Bevezető
Egészen 2002. novemberéig kell visszamennünk az időben, hogy megtaláljuk az Intel Pentium 4, 3,06 GHz-es CPU megjelenését. Ez volt az első CPU, ami támogatta a Hyper Threadinget. Azaz még bőven az egy CPU maggal rendelkező processzorok korát éltük, de legalább megjelentek az első példányok, amik párhuzamosan, két szálon tudtak számolni. Én mindig is úgy voltam vele, hogy a HT kb. annyit ér, hogy semennyit, de legalább elindult a párhuzamosítás. 2005-ben jelentek meg a piac első kétmagos CPU-i, az Intel oldaláról a Pentium D 800-as széria, míg az AMD az Athlon 64 X2-vel képviseltette magát a piacon az első kétmagos processzorával.
Eleinte az átlagfelhasználó ebből túl sokat nem profitált, mert egyszerűen a programok döntő többsége nem tudott mit kezdeni a második CPU maggal. Ez különösen igaz volt a játékokra is.
Persze ahogy terjedtek a kétmagos CPU-k és az újabb programok, úgy egyre több program profitált belőle. De az a trend továbbra is igaz volt, sőt máig igaz, hogy hiába emelik a CPU magok számát, a programok döntő többsége ezt nem követi le egyből.
Mára oda jutottunk, hogy egy 8 magos processzor is teljesen általános, sőt, "sima" asztali számítógépben akár 16 magig is elnyújtózhatunk.
Én úgy érzem, hogy a játékok természetesen elkezdték kiaknázni a többmagos CPU-k előnyét, ám négymagos kihasználtság után kicsit megrekedt a dolog. Talán annak is köszönhető, hogy sok évig nem is emelkedett az asztali processzorok magszáma. Ne felejtsük el, hogy a 2008-ban megjelent (első generációs) Core i7, és a 7. generációs Core i7 is egyaránt 4-4 maggal rendelkezett. (A HEDT platformot ne keverjük ide, az azért mindig is más liga volt.)
Aztán a Ryzen CPU-család megjelenésével végre felpezsdült a piac, és ismét elkezdték emelni a desktop processzorok magszámát. S így eljutottunk oda, hogy 2023 környékén egy 8-16 magos CPU-ra sem feltétlenül kapjuk fel a fejünket.
S igen, továbbra is az van a gamer köztudatban, hogy magas órajelű processzor fog kelleni neked, mintsem sok mag. S ez nem véletlenül van a köztudatban, mert hát bizony bizonyos magszám felett nem kapunk magasabb FPS számot. De vajon a gyakorlatban ez hogy néz ki? Vajon a (többé-kevésbé) aktuális játékok hány CPU magot használnak? Továbbra is jobb választás egy 4-6 magos, de magasabb órajelű CPU, mint sem egy még több maggal rendelkező, de alacsonyabb órajelű példány? Vagy azért már kihasználják a játékok az ennél több magot is? És ha igen, a skálázódás hogy alakul? Azaz ha 25-50%-kal több a magszám, ez így mutatkozik meg teljesítményben?
Eme cikkemben pont erre keresem a választ!
A méréshez a korábban is tesztelt/bemutatott gépemet hívtam segítségül, ami a következő komponensekből épül fel: