Bevezető
Közszájon forgó "tény", hogy a Ryzen 3 1200 (vagy a hozzá hasonló tudású i3-ak) nem elegendőek egy RX 570 szintű videokártya kihajtásához. De mit jelent ez a hangzatos mondás tényekre lefordítva? Meg egyáltalán, mennyi az igazságtartalma? Utánajártam.
Az utóbbi időben kevéssé voltam aktív a "kihajcsa-e" problémakör elemzésében, mégpedig azért, mert az alacsony kategóriás Intel-platformjaim és CPU-im nem támogatták az overclockingot, így az órajelekkel csak lefelé tudtam haladni - ez elméleti elemzéshez megfelelő, de a való életet nem igazán tükrözi. A 2018. év végi váltás Ryzenre ebben (is) változást hozott - mind a B450-es alaplap, mind a Ryzen 3 1200 CPU teljes szabadságot ad a paraméterek tuningolásában. Az előző cikk konklúziói és kommentjei után adta magát a gondolat, hogy megvizsgáljam, mennyire fogja vissza az RX 570 videokártyát a Ryzen 3 1200 - és ha már a CPU-t abajgattam, akkor a memória sebességének a hatására is vetettem egy pillantást. Lássuk!
Konfiguráció, tesztmódszer
A teszt során mind a CPU, mind a memória órajelei terén két beállítást használtam, ez összesen négy variáció:
Néhány megjegyzés:
- A VGA-t ebben a körben békén hagytam, az előző tesztben használt beállításokon ment mindenhol
- A memória esetében az órajelkülönbség 40%, amit egy kicsivel gyengít a CAS Latency növelése a 3000
MHz-es esetben
- A CPU alapbeállítása 3100 MHz, amely bizonyos konstelláció esetén 3400 MHz-ig tud felmenni, így a
sebességnövekedés terheléstől függően valahol 11.7% és 22.5% között van
- Szeretettem volna a CPU feszültségét automatikus szabályozáson hagyni, de sajnos ilyenkor pillanatokon
belül úgy megfagyott a gép, mint a pingvin - valószínűleg a magasabb órajelhez nem tartoznak
alapértelmezett feszültségbeállítások. Így egyszerűen felmentem 1.35V-ra, és már működött is.
Hat játékkal és benchmarkkal teszteltem – két régivel, két középkorúval és két újjal:
- Sniper Elite V2 (2012)
- Unigine Heaven 4 (2012)
- F1 2015 (2015)
- Ashes of the Singularity: Escalation (2016)
- Final Fantasy XV (2018)
- Bard's Tale IV (2018)
Az első öt szereplő túl sok bemutatást nem igényel, a Bard's Tale IV-ről érdemes tudni, hogy az Unreal Engine 4 dolgozik alatta. Az előző cikkhez képest változás, hogy az igencsak hisztis viselkedésű DOOM demót lecseréltem egy másik Vulkanos játékra, az AotS: Escalationre, amely egy bundle keretében pottyant lehetséges tesztalanyaim közé.
Beállítások terén egyrészt mértem maximális vagy magas beállításokkal (az RX 570-et megizzasztandó), másrészt alacsonyakkal is, hogy a CPU és a memória is jobban dolgozzon – mint látni fogjuk, ez nem mindig így alakult. Más megközelítést alkalmaztam az F1 2015 esetében, ahol a CPU életét az esős időjárás volt hivatott megnehezíteni (teljes sikerrel), valamint az AotS-nél, ahol a benchmarknak van külön GPU-orientált és CPU-orientált változata.
Mire számíthatunk a négy konfigurációtól? Ha hiszünk a kihajtásról szóló népítéletnek, akkor mind a négy konfiguráció eltérő eredményeket kell, hogy mutasson. Én személy szerint ennél jóval konzervatívabb megközelítéssel álltam a teszthez: azt vártam, hogy a GPU-orientált esetekben nemigen fog számítani a CPU és a memória sebessége, míg a CPU-ra kihegyezettekben jellemzően igen. Lapozzunk!
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!