2019. augusztus 18., vasárnap

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Számtech rovat

Ideális AF GeForce 6600 és 7600GS kártyákra

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Bizony eljön az az idő, amikor előbb vagy utóbb elkopik az idő a videokari fölött, és...

[ ÚJ TESZT ]

Hirdetés

Bizony eljön az az idő, amikor előbb vagy utóbb elkopik az idő a videokari fölött, és az újabb játékok már-már csak közepes, vagy ennél kisebb beállításokon futnak élvezhetően. Ilyenkor szoktak az emberek mindenféle ''trükkhöz'' nyúlni, ezek közül is általában a legelső a videokarinak a tuningolása. Ezzel még pár játék beállítása feljebb tornászható, de idővel már ez a trükk sem segít. Mit csinál ilyenkor szegény ember, hiszen nincs mindenkinek pénze új videokarit venni, és nem is biztos hogy lesz rá valaha. Általában az órajel növelés után a különböző képjavító eljárásokat kell kikapcsolni, mint élsimítás(AA: Anti-Aliasing) ileltve textúra szűrések(AF: Anisotropic-Filtering), de vajon megéri-e ezeket teljesen kikapcsolni? Biztosan nyerünk extra FPS-eket azzal, hogy ha teljesen megválunk ezektől? Kis mini tesztemben erre keresem a választ.

Először is jöjjön a tesztkörnyezet: Asus P4P800-E Deluxe alaplap, Pentium 4 2.8GHz (1MB L2, 800FSB, prescott), 2×512MB Kingston (2.5-3-3-7), Creative Audigy 4, Seagate 250GB SATA, Belinea 106055 19'' CRT
és a videokártyák: Asus 6600 AGP 256MB (300/500) és Gigabyte 7600GS AGP 256MB DDR2 (400/400 (effektív 800)), mindkettő videokártya sebesssége a referenciának felel meg. Előre jelzem hogy a teszt kizárólag ezen két kártyára érvényes, egyéb kártyáknál is hasonlóképpen ajánlott eljárni. Tesztemben csak a textúra szűréssel (AF) fogok foglalkozni, mivel ez jelentősen jobb képminőséget ad, mint az élsimítás, illetve a kettő együttes alkalmazása már minimális szinten se az ideálisat hozza, és nekem pont ellentétes a célom.

Első játék a jó öreg UT2004, habár ezt a játékot mindkettő kártya maximumon viszi, de referenciának ez is jó.
UT2004 3369 winpatch DM-Junkyard 1280x1024
6600:
noAF: 60FPS Teljesítmény: 100% (alap)
2xAF: 60FPS Teljesítmény: 100%
4xAF: 57FPS Teljesítmény: 95%
8xAF: 54FPS Teljesítmény: 90%

7600:
noAF: 75FPS Teljesítmény: 100% (alap)
2xAF: 78FPS Teljesítmény: 104%
4xAF: 77FPS Teljesítmény: 103%
8xAF: 78FPS Teljesítmény: 104%

Régi játékoknál úgy tűnik, hogy meg se kottyan a 7600GS-nek a textúra szűrés, sőt még gyorsabb is lesz, mint alapon (többször megnéztem a noAF és 2xAF értékeket, de 1x sem sikerült azonos szintre hoznom), de úgy tűnik, hogy a 6600-nak már a 4x érték is soknak tűnik így az ideális gyakorlatilag a 2x.
Következő tesztjáték a Serious Sam 2. Sajnos ezen játéknál nincs kimért információm a 6600 kariról, de tapasztalatból emlékszem rá, hogy hasonló volt itt is a szituáció, mint az előző játék esetében, azaz a 2xAF érték volt az ideális, lássuk tehát a 7600GS-t.
Serious Sam 2 Shield generator28 timedemo, High (1152x864, noAA, noHDR)
7600:
noAF: 46,0 FPS Teljesítmény: 100% (alap)
2xAF: 44,6 FPS Teljesítmény: 97%
4xAF: 44,2 FPS Teljesítmény: 96%
8xAF: 44,3 FPS Teljesítmény: 96%
(noAF + HDR: 30FPS)

Videokártya igényesebb játékoknál azért már logikus módon teljesítmény csökkenés jött ki, igazság szerint ideális textúra szűrés beállításnak egyik sem felel meg, hiszen már 2x beállításnál is kisebb csökkenés történt, ám de ha megnézzük, hogy tovább haladva a 4x és 8x beállítások felé, kijelenthetjük, hogy ha már egyszer bekapcsoltuk ezt a funkciót, akkor kapcsoljunk rögtön 8x-ra hiszen úgysem csökken tovább a teljesítmény jelentősen.
Ám de mi a helyzet, ha egy picit jobban ''megizzasztjuk'' a kártyát, vajon ekkor mennyire csökken a teljesítmény?

Serious Sam 2 Shield generator28 timedemo, Maximum (1280x960, noAA, HDR)
7600:
noAF: 19,2 FPS Teljesítmény: 100% (alap)
2xAF: 19,0 FPS Teljesítmény: 99%
4xAF: 18,8 FPS Teljesítmény: 98%
8xAF: 18,7 FPS Teljesítmény: 97%

A kártyát jobban kihasználva se változik jelentősen a teljesítmény, összesen 0,5 FPS-t vesztettünk ami ilyen szaggatás mellett fel se tűnik. Megjegyzem, hogy ugyanezt a tesztet anno elvégeztem 6600-val is, és itt már 4x beállítások mellett is jelentősen csökkent a 6600 kari teljesítménye (kb. 10% szemben a 7600GS 2-3%-ával)
Végezetül jöjjön még egy utolsó játék, ami már jobban kihasználja az SM3-at: Call of Duty 2
CoD2 Maximum grafika, 1024x768, noAA
noAF: 25,2 FPS
2xAF: 24,7 FPS
4xAF: 24,8 FPS
8xAF: 24,3 FPS

Teljesítménybeli eltérést most nem jelöltem, hiszen feleslegesnek tartottam, az eltérés olyannyira kicsi, hogy lehetne akár mérési pontatlanság. A játékot az egyik átlagnál jóval részletesebb szakaszon vittem, így ezek az értékekek a játék leglassúbb részét tükrözik.

Összegezve: a 6600 videokarik ideális AF értéke (habár kevés konkrét adatot közöltem) 2x mivel ekkor teljesítményben teljesen elenyésző az eltérés, míg a 7600GS videokarik esetében nyugodtan használhatunk akár 8x textúra szűrést is, csak alig veszítünk vele 1-2FPS-t és ezen beállításokat akkor is hagyhatjuk, ha már a távoli jövőben minimumra is kell vennünk a játékok grafikáját.

Hirdetés

Copyright © 2000-2019 PROHARDVER Informatikai Kft.