2019. augusztus 25., vasárnap

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Számtech rovat

Érdemes-e 7600GS-re váltani?

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Manapság egyre többen váltanak grafikus kártyát a jónépek, ez így volt régebben is, de...

[ ÚJ TESZT ]

Hirdetés

Manapság egyre többen váltanak grafikus kártyát a jónépek, ez így volt régebben is, de a legtöbben mindig az éppen aktuális középkategóriás kártyára váltanak, hiszen a legtöbb embernek éppenhogy ennyi ''fölös'' pénze van egy új videokarira, szám szerint 30.000Ft körül. Manapság a GeForce 7600-as széria a favorit, ez előtt pedig a 6600-as széria volt. Az emberek legtöbbször azt kérdezik, hogy jelentős lesz-e a gyorsulás erről meg arról a kártyáról történő váltás után, kis mini-tesztemben erre a kérdésre szeretnék egy fokkal bővebb választ adni a többieknek.

A kis tesztben 2 videokarit hasonlítok össze, a jelenlegi favoritot, egy Gigabyte 7600GS és az elődjét, egy Asus 6600 karit. Sajnos időközben megváltam ez utóbbi karimtól, így a tesztek egy részében apróbb eltérések előfordulhatnak.

Tesztrendszer mindkét kártya esetében: Asus P4P800E Deluxe, P4 2.8 (1MB L2, 800FSB), 2×512MB Kingston value RAM (2.5-3-3-7), Creative Audigy 4, 250GB Seagate SATA, Belinea 106055 (19'' CRT), driverek: 93.71 (7600GS) illetve 84.21 (6600). Minden esetben a tesztet alapórajeleken és a gyári referencián végeztem, azaz 7600GS esetében 400/400(800 effektív) illetve 6600 esetében 300/500. Mindegyik kártya 256MB-os volt, és AGP csatlakozós.
Még megjegyezném, hogy a teszt azok számára is támpont lehet, akik GeForce 6600-nál korábbi, illetve ATI 9800 vagy ennél régebbi karikról szeretnének váltani (beleértve az X700-at is).

Egy kis összehasonlítás a teszt kedvéért:
GeForce 6600:
300/500 (GPU/mem)
DDR memória
8 pixel shader
3 vertex shader
8 ROP (Render Of Pipeline)
128 bites memóriabusz

GeForce 7600GS:
400/400 (800 effektív, GPU/mem)
DDR2 vagy DDR3 memória (DDR2: 800MHz DDR3: 1200-1400MHz)
12 pixel shader
5 vertex shader
12 ROP
128 bites memóriabusz
megj.: a tesztben DDR2 memóriás kari szerepel

Először a jó öreg szintetikus tesztekkel kezdem (milyen meglepő módon, melyik kis/nagytesznél nem ezt hozzák előre? ).
3DMark 2005:
6600: 2132
7600: 3860
Teljesítmény: 181%

3DMark 2006:
6600: 919
7600: 2070
Teljesítmény: 225%

Látható, hogy minél shader-intenzívebb a játék, annál jobban teljesít az elődjéhez képest, de összesítve a szintetikus tesztek alapján a teljesítmény növekedés durván a duplája az elődhöz képest, most nézzünk pár játékot:

NfS: Most wanted 1.3 1024x768 noAA&AF max grafika
6600: 22,8 fps
7600: 42,8 fps
Teljesítmény: 188%

NfS: Most wanted 1.3 1024x768 8xAA&16xAF max grafika
6600: 17,0 fps
7600: 29,4 fps
Teljesítmény: 173%

Most wanted alatt hasonló növekedés látható, mint 3DMark 2005-ben is, azaz majdnem 2x
Sajnos mivel nincsenek ''hipermodern'' játékokról visszamenőleg adataim a 6600 videokarival kapcsolatban, ezért sajnos a mai leges legújabb játékokkal (pl. carbon) nem tudok tesztet végezni.
Lássunk egy másik, már-már túlkórosnak számító játékot, azaz az UT2004-et.

UT2004 3369 patch DM-Junkyard noAA&AF
6600: 60
7600: 74
Teljesítmény: 123%

UT2004 3369 patch DM-Junkyard noAA&8xAF
6600: 54
7600: 69
Teljesítmény: 127%

Hát ennél a játéknál nem hoz igazán újdonságot a kari (CPU limit kizárva, 8 bit nem izzasztja le ennyire a gépet...).

Még van egy utolsó játék, amit saját szvaimmal írnék le, mivel nincs konkrét, kimutatható eredményem róla (úgyszintén a 6600 részéről) és ez pedig a Serious Sam2.
Ezt a játékot anno a gef6-os szériához írták, és a 6600 tökéletesen elfutott rajta medium beállításokon, HDR nélkül. Meglepődve tapasztaltam, hogy az új karim úgyszintén medium-on bekapcsolt HDR-rel már-már szaggatott, azért ennél egy picivel többet vártam el a karitól (talán itt jött be a 256bites memóriabusz hiánya).

Összegezve aki régi kariját le akarja cserélni, ő biztos jól jár hiszen látható, hogy főleg shader-intenzívebb játékoknál nagyobb a teljesítmény növekedés, de van egy bökkenő: a 7600GS DDR2 memeóriás karit felülmúlja a 7300GT DDR3-as videokari teljesítményben, sőt árban is olcsóbb mint a 7600GS kari! Számomra az egyetlen megválaszolatlan kérdés ez ügyben, hogy a 7300GT karinak hiába gyorsabb, jobb memóriája van, ez az előny megmarad-e a nagyon shader-intenzív játékoknál? Hiszen míg 3DMark 2005-ben jelentős (400-600pont) eltérés van a 7300GT DDR3 kari javára szemben a 7600GS DDR2 karival, addig a 3DMark 2006-ban (ami jobban a shader egységekre épül) már az eltérés teljesen elenyésző (alig 50 pont körül).
Akárhogy is dönt az ember, akár 7300GT (DDR3! nem győzöm hangsúlyozni és nem írom le a jövőben, remélem érthető ) mellett, jelentős növekedésre számíthat. Tehát egy rövid áttekintés, hogy tiszta legyen a kép a 7300 és 7600 karik piacán:
7300GT DDR2 - 7600GS DDR2 - 7300GT DDR3 - 7600GS DDR3 - 7600GT
Jelenlegi ára a 7300GT karinak, kb. 25.000Ft körüli, míg a 7600GS karik 30.000-35.000Ft körül kaphatóak, az AGP-s változatok egy picivel drágábbak.
Amit még fontos megemlíteni, de nem térek ki rá, hogy az egész 7600 szériában hatalmas a szórás órajelben, így ha valaki ilyen kari mellett dönt, akkor nagyon érdemes körülnézni, nehogy egy alulórajelezett típust vegyen (ami főleg az AGP-s piacra jellemző).

Kapcsolódó témakörök:
Rover listája:[link]
7300GT és 7600GS összehasonlítása 3DMarkok alapján: [link][link] [link][link]
7300GT topic: [link]
7600GS topic: [link]
7600GT topic: [link]

Hirdetés

Hirdetés

Copyright © 2000-2019 PROHARDVER Informatikai Kft.