2024. március 19., kedd

Gyorskeresés

Kormány Kalauz Szimulátorozáshoz

Minden, amit a kormányokról és szimulátorkoról tudni érdemes... kezdőknek és haladóknak egyaránt ;)

[ ÚJ TESZT ]

Thrustmaster

THRUSTMASTER

Ha valamit igazán sajnálni lehet, hogy nincs jelen a hazai boltok polcain, az a Thrustmaster. Igazán bő termékválasztékkal rendelkezik az alsó-közép, és a közép kategóriákban, kormányai jó minőséget képviselnek, egy-egy darab remek választás lehetne kezdők számra, nem is beszélve Thrustmaster-nél oly gyakori - és vonzó - Ferrari-s dizájnról. A gyártó igazán komoly konkurenciát jelenthetne a Logitech számára, de sajnos a legtöbb termék csak külföldről beszerezhető, persze azért érdemes körülnézni a webshop-okban, hátha... (Guillemot néven is forgalmazzák)

FGT Experience (FGT = Ferrari GT)

Belépő szintű kormány a Thrustmaster-től, egyszerű és ergonómikus kialakítás jellemzi, melyen sokat dob a Ferrari-s dizájn. A kormányon 11 gomb és egy D-Pad helyezkedik el igen kézreálló elrendezésben, valamint jó nagy pillangófüleket is kapunk a szekvenciális váltáshoz. Force Feedback motort nem találunk benne, a volán középre húzásáról gumiszíjak gondoskodnak. Az FFB-es technológia különben sem alapfeltétele egy jó kormánynak, egyes profik direkt nem is használják ezt a funkciót. A kormány egyaránt használható PC-én és PlayStation-on is.

Kicsit félve ajánlom mégis szimulátorozáshoz, hiszen nem sok mérvadó tapasztalattal találkozhatunk vele kapcsolatban az interneten, gyakorlatilag alig tudunk róla valamit. Mondjuk a Thrustmaster korábbi modelljeivel már bizonyított, így ez a típus is lehet nagyon jó vétel és nagy előnye, hogy Magyarországon is kapható.

FGT Rumble Force & FGT Force Feedback (FGT = Ferrari GT)

A Ferrari GT Experince komolyabb, Vibra és FFB motoros verziói, többnyire ugyan az vonatkoznak rájuk is, amit az imént már leírtam.

RGT Force Feedback Pro Clutch Edition (RGT = Rallye GT)

A Thrustmaster közép kategóriás terméke, mely a híresztelések szerint a korábbi F1 FFB alapjaira épül. Az árcédulát nézve a Logitech DFP/DFGT vetélytársának tekinthető, melytől azonban jelentősen eltérő paraméterekkel és kidolgozással rendelkezik: Alu pedálszett kuplunggal; golyóscsapágyazott, rozsdamentes acéltengely; szíjhajtásos FFB áttételezés; 23,5 cm-es kormány átmérő; 270 fok elforgathatóság és szekvenciális váltókar a pillangófülek mellé. (a DFP ezzel szemben fogaskerekes erőátvitellel rendelkezik, nincs kuplung, viszont 900 fokban forgatható, valamint nagyobb a kormány átmérő)

Külön érdekessége még a kormánynak, hogy összesen 5 db analóg tengellyel van felszerelve, a pillangóváltók alatt ugyanis további két fül helyezkedik el, melyekbe potméter található. Ezekhez tetszés szerinti funkciót rendelhetünk, mint például a progresszív oldalranézés, vagy akár a gázt, vagy a féket is adagolhatjuk velük, ami főleg mozgáskorlátozottak számára lehet hasznos segítség. A pedálok nyomófelülete tetszés szerint átrendezhető, a kormányon rengeteg gomb található, a szíjhajtás pedig érzékelhetően halkabb működést tesz lehetővé. Egyes vélemények szerint a FFB hatások is eltérően jelentkeznek a Logitech hasonló kormányaihoz képest, az effektek részletesebbek, magasabb felbontással rendelkeznek, viszont cserébe valamivel kevésbé pontosabbak.

Joggal merül fel a kérdés, hogy akkor mégis miért nem ez a termék tekinthető a BEST BUY-nak a piacon? Az ok az, hogy különböző külföldi fórumokon az olvasói vélemények meglehetősen vegyesek a kormánnyal kapcsolatban, és nagyon sok olyan panasszal találkozhatunk, melyek a kormány minőségét vitatják. Ellenpéldaként az egyik magyar kormányokkal foglalkozó fórumban részletesen olvashatjuk az egyik hozzáértő itthoni tulajdonos más jellegű tapasztalatait, aki mind minőségben és mind képességekben is maximálisan meg van elégedve a kormányt illetően. Mindesetre a most vásárlás előtt állóknak a RGT FFB Pro mindenképpen komoly alternatívát jelenthet, érdemes utána nézni a típusnak..

Találhatunk belőle kuplung nélküli, illetve pár aprósággal szerényebb kivitelű nem Pro változatot is.

Ferrari F430 Force Feedback

A gyártó egyik legújabb üdvöskéje, az F430-as Ferrari kormányának hiteles másolata. Jellemzői: 28 cm-es átmérő, 270 fok elfordulás, fém tengelyek és golyós-csapágyozás, fém pedálok és váltókarok, igen halk FFB mechanizmus, 10 programozható gomb, D-Pad és egy 5 állású "Maettnio" kapcsoló. A ötvözött fogaskerekes és szíjhajtásos rendszerének köszönhetően nagyon kifinomultan képes visszaadni az FFB hatásokat, a felhasznált anyagok minőségét és kidolgozottságát illetően is igen komoly benomyást kelt, a hozzá adott pedálszett képességei is a kategóriát erősíti a nagy pedálútnak és a kemény fékpedálnak köszönhetően.

Sajnos idő közben fény derült egy tervezési hiányosságra is, fekpedál rúdja nem elég tartós és egy idő után elfárad az erős igénybevétel alatt, amit a gyártó garanciában az eltört alkatrész cseréjével, valamint puhább fékpedálellenállás beszerelésével orvosol... ami azért kissé illúzióromboló.

T500RS

A Thrustmaster csúcsmodellje, a T500 RS már-már kilép a játék kategóriából, melyet mind paraméterei, mind az ára alatámasztanak: 30 cm átmérőjű, csiszolt fém küllős, cserélhető sportkormány, ipari méretű Force Feedback motor (150mNm, 3000rpm, 65W), dupla szíjhajtás, 16 bites felbontás, 1080 fokos elfordulás, érintkezés mentes mágneses szenzorok, extratartós - zömében fém - anyagok.
A kormányra számos programozható gomb és egy D-Pad került, mögötte óriási polírozott fém szekvenciális váltófülek kaptak helyek, melyek azonban nem forognak a kormánnyal (akiket ez esetleg zavarhat, számukra itt a megoldás). A kormány ezen felül könnyen cserélhető, nem is véletlenül, ugyanis megtalálható a gyártó kinálaltában egy autentikus(nak szánt) Ferrari liszenszes F1 kormány is, ami azért minőségben és kidolgozottságban elmarad a T500 RS többi eleméhez képest.
Sajnos hasonlóan felemás érzéseket kelt a pedál is, aminek a minősége és anyagfelhasználása kifogástalan (7kg csak a pedálszett!!), 3 db állítahtó, felülről felfüggesztve is összeszerehető, 10-bites felbontású fém pedált kapunk a csomagban, viszont a pedálok mozgásútja egy profi szetthez képes kicsit alacsony, illetve ezen a szinten már igazán elvárhatónak számító load cell-es technológia is hiányzik a setből!
Igazán remekül sikerült viszont az opcionálisan - vagy akár önmagában is - rendelehető TH8 RS váltó, mely kiválló anyagminőséggel és kidolgozással rendelkezik, állítható a váltókar mozgásának keménysége, valamint 7+1 H, vagy akár szekvenciális módban is használható.

A kormány és minden kiegészítője szinte elpusztíthatatlan, egyedül a gyakori és erőteljes kopptól-koppig csavarások tudják elnyűni a kormánytengely végpontjait, illetve amit még talán negatívumként meg lehet említeni (a load-cell-es fékpedál hiánya mellett) az az idő után igen hangossá válló hűtőventillátor, de hát ekkora motorhoz kell is szellőzés.
Nem esett még szó a vezetési élményről, a kormány egyesíti a konkurens gyártók termékeinek előnyeit, nagyon könnyen és pontosan forog a kormány, igen kifinomultan adja át az FFB hatásokat, ugyanakor brutálisan nagy erőtartalékkal és megdöbbentő gyorsasággal rendelekezik.

SAITEK -->

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.