Kormány Kalauz Szimulátorozáshoz

  • (f)
  • (p)
Tudástár – Írta: | 2009-06-28 13:17

Minden, amit a kormányokról és szimulátorkoról tudni érdemes... kezdőknek és haladóknak egyaránt ;)

Kulcsszavak: . kormánykormányokg25g27dfgtszimulátorwheelmomoautóversenyrfactoriracingLogitechFanatecThrustmaster

[ Új teszt ]

Bevezető

Ez az írás azért született meg, hogy segítséget nyújtson mindazok számára, akik most ismerkednek az autós szimulátorok világával és egyben kormány vásárlásra is adják a fejüket, ami az említett műfaj műveléséhez gyakorlatilag elengedhetetlen. Ez egy olyan terület - ha már szimulációról beszélünk -, amelynek kiismerése és elsajátítása éveket vesz igénybe, egy kezdő könnyen elveszhet a rengeteg opció, beállítás és egyéb paraméterek között, legyen szó hardverről, vagy szoftverről egyaránt. Nem is beszélve a megfelelő kormány kiválasztásáról, ami a legelső probléma, amivel általában szembesül az ember.

A Prohardver Nagy kormányos topic-jában több mint 3600 hozzászólás olvasható jelenleg a témában, nincs ember a Földön, aki ezt végigolvasná, és csak sorra érkeznek a kérdések egymás után, ráadásul általában ugyan azok. Többnyire, ennek a topicnak a tartalmát is igyekszem összefoglalni nektek, kiegészítve a saját tapasztalataimmal és más egyéb - remélem hasznos - ismeretekkel. Törekedtem rá, hogy az írásom ne csak teljesen kezdők, hanem az azért már haladók részére is szolgáljon hasznos információkkal, de ha valaki mégis úgy érezné, hogy egy adott témában már nem mondok neki semmi újat, az nyugodtan lapozza át az egyes részeket....nem sértődöm meg érte.

Kezdjünk is bele!

az első lépés a megfelelő kormány kiválasztása. A követező részben igyekszem nektek egyfajta általános körképet adni és bemutatni a piacon elérhető azon kormányokat, melyek partnereink lehetnek egy-egy autós szimulátorral való hosszú órák élvezetes eltöltésében. Szeretném külön kiemelni a szimulátor szót, hiszen mi most egy olyan eszközt keresünk, mely képes kiszolgálni az igényeinket egy igazi valósághűségre törekvő vérbeli szimulációs környezetben is és közben halkan megjegyezném, hogy a köztudatban jelenleg "autós játék" címen elhíresült darabok még jóindulattal sem tartoznak ezen programok körébe. Erről majd bővebben kicsit később, most lássuk előbb a kormányokat!

A KORMÁNYOK -->

Logitech

LOGITECH

Magyarországon sajnos meglehetősen gyér a választék kormányokból, az egyetlen gyártó aki tisztességgel képviselteti magát nálunk, az a Logitech. Más alternatíva alapesetben nem is nagyon áll rendelkezésre a hazai piacon, szerencsére azonban tőlük is akad azért miből válogatni....

Formula Force EX

Ideális belépő szintű kormány szimulátorozáshoz, haladók részére is megfelelő darab lehet. Megfelelő fogással, és kidolgozással, sok programozható gombbal, 200 fokos elfordulással (épp elég), kielégítő Force Feedback képességgel rendelkezik, összességében megállja a helyét, de komolyabb szintre érve azért már érdemes tovább lépni.

Azonban nem ritka, hogy vele kapcsolatos hibákról olvashatunk. Erős FFB (erővisszacsatolás) használatánál sokaknál előfordul, hogy egy-egy nagyobb kormányrántásnál mintha néha elcsúsznának egymásról a fogaskerekek, annak ellenére, hogy mechanikai hibának nincs nyoma a szerkezetben. Egyelőre még nem derült ki, hogy mi állhat a jelenség hátterében és sajnos ezen kívül is előfordulhatnak még ilyen-olyan problémák a típussal kapcsolatban, melyekkel gyakrabban összefuthatunk a kormányos fórumokban.

Ez nem jelenti azonban azt, hogy ilyen hibák mindenkinél feltétlenül előfordulnak és hogy messziről kerülni kéne ezt a típust. Sokan írnak elismerően róla a maga kategóriájában, mindenképpen egy jó vételnek tekinthető a szimulátorokkal még csak most ismerkedők számára.

Létezik a Logitech kínálatában egy Driving Force EX nevű kormány is, ami lényegében azt gondolom tartalmilag ugyan az, csak a PS-hez való verzió.

MOMO Racing

Nos ez az a kormány, ami láttán minden kisfiú és apuka nyáltermelése megindul az áruházban, és a maiak közül is sokan talán pont ezen típus miatt adták a fejüket szimulátorozásra. Remek kormány, lenyűgöző a dizájn, vérpezsdítő a fogása, jó a kidolgozás, a Force Feedback és a funkciók megvalósítása, rengetegen szeretik és használják ma is.

Egy komoly baja van, még pedig az ismert és gyakorlatilag mindenkinél előbb-utóbb bekövetkező pedálhiba: idővel nem érzékeli a teljes pedállenyomást, hanem annak csak 60-70%-át, mely a potméterek gyors elhasználódásának a számlájára írható. A garancia itt nem sokat ér, ez egy konstrukciós hiba a terméknél, orvoslása házi barkácsolást igényel, és folyamatos karbantartást, melyről bővebb leírás itt olvashattok, vagy használhatjátok ezt a pdf-et is. Emellett még megemlíthető az idővel esetleg kissé kotyogóssá váló kormánytengely is, hiába, nem az örökkévalóságnak készült.

Mindezek ellenére sokan tudnak/szeretnek együtt élni vele és elnézik neki ezt a "kis" hiányosságot, ami még elviselhető is lenne, ha nem lenne itt nekünk ma már a DFP és DFGT, melyek mind tudásban, mind megbízhatóságban, mind árban bemutatnak szegény kis MOMO-nak..

Driving Force Pro, alias DFP

Egyértelműen BEST BUY-nak tekinthető a piacon, remek, igényes kidolgozás, rengeteg funkció (összesen 22 programozható gomb), megbízható működés, nagyszerű fogás jellemzi, és soha sem hallottunk még hibás példányról! Nagy előnye még a 900 fok elfordulás (a MOMO és az Ex csak 200-240 fokot tud), ami 2 és fél fordulatot jelent, akárcsak egy igazi versenyautóban, melyet a profi szimesek ki is használnak. (Nem kötelező azonban 900 fokban használni, bármit be lehet állítani játéktól függetlenül) A kormányon a váltáshoz nem a megszokott "pillangó fülek", hanem a hátulján a mutatóujj vonalában kis pöckök találhatóak, melyek precíz és kényelmes váltást tesznek lehetővé. Ez a megoldás nem néz ki ugyan olyan jól, de remekül működik. Emellett egy szekvenciális botváltót is találunk rajta, ha valakinek ez a megoldás a szimpatikusabb.

Ismert hiba/hiányosság: A kormány középállásában van egy kis "FFB lyuk" érzés, ennek gyakorlati jelentősége szinte nulla, használat közben nem érzékelhető.

Fontos külön kiemelnem, hogy Tökéletesen működik PC-n!!!, annak ellenére, hogy a Logitech honlapján PS2-es kormányként szerepel. Driver letölthető innen, melyet több szempontból is érdemes telepíteni és minden Logitech kormányhoz egyaránt használható.

A gyártását ma már beszüntették, egy-egy használt példány (akár több éves is!) remek vétel lehet.

Driving Force GT, alias DFGT

A DFP utódja, gyakorlatilag minden jó ugyan úgy elmondható róla, de még több is:
- megnövekedett 28 cm-es kormányátmérő (DFP 25 centi)
- további hasznos gombok a kormányon (pl. a tekerő)
- átdolgozott, finomított FFB és mechanika

...és persze ez is maximálisan működik PC-vel!!

G25

Ezennel elérkeztünk a Logitech zászlóshajójához, ennél magasabb szintre már csak a nagyon fanatikusok nyújtózkodnak. A teljesen valósághű sportkormányhoz (28 cm átmérő) kapunk egy igazán komoly rozsdamentes acélból készült pedálszettet kuplunggal és egy különálló H-váltó egységet is. A kormány kiváló minőségű, rendkívül precíz irányítást tesz lehetővé, dupla acél golyóscsapágyas tengelyszerkezettel rendelkezik, 2 db FFB motor dolgozik benne, 900 fokot fordul, bőr bevonatú és két jó nagy alumínium pillangófül található rajta a gyorsabb váltáshoz. Hibás példányokról itt se nagyon hallunk, mind a kormány, mind a pedál igen strapabíróra sikerült.

Hátrányok: A többi alkotórészhez képest - kissé illúziórombolóan - gagyi kidolgozású a H-váltó rész (barkácsolással feljavítható), melyben a hátramenettel elvétve szoktak problémák akadni (az újabb kiadásokban ez már nem jellemző). A gombok jelentős része is a váltóegységre került, a kormányon mindössze 2-őt találunk belőlük, ami több mint bosszantó tervezési hiányosság a gyártó részéről. Ezen kívül meg a tapasztalatok azt mutatják, hogy az utolsó szériás kiadások valamivel hangosabbra sikerültek, mint az előzőek, és a kormány csavargatásának hangja már-már zavaró lehet a környezetünk számára. A több éves használat alatt az FFB motorok összegyűjthetik a port és szorulni kezdhetnek, ami túlzott melegedést és a motor, esetleg az elektronika besülését is okozhatja, ezért erre az idősebb példányoknál érdemes odafigyeli és adott esetben még időben orvosolni.

Az ára kb. duplája a DFGT-nek, és ezért rengetegen kérdezik, hogy megéri-e akkor a G25? Személyes véleményem szerint a kormányért magáért nem (a DFGT is van majdnem olyan jó), a pedálszett viszont már egy más kérdés, minőségibb anyagokból készült, robusztusabb, dizájnosabb szerkezet, keményebb rugókkal és kuplung pedállal. Bár megjegyezném, hogy alapvetően ugyan azon a rugó & potméter elven működik minkét pedálszet és DFGT-jé egyáltalán nem egy rossz darab a maga szintjén, tartós és a pedál is bekeményíthető kis trükközéssel. A G25-höz létezik azonban igen komoly minőségi ugrást felvonultató load cell mod, meg ugye ott van még a kissé gagyi, de tagadhatatlanul nagyon feelinges H-váltó is, szóval a döntés innentől fogva csak egyéni preferencia kérdése...

G27

Idő közben megérkezett a G25 utódja, mely nemi ráncfelvarráson és átalakításon esett át elődjéhez képest, gyökeres és látványos változásokról azonban nem tudunk beszámolni az új modellt illetően. Ez persze közel sem jelenti azt, hogy ne fejlődött volna a műszaki tartalom, kijavították az előd apróbb hibáit, és egy új megoldásnak köszönhetően érezhetően tovább tudták fokozni az eddig sem akár milyen vezetési élményt. Íme a változások:

- végre már 6 gomb található közvetlenül a kormányon, ami azért így se túl sok...
- helikális kialakítású fogaskerekek, mely gördülékenyebb kapcsolatot eredményez, ezzel még finomabb és simább lett a működése és egyáltalán nem lehet érezni a fogakat tekergetés közben
- átdolgozott finomabb FFB hatások és elvileg eltűnt a ffb "lyuk" középről...
- halkabb működés
- a pedálok pozíciója több irányban is állítgatható pár fokozatot
- fordulatszám- és váltást jelző LED-ek
- javítottak némileg a markolat borítása, kényelmesebb lett a volán
- a váltó blokkról eltűnt a szekvenciális mód, de a H-váltó része érezhetően jobb lett

Momo Force, alias "piros momo"

Na ez az amivel már csak elbeszélésekben találkozhatunk, a Logitech régi nagyágyúja, a piros F1-es Momo kormány. Mára már csak a kultusza az, ami "kézzel fogható", a használt piacon se nagyon találkozhatunk vele... akinek annak idején sikerült beszerezni egy ilyen példányt, az ki nem adja már többet a kezei közül.

Arról, hogy egy Momo vs. G25 összecsapásból mi sülne ki, arról elképzelésem sincs...
reálisan átgondolva azért én a G25-re voksolnék, na de ki tudja?

FANATEC -->

Fanatec

FANATEC

Az G25 sikerén felbuzdulva megjelent az új kihívő a piacon, a Fanatec. A cég nem kezdő a kormányok és controllerek gyártásában, de igazán nagy dobással csak nemrég jelentkezett a piacon, ami igen izgalmas és jelentős újdonságnak tekinthető: eredeti Porsche licensz alapján készült valósághű kormányok. A kidolgozás és minőség elsőrangú, amely azonban az árban is megmutatkozik, ám de nem rettentően vészesen. Hazai forgalmazásban nem kapható, a gyártótól közvetlenül lehet csak rendelni Németországból.

Porsche 911 Turbo Wheel

Egyértelműen a G25 közvetlen kihívója, mely minden paraméterében felveszi a versenyt a vetélytársával: 30 cm-es átmérő, 3 FFB motor, szíjhajtás, profi kuplungos pedálszett és H-váltó, rengeteg gomb, mindez eredeti 911-es köntösben. Arról azonban hogy melyik kormány a jobb, megoszlanak a vélemények, lehet bátran böngészni a külföldi fórumokat, mert hazai tapasztalat nagyon kevés van róla. Már nem kapható.

Létezik PS3-as és XBOX-os verzió is.

Porsche 911 GT3 RS Wheel

Ha lehet, még egy lapáttal rátesz az elődjére, az eredeti Porsche 911 GT3 RS volánnal megegyező kialakítású versenykormány, természetesen az autósportban is használt Alcantara markolattal. A kormány 30 cm átmérőjű, szíjhatásos, ezért rendkívül halk, 900 fok elfordulásra képes, az FFB hatásokról pedig egy erős Mabuchi 550-es motor gondoskodik, valamint még 2 kiegészítő vibra motor is besegít a megfelelő minőségű rezgések visszaadása érdekében. A kormányon található egy kis LED kijelző, melyre a tetszés szerint kiírathatunk adatokat akár a kormány beállításait, akár az aktuálisan nyúzott játékot illetően. A kormányon 10 programozható gomb és egy D-Pad található, melyek a kormányszárakon bújnak meg, szinte észrevétlenül beleidomulva a 911-es köntösbe.

Sajnos az első verzióval sok minőségi és használhatósági probléma akadt, valamint a Fanatec support sem állt a helyzet magaslatán, ezért rengeteg elégedetlen és bosszús felhasználóval találkozhattunk a világhálón az egyéni tapasztalatokat bújva. Idővel a Fanatec ráncba szedte a support tevékenységét és kijavította a kormány hibáit és megjelent a V2-es verzió. A gyermekbetegségek javításán túl nagyobb felszerelhető alumínium váltófüleket kapott a kormány, bővült a menet közben a kormányról állítható beállítások listája (elfordulási fok, érzékenység, ellenállás ereje, stb), valamint kompatibilis lett a PS3 konzolokkal.

Maga a kormány egészen más vezetési élményt nyújt, mint a Logitech G25/27, a tapasztalatok alapján érezhetően valóság közelibb hatás kelt a sofőrben, viszont kevésbé direkt visszajelzéseket ad a konkurenciánál. A vélemények szerint ez növeli az élményt, viszont kicsit nehezíti a jó köridő elérését, de bizonyára ez embere válogatja, nem kell tudományos tényként kezelni.

Ne feledkezzünk meg azonban a hozzá kapható vérprofi alumínium ClubSport pedálszett-ről, mely egy szinttel magasabbra emeli a virtuális autóversenyzést, mert egy alapvető problémára kínál végre megfizethető árú megoldást. A fékpedál ugyanis nem a hagyományos rugó & potméter megoldásra épül, hanem nyomás érzékeny load cellás (vagy load sensor-os) technológiát kapott, ami az igazi autókhoz hasonlóan a pedálra kifejtett nyomóerőt méri, nem pedig az elmozdulás mértékét, ami óriási különbség! Ezáltal egy sokkal finomabban, precízebben adagolható fékpedált kapunk. A fékpedálon helyett kapott még egy vibra motor, mellyel az ABS működésének, vagy a kerekek blokkolás érzetét varázsolhatjuk a pedálra. A ClubSport pedál emellett még nagy mértékben konfigurálható, állítható a rugók keménysége, a pedálok szöge és elhelyezkedése, a load sensor érzékenysége. A fék és kuplung pedálok magas precíziós mágneses szenzorral működnek, a pedál súlya pedig tekintély parancsoló 5 kiló. A gyári Logitech G25/G27 pedál nem rúg labdába a ClubSport pedál mellett, viszont a G25/G27 pedálokhoz is kapható load sensoros kiegészítő, ami komoly ellenfél a Fanatec megoldásával szemben.

A GT3 RS kormányt és a Clubsport pedált megrendelhetjük külön külön és egyben is (így értelem szerűen olcsóbb), valamint természetesen kompatibilisek a Fanatec egyéb termékeivel is.

Porsche 911 Carrera Wheel

A 911 GT3 RS kistestvére, a külcsín és a funkciók köre megegyezik a tesóéval, viszont le kell mondanunk a Alcantara bevonatról, némi fémről, a plusz motorokról (az alap Mabuchi 550 FFB motor azért benne marad), illetve szíjhajtás helyett fogaskerekes áttétel teljesít benne szolgálatot. Jó hír viszont, hogy a 900 fokos kitekerhetőség meg marad, az alap szett része a 911 Turbo-ból már ismert kuplunggal felvértezett Standart Porsche pedál, valamint a Porsche Shifter Set, ami egy 6+1 fokozatú H-váltót, valamit egy szekvenciális külön álló váltót is tartalmaz. Az első verziók rendkívül hangosak voltak, az új kiadásokban ezt már kiküszöbölték a Fanatec mérnökei.

Összességében egy igen impozáns képességű, jól felszerelt kormányt kapunk, aminek ráadásul ára is igen kedvezően alakul, igen komoly alternatíva a Logitech DGFT-vel és a Thrustmaster F430-cal szemben, felszereltség tekintetében pedig még a G25/G27-nek is bemutat.

Porsche 911 GT2 Wheel

A kormány teljesen megegyezik a 911 GT3 RS verzióval, a támogatott platformok listájára a PC és PS3 mellé felkerült azonban a Microsoft XBOX 360-as konzolja is, valamint lehetőség adódik immár a a vezetékmentes (wireless) kapcsolódásra. Ezen kívül az egyetlen megemlíthető különbség még az, hogy ez a kormány GTR3 RS rikító sárgájához képest visszafogottabb szürkés színben díszeleg.

A kormány csak önmagában rendelhető, a pedál hozzá opcionális, viszont szerencsére azért adnak hozzá egy Logitech G25/G27 adapter kábelt, vigaszdíjnak. A kormány kompatibilis az összes Fanatec pedállal, váltóval, valamint egyéb kiegészítőkkel.

Forza Motorsport CSR

A Forza Motorsport 4 hivatalos kormánya, ami lényegében nem más, mint a Porsche 911 GT2 egy csinos új volánnal (rim) szerelve, mely szakítva a Porsche desing-nal egyedi Forza Motorsport külsőt kapott. A volánon ugyan úgy megtalálható a kis LED kijelző, a frekventál fogáspontokon a Alcantara bevonat, viszont a D-pad helyet egy kis Joystickot találunk, amit befelé nyomva immár OKé gombnak is használhatunk.

A CSR kormány mellett bemutatkozik az új CSR pedál is, amely külsőre inkább a ClubSport pedálra emlékeztet, viszont a műszaki tartalmát tekintve a hagyományos rugó & potméter technikára épül. A pedál magas fokú ergonómiát és testre szabhatóságot ígér: magasabb, hosszú úton járó pedálok, állítható pedálszög és rugó erősség, valamint vízszintesen több fokozatban mozgatható nyomófelületek. Nagy újdonság, hogy a pedálhoz opcionálisan un. Inversion Kit rendelhető, mellyel a pedálok rögzítése megfordítható, tehát a valódi autókhoz hasonlóan a pedál fentről kerül rögzítésre és nem alulról. A CSR pedál minden Fanatec kormánnyal kompatibilis, kivéve a 911 Turbo-val.

Az új kiegészítők listájának ezzel még nincs vége, hiszen itt van még a CSR Shifter Set is, ami egy 6+1 fokozatú H-váltót és egy szekvenciális külön álló váltóegységet tartalmaz, igazodva az CSR termékek dizájnjához. A váltó szett fém belsőt, nagyobb váltófejeket kapott és valamennyi Fanatec kormánnyal összeszerelhető, jobb és bal oldalra egyaránt. Hogy van-e érdemi különbség a Porsche Shifter Set-hez képest, azt egyelőre még homály fedi.

A Forza Motorsport CSR kormányt megvásárolhatjuk önmagában, vagy a CSR pedállal egy szettben, a CSR Shifter Set azonban minden esetben csak opcionális tartozék marad. A kormány kompatibilis az összes Fanatec pedállal, váltóval, valamint egyéb kiegészítőkkel, illetve az opcionális adapter kábel megrendelése esetén a Logitech G25/27 pedálokkal is. És külön kiemelném, hogy természetesen nem csak XBOX 360-nal, hanem PC-vel és PS3-mal is kiválóan együttműködik.

THRUSTMASTER -->

Thrustmaster

THRUSTMASTER

Ha valamit igazán sajnálni lehet, hogy nincs jelen a hazai boltok polcain, az a Thrustmaster. Igazán bő termékválasztékkal rendelkezik az alsó-közép, és a közép kategóriákban, kormányai jó minőséget képviselnek, egy-egy darab remek választás lehetne kezdők számra, nem is beszélve Thrustmaster-nél oly gyakori - és vonzó - Ferrari-s dizájnról. A gyártó igazán komoly konkurenciát jelenthetne a Logitech számára, de sajnos a legtöbb termék csak külföldről beszerezhető, persze azért érdemes körülnézni a webshop-okban, hátha... (Guillemot néven is forgalmazzák)

FGT Experience (FGT = Ferrari GT)

Belépő szintű kormány a Thrustmaster-től, egyszerű és ergonómikus kialakítás jellemzi, melyen sokat dob a Ferrari-s dizájn. A kormányon 11 gomb és egy D-Pad helyezkedik el igen kézreálló elrendezésben, valamint jó nagy pillangófüleket is kapunk a szekvenciális váltáshoz. Force Feedback motort nem találunk benne, a volán középre húzásáról gumiszíjak gondoskodnak. Az FFB-es technológia különben sem alapfeltétele egy jó kormánynak, egyes profik direkt nem is használják ezt a funkciót. A kormány egyaránt használható PC-én és PlayStation-on is.

Kicsit félve ajánlom mégis szimulátorozáshoz, hiszen nem sok mérvadó tapasztalattal találkozhatunk vele kapcsolatban az interneten, gyakorlatilag alig tudunk róla valamit. Mondjuk a Thrustmaster korábbi modelljeivel már bizonyított, így ez a típus is lehet nagyon jó vétel és nagy előnye, hogy Magyarországon is kapható.

FGT Rumble Force & FGT Force Feedback (FGT = Ferrari GT)

A Ferrari GT Experince komolyabb, Vibra és FFB motoros verziói, többnyire ugyan az vonatkoznak rájuk is, amit az imént már leírtam.

RGT Force Feedback Pro Clutch Edition (RGT = Rallye GT)

A Thrustmaster közép kategóriás terméke, mely a híresztelések szerint a korábbi F1 FFB alapjaira épül. Az árcédulát nézve a Logitech DFP/DFGT vetélytársának tekinthető, melytől azonban jelentősen eltérő paraméterekkel és kidolgozással rendelkezik: Alu pedálszett kuplunggal; golyóscsapágyazott, rozsdamentes acéltengely; szíjhajtásos FFB áttételezés; 23,5 cm-es kormány átmérő; 270 fok elforgathatóság és szekvenciális váltókar a pillangófülek mellé. (a DFP ezzel szemben fogaskerekes erőátvitellel rendelkezik, nincs kuplung, viszont 900 fokban forgatható, valamint nagyobb a kormány átmérő)

Külön érdekessége még a kormánynak, hogy összesen 5 db analóg tengellyel van felszerelve, a pillangóváltók alatt ugyanis további két fül helyezkedik el, melyekbe potméter található. Ezekhez tetszés szerinti funkciót rendelhetünk, mint például a progresszív oldalranézés, vagy akár a gázt, vagy a féket is adagolhatjuk velük, ami főleg mozgáskorlátozottak számára lehet hasznos segítség. A pedálok nyomófelülete tetszés szerint átrendezhető, a kormányon rengeteg gomb található, a szíjhajtás pedig érzékelhetően halkabb működést tesz lehetővé. Egyes vélemények szerint a FFB hatások is eltérően jelentkeznek a Logitech hasonló kormányaihoz képest, az effektek részletesebbek, magasabb felbontással rendelkeznek, viszont cserébe valamivel kevésbé pontosabbak.

Joggal merül fel a kérdés, hogy akkor mégis miért nem ez a termék tekinthető a BEST BUY-nak a piacon? Az ok az, hogy különböző külföldi fórumokon az olvasói vélemények meglehetősen vegyesek a kormánnyal kapcsolatban, és nagyon sok olyan panasszal találkozhatunk, melyek a kormány minőségét vitatják. Ellenpéldaként az egyik magyar kormányokkal foglalkozó fórumban részletesen olvashatjuk az egyik hozzáértő itthoni tulajdonos más jellegű tapasztalatait, aki mind minőségben és mind képességekben is maximálisan meg van elégedve a kormányt illetően. Mindesetre a most vásárlás előtt állóknak a RGT FFB Pro mindenképpen komoly alternatívát jelenthet, érdemes utána nézni a típusnak..

Találhatunk belőle kuplung nélküli, illetve pár aprósággal szerényebb kivitelű nem Pro változatot is.

Ferrari F430 Force Feedback

A gyártó egyik legújabb üdvöskéje, az F430-as Ferrari kormányának hiteles másolata. Jellemzői: 28 cm-es átmérő, 270 fok elfordulás, fém tengelyek és golyós-csapágyozás, fém pedálok és váltókarok, igen halk FFB mechanizmus, 10 programozható gomb, D-Pad és egy 5 állású "Maettnio" kapcsoló. A ötvözött fogaskerekes és szíjhajtásos rendszerének köszönhetően nagyon kifinomultan képes visszaadni az FFB hatásokat, a felhasznált anyagok minőségét és kidolgozottságát illetően is igen komoly benomyást kelt, a hozzá adott pedálszett képességei is a kategóriát erősíti a nagy pedálútnak és a kemény fékpedálnak köszönhetően.

Sajnos idő közben fény derült egy tervezési hiányosságra is, fekpedál rúdja nem elég tartós és egy idő után elfárad az erős igénybevétel alatt, amit a gyártó garanciában az eltört alkatrész cseréjével, valamint puhább fékpedálellenállás beszerelésével orvosol... ami azért kissé illúzióromboló.

T500RS

A Thrustmaster csúcsmodellje, a T500 RS már-már kilép a játék kategóriából, melyet mind paraméterei, mind az ára alatámasztanak: 30 cm átmérőjű, csiszolt fém küllős, cserélhető sportkormány, ipari méretű Force Feedback motor (150mNm, 3000rpm, 65W), dupla szíjhajtás, 16 bites felbontás, 1080 fokos elfordulás, érintkezés mentes mágneses szenzorok, extratartós - zömében fém - anyagok.
A kormányra számos programozható gomb és egy D-Pad került, mögötte óriási polírozott fém szekvenciális váltófülek kaptak helyek, melyek azonban nem forognak a kormánnyal (akiket ez esetleg zavarhat, számukra itt a megoldás). A kormány ezen felül könnyen cserélhető, nem is véletlenül, ugyanis megtalálható a gyártó kinálaltában egy autentikus(nak szánt) Ferrari liszenszes F1 kormány is, ami azért minőségben és kidolgozottságban elmarad a T500 RS többi eleméhez képest.
Sajnos hasonlóan felemás érzéseket kelt a pedál is, aminek a minősége és anyagfelhasználása kifogástalan (7kg csak a pedálszett!!), 3 db állítahtó, felülről felfüggesztve is összeszerehető, 10-bites felbontású fém pedált kapunk a csomagban, viszont a pedálok mozgásútja egy profi szetthez képes kicsit alacsony, illetve ezen a szinten már igazán elvárhatónak számító load cell-es technológia is hiányzik a setből!
Igazán remekül sikerült viszont az opcionálisan - vagy akár önmagában is - rendelehető TH8 RS váltó, mely kiválló anyagminőséggel és kidolgozással rendelkezik, állítható a váltókar mozgásának keménysége, valamint 7+1 H, vagy akár szekvenciális módban is használható.

A kormány és minden kiegészítője szinte elpusztíthatatlan, egyedül a gyakori és erőteljes kopptól-koppig csavarások tudják elnyűni a kormánytengely végpontjait, illetve amit még talán negatívumként meg lehet említeni (a load-cell-es fékpedál hiánya mellett) az az idő után igen hangossá válló hűtőventillátor, de hát ekkora motorhoz kell is szellőzés.
Nem esett még szó a vezetési élményről, a kormány egyesíti a konkurens gyártók termékeinek előnyeit, nagyon könnyen és pontosan forog a kormány, igen kifinomultan adja át az FFB hatásokat, ugyanakor brutálisan nagy erőtartalékkal és megdöbbentő gyorsasággal rendelekezik.

SAITEK -->

Saitek

SAITEK

Könnyen belefuthatunk a Saitek termékeibe a nagyobb áruházak valamelyikében és bizonyára még meg is jegyezzünk magunkban, hogy mennyire furán néz ki ez a kormány. És hát igaz, ami igaz, ránézésre nem túl meggyőzőek a Saitek termékei és az UFO szerű dizájn sem sokat lendít ezen, némi szokást igényel, abban egyetérthetünk. Pedig egyáltalán nem is olyan "vacak" játékvezérlőkkel állunk szemben, mint azt elsőre gondolnánk, és csak halkan jegyzem meg, hogy a Saitek márkanév magasan veri a Logitech-et a kiválló minőségű Joystick-jaival a repülőszimulátoros körökben.

R440

Belépő szinten szimulátorozásra tökéletesen alkalmas, pontos, precíz kormányzást tesz lehetővé (digitális optikai érzékelős) tartós használat során is, jó váltókarral rendelkezik, 4 db nyomógombbal és a Force Feedback is rendben van benne, elég erős is. A tulajdonosok mindannyian elégedetten írnak róla, a gyér anyaghasználat miatt kicsit recseg-ropog ugyan, de a funkcióját tökéletesen és tartósan ellátja, komoly hibákról nem hallani felőle, csak ajánlani tudom.

Huzamosabb használat során persze kissé leamortizálódhat, kicsit kotyogni kezdhet a kormány tengelye, megadhatja magát néhol a rögzítés, elkezdhet "kopni" a fékpedál érzékelője, valamint a volán burkolat sem fogja megvárni a leendő unokákat, ha nagyon erőteljesen nyúzza az ember.

Hobbi, vagy kezdő szimulátoros célokra azonban ideális választás, nem kell attól tartani, hogy cserben hagy minket. Sokan többre tartják, mint a Logitech Ex-et és az ára is nagyon jó.

R660 GT

Sajnos nem sokat tudunk az nagyobbik Saitek-ről, pedig ha tudja mindazt, amit az R440, sőt még azt talán kicsit jobban is, akkor egy igen jó kormánnyal van dolgunk, abban biztos vagyok. Ránézésre jóval kifinomultabb a kidolgozása, rákerült egy szekvenciális váltókra, és ez a modell végre már jól is néz ki, így a képek alapján a fogása, tapintása is igényesebbnek tűnik. Álítólag a szoftvere is egészen jó. Aki találkozik vele valamelyik nagyáruház polcán, az mindenképpen fogdossa, forgassa meg alaposan, aztán mesélje el a tapasztalatait! :)

Logitech Ex vásárlása előtt mindenképpen megfontolandó alternatíva, akár csak az R440!

R220

Abszolút kezdő szintű kormány, lényegében ugyan úgy néz ki, mint az R440, de nincs benne FFB motor, meg talán a burkolat alatt van még pár eltérés, cserébe viszont pár ezer forinttal olcsóbb. Ha tényleg csak minimális összeget akarunk szánni a kormányra (ha csak nagyon keveset játszunk, vagy kisebb gyereknek szánjuk), akkor se adjuk ennél alább, ugyanis ezzel a típussal is el lehet tölteni élvezetes órákat a vezetéssel és még könnyed szimulátorzásra is alkalmas lehet.

High-End és "Low-Begin" -->

High-End és Low-Begin

HIGH-END termékek

Mint minden műszaki és technikai műfajban (és hobbiban), itt is elérkezhetünk egy olyan szintre, ahonnan már nincs vissza út és a határ a csillagos ég. A versenyautó szimuláció mára már igazán komoly iparággá nőtte ki magát, a nevesebb versenyistállók fejlesztési munkájának és a valódi élvonalbeli versenyzők felkészülési rutinjának is szerves részét képezi a jelen technológia vívmányainak magas színtű kiaknázása. Szóval finoman szólva mindaz, ami számunkra csak "játék", az nekik munkaeszköz. Nem meglepő tehát, hogy a piacon is megjelennek és elérhetővé válnak azon termékek, melyek már egyáltalán nem a "játék" kategóriát képviselik, és ami az árukon is elég nyilvánvalóan megmutatkozik. Ezzel párhuzamosan pedig fokozatosan mutatkoznak be az olyan egyre precízebb és igényesebb szoftverek, melyekkel ezen eszközök képességeit alaposan ki is lehet használni.

A most következő pár sorban szeretnék bemutatni nektek néhány olyan gyártót, melyek már ezt a szintet képviselik, csak hogy lássuk, meddig lehet(ne) még elmenni, ha nagyon belelendülne az ember. Mindezeket csak azért mutatom meg, hogy lássuk, nem áll meg az élet a G25 szintjén és egyáltalán ne lepődjünk meg, ha egyes eszközök árcéduláján többszázezer forintnak megfelelő összeg áll..

ECCI - Extreme Competition Controls Inc

FrexGP és BRD - BallRacing Developments Ltd

Force-Dynamics cockpit VPP - Virtual Performance Parts és Sim-Gear vezérlőkkel

Troyton Racing (ezek is ECCI eszközök, csak a képek miatt raktam be)

Miután kezünkkel visszanyomtuk az állunkat a helyére, dőljünk hátra kedvenc fotelunkban és gondolkodjunk el azon, hogy mennyire gondoljuk komolyan, mennyi időt és pénzt szeretnénk áldozni a hobbinkra? ... Ha ezzel megvagyunk, lapozzuk át ismét gyorsan az előző oldalakat, remélem ezek alapján most már nem lesz nehéz kiválasztani a leginkább megfelelő kormányt a számunkra.

Az előbbi pár oldalban igyekeztem összegyűjteni nektek a jelenleg nálunk elérhető összes szimulátorozásra is alkalmas kormánytípust. Amely termékek ebben nem szerepelnek, azokat inkább kerüljük el, vagy nagyon nagyon alaposan járjunk utána, nehogy a végén rossz lóra tegyünk. Az ilyen kormányokról lesz szó a következő részben....

"LOW-BEGIN" :)

Kis "csillagászati" kitérőnk után most zuhanunk egy nagyot és következnek azon termékek és technológiák köre, melyekre szerintem nem igazán érdemes beruházni. Persze ez nem jelenti azt, hogy ne lennének jók semmire, de - mint már többször kiemeltem - jelen írásban szimulátorozáshoz keresünk megfelelő partnert magunkat, ahová alapfeltétel a precíz, pontos irányítás, a jó adagolhatóság és a megfelelő kidolgozási minőség.

Konkrét márkákat és típusokat nem szeretnék felsorolni, elrettentésül szolgáljon inkább ez a kép, melyhez hasonló látvánnyal könnyedén találkozhatunk valamelyik műszaki nagyáruház polcain:

(a képen azért az ügyesebbeknek feltűnhet egy Logitech Ex és egy Momo is)

Ha csak egy kicsit is komolyan gondoljuk az virtuális autós "karrierünket", akkor ne vegyünk ilyen termékeket, mert valószínűleg idővel majd több bosszúságunk származik a használatukból, mint sem örömünk. Ezen termékekkel kezdeti lelkesedésünk is könnyen csalódottságba fulladhat, a kormány meg a szekrényünk legmélyére kerül és ott porosodva várja majd a következő lomtalanítás…

Joggal merül fel a kérdés, hogy akkor ezek mégis mire jók?

Need For Speed, Test Drive, Crashday, World Racing, Midtown Madness, Flat Out, GTA, TrackMania, Evolution GT, SEGA Rally és még sokáig sorolhatnám az ismert címeket, melyek az „Arcade” oldalt erősítik, valamint bizony ide tartoznak még - a tévhitekkel ellentétben - Colin McRae Rally és a Race Dirver sorozat részei is. Ezek mind-mind nagyon látványos és igen élvezetes autós játékok, de valljuk be, a valós fizikai modellezéshez nem túl sok közük van, még ha némelyik néha azt a látszatot is igyekszik kelteni magáról. Ezen game-ek túlnyomó része nem igényelnek különösebben precíz irányítást és adagolhatóságot, egyszerűen nem erre valók, nem erre készültek és nem is ezért játszunk velük.

Ha főleg ezeket a játékokat kedveljük, akkor elgondolkodhatunk egy efféle kormány beszerzésén (drágább típust azonban nem érdemes), ami biztosan tud majd néhány örömteli pillanatot szerezni nekünk. De túl sokat azért ne várjunk az élménytől! Személyes véleményem szerint ezen programokhoz teljesen fölösleges a kormány használata, sőt, inkább csak ront a játékélményen, mint sem hogy hozzátenne bármit is. Sokkal praktikusabb és élvezetesebb megoldás lehet egy analóg controller (gamepad) beszerzése, vagy – ha más nem - maradjunk inkább csak a jó öreg billentyűzetünknél!

Félreértés ne essék, jómagam is imádom ezeket az autós őrületeket, de amint kattintok a NFS ikonjára, már közben szerelem is le a kormányomat az asztalról, mert egyszerűen nem erre való. (ez alól kivétel lehet a Test Drive Unlimited, a Project Torque és még néhány ilyen szempontból jobban sikerült darab, melyek igen is élvezhetőbbek kormány használatával)

Én nem akarok azonban megakadályozni senkit sem a kormány vásárlásában, hiszen erre a célra tökéletesen megfelelnek a fentebb bemutatott különböző olcsóbb és noname modellek, ha valaki szeretné meglepni a gyereket (kicsi gyereket!) valami kedves kis ajándékkal, vagy csak szeretné esténként levezetni a fáradt gőzt otthon a munka után.

Amire mindenképpen figyeljünk a vásárlásnál: Masszív, strapabíró, egronómikus és kényelmes fogású szerkezetet válasszunk, ami várhatóan nem hullik szét 2-3 hónap alatt. Különösen figyeljünk oda az asztalhoz rögzítés megvalósításának módjára, a markolatnál felhasznált anyagokra, és ne hanyagoljuk el a pedálok alapos megvizsgálását, megnyomkodását sem. A minél több funkció ezeknél a modelleknél általában csak egyre több hibalehetőséget jelent, törekedjünk inkább az egyszerűbb, de biztosabb konstrukciók kiválasztására.

Ami pedig abszolút fölösleges, az a Vibra funkció. Ez lényegében annyit tesz, hogy néha egyes szituációkban (ütközés, macskakő) jól megrázza a kormányt az ember kezében, de véleményem szerint teljesen fölösleges pénzt áldozni az ilyesmire, amennyiben elmúltunk már 5 évesek.

Általánosságban elmondható, hogy 12-14 ezer Ft alatt nem kapható újonnan komolyabb (szimulációs) használatra alkalmas kormánykerék, az ez alatti modellek csak könnyed "bohóckodásra" alkalmasak. (Persze egy egyszerű FFB és Vibra nélküli, jól összerakott és kivitelezett kormány kivétel lehet ez alól, hiszen a komolyabb szintű versenyzésnek egyáltalán nem alapfeltétele a erő-visszacsatolásos technológia) Ha pedig nem különösebben játszunk előszeretettel szimulációs játékokkal, akkor nyugodtan gondolkodjuk el inkább a controller használatán...

a valódi szimulátorok -->

Szimulátorok

a SZIMULÁTOROK

Most már annyit emlegettem a szimulátorokat, hogy lassan ideje lenne beszélnem is róluk. A most következő részben szeretném bemutatni nektek melyek azok a játékok/szoftverek, melyekre az online autós társadalom (mert van ilyen!) már szimulátorként tekint és biztosak is lehetünk benne, hogy amit kapunk, az erősen köszönőviszonyban van a valósággal.

Ugyanakkor előre leszögezném - hogy csak úgy, mint az életben bárhol - itt sem húzhatunk meg egy éles határvonalat a játékok között (arcade vs. sim), hiszen még szimuláció és szimuláció között is akadhat azért jócskán különbség. És nem szeretnék belemenni egy ilyen ömlengős szöveg írásába sem, hogy a szimulátorok mennyivel jobbak és mennyivel magasabb színvonalat képviselnek, mint az arcade game-ek, mert ez itt egyáltalán nem erről szól. Egyszerűen arról van szó, hogy egészen más műfaj a kettő. Az egyik egy laza, könnyed és igen izgalmas szórakozás, a másik meg már gyakorlatilag Sport, a maga minden örömével és nyűgével együttvéve…

Azért írom, hogy „nyűg” (persze édes), mert ezeknél a „játékoknál” nem kis idő és gyakorlás van abban, hogy egyáltalán tisztességgel végig tudj menni a pályán. A szimuláció ma már gyakorlatilag olyan szinten tart, hogy szinte nehezebb dolgod van a géped előtt ülve, mint egy igazi kocsiban, hiszen nem hatnak rád a G-ék, nem érzed a segged alatt a kasztni minden rezdülését, a kocsi (meg a stopper) pedig kíméletlenül „büntet” - csak úgy mint a valóságban - ha valamit nem jól csinálsz. És hát persze pont ez benne a szép, hogy mindig van kihívás, mindig van hova fejlődni, mindig lehet 1 tizedet találni a pályában, ha elég elszánt az ember. Arról meg már ne is beszéljünk, mikor több hasonlóan jól felkészült „pilóta” találkozik egyszerre egymással a versenypályán, mert az az élmény…nem is írom le, ezt muszáj átélni! :)

Na de nem húzom tovább a szót, most már mutatnom is kéne valamit! Kezdjük is a bemutatást legismertebb és legnépszerűbb nevekkel és fejlesztőkkel, de megsúgom, az igazi „nagyágyúkat” a végére tartogatom…

(hááát ide egy részletesebb és némi történelmi hátteret is magába foglaló kis bemutatót terveztem az egyes "játékokból", de mivel amúgy is már kicsit túl hosszúra nyúlt az írásom (valamint még nem is fejeztem be teljesen ezt a részt), ezért most "megkíméllek" titeket és egy egyszerű felsorolással szolgálok. Később ha lesz rá igény, berakom ezt a fejezetet is.)

addig is, ÍME!

Grand Prix 2 (1995, Developed by Geoff Crammond)
Grand Prix 3 (2000 jun, Developed by Geoff Crammond)
Grand Prix 4 (2002 jun, Developed by Geoff Crammond)

F1 Challenge '99-'02 (2003 jun, Developed by ISI, Physics engine: gMotor1)
rFactor (2005 aug, Developed by ISI, Physics engine: gMotor2)
rFactor2 (2013 aug, Developed by ISI, Physics engine: gMotor2.5)

GTR - FIA GT Racing Game (2005 marc, Developed by Simbin, Physics engine: gMotor1)
GT Legends (2005 okt, Developed by Simbin, Physics engine: gMotor2)
GTR2 - FIA GT Racing Game (2006 szept, Developed by Simbin, Physics engine: gMotor2)
RACE - The Official WTCC Game (2006 Nov, Developed by Simbin, Physics engine: gMotor2)
RACE07 - The Official WTCC Game (2007 okt, Developed by Simbin, Physics engine: gMotor2)
GTR - Evolution (2008 sept, Developed by Simbin, Physics engine: gMotor2)
STCC - The Game (2008 okt, Developed by Simbin, Physics engine: gMotor2)
Race On - The Game (2009 okt, Developed by Simbin, Physics engine: gMotor2)
Race Injection (2011 jun, Developed by Simbin, Physics engine: gMotor2)

Game Stock Car (2011 jul, Developed by Reiza Studios, Physics engine: gMotor2)
Formula Truck (2013 marc, Developed by Reiza Studios, Physics engine: gMotor2)

Richard Burns Rally (2004 jun, Developed by Warthog)

Live for Speed (2003 jul, Last rel.: 2009 nov, Dev. by S. Roberts, E. Bailey, V. van Vlaardingen)

NetKar Pro (2006 Apr, Last release: 2010 jan, Developed by Kunos Simulazioni)
Assetto Corsa (Early Access 2013 Nov, Last release: 2013, Developed by Kunos Simulazioni)

Grand Prix Legends (1998, Developed by Papyrus (David Kaemmer & Randy Cassidy))
Nascar Racing 2003 Season (2003 feb, Developed by Papyrus, Physics engine: improved GPL)
iRacing (2008 aug, Last rel.: 2013, Developed by David Kaemmer, Physics engine: improved NR2003)

Persze a listánk így sem lehet teljes, hiszen akadnak még olyan nevek, amelyek kevésbé ismertek, esetleg valamivel elvontabb kategóriát képviselnek, vagy egyelőre még csak fejlesztés alatt álló béta verziókat ismerhetünk belőlük. Ilyenek a például a Rally Trophy, a Screamer 4x4 , a Racer és még sokan mások, mindet azért én sem ismerhetem! :)

Ha valakit bővebben is érdekel mit képes nyújtani jelenleg egy ilyen szoftver (ahelyett, hogy kipróbálná :) ), annak ajánlom, hogy olvassa el a "Hol tart ma a szimuláció?" című kis írásomat, mivel ezen hasábokon a továbbiakban már más témáról, mégpedig a kormány megfelelő beállításáról lesz szó...

Kormány beállítások -->

Kormány beállítások

A KORMÁNY BEÁLLÍTÁSOK

Most, hogy már megvan a kormányunk, kiválasztottuk és beszereztük a számunkra legszimpatikusabb autós játékot/szimulátor, nincs is más hátra, minthogy széles mosollyal izgatottan behuppanjunk a karosszékünkbe és átadjuk magunkat az autóversenyzés élvezeteinek. Hamar lemállik azonban a vigyor a képünkről, ha használat előtt nem állítjuk be jól a kormányunkat, hiszen egy nem megfelelően bekonfigurált kormányt tekergetni inkább a gyötrelem kategóriájába sorolnék, mintsem az élmények közé. Beállítási lehetőségek meg akad bőven, elég könnyen elveszhet köztük az ember, ezért ezeket a vesszük most itt szépen sorra.

Ha már szimulátorozásra adtuk a fejünket, akkor a lehető legalapvetőbb irányelv, amire törekszünk, az a minél valóságosabb irányítás. Mindez alatt azt értem, hogy az adott lehetőségek között igyekszünk minél inkább oly módon beállítani kormányunkat, hogy az leginkább megfeleljen egy valódi sportautó irányítási tulajdonságainak, elvégre élményben is így kerülünk még közelebb az igazi vezetés kihívásaihoz. Az iméntihez szorosan kapcsolódó másik alapelvünk a teljesen lineáris kormányzás megteremtése, melyről a későbbiekben esik majd még szó.

Akkor következzenek most az ajánlott beállítási értékek, melyek elméleti hátterét - a könnyebb áttekinthetőség érdekében - lentebb fejtem majd csak ki részletesebben. Mindenekelőtt azonban megjegyezném, hogy ez a guide alapvetően Logitech kormányokhoz készült, de az irányelvek természetesen más típusokhoz is hasonló módon alkalmazhatóak. Az itt leírtakat nem kell feltétlenül szentírásként alkalmazni, csupán én és sokan mások is úgy véljük, ezek a beállítások közelítenek leginkább egy igazi autó irányításához.

Kalibráció:
Első körben fontos tudni, hogy a gép bekapcsoláskor a kormányokat minden esetben újra kell kalibrálni. Ez annyit jelent, hogy minden analóg tengelyt (pedálok, kormány) egyszer teljesen ki kell nyomni, vagy a két végpontja között teljesen el kell forgatni. Ha ezt nem tesszük meg, akkor az adott tengely végpontjának azt az állapotot fogja érzékelni a program, amit a gép bekapcsolása óta eddig maximálisan elért a potméter, vagy a szenzor... tehát adott esetben például a félig lenyomott gázpedál lesz a full gáz, egész addig, amíg egyszer le nem padlózzuk! :) A kormány újra csatlakoztatásakor (USB ki-be) is szükséges újra kalibrálni.

Driver beállítások:
A legújabb Logitech Profiler használata mindig javasolt, hiszen az alap beállításokon kívül még rengeteg hasznos funkcióval rendelkezik, minden egyes tengelyt, gombot igen alaposan személyre lehet szabni, mindezt játékonként külön profilokra bontva, és mindehhez csak minimális erőforrást használ. Legújabb driver elérhető innen (egységesen minden Logi ezt használja), más típusok esetén pedig látogassunk el a gyártónk honlapjára!

Overall Effect Strenght: 100-105%
Spring & Damper Effect: 0%, vagy mindenképpen vmi alacsony érték
Centering Spring / Középrehúzás: Off, 0%
Combinated Pedals: Off
Degress of Rotation / Kormányelfodrulás: maximális, de szoros összefüggésben áll a kocsi “steering lock” beállításával, erről bővebben később..

Játék irányítási beállítások:
A különböző játékokban az egyes beállítások eltérő neveken és helyeken szerepelhetnek, azonban az esetek 90%-ban ugyan azon fő funkciókkal találkozhatunk, általában az Options/Settings --> Controls menüben, vagy vmi hasonló helyen meg is találhatjuk őket.

Speed Sensitive Steering/Sebességfüggő kormányzás: 0%
Deadzone / Holtjáték: mind 0%
Sensitivity / Érzékenység: kormány és gáz fix 50%, a féket lehet lejjebb venni
Sebességváltó kar: on-ra kapcsolva üresbe teszi a gépet, ha a H-váltót kivesszük fokozatból
Reverse Effect / Fordított effektek: on
Force Feedback Effect: tetszés szerint, egyesek ki is kapcsolják teljesen
Force Feedback Strenght / Erőhatás erőssége: ízlés dolga, de könnyű legyen forgatni, érzékeltesse az utat, de NE akadályozzon és semmiképp se tépje le a kezed!!

Car setup / Kocsi beállítás:
A kocsink beállítására általában a pálya betöltése után van lehetőségünk a „Car setup”, vagy hasonló elnevezésű menüben.

Steeringlock / Kormányszög / Kormányzár: úgy állítsd be, hogy ha a kormányod beállított maximális elfordulásával elosztod ezt a számot, akkor az érték 20-24 között legyen, így az igazi kocsikhoz hasonló kormány-elfordítás/kerék-elfordulás arányt kapsz.

RÉSZLETES MAGYARÁZATOK:

a Driverben

Overall Effect Strenght
Az erővisszacsatolás erejét határozza meg, érdemes itt a driverben 100 %-on hagyni és a játékon belüli hasonló opcióval finomra hangolni. Egyes vélemények szerint 100-ról körülbelül 105-110%-ra emelve némiképp csökkenthető egyes kormányoknál a középállásban némileg érzékelhető „FFB lyuk” hatása.

Spring & Damper Effect
A névből adódóan ezekkel a csúszkákkal a rugókból és lengéscsillapítókból eredő a volánra érkező erőhatások mértékét lehet állítgatni, azonban mégis érdemes ezeket inkább 0-ára, vagy nagyon alacsonyan értékre beállítani. Ennek oka az, hogy ezek többnyire amolyan szemfényvesztő mesterséges effektek, inkább az Arcade típusú játékoknál van jelentőségük, a szimulátorok más elveken működnek.

Centering Spring / Középrehúzás:
Sokan nem értik, miért kapcsoljuk ki ezt a funkciót. Az ok rendkívül egyszerű, a megfelelően beállított autó (pl.: negatív elsőkerék-összetartás) futóműjéből származó erőhatások egy bizonyos sebesség fölött amúgy is középre orientálják a kormányt, teljesen fölösleges ezt egy mesterséges “szervó” effektel is megtámogatni. Egyébként egyes vélemények szerint, valamilyen rejtélyes okból kifolyólag érdemes mégis On-ra állítva hagyni ezt az opciót, amellett hogy 0%-ot adunk meg neki.

Combinated Pedals
Bekapcsolva egy tengelyként érzékeli a gázt és a féket, így nem lehet őket egyszerre nyomni (pedig az sokszor hasznos lehet). Régebbi, egyszerűbb játékoknál lehet indokolt csak bekapcsolni (korábbi NFS-ek például).

Degress of Rotation / Kormányelfordulás
A kormány maximális elfordulásának (kopptól koppig) mértékét állíthatjuk vele. A ma kapható olcsóbb kormányok többsége 220-270 fokot képes forogni, ami azt jelenti, hogy a saját tengelye körül nem képes egyszer sem teljesen körbefordulni. A 900 fok (DFG, G25, Fanatec 911 széria) ezzel szemben 2 és fél fordulatot jelent, azaz 1 és negyedet (450 fok) mindkét irányba.
A pontosabb és jobb irányíthatóság érdekében érdemes kihasználnunk a kormányunk lehetőségeit, hiszen a valóságban mi se - és a versenyzők se! - csak 90-90 fokot tekergetünk a volánon a kanyarokban. Ez az opció szoros összefüggésben áll a kocsi beállításainál található steering lock/kormányszög értékeivel, a két értéknek együtt van jelentősége.

a Játékban

Speed Sensitive Steering / Sebességfüggő kormányzás:
A funkció lényegében a sebességtől függő változó áttételű kormányzást teszi lehetővé, magasabb sebességen ugyan akkora mértékű kormány-elforgatás kisebb kerék-elfordulást eredményez, mint alacsonyabb sebességen. Ez a opció ma már elérhető a prémiumkategóriás kocsik kínálatában, viszont nem igazán elterjedt a versenysportban. Kényelmes szolgáltatás, de ugyanakkor aláássa a minél pontosabb irányítás és a linearitás alapelveit, ezért nem használjuk. (Kivétel lehet, ha vkinek nagyon alacsony elfordulásra képes csak a kormánya, de még is be kell venni vhogy azt a pár kanyart Monacoban..:) )

Sensitivity / Érzékenység
Az analóg tengelyek (kormány, pedálok) finomra hangolásában nyújt segítséget. 50%-ra állítva teljesen lineáris hatást kapunk, ha például félig nyomjuk be a pedált, akkor ennek a játékban is 50% lenyomás lesz az eredménye. 50%-ról eltérve a pedál lenyomás / kormány-elfogatás <-> játékbeli hatás függvénye exponenciálisan elcsúszik, melyeket jól szemléletnek az alábbi ábrák. Érdemes ezt is lineárisan hagyni, azonban itt kivétel lehet a fékpedál kisebb értékre állítása, mert így a pedálút elején a fékhatás finomabban adagolható, ha meg tökig nyomod, az már úgyis mindegy. (Persze a kormánnyal itt is lehet(ne) játszani, ha az előző Monaco-s példát vesszük alapul)

Deadzone / Holtjáték
Értelem szerűen szoftveresen sem szeretnénk holtjátékot beállítani az eszközeinkbe (kormány, pedálok), ha már egyszer hardveresen is arra törekednek a gyártók - és mi is -, hogy ne kotyogjon….

Reverse Effect / Fordított effektek:
Egyes gyártók kormányai (ilyen a Logitech is) fordítva érzékelik az erőhatásokat, így azokat inverzre kell állítani, mert különben akkor húz balra, mikor jobbra kéne neki….

ForceFeedback Strenght / Erőhatás erőssége:
A Force Feedback hatások erőssége állítható vele a játékon belül. Beállítása teljes mértékben ízlés dolga, de semmiképp sem érdemes túl erősre állítani. Nem az a cél, hogy letépje a kezed a kormány, hanem hogy informáljon téged, érzékeltesse az autó mozgását, a különböző finom erőhatásokat, hogy mindenre a megfelelő időben és módon tudjál reagálni. Az nem előnyös, ha olyan erős, hogy már akadályoz egy-egy manőver precíz, korrekt végrehajtásában, sőt egyes profik akár teljesen ki is szokták kapcsolni az FFB-t.

Force Feedback Effect:
A játékfejlesztők a minél meggyőzőbb és élvezetesebb érzékeltetés érdekében több különféle effektet is beleépítenek a játékokba: a futóműből eredő különböző hatásokon kívül, ilyen a motorvibráció, a kerekek blokkolása, az ütközések ereje, melyek mind-mind a kormányon keresztül jutnak végül el hozzánk. Ez sokaknak (főleg a kisgyerekeknek) nagyon bejön, viszont jelentős részük teljesen szemfényvesztésnek tekinthető, sőt inkább már csak zavarnak minket. Ez az opció szabályozza a kormányra ható effektek típusát és mennyiségét, értelem szerűen minél magasabbra állítjuk, annál több féle (egyre fölöslegesebb) erőhatást fogunk érezni a mancsunkban. Egyes szimulátoroknál ennél részletesebb beállításra is van lehetőség, mellyel külön-külön szabályozhatjuk az egyes effekteket. Mindenesetre meg kell találni az ideális középutat, mivel nem minden effekt lehet a hasznunkra, ami a kormányunkból érkezik, valamint a kormány mechanikájának élettartamát is csökkentheti ez a sok fölösleges terhelés, rázkódás, stb.

a Car setup / Kocsi beállítás menüben:
A kocsink ideális setupját elkészíteni külön művészet, melynek elsajátítása hónapokba, évekbe telhet, hiszen minden apró paraméter hatással van az autó viselkedésére, a szimuláció komolyságától függően. A legtöbb elem megváltoztatása az irányíthatóságra is egyértelműen (közvetve, vagy közvetlenül) kihat, viszont van egy köztük, ami különösen jelentős hatással van rá:

Steeringlock / Kormányzási szög, vagy Kormányzár:
A kerék maximális elfordulását jelenti teljesen kicsavart kormány esetén. És itt érkeztünk el végre a már említett összefüggéshez a maximális kormányelfordulás (degress of rotation) és a maximális kerékelfordulás (steering lock) beállításai között, amely alapjaiban határozza meg az autónk irányítását. Ezen beállítások arányával dől el ugyanis, hogy egységnyi kormány-elfordításra mekkora mértékben forduljon el a kerék. Példa: ha magas kormány-elfordulás mellé alacsony kerék-elfordulást állítunk, akkor tekergethetjük mi lóhalálában a kormányt bármelyik irányba, az autó orra alig fog csak megmoccanni, míg fordított esetben a legkisebb mozdulatra is könnyen szembe találhatjuk magunkat a forgalommal.

Az ideális arány/áttétel, ha a maximális kormány-elfordulás értékét elosztjuk a maximális kerék-elfordulás mértékével, akkor 20-24 közötti értéket kapunk. Erre példa: 720 / 34,5 = 20,9 vagy 270 / 13 = 20,8. A most bemutatott mindkét esetben a kocsink kereke ugyan akkorát fog fordulni azonos kormány-elfordítás következtében, a különbség csupán az, hogy a második esetben jóval kevesebb a maximális elfordulás lehetősége, mivel a kormányunk csak 270 fokot képes forogni. Azonban egészen ezen határ eléréséig nincs különbség vezetés közben a 720 és a 270 fokos beállítás között az imént megadott kormányszögek használata esetén és utána is csak annyi, hogy még tovább lehet forgatni. (megjegyzem, éles versenyen nagyon kevés az olyan szituáció, ahol ne lenne a 270° is bőven elég).

Tehát még egyszer, hogy biztosan egyértelmű legyek: ha a kormány elfordulását fixen hagyjuk (pl.: 240 fokon) és közben elkezdjük növelni a steering lock értéket mondjuk 13 fokról 15-re, akkor a kocsink kereke maximálisan egyre többet lesz képes elfordulni, de mivel eközben a kormányunk fordulási spektruma nem változik, így azonos mértékű kormányelfordításra a steering lock-ot növelve fokozatosan egyre nagyobb kerékelfordulás fog jutni és egyre kisebbeket kell majd kormányoznunk a kanyarok bevételéhez, ami nem feltétlenül jó, mert a precizitás rovására mehet.

A kezdők gyakran elkövetik azt a hibát, hogy túl "idegesre" állítják a kormányzásukat, 240 fokos elforduláshoz olyan 15 fok körül steering lock-ot állítanak, és ezáltal nagyon apró mozdulatokkal vezetnek csak. Ennek is meg lehet ugyan a maga előnye, de nem véletlenül tekergetik ennél jóval többet azt a volánt akár még a F1-ben is, a nagyobb áttétellel pontosabban lehet irányítani az autót.

Ez az arányszám azonban csupán egy ajánlás, mely nagyban függ a stílusunktól, a kormányunk átmérőjétől és az éppen vezetni kívánt jármű sajátosságaitól is. Nyilván egy gokart elterelgetéséhez jóval harapósabb kormányzást illik állítani, mint egy rally-autóhoz. Érdemes ilyenkor megnézegetni az adott versenygépről pár onboard felvételt, hogy megnézzük, hogy forgatgatják a kormányukat a nagyok.

Itt a Car Setup képernyőn ezen kívül még rengeteg beállítási lehetőséggel találhatjuk szembe magunkat, azonban a Setupolás mélyebb rejtelmeiben most nem kívánok ezen írás keret között belemenni. Minderről az interneten találhattok nagyon komoly, sok-sok oldalas leírásokat, ráadásul igazán hozzáértő személyek tollából. Mellékelek azonban egy kis Gyorstalpaló Guide-ot, ami kiindulásnak már bőven elegendő, és általánosságban igen jól használható bármelyik autóhoz. Elérhető innen: Setup Guide

Huhh, hát gondolom a témával most ismerkedőknek nem kevés információ volt ez így egyszerre és beletelik majd némi időbe, mire mindezt sikerül "megemészteni". Megnyugtatásként azért elárulom, hogy ezek jórészét elég csak - többnyire - egyszer beállítani és utána már nem nagyon lesz vele gondunk. Idővel, ha meg már kicsit belerázódtunk a dolgokba, akkor kézség szinten fogunk tudni majd beszélni mindezekről, és jóval világosabban látjuk majd az összefüggéseket, még a valódi autósporttal kapcsolatban is! :)

Az imént bemutatott beállításokkal már nyugodt szívvel kigurulhatunk a pályára és elkezdhetjük róni a köreinket. Kezdetben én azt javaslom, hogy válasszunk vmi kevésbé "izmos" autót és próbáljunk minél több segítséget kikapcsolni. Finoman állítgassuk a setup menüben a beállításokat, és próbálgassuk, hogy melyik miként befolyásolja a kocsink viselkedését. Érdemes apránként változtatgatni és mindig megfogalmazni magunknak, hogy mi nem tetszik a kocsink jelenlegi viselkedésében, és utánanézni, hogy melyik értékek átállításával lehet némileg javítani ezen. Idővel, majd minden kikristályosodik a fejetekben, ezt higgyétek csak el nekem...

a Végszó és a Lényeg -->

Végszó és a Lényeg

Nos hát a cikk végül meglehetősen hosszúra nyúlt, ezen kicsit én is meglepődtem. Remélem sikerült mindent elég érthetően leírnom és bízom benne, hogy most már jóval kevesebb a homályos folt a témát illetően. Kormányt választani mindenesetre már tudtok miből (politikai jellegű "félrehallásokat" most inkább hanyagoljuk :) ), és a kezdeti lépések megtételéhez is már van "mankó" a kezetekben, ha valaki el szeretne indulni ezen az úton.

Írás közben döbbentem azonban rá, hogy mennyi mindenről lehetne még itt beszélni, és volt is olyan téma, amibe bele is kezdtem, de végül inkább kihagytam a cikkből, mert nem akartam, hogy ennél még hosszabb legyen. Ha érdekel titeket továbbra is a téma és van rá is igény, akkor a későbbiekben még hozzáteszem ezeket a részeket, hiszen van még itt kivesézni való bőven...

(Előkészületben van például egy amolyan "Tippek, Trükkök rovat", melyben további finomabb beállításokról, turpisságokról, kényelmi funkciókról, vagy a jobb köridőket elősegítő megoldásokról lenne szó, illetve további kormánytípusok bemutatásába is belekezdtem, de mivel csak elvétve találkozhatunk velük, így most inkább kihagyásra ítéltem őket)

Közben elkészült, itt olvasható: Tippek, trükkök, turpisságok

és a LÉNYEG

Igen, ez az amiről nem beszéltem még, hogy mi is a legjobb ebben az egészben, és miért képesek meglett férfi emberek órákat csücsülni a gép előtt a kormányukat csavargatva és közbe megszállottként hajszolni a pályán a tizedmásodperceket?? Hát az Online Versenyek miatt!!!!

Rövidebb, vagy hosszabb idő eltelte után ugyanis mindannyian megérezzük, hogy hiper-szuper mesterséges intelligencia ide vagy oda, a gép ellen játszani nem az igazi. Ellenben - hozzánk hasonlóan - igen jól felkészült hús-vér emberekkel szemben olyan intenzív élményben lehet részünk, hogy a verseny hevében könnyen elfeledkezhetünk arról is, hogy épp nem is egy igazi versenyautóban ülünk!! Gyakorlatilag ugyanis - kellő gyakorlással - mindent mi magunk is meg tudunk csinálni, amit a TV-ben is láthatunk nagyoktól, és a részesévé válhatunk olyan elképesztő helyzeteknek, szituációknak, melyekről mindeddig el sem tudtuk képzelni, hogy milyen érzés lehet átélni. Hát most megtudjuk! :)

Éppen ezért, ha már kicsit is ügyesnek érezzük magunkat, akkor ne hallogassuk tovább és mihamarabb lépjünk be valamelyik Online Szimulátoros Ligában! Magyarországon már nagyon komoly kultúrája és közössége van a virtuális autóversenyzésnek, így könnyedén találhatunk egy nekünk megfelelő ligát, ahol aztán kellő képen kiélhetjük magunkat! Ne tartsunk attól sem, hogy nem vagyunk elég jók, hiszen ez a "sportág" is a folyamatos tanulásról szól és elárulom, hogy a mezőny végében autókázni is legalább akkora buli, ha közben van kivel küzdeni a pozíciókért...

Első körben engedjétek meg - és egyben elnézést is kérek a többi ligától :) -, hogy magunkat ajánljam, hiszen pont most indítottunk a nyárra egy olyan nyílt bajnokságot, mely főleg a szórakozásról és a kezdők bevonásáról szól, mindezt persze profi keretek között. A játék a 60'-as 70'-es évek nagy túraautóit felvonultató GT Legends, mely a mai napig az egyik kedvencem, nem véletlenül.

A részvétel ingyenes (nincs szerverdíj) és a játék is nagyon olcsón beszerezhető. Gyertek el, tanulásra, ismerkedésre ideális! További részletek itt:

Honlapunk: GTR-Masters.hu

Mindenkinek jó körözgetést kívánok!!
...és kérdezzetek bátran

Szabi