogy is dönt az ember, akár 7300GT (DDR3! nem győzöm hangsúlyozni és nem írom le a jövőben, remélem érthető ) mellett, jelentős növekedésre számíthat. Tehát egy rövid áttekintés, hogy tiszta legyen a kép a 7300 és 7600 karik piacán:
7300GT DDR2 - 7600GS DDR2 - 7300GT DDR3 - 7600GS DDR3 - 7600GT
Jelenlegi ára a 7300GT karinak, kb. 25.000Ft körüli, míg a 7600GS karik 30.000-35.000Ft körül kaphatóak, az AGP-s változatok egy picivel drágábbak.
Amit még fontos megemlíteni, de nem térek ki rá, hogy az egész 7600 szériában hatalmas a szórás órajelben, így ha valaki ilyen kari mellett dönt, akkor nagyon érdemes körülnézni, nehogy egy alulórajelezett típust vegyen (ami főleg az AGP-s piacra jellemző).

Kapcsolódó témakörök:
Rover listája:[link]
7300GT és 7600GS összehasonlítása 3DMarkok alapján: [link][link] [link][link]
7300GT topic: [link]
7600GS topic: [link]
7600GT topic: [link]