03.04 – 10. Hétfő – Vasárnap
Ez a hét valami fantasztikusan zsúfoltra sikeredett, nem maradt túl sok idő alvásra. Egyrészt, jövő héten meg kell tartanom az évzáró előadásomat, amihez szükséges a nemrég véget ért kíséretek kiértékelése, meg minden eddigi munka általános összefoglalása, azt is át kell gondolni, mit is akarok mondani, meg kell szerkeszteni az előadást, stb. Így utoljára valami ütőset szeretnék összehozni. Persze, tudom, hogyha kiállnék és nyökögnék valamit pár semmitmondó dia kíséretében, ugyan olyan reakciót kapnék, mintha életem előadását tartanám, de azért akkor is. Ha használható eredmények nem is lesznek, azért lássák, hogy profi módjára is képes vagyok hozzáállni a dolgokhoz, ha épp szükséges, és van értelme. Úgyhogy jövő szerdáig ez a projekt fogja kitölteni időm legnagyobb részét, de hajt a tudat, hogy ez lesz az utolsó menet.
Emellett persze egyéb programok is voltak még a hétre. Rögtön kezdésnek kedden este hivatalos voltam egy búcsúpartira, sajnos ezúttal a rosszabbik fajtából. Ez volt ugyanis a hivatalos búcsúztatója a tavalyi év során érkezett diákoknak, ezért csak úgy, mint áprilisban, aki egy kicsit is fontosnak érezte magát ezzel kapcsolatban, az ott volt. Hogy hol? Egy új helyszínen, ahol eddig még nem jártam, a kórház főépületének 17. emeletén levő éttermében. Elegáns hely fantasztikus kilátással, bár kint már sötét volt, bent meg égtek a lámpák, úgyhogy erősen az ablakra kellett tapadnom, hogy körbe tudjak nézni. Nappal kéne ide feljönni, akkor lenne az igazi. Este 18.25-re volt kiírva a kezdet, addigra kellett „semiformal” stílusban kiöltözve megjelenni. Hogy ez mit takar, számomra rejtély, végül arra jutottam, hogy ha csak félhivatalos, akkor a nyakkendő, meg öltöny nem kötelező, jó lesz a farmer zakóval kombináció. Végül is, nem sokat tévedtem, a buli szervezői, meg a fejesek természetesen ki voltak nyalva, de a diákok többsége lazára vette a figurát. A program egyébként a welcome party-hoz nagyon hasonló forgatókönyv szerint zajlott. Volt egy nyitóbeszéd, majd az oklevélátadás. Ez engem váratlanul ért, senki nem mondta, hogy oklevél is jár az egy évért, de úgy voltam vele, hogy nem baj, legalább lesz valami hivatalos dokumentum is, amivel igazolni tudom, hogy nem csak hallucináltam (bár, kétlem, hogy ilyen erős drog létezne). Végül aztán minden diákot szólítottak, csak engem nem, úgyhogy ebből nyilvánvalóvá vált, hogy nekem mégsem jár írásos bizonyíték. Gyanítom azért, mert engem nem az egyetem hívott meg, hanem az anatómia intézet vezetője. Erről ennyit.
Azután következett egy kis szabadprogram, kajálással egybekötve. Ezt a részt általában szoktam élvezni, de most nem hagytak a kajára koncentrálni. Az egyik orvos kezdett velem nagyon lelkesen beszélgetni Magyarországról, meg az egyetemről, a képzési rendszerünkről, mint kiderült, nem véletlenül. Laza 10 perc után kinyögte, hogy őt igazából azért érdekli mindez, mert van egy fia, akit szeretne Európába küldeni orvosira, és érdekelné a véleményem. Már régóta gondolkodok azon, hogy egy japán diák mi a fenének akar pont a magyar orvosképzésben részt venni. Egyrészt, az ő előképzettségükkel a mi oktatási rendszerünk maga a pokol. Japánban az önálló gondolkodásra, és problémamegoldásra nevelés annyira nem divat, anélkül meg elvégezni mondjuk a pécsi orvosit, hát, nem lehet egyszerű. Másrészt, az itteni angol oktatás is hagy némi kívánnivalót maga után. Általában az irányított kommunikáció működik, tehát amíg olyan sablon szerint zajlik a beszélgetés, amit az illető megtanult nincs gond, de amint kötetlenbe fordul a párbeszéd, látványosan megáll a tudomány. Az ok egyszerű, ők teljesen másképp tanulnak angolul, mint mi. Nálunk ugye először van némi nyelvtani alapképzés, aztán a szókincs beseggelése, majd az egészet megfelelően kombinálva, jó esetben az ember képes lesz társalogni, képességeinek megfelelő szinten. Japánban ezzel szemben szituációkat gyakorolnak. Azaz megtanulják, hogy egy kérdés mit jelent, és arra mit kell válaszolni, és teljes mondatokat ismételnek az iskolában újra és újra, amíg a gyerekek meg nem tanulják őket. Tehát, elképzelhető, hogy egy direkt kérdésre fantasztikus csodálatos körmondatban képesek felelni, de amint a kérdés nem a megszokott, a beszélgetés megszakad, mert nem értik, és nem tudnak rá felelni. Továbbá az írást, és az olvasást sokkal jobban erőltetik, mint a beszédet. Van olyan munkatársam, aki röhögve olvassa az angol cikkeket, sőt, még írni is tudna, ha nagyon összeszedné magát, de egyszer sem tudtam vele érdemben kommunikálni, mert beszélni azt egyáltalán nem tud. El lehet képzelni, hogy ilyen angoltudás mennyit ér egy orvosin, főleg nálunk, ahol rengeteg a szóbeli vizsga. Ha ez még nem lenne elég nehézség, Japánban az orvosképzés nyelve nem a latin, hanem a japán, és a Magyarországon megszerzett orvosi diplomát nem fogadják el. Tehát, ha valaki el is végzi az egyetemet, nem fog tudni utána hazamenni, és elhelyezkedni, mert nem lesz elismert diplomája. Ezek után szerintem, aki önként hozzánk akar jönni orvosira, az hülye. Mint kiderült, itt sem a gyerek szíve vágya a dolog. Jó húszpercnyi értetlenkedés, és mellébeszélés után sikerült kihúznom kedves apukából a valódi okot: a gyermek hátrányos helyzetű. Nem agyilag, hanem testileg, ugyanis csak bottal képes járni (valószínűleg csípőficamos, mint elég sokan errefelé). Emiatt itteni orvosi egyetemre nem veszik fel, így a kedves orvos szülők úgy gondolták, hogy majd Európa jó hely lesz neki. Ha rosszindulatú akarnék lenni, még azt is hozzátenném, hogy esetleg nem is lenne nagy baj, ha ott is maradna, de ilyet még csak véletlenül sem feltételeznék senkiről. Egyébként a kissrác 13 éves, úgyhogy gyanítom, nem ő álmodik minden percben orvosi karrierről, az egyetemtől pedig még nagyon messze van. Mit lehet erre mondani? Kedvem lett volna kicsit leépíteni kedves beszélgetőtársamat, de erre sem a hely, sem az idő nem volt alkalmas, úgyhogy finoman próbáltam sugallni, hogy talán várjanak még pár évet, és kérdezzék meg a gyereket, hogy mit szeretne. Addig is keressenek egy lehetőleg külföldi angoltanárt, és ha a srác minden áron ragaszkodik az orvosihoz, ezeket az apró nehézségeket feltétlen említsék meg neki, mielőtt felvételizne.
Mire sikerült befejeznem a társalgást, pont vége lett a kajálásnak, de szerencsére a szesz továbbra is elérhető közelségben maradt. Mivel ismét szükséges volt egy nyilvános bemutatkozás, gyors egymásutánban lehúztam három pohár bort, és mire sorra kerültem kellemesen ellazultam. Elnyomtam a már betanult beszédemet, megköszöntem mindenkinek mindent, és mivel én voltam az utolsó, ezzel kb. vége is volt a bulinak. Még a fejesek elszavalták a maguk monológját, újra megbizonyosodtam róla, hogy az egyetem igazgatója biztos, hogy nem észbeli képességei révén került ebbe a pozícióba, és már lehetett is lepattanni. Remélem, ennél csak kellemesebb búcsú partik lesznek ezután.
Sajnos, képek még nincsenek, a fotókat az International Exchange Center nem volt hajlandó kiadni. Közölték, hogy majd megkapjuk CD-n, várjuk ki. Megpróbáltam elkérni, de nem jártam sikerrel, mert ezt ők csak CD-n fogják odaadni, majd valamikor, hogy miért, azt nem mondták. Így a vége felé közeledve egyébként úgy veszem észre erősen csökken a mosolyfaktor, meg a korábbi lelkesedés.