2024. március 19., kedd

Gyorskeresés

Kormány Kalauz Szimulátorozáshoz

Minden, amit a kormányokról és szimulátorkoról tudni érdemes... kezdőknek és haladóknak egyaránt ;)

[ ÚJ TESZT ]

Fanatec

FANATEC

Az G25 sikerén felbuzdulva megjelent az új kihívő a piacon, a Fanatec. A cég nem kezdő a kormányok és controllerek gyártásában, de igazán nagy dobással csak nemrég jelentkezett a piacon, ami igen izgalmas és jelentős újdonságnak tekinthető: eredeti Porsche licensz alapján készült valósághű kormányok. A kidolgozás és minőség elsőrangú, amely azonban az árban is megmutatkozik, ám de nem rettentően vészesen. Hazai forgalmazásban nem kapható, a gyártótól közvetlenül lehet csak rendelni Németországból.

Porsche 911 Turbo Wheel

Egyértelműen a G25 közvetlen kihívója, mely minden paraméterében felveszi a versenyt a vetélytársával: 30 cm-es átmérő, 3 FFB motor, szíjhajtás, profi kuplungos pedálszett és H-váltó, rengeteg gomb, mindez eredeti 911-es köntösben. Arról azonban hogy melyik kormány a jobb, megoszlanak a vélemények, lehet bátran böngészni a külföldi fórumokat, mert hazai tapasztalat nagyon kevés van róla. Már nem kapható.

Létezik PS3-as és XBOX-os verzió is.

Porsche 911 GT3 RS Wheel

Ha lehet, még egy lapáttal rátesz az elődjére, az eredeti Porsche 911 GT3 RS volánnal megegyező kialakítású versenykormány, természetesen az autósportban is használt Alcantara markolattal. A kormány 30 cm átmérőjű, szíjhatásos, ezért rendkívül halk, 900 fok elfordulásra képes, az FFB hatásokról pedig egy erős Mabuchi 550-es motor gondoskodik, valamint még 2 kiegészítő vibra motor is besegít a megfelelő minőségű rezgések visszaadása érdekében. A kormányon található egy kis LED kijelző, melyre a tetszés szerint kiírathatunk adatokat akár a kormány beállításait, akár az aktuálisan nyúzott játékot illetően. A kormányon 10 programozható gomb és egy D-Pad található, melyek a kormányszárakon bújnak meg, szinte észrevétlenül beleidomulva a 911-es köntösbe.

Sajnos az első verzióval sok minőségi és használhatósági probléma akadt, valamint a Fanatec support sem állt a helyzet magaslatán, ezért rengeteg elégedetlen és bosszús felhasználóval találkozhattunk a világhálón az egyéni tapasztalatokat bújva. Idővel a Fanatec ráncba szedte a support tevékenységét és kijavította a kormány hibáit és megjelent a V2-es verzió. A gyermekbetegségek javításán túl nagyobb felszerelhető alumínium váltófüleket kapott a kormány, bővült a menet közben a kormányról állítható beállítások listája (elfordulási fok, érzékenység, ellenállás ereje, stb), valamint kompatibilis lett a PS3 konzolokkal.

Maga a kormány egészen más vezetési élményt nyújt, mint a Logitech G25/27, a tapasztalatok alapján érezhetően valóság közelibb hatás kelt a sofőrben, viszont kevésbé direkt visszajelzéseket ad a konkurenciánál. A vélemények szerint ez növeli az élményt, viszont kicsit nehezíti a jó köridő elérését, de bizonyára ez embere válogatja, nem kell tudományos tényként kezelni.

Ne feledkezzünk meg azonban a hozzá kapható vérprofi alumínium ClubSport pedálszett-ről, mely egy szinttel magasabbra emeli a virtuális autóversenyzést, mert egy alapvető problémára kínál végre megfizethető árú megoldást. A fékpedál ugyanis nem a hagyományos rugó & potméter megoldásra épül, hanem nyomás érzékeny load cellás (vagy load sensor-os) technológiát kapott, ami az igazi autókhoz hasonlóan a pedálra kifejtett nyomóerőt méri, nem pedig az elmozdulás mértékét, ami óriási különbség! Ezáltal egy sokkal finomabban, precízebben adagolható fékpedált kapunk. A fékpedálon helyett kapott még egy vibra motor, mellyel az ABS működésének, vagy a kerekek blokkolás érzetét varázsolhatjuk a pedálra. A ClubSport pedál emellett még nagy mértékben konfigurálható, állítható a rugók keménysége, a pedálok szöge és elhelyezkedése, a load sensor érzékenysége. A fék és kuplung pedálok magas precíziós mágneses szenzorral működnek, a pedál súlya pedig tekintély parancsoló 5 kiló. A gyári Logitech G25/G27 pedál nem rúg labdába a ClubSport pedál mellett, viszont a G25/G27 pedálokhoz is kapható load sensoros kiegészítő, ami komoly ellenfél a Fanatec megoldásával szemben.

A GT3 RS kormányt és a Clubsport pedált megrendelhetjük külön külön és egyben is (így értelem szerűen olcsóbb), valamint természetesen kompatibilisek a Fanatec egyéb termékeivel is.

Porsche 911 Carrera Wheel

A 911 GT3 RS kistestvére, a külcsín és a funkciók köre megegyezik a tesóéval, viszont le kell mondanunk a Alcantara bevonatról, némi fémről, a plusz motorokról (az alap Mabuchi 550 FFB motor azért benne marad), illetve szíjhajtás helyett fogaskerekes áttétel teljesít benne szolgálatot. Jó hír viszont, hogy a 900 fokos kitekerhetőség meg marad, az alap szett része a 911 Turbo-ból már ismert kuplunggal felvértezett Standart Porsche pedál, valamint a Porsche Shifter Set, ami egy 6+1 fokozatú H-váltót, valamit egy szekvenciális külön álló váltót is tartalmaz. Az első verziók rendkívül hangosak voltak, az új kiadásokban ezt már kiküszöbölték a Fanatec mérnökei.

Összességében egy igen impozáns képességű, jól felszerelt kormányt kapunk, aminek ráadásul ára is igen kedvezően alakul, igen komoly alternatíva a Logitech DGFT-vel és a Thrustmaster F430-cal szemben, felszereltség tekintetében pedig még a G25/G27-nek is bemutat.

Porsche 911 GT2 Wheel

A kormány teljesen megegyezik a 911 GT3 RS verzióval, a támogatott platformok listájára a PC és PS3 mellé felkerült azonban a Microsoft XBOX 360-as konzolja is, valamint lehetőség adódik immár a a vezetékmentes (wireless) kapcsolódásra. Ezen kívül az egyetlen megemlíthető különbség még az, hogy ez a kormány GTR3 RS rikító sárgájához képest visszafogottabb szürkés színben díszeleg.

A kormány csak önmagában rendelhető, a pedál hozzá opcionális, viszont szerencsére azért adnak hozzá egy Logitech G25/G27 adapter kábelt, vigaszdíjnak. A kormány kompatibilis az összes Fanatec pedállal, váltóval, valamint egyéb kiegészítőkkel.

Forza Motorsport CSR

A Forza Motorsport 4 hivatalos kormánya, ami lényegében nem más, mint a Porsche 911 GT2 egy csinos új volánnal (rim) szerelve, mely szakítva a Porsche desing-nal egyedi Forza Motorsport külsőt kapott. A volánon ugyan úgy megtalálható a kis LED kijelző, a frekventál fogáspontokon a Alcantara bevonat, viszont a D-pad helyet egy kis Joystickot találunk, amit befelé nyomva immár OKé gombnak is használhatunk.

A CSR kormány mellett bemutatkozik az új CSR pedál is, amely külsőre inkább a ClubSport pedálra emlékeztet, viszont a műszaki tartalmát tekintve a hagyományos rugó & potméter technikára épül. A pedál magas fokú ergonómiát és testre szabhatóságot ígér: magasabb, hosszú úton járó pedálok, állítható pedálszög és rugó erősség, valamint vízszintesen több fokozatban mozgatható nyomófelületek. Nagy újdonság, hogy a pedálhoz opcionálisan un. Inversion Kit rendelhető, mellyel a pedálok rögzítése megfordítható, tehát a valódi autókhoz hasonlóan a pedál fentről kerül rögzítésre és nem alulról. A CSR pedál minden Fanatec kormánnyal kompatibilis, kivéve a 911 Turbo-val.

Az új kiegészítők listájának ezzel még nincs vége, hiszen itt van még a CSR Shifter Set is, ami egy 6+1 fokozatú H-váltót és egy szekvenciális külön álló váltóegységet tartalmaz, igazodva az CSR termékek dizájnjához. A váltó szett fém belsőt, nagyobb váltófejeket kapott és valamennyi Fanatec kormánnyal összeszerelhető, jobb és bal oldalra egyaránt. Hogy van-e érdemi különbség a Porsche Shifter Set-hez képest, azt egyelőre még homály fedi.

A Forza Motorsport CSR kormányt megvásárolhatjuk önmagában, vagy a CSR pedállal egy szettben, a CSR Shifter Set azonban minden esetben csak opcionális tartozék marad. A kormány kompatibilis az összes Fanatec pedállal, váltóval, valamint egyéb kiegészítőkkel, illetve az opcionális adapter kábel megrendelése esetén a Logitech G25/27 pedálokkal is. És külön kiemelném, hogy természetesen nem csak XBOX 360-nal, hanem PC-vel és PS3-mal is kiválóan együttműködik.

THRUSTMASTER -->

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.