Hirdetés

Egy motorfelújítás története

Az alany: 2001 Vectra B z16xe (Ez egy "régi" Opel akinek nem lenne ismerős)

A hiba leírása, története:
1. problem: 2022 karácsonyán szokásos Hollandia kiruccanásom alatt húgométól ~400 km-re eltört az egyik szeleprugó. Elporoszkáltam a célig, onnan tréler hozta haza a kocsit. Engem meg egy telekocsi úgy 30 óra alatt, de szilveszter napján este 8-9 körül csak befutottam :D A kocsi jó 1 hónap múlva ért haza mivel a biztosításom csak 400e HUF-ig állta a cechet így keresnem kellett olyan szállítót aki megoldja ennyiből. Szóval hazaért a kocsi (még nem tudtam, h mi a baja), pár napig vakargattuk a fejünket aztán egy szerelő srác elvitte, h kiderítse. Hengerfej leszedése nélkül neki se ment - vagyis pontosabban a hengerfej szétszedése nélkül. Intéztem bele 1 db rúgót (nem volt egyszerű), hengefejpakolás, összes tömítést, komplett vezérlést (hamár szét van kapva) és már kész is volt. Na igen de füstölt mint a gyárkémény. Szerelősrác mondta, h Ö nem tudja miért / nem tudja megoldani. Gondoltam vékony olajat kapott (5w30) hát kapjon kicsit vastagabbat (5w40). Sokkal jobb nem lett a dolog (azt is megette egy hónap alatt :D ) de menni kellett Hollandba megint így betáraztam fasza traktor olajból (10w40) és uccú neki.
2. problem: Kifele gyönyörűen kiment a gép (klímával, végig megengedett sebességhatár +5-10 km/h :D ) 7,6-ot evett. Volt is boldogság, h milyen fasza a kocsi erre hazafele nem szétrobban a 3. hengerben a gyertya??? :W :D
Biztosító intézte az ADAC-ot, azzal elvittük egy közeli műhelybe (ami természetesen már zárva volt). A tréleres srác volt olyan bátya, h intézett nekem hotelt ahova el is vitt - közben kitárgyaltuk, h milyen szép hely Magyarország - tettük ezt úgy, h nem beszélek sokat németül - csak úgy-ahogy angolul :D
Másnap elbattyogtam a szervízbe nyitásra. Betoltuk a kocsit a műhelybe, endoszkóppal belenéztünk a hengerbe - azért írok mindent többesszámban mert én is erősen figyeltem a kamerát :) A konklúzió az volt, h gyertya darabjai már nincsennek a hengerben. Így kaptam egy új gyertyát és mehettem utamra. Hazafele 5l olajat elfogyasztott a kocsi - mikor meg kellett állni "kis" stau-ban a németeknél azon imádkoztam, h ne vegyenek ki a hatóságok környezetkárosítás címszóval :B
Megoldáskeresés: Az látszik a fentiekből, h a motor ebben az állapotban kuka. Több lehetőség felmerült.
- Másik motor. Ez ügye megint rizikós. Bár szertem volna nagyobbat mert az 1.6 kicsi pályázni de melóba bejárni meg tökjó (napi 2x 10km igaz dimbes-dombos tájon). Van egy donor Vectra-m nagyobb motorral (x20xev) 300e km futással amit felújítás nélkül semmiképp nem raktam volna át. És annak az átrakása még nagyobb bonyodalom lenne (x-es motor az enyém z-s, kb. minden máshol / máshogy van azon)
- Meglévő felújítása (saját kezűleg amit lehet)
Azt itt hozzáteszem, h az autó piaci értéke 500k HUF környéke, annyiból egy ugyanilyet kb. lehet venni - persze teljesen lutri az állapota. Az enyém meg szépen meg van csinálva (gondoltam én), nem rohad (ami igaz). És van másik melóbajárós vas szóval ezt le tudtam tenni.
Megoldás:
1. Kapjuk le a hengerfejet és küldjük el gépműhelybe - ahol rögtön kérdőre is vontak, h hol a motor többi része :D
2. kapuk ki a blokkot és vigyük a hengerfej után.
Na ígymár mindjárt többet tudtak mondani a műhelyben, mondtak is egy 230k HUF-os árat +30k (hidrotőkék mert azok menthetetlenek...). So 270-ből fel van újítva a motor.
A motor rendberakásán kívüli dolgok:
Hamár kint a motor / váltó kapjunk ki belőle mindent és szépen újítgassuk fel. Ezt a filozófiát követve felújíttattam a generátort, önindítót (ezekhez inkább nem piszkálnék). A bölcsőt, lengőkarokat átszilenteztem. Kapott új talpasokat. Kormányművet szétkaptam, kapott új axiál csuklókat (így hívják?), gömbfejeket. A gátlókat kb. 1 éve újíttattam fel Kárászinál most csak új rugókat vettem hozzá. Volt ott valami kutyacsont, azis lógott - kapott azt is. Lendkerék picit könnyítve lett -5%-ot kértem 6 lett. Maradhat? - kérdezte az esztergályos haver :D Kuplungozva 1 éve volt (az is én cseréltem). Az összes műanyag patent bizbaszt kicseréltem lemezanyákra a dobbetét alatt, a bölcsőben, fent a toronymerevítőnél, mindenhol. Olajszivattyút szétkaptam kitakarítottam (de ez már a kövi. fejezet lesz = a motor összerakása / visszarakása)

Magyarország kifosztásának története

A riportfilm bemutatja, hogy a II. világháborútól kezdve milyen módszerekkel lopták el és mentették vitték ki offshore számlákra a nemzet GDP-jének egyharmadát. Ennek következtében a rendszerváltáskor az államadósság már 21 milliárdra rúgott, és ezt nem az "elvtársaknak" köszönhetjük. A propaganda szerint ezt mi - átlagemberek - idéztük elő a töménytelen fogyasztásunkkal.

Tudtam, h komoly lehúzás volt a háború után, de ezt azért nem gondoltam. Megdöbbentő :U

Meg fogom venni, a hölgy könyvét.

A hálózat pénze - Magyarország kirablásának megszervezése
Borvendég Zsuzsanna

Szívó benzin tuning :)

Annyira nem bonyolult a történet (mint kiderült), de a lelkes noob / boy / diy tuning racer társadalomnak lehet segíthetek pár gondolattal. Első körben, nem vagyok sem szakértő sem ebben az irányban képzet "szakember". Minden itt leírt tapasztalat és internet tudomány :)

Nagyon nem mennék bele, h működik egy (otto) motor de a lényege az üzemanyag és levegő keverék megfelelő "elégetése". Alap esetben mi kell a jobb égéshez? Több üzemanyag. De azt el is kellene használni. Ehhez mi kell vajon? Hát levegő. És kb. itt véget is ért a tudomány. Ha több üzemagyagot akarunk elfüstölni több levegőre lesz szükségünk. Igazából jobb levegőáramlásra de ez most mindegy. So, adjunk levegőt a gépnek. Én első körben lebontottam a szívósort és kipucoltam (meg a fojtószelepet). Ez a művelet (szerszámhiány és egyéb tényezők miatt) kb. 1 hét volt :D Denagyon megérte, majd 20 éves 1.6 szívó megtáltosodott. Ezt most komolyan mondom, mintha fellélegzett volna a motor (ami igaz is). Ezután hamár befele tud levegőt kapni (természetesen egy sport levegőszűrő és egy kis átalakítás a légszűrőházban azért kellett) a köv. lépés a kifele áramló levegő szabad útjának létrehozás - magyarán a fojtás megszüntetése. Kicsit olvasgatva az internetet a sport dob semmit nem ér ) csak hangja lesz, rendszerben kell gondolkodni. Így egy sport katalizátor (klarius, nem üres de sokkal nyitottabb), közép és hátsódob (paragi, made in hungary) lett beépítve. Na így már veszi a lapot a sárkány :) Egy jó hasonlatot idézve: mintha 3 emberrel kevesebben ülnének az autóban. Most úgy áll a dolog, h a lehetőségekhez képen nyitott a rendszer. Egy dolgot lehetne (rajta vagyok) még csinálni mégpedig a beáramló levegő menyiségét növelni (nem turbóval). Ehhez egy ram air nevű "eljárást" szokás még bevetni, ami annyit tesz, h a kocsi sebességéből adódó légáramot bevezetjük közvetlen a motorba (a légszürőn keresztül of course). Ezzel hideg és gyors levegőhöz juttatjuk a gépet. Ezen még dolgozok, de a koncepció már a fejben :)

Cloud backup - otthon [Raspberry]

Elöljáróban az elképzelésemről egy folyamatábra:

Pár szóban a lényeg, elképzelés.
Jelenleg a google fotókat használom felhőtárhelyként a képeimnek. Amit fotózok automatice töltődik oda felfele. Már 1-2 hónapja sipítozik nekem a gugli, h lassan megtelik a 30 + 100 Gb helyem, vegyek még... Így gondoltam egy merészet, megoldom ezt magamnak. Otthon 24/7-ben megy 2 mini szerver is (raspberry-k) az egyikre majd felhegesztek vmi felhős tároló cuccot...

UPDATE: A gugli felhőt kihagyom a képletből (mert minek?)

1. Kicsit keresgélve találtam egy "kiépített" szolgáltatást ami lefedi az összes igényem, halleluja :R

Szellőztessünk! 1. rész - ablakventilátor a fürdőbe

Mivel a relatív páratartalom igen fontos a lakásban így én is törekszem a megfelelőre. Azt mondják, h (tudosok által megállapított) 40-60% között kell legyen. Ilyenkor legjobb a légkör :) Nálam a fürdőben (főleg zuhany után) simán 70-80%-ra is felugrott az érték. És mivel egy (kis) légtér az egész lakás szépen párás lett "minden". Ide teszek egy alaprajzot... Eddig is volt elszívó a spájzban és a fürdőben de nem éreztem hatásosnak. A HA (home assistant) monitorozza a lakás hőmérsékletét / páratartalmát. Gondoltam kicsit emelem az elszívás mértékét. Ehhez a magyar gyártmányú (ha már magyarok vagyunk lehetőleg vásároljunk / használjunk magyar termékeket a dzsundzsa kínai helyet) szellő AK-17 L (vagy I) típusú ablakventilátort választottam. Íme az adatai:

[Termék részletek
A Szellő ablakventilátor zajtalan járásával és kis fogyasztásával szinte észrevétlenül teremt kellemes közérzetet.

[Raspberry] torrent / plex szerver rpi4 alapon

Mivel újra kellett rakjam a kis szerverem gondoltam levezetem a mikéntjét - hátha vki kedvet kap egy kis fogyasztású 24/7-ben futó rendszer építéséhez. Az egész procedúrát próbálom dokumentálni, fotózni, pár szavas / mondatos magyarázatot mellékelni - de több nap lesz - ahogy időm engedi mindig folytatom :)

Tartalom:
- Hozzávalók
- OS beszerzése, alap beállítása
- SSH
- Qbittorrent fordítása
- Külső meghajtó csatolása
- Router beállítása (port nyitás, fix ip, távoli elérés, ...)
- Samba
- PLEX

Hint. Ide az elejére teszem. Linux-on a sudo parancs (superuser do) rendszergazda jogokkal való futtatásra használatos. Feleslegesen ne használjuk - ne futtassunk rendszergazdaként mindent, ez nem windows - csak gond lesz belőle!

Hozzávalók:
- rpi4 (a gigabites lan és az usb3 miatt mindenképp)
- legalább 32 GB ssd / microsd / hdd / pendrive a rendszernek - ízlés dolga
- telepítés kezdetéhez kijelző, billentyű - van rá mód ezek elhagyására de ne bonyolítsuk sztem
- dhcp képes vezetékes hálózat - szerintem telepítésnél ezt se bonyolítsuk
- külső meghajtó az adatoknak

[Android] Alkalmazások mozgatása SD kártyára - ha nincs opció az app managerben

Sok leírást olvasni az alkalmazások SD kártyára való áthelyezéséről. Vannak rá "programok", például a movetosd (és társai). Ezek annyit csinálnak, h benavigálnak az app managerbe és kiírják, h nyomjam meg a move to sd gombot... Ez mi? Magától az emberek nem találnak ide? Ehhez egy külön app kell? Grat...

Az én esetem annyiba "más", h az én eszközömön (több kütyün is próbáltam) nincs ilyen opció. Ez a szösszenet azoknak nyújt segítséget akiknek kevés a belső tárhelyük és nincs az opció az appok átmozgatására az app managerben.

- Először is az SD kártyát elő kell készíteni, h telepíthető / átmozgathatóak legyenek rá az app-ok.
Ehhez egy tetszőleges méretű ext2/3/4-es partícióra lesz szükség a kártyán.
Linux alatt nem művészet megcsinálni (gparted vagy éppen mkfs kinek mi...), de gondolom a win felhasználók is megtalálják hogyan hozhatnak létre ilyen partíciót...
Van egyébként olyan recovery (CWM) amelyikben van opció a művelet végrehajtására, érdemes körülnézni ott is.

HP Elitebook 8540p - fedora vs win7

Bevezetésként megemlítené, olyan 4-5 éve nem használok win-t itthon, megvagyok nélküle szépen. Csak mióta mókolgatom az android-os eszközeim sajnos rákényszerülök egy program miatt: sp flash tool - ami virtuálisan se akaródzik menni. Eddig mindig megoldottam melóhelyen, itt-ott de mivel vettem a notiba egy 128-as ssd-t gondoltam adok ennek a förmedvénynek is 10 Gb-t, h mindent meg tudjak csinálni "itthon".

Mindegy is, kapott egy szeletet a gépen. Én úgy gondoltam - hasonlóan a fedora-hoz - , h az a szerencsétlen rendszer is (legalább nagyjából) használható mindennemű külső beavatkozás nélkül. Hát tévedtem. Elég nagyot. Summáznám tapasztalataim fedora felhasználóként:

- A telepítés közben nem megy a tapipad. Gondoltam majd ha összeszedi magát "helyrejön". Nem jött
- Semmiféle hálózati eszközt nem ismert fel. Se ethernet, wlan, modem, bluetooth
- A képernyő felbontása 800x600
- Gyors / média gombok? Aha, persze...
- Kártyaolvasó? Miaz?
- Hangja van a gépnek, ez "nagyon" fontos!
- A 10 Gb-os partícióból hova lesz 9 a telepítés végeztével? Jah, page file? Az 1 Gb. Akkor a többi 8 merre van?
update: sajnos ez a 10 Gb kevésnek bizonyult az alap rendszer + driver-eknek... Átmozgattam az egész ssd-t miatta, kapott 16 Gb az egy! program miatt
- Driver-ek telepítése közben 1-1 reboot. Van itt vagy ~10 féle... Az ~10 újraindítás. Ha jól sejtem nem eget verő ha nem indítom újra, de adjuk meg a módját. Meg az ssd is kavar ~10 mp a boot. Az életemről lemegyek...

Steam on linux - fedora

Mivel minden magára adó linux user steam lázban ég, ezért én is utána néztem, h is lehetne kedvenc disztrómra felmókolni ezt a "remek" dolgot. Igazából az első gugli találat is meghozta az eredményt, de azért leírom a menetét annak aki nem ismerné a keresőt.

Mivel nincs .rpm csomag csak .deb (éljen az ubuntu) ezért át kell alakítsuk.

32 bit-es rendszerekre

su

cd /tmp/

yum -y localinstall http://sourceforge.net/projects/postinstaller/files/data/alien-8.85-2.noarch.rpm

yum -y install wget gtk2 libtxc_dxtn pango firefox nss libgcrypt openal-soft pulseaudio-libs libpng10 xterm joystick

wget -c http://sourceforge.net/projects/postinstaller/files/scripts/steam

wget -c http://media.steampowered.com/client/installer/steam.deb

alien --to-rpm steam.deb

yum -y install steam*.rpm

cp -f /usr/bin/steam /usr/bin/steam.bak

rm -f /usr/bin/steam

mv -f /tmp/steam /usr/bin/

chmod a+x /usr/bin/steam

Star ONE 4G+ /b92m/ - egy s3 clone

Star B92M

Külső:
Mivel ez egy Kínai termék (Kínai piacra) mindig ott az emberbe a kis ördög, h ez is egy sz@rul összeszerelt, silány anyagokból épített dolog lehet, de meg kell állapítsam (így a 3. teló és 3. táblagép után), h ezek már nem azok a Kínai termékek... Dobozáról, unboxing-ról vannak lejjebb képek akit ez érdekelne.
Akkor a készülékről pár szóban: Ez is egy jól összerakott teló. Nem recseg ha megtekergeti az ember. A hátlap szépen rápattan: nem lóg, nincsen illesztési hibák. A gépezet 150g körüli, van súlya...
Mivel ez egy s3 klón ezért sokat nem mondanék a kinézetéről olyan mint egy s3. Az Elején (felül) nincs rajta annyi dolog, nekem a LED "villogó" ami nagyon hiányzik. Valahogy attól a kis piros/zöld/sárga/akármilyen színű visszajelzőtől érzem élőnek/személynek a telefont, itt ez hiányzik. Előlapi kamerája van (3 pixeles), fénymérő (vagy hogy híják) van. Tetején kell bekapcsolni és ott a füles csatija. Bal oldalt a micro usb. Itt megjegyezném, h a gömbölyű oldalfala miatt csak a hosszabb csatlakozós mUSB-t lehet beledugni... Az alján a mikrofon luk, jobb oldalán a volume gombok.
Ismét megjegyezném, h a hátulja tök nem olyan szal az s3 műanyagtok nem fog rámenni (kár..) Az aksija viszont s3 kompatibilis (ránézésre).