Hirdetés

2024. április 26., péntek

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#101) Ghoosty válasza #95904256 (#96) üzenetére


Ghoosty
őstag

" Én szeretnék biztonságosabb világban élni, Te nem."

Ezt hogy a fenébe sikerült leszűrnöd?! Kettőn közül te akartad az atomot bezárni és helyette szél, víz és naperőművet, amiknek a halál/TWh-ja nagyobb. Persze próbálod maszatolni, hogy világtól elzárt 0 személyzetes futurista erőművet akarsz, de ez köszönőviszonyban sincs a valósággal. De igazából én sem értem, miért akarnak atomot, sokkal egyszerűbb/jobb egy fúziós erőmű. (Az hogy nincs ilyen, az úgy sem érdekel senkit.)
Amit én akarok az csak annyi, hogy ne olyan kockázatot akarjunk csökkenteni, ami amúgy is minimális és főleg ne extrém módon.

Tisztában vagyok az önvezető autók jelenlegi képességeivel, statisztikáival, de az általad leírtak miatt sem érdemes 1-1-ben összehasonlítani az emberivel. Ebben ügyben elég optimista vagyok, de ipari létesítmény 0 fős személyzettel való működtetésben meg nagyon pesszimista. Vettem részt közvetlenül egy automatizált gyártósor beüzemelésében. Még nagyon nincs ott a világ.
Ha tényleg ipari létesítmények automatizálásával foglalkozol, akkor tudnod kell, hogy messze még a 0 személyzet.

(#102) dabadab válasza b. (#100) üzenetére


dabadab
titán

Közben Musk meg visszatwittelt: [link] :)

Szerinte a Pegasos leginkább csak papíron hozza azt a 320 TOPS-t és mindezt sokkal nagyobb fogyasztással (500 W a Tesla 72 W-ja ellenében), ami egy villanyautónál nem elhanyagolható különbség.

DRM is theft

(#103) Braddock válasza gabor.79 (#66) üzenetére


Braddock
őstag

Azok a németek, akik egy normális elektromos autót sem voltak képesek az utóbbi pár hónapot leszámítva előállítani? Azok a németek, akik az atomerőművek bezárása miatt falvakat rombolnak le, hogy külszíni fejtéssel bányásszák a fosszilis szart?

[link]

Hát, valószínüleg a helyükben én is ilyen cikkeket irattatnék...

(#104) b. válasza dabadab (#102) üzenetére


b.
félisten

Musk sokszor mond és ígér könnyelműen nagyot, de szerintem nem kell őt bemutatni annak, aki követi a pályafutását. :DDD ezt a 72 wattot ezzel az ígért teljesítménnyel majd hiszem ha látom :)
Ráadásul így viselkedni ( volt) üzleti partnerként inkább röhejes és megalázó rá nézve.

Nvidia megoldása nem csak papíron létezik, míg a másik oldalon nagy szavak vannak.
Nvidia reagálása józan paraszti ésszel is érthető és megérthető valóban nem korrekt összevetésről volt szó.

[ Szerkesztve ]

"A számítógépek hasznavehetetlenek. Csak válaszokat tudnak adni." (Pablo Picasso) "Never underrate your Jensen." (kopite7kimi)

(#105) Sinesol válasza dabadab (#102) üzenetére


Sinesol
veterán

Mert a Tesla cucc nem ugyanugy papiron hozza jelenleg a bemondott teljesitményt? :D
A fogyasztást meg valahogy sokallom/keveslem, nem tudom ezek mennyire valósak.

(#106) Sinesol válasza Braddock (#103) üzenetére


Sinesol
veterán

Az USA-ban is ugyanez megy, egész városokat rombolnak le ugyanúgy a bányászat érdekében, ahogy szerointem kb mindenhol a világon, a pénz nagy úr.

(#107) Strezi válasza b. (#104) üzenetére


Strezi
őstag

A tesla chipjei hetek óta, autók tízezreiben futnak az utakon. Napi 100 000+ felügyelet nélküli sávváltással, hiba nélkül. Nvidia chipje mibe megy amit meg lehet venni fogyasztóként?

Felvett teljesítmény, a HW3 egy az egyben a HW 2.5 helyére megy, azonos hűtésre, azonos helyre TDP max 100W-os helyre. Ki lehet cseréltetni ez elűtt gyártott autókban, aki megvette az FSD-t annak költség mentesen.

Használt LiFePo 15kWh akuk eladóak! ... Passzív ház klímás fűtéssel, 2011 - | Napelem, 2013 - | Tesla, 2019 - ...

(#108) schawo válasza b. (#104) üzenetére


schawo
titán

A mérések szerint az autó 5km-t veszít az átlagos hatótávjából, ha fut a rendszer. Az autó átlagos hatótávja kb 500km (EVDB), tehát, 1% a veszteség. Lévén, hogy átlagos fogyasztása egy S-nek 19kWh/100km (EVDB) @ ~120km/h, tehát átlagos teljesítményfelvétele ~16kW. Ennek az előbb említett 1%-a az önvezető hardver fogyasztása, azaz 160W. Mivel egyszerre két redundáns rendszer fut párhuzamosan, ezért egy rendszer fogyasztása 80W. Ha levesszük a táp VRM-ek veszteségét (~10%), akkor megkapjuk a SOC fogyasztását, ami átlagosan 72W. Bingó.

[ Szerkesztve ]

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#109) b. válasza Strezi (#107) üzenetére


b.
félisten

ezt hogy érted konkrétan? Mert Nvidia chipek vannak a Teslában az eddigiekben.
Azon kívül Audi , VW, Mercedes,Volvo,Toyota. Audi A8 konkrétan fejlettebb és több pontot ért el a self driving teszten, mint a Tesla.
Musk a Teslákba a 2016 Parkes socot kérte és most is azzal hasonlítja össze a teljesítményt miközben Nvidia azóta kiadta a Xaviert és jön a Orin , ami állítólag nagyságrendi előrelépés lesz.Audi folyamatosan a legújabb SOC ot kéri Nv től, így is egyeztek meg velük.

[ Szerkesztve ]

"A számítógépek hasznavehetetlenek. Csak válaszokat tudnak adni." (Pablo Picasso) "Never underrate your Jensen." (kopite7kimi)

(#110) schawo válasza b. (#109) üzenetére


schawo
titán

Az elmúlt néhány hónapban titokban már az új chippel szerelték az autókat, de még a régi szoftver futott rajtuk.

[ Szerkesztve ]

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#111) b. válasza schawo (#110) üzenetére


b.
félisten

Valószínűleg nem arra értette a kollega töb százezer km-t :DDD :DDD

[ Szerkesztve ]

"A számítógépek hasznavehetetlenek. Csak válaszokat tudnak adni." (Pablo Picasso) "Never underrate your Jensen." (kopite7kimi)

(#112) dabadab válasza b. (#109) üzenetére


dabadab
titán

"Musk a Teslákba a 2016 Parkes socot kérte és most is azzal hasonlítja össze a teljesítményt miközben Nvidia azóta kiadta a Xaviert"

???

A Xavier volt az összehasonlítási alap (magában is, meg a Pegasosban is az van).

(#111) b.: a napi százezer kilométer nyilván nem egyetlen autóra, hanem a teslás SoC-cal rohangáló összes Teslára vonatkozott.

[ Szerkesztve ]

DRM is theft

(#113) schawo válasza b. (#111) üzenetére


schawo
titán

Akkor te valamit félreértettél, mert erre gondolt.

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#114) b. válasza dabadab (#112) üzenetére


b.
félisten

A Musk által említett 21 TOPS a Px2 teteje volt 80 watt fogyasztással a Xavier pedig 30 watt / 32 TOPS .

schawo : ha így értette akkor ez a kérdés mire vonatkozott:

"Nvidia chipje mibe megy amit meg lehet venni fogyasztóként?"

A mérésekre vonatkozó levezetést olvastam twitteren is ,de nem független tesztelőktől.Egy állítás semmi több, nem egy független mérés azonos feltételekkel és körülményekkel.

És azért nyugodtan elhihetjük ezt amit írtak a zöldek, még ha Musk is az isten:

" It's not useful to compare the performance of Tesla's two-chip Full Self Driving computer against NVIDIA's single-chip driver assistance system. Tesla's two-chip FSD computer at 144 TOPs would compare against the NVIDIA DRIVE AGX Pegasus computer which runs at 320 TOPS for AI perception, localization and path planning.

Additionally, while Xavier delivers 30 TOPS of processing, Tesla erroneously stated that it delivers 21 TOPS. Moreover, a system with a single Xavier processor is designed for assisted driving AutoPilot features, not full self-driving. Self-driving, as Tesla asserts, requires a good deal more compute. "

[ Szerkesztve ]

"A számítógépek hasznavehetetlenek. Csak válaszokat tudnak adni." (Pablo Picasso) "Never underrate your Jensen." (kopite7kimi)

(#115) schawo válasza b. (#114) üzenetére


schawo
titán

az Orinra, amivel összemérhető lesz

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#116) b. válasza schawo (#115) üzenetére


b.
félisten

:R

"A számítógépek hasznavehetetlenek. Csak válaszokat tudnak adni." (Pablo Picasso) "Never underrate your Jensen." (kopite7kimi)

(#117) schawo válasza b. (#116) üzenetére


schawo
titán

De amúgy még Pegasus sincs sehol, arra is írhatta volna. Épp mostanában kezdik csak gyártani, hamarosan elkezdhetik "betervezni" az autókba, és majd talán az év vége felé lehet autó, amiben megjelenik. 4 chip összesen 320 TOPs teljesítménnyel 500W-on. Ehhez képest a Tesla chip már tavaly óta az autókban van, 2db chip összesen 288 TOPs teljesítménnyel 150W-on.

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#118) schawo válasza Feketelaszlo (#44) üzenetére


schawo
titán

Nézd meg a keynote-ot a bejelentésről, ott elmagyarázza, hogy miért nem fognak LIDAR-t használni.

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#119) jeriko2 válasza schawo (#118) üzenetére


jeriko2
tag

Egy LIDAR ára 7500$ - ez is a Google által kifejlesztett nagyon kedvezményes konstrukció (állítólag 75e$-ról indultak), amit autógyáraknak nem adnak el: https://www.hwsw.hu/hirek/60084/honeycomb-waymo-google-lidar-onvezeto.html

Na ebből van egy Waymo önvezető autón 6-8 darab. Számold ki, mennyivel növeli meg egy autó árát, és tippeld meg, mennyit tudnának így eladni belőle.

[ Szerkesztve ]

(#120) Strezi válasza b. (#116) üzenetére


Strezi
őstag

Na, így gondoltam ;)
A 100 000 nem kilométer, hanem a napi sikeres felügyelet nélküli sávváltások száma a flottában. Azt nem csinálja senki más "önvezetö" autója sem, sem pedig < 100W TDPs de 100TOPS feletti csipje nincs flottában.

Használt LiFePo 15kWh akuk eladóak! ... Passzív ház klímás fűtéssel, 2011 - | Napelem, 2013 - | Tesla, 2019 - ...

(#121) b. válasza Strezi (#120) üzenetére


b.
félisten

Na igen, de eddig is csinalta Nvidia vezérlővel.
Savalto asszisztenst több autogyarto alkalmaz,Volvo is.(Szintén Nvidia)
Felügyelet nélküli Savalto rendszer meg, ha jól tudom egy országban sem engedélyezett még, hiába tudná például az Audi A8 is. Nekem ezek az utolso infóm, lehet tévedek.

"A számítógépek hasznavehetetlenek. Csak válaszokat tudnak adni." (Pablo Picasso) "Never underrate your Jensen." (kopite7kimi)

(#122) Erwinke válasza b. (#109) üzenetére


Erwinke
aktív tag

Az a baj,h az NV hiaba is lesz kb olyan ha olcsobban tudjak maguknak gyartatni mint az NV fejlesztese, meg ha 5€t is sportolnak is rengeteg penz.

A hw meg mar mukodik, nem csak papirra van firkalva. Hanem az autokat mar ezzel szerelik. Az autopilot sw t meg majd csak karacsonyban dobjak ki ra. Aki meg akarja az oregautoba az uj hwt az fizet felarat es kicserelik.

(#123) b. válasza Erwinke (#122) üzenetére


b.
félisten

Persze ez mind ok, nincs ezzel gond, valószínűleg nem csak az ár dominál, hanem teljes hardverre szabott szoftverezettseget is kapnak és teljes hozzáférést, míg ez az Nvidia részéről valószínűleg egy zártabb, univerzális hardvert takar, hisz gondolom több Toyotát vagy Audit adnak el, mint Teslat.
Ettől függetlenül Tesla önvezető része és hírneve a zöldek hardverevel ért oda, ahol tart. Csak nem kellene ennyi év után odaszarni én úgy gondolom.

A többit leírtam feljebb,majd hiszem ha látok egy független osszehasonito tesztet azonos körülmények között végrehajtja. Nem véletlenül írtak a zöldek azt amit.

"A számítógépek hasznavehetetlenek. Csak válaszokat tudnak adni." (Pablo Picasso) "Never underrate your Jensen." (kopite7kimi)

(#124) solyomferi


solyomferi
tag

Persze jó. De hogy közlekedne ahol nincs felfestve a kétsávos úton az elválasztó vonal meg az útpadkára le kell engedni az autót ha szembe jönnek mert keskeny az út? Meg az M0 hogy közlekedne mikor 4-5 elválasztó van felfestve fehérrel sárgával.

[ Szerkesztve ]

(#125) schawo válasza solyomferi (#124) üzenetére


schawo
titán

Állítólag jól

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#126) b.


b.
félisten

Egy új kicsit higgadtabb/ objektívabb cikk az egész dologról,.. [link]

[ Szerkesztve ]

"A számítógépek hasznavehetetlenek. Csak válaszokat tudnak adni." (Pablo Picasso) "Never underrate your Jensen." (kopite7kimi)

(#127) #06658560 válasza jeriko2 (#119) üzenetére


#06658560
törölt tag

Mikor legutóbb néztem már mintha harmada körül lett volna annak.

(#128) velizare válasza GeryFlash (#36) üzenetére


velizare
nagyúr

nem. ez egy célhardver. a neurális háló gyorsítója egy bizonyos topológiájú neurális hálónál tud igazán jó teljesítményt hozni. nem azért használnak önvezető autóknál nv hardvereket, mert annyira f@sza, hanem mert erre a célra nem volt jobb. azt a teljesítményt, amit 4 sorba kötött gtx1080as ad erre a célra, 1kW fogyasztással, egy erre a célra faragott célhardver ~100Wból képes hozni.

@solyomferi: elég jól meg tudják már jósolni, hogy merre vannak a sávhatárok, akkor is, ha azok valamiért nem látszanak (kopás, vagy valami takarja őket).

@b.: inkább csak más. objektívnek nem nevezném. pl. felhozzák ők is, hogy fairebb lett volna összehasonlítani az nv agx pegasusszal. csak éppen azt nem írja, hogy miért. a pegasus be tud puszilni fél kW-t, ami egy teljesen elektromos jármű számára egész egyszerűen nem alternatíva.

[ Szerkesztve ]

Tudod, mit jelent az, hogy nemezis? Az érintett, erősebb fél kinyilatkoztatása a méltó büntetés mértékét illetően. Az érintett fél jelen esetben egy szadista állat... én.

(#129) #06658560 válasza Erwinke (#122) üzenetére


#06658560
törölt tag

Kétlem, hogy maguknak olcsóbban tudnák gyártani, már csak az éves volumen miatt is.

(#130) b. válasza velizare (#128) üzenetére


b.
félisten

Nem, nvidia pont azt mondja hogy nem a Pegasussal kellett volna összevetni, hanem a Xavierrel és ezért ( is) pontatlan Musk arcoskodása.Xaviert emlegetett de közben a Pegasus fogyasztását és teljesítményét hozta példának.
Volkswagen és a Volvo is használ Xaviert az idei felhozatalban. Többen keverik itt a dolgokat, hogy a xavier nem kapható még. De a Xavier self driving verziója már kapható, a robitikára kihegyezett fejlesztő csomag a újdonság a SOC életében.
A fenti self driving SOC 30 wattból hoz 32 TOPS ot így kiszámítható, hogy a Tesla féle 144 TOPS ot mennyi fogyasztással abszolválja....

[ Szerkesztve ]

"A számítógépek hasznavehetetlenek. Csak válaszokat tudnak adni." (Pablo Picasso) "Never underrate your Jensen." (kopite7kimi)

(#131) dabadab válasza b. (#130) üzenetére


dabadab
titán

"Nem, nvidia pont azt mondja hogy nem a Pegasussal kellett volna összevetni"

Ugyanazt a blogbejegyzést olvastuk?

"It’s not useful to compare the performance of Tesla’s two-chip Full Self Driving computer against NVIDIA’s single-chip driver assistance system. Tesla’s two-chip FSD computer at 144 TOPs would compare against the NVIDIA DRIVE AGX Pegasus computer which runs at 320 TOPS for AI perception, localization and path planning."

[link]

[ Szerkesztve ]

DRM is theft

(#132) b. válasza dabadab (#131) üzenetére


b.
félisten

Igazad van ,megkeveredtem a Px2 vel .

[ Szerkesztve ]

"A számítógépek hasznavehetetlenek. Csak válaszokat tudnak adni." (Pablo Picasso) "Never underrate your Jensen." (kopite7kimi)

(#133) velizare válasza b. (#132) üzenetére


velizare
nagyúr

amennyire tudom, musk sem a pegasus elnevezést, sem annak az adatait nem említette távolról sem az előadáson.
az nvnél többek között azon horgadtak fel, hogy a xavier katalógus szerinti teljesítménye 30 tops, de musk valamiért 21et mondott, 30%kal megrövidítve az nv-t! :DDD
az objektívnek hívott cikk itt is elfelejti feltenni a kérdést, hogy vajon miért nem igazolta vissza az integrátor a katalógusadatot.

Tudod, mit jelent az, hogy nemezis? Az érintett, erősebb fél kinyilatkoztatása a méltó büntetés mértékét illetően. Az érintett fél jelen esetben egy szadista állat... én.

(#134) b. válasza velizare (#133) üzenetére


b.
félisten

valószínűleg az igazság valahol a két cég mondandója között van.Az biztos, hogy Musk nem korrekt adatokat mondott.Nem objektívnak hívott,hanem kissé objektívabbnak hívott :)

[ Szerkesztve ]

"A számítógépek hasznavehetetlenek. Csak válaszokat tudnak adni." (Pablo Picasso) "Never underrate your Jensen." (kopite7kimi)

(#135) schawo válasza b. (#134) üzenetére


schawo
titán

Valószínűleg a katalógus 30-ból a használatban 21 van.

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#136) Feruendios


Feruendios
aktív tag

Az osszehasonlitas is hulyeseg, a Tesla egy célhardvert csinalt a sajat ML modeljukhoz, lehet, hogy az Nvidia tobb nyers erot tudd felmutatni, de a konkret feladatott a Tesla sajat hardware-re jobban tudja. Nem lehet osszehasonlitani a 2 architekturat.

Sajnos mar nincs magyar billentyuzetem :(

(#137) dabadab válasza Feruendios (#136) üzenetére


dabadab
titán

Ja, kb. mint a bitcoinbányászat GPU-val meg ASIC-kel.

DRM is theft

(#138) Tigerclaw válasza Dare2Live (#3) üzenetére


Tigerclaw
nagyúr

Kíváncsi lennék egy ilyenre egy zsúfolt belvárosban. Mit tudna kezdeni mondjuk New York, Budapest, New Delhi esetén...vagy valahol Ausztráliában végig földúton. Nem fikázom, amit tud, de ideje lenne megízzasztani kicsit.

Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

(#139) MeszesKPT


MeszesKPT
őstag

Mindig érdemesebb célhardvert alkalmazni csak a kifejlesztése idő és rengeteg pénz.

Az atomról csak annyit, hogy ha valaminél nincs jobb, attól az még nem lesz jó. A kiégett fűtőelemeket sem lehet már Szibériába visszapostázni, hogy ott majd jól elássák.

(#140) ncc1701 válasza MeszesKPT (#139) üzenetére


ncc1701
veterán

És arról is elfeledkeznek, h az urán dúsítás, meg a bányászata sem éppen környezetkímélő dolog.

Tóriumos erőműveket meg persze b@sznak építeni...

(#141) Dare2Live válasza Tigerclaw (#138) üzenetére


Dare2Live
nagyúr

"Kíváncsi lennék egy ilyenre egy zsúfolt belvárosban. Mit tudna kezdeni mondjuk New York, Budapest..."

Had keressem meg neked.
[link]

Delhi, meg Ausztrál földút engem mondjuk nem érdekel, meg forgalmazás sincs pl Indiában.

don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...

(#142) Erwinke válasza Tigerclaw (#138) üzenetére


Erwinke
aktív tag

En beernem ennyivel is. Tobbnyire varoson kivul autozom csak. Es ez meg csak a kezdet azt nem szabad elfelejteni. Valahonnan indulni kell ;) majd 10ev mulva biztos,h varosban sem lesz gond eldocognie

(#143) Chibass


Chibass
tag

Kicsit hiányoltam a cikkből némi összehasonlítást a korábbi rendszerhez képest (Nvidia). Nem nagyon tudtam kontextusba helyezni ezt a sok teljesítmény adatot...akkor ez most dupla gyors, vagy száz?

Aki nappal is legény, az éjjel nem volt ott!

(#144) csongi


csongi
veterán

Hajra!!
Csak a jogalkotok ne szarjak el az idot, mert akkor nem sok ertelme lesz az egesznek, ha politika keresztbe tesz az egesznek.
Az elektromos autoknal is elinditott vegre valamit.

(#145) Strezi válasza Chibass (#143) üzenetére


Strezi
őstag

Nvidia: 21(aktulis) 30 (elméleti), <100W
Tesla: 144(?), 72W

Ugyanabban a csomagolásban, foglalatba épíve.

Használt LiFePo 15kWh akuk eladóak! ... Passzív ház klímás fűtéssel, 2011 - | Napelem, 2013 - | Tesla, 2019 - ...

(#146) b. válasza Strezi (#145) üzenetére


b.
félisten

Nvidia: 21(aktulis) 30 (elméleti), <100W
Helyesen:
Nvidia: 21(Musk szerint ) 30 (mért), = 30 watt

Jókor és jó időben kellett ezt meglebegtetni, hogy ne erről [link] beszéljenek az elemzők főleg :

[ Szerkesztve ]

"A számítógépek hasznavehetetlenek. Csak válaszokat tudnak adni." (Pablo Picasso) "Never underrate your Jensen." (kopite7kimi)

(#147) bkercso válasza INGJOKE (#2) üzenetére


bkercso
nagyúr

száguldozók szerintem max. kényszerből használnának önvezető autót. A töketlenkedők ellenben örömmel. Sőt, szerintem a száguldozók is hajlandók lennének normálisan menni, ha nem lennének fölöslegesen feltartva a többiek által. Ha lenne a forgalomnak egy meg nem tört, konzisztens ritmusa, akkor ahhoz lenne ingerenciája alkalmazkodni azoknak is, akik most csak kerülgetik a jónépet, ahogy tudják.

Megjelentek! : MFD3 és MFA3 || bkercso HiFi készülékek: https://hardverapro.hu/aprok/hirdeto/bkercso/keres.php?search_exac=0&search_title=0&usrid=341946&buying=0

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.