Kreativitása mindenkinek van, csak ezt is tanulni kell. És gyakorolni. Nem szeretem, amikor azt mondja valaki, hogy botfülű, közben pedig nyilvánvalóan meg tudja különböztetni egyik hangsort a másiktól… Szóval…
A kreativitás ott fog kiütközni, amikor túlságosan egyszerű dolgokból kell összeraknod valami nagyon menőt, ráadásul úgy, hogy ezernyi korlát van felállítva. A logótervezés az egyik legnehezebb dolog, mert sok dolognak kell egyszerre megfelelni, és ha csak az egyik nem sikerül, a projekt elveszett. A rajzprogramokkal meg az elején ahogy tanul az ember, megtanul egyre bonyolultabb dolgokat csinálni, csak logónál meg ennek pontosan az ellentéte kell! A Photoshop megtanít, hogy hogyan csicsázz ki valamit, az Illustrator meg rákényszerít, hogy pár primitív alakzatból és egy színből kihozd a tutit. Persze lehet abban is színátmenetet, árnyékot, glóriát, homályosítást csinálni, csak jóval bonyolultabb, mint Photoshopban, és ahogy egyre jobban elmélyedsz benne, azt veszed észre, hogy a munkád egyre inkább letisztul, leegyszerűsödik, a formák kifejezőbbek.
Véleményem szerint plakát, flyer, címer, logótervezéshez át kell állni Illustratorra. Nem azért, mintha ugyanazokat nem lehetne megcsinálni Photoshopban, de teljesen másfajta látásmódot és gondolkodást tanít. A Ps továbbra is verhetetlen, ha fotót kell manipulálni, meg talán egy kicsit még a webdizájnban is labdába rúghat, bár én utóbbit is egyre inkább Illustratorban csinálom, mert kényelmesebbek az eszközök, okosak a segédvonalak, pikkpakk a méretezés, Ps-ben meg ezzel folyton szopni kell. Persze ha egy plakátra fotó kerül, azt először Ps-ben dolgozom fel, majd a kész PSD fájl mehet Illustratorba a végső összeállításhoz. Aki meg kiadványt szerkeszt sok-sok oldallal és szöveggel, annak az Illustrator is csak egy második feldolgozási fázis, a végén az összes PSD és AI fájl InDesing-ban találkozik össze a szöveggel.
Ráadásul a profi logótervező brigádok (mert legtöbbször egy logótervezés csapatmunka!) munkáinak 90% is kuka! 10%-ért fizet a megrendelő, és ebből a 10%-ból 1 az igazán jó. Tele van a web másodkézből származó logókkal, pár dollárért megveheted valamelyiket, átírod rajta a feliratot, igazítasz valamit a nem túl jól sikerült ábrán és annyi. De legtöbbjükért azért nem fizetnek, mert tényleg nem átütő. Hiányzik belőle az egyéniség, a megkapó formák, vagy az egyszerűség. Ha a Coca Colából csak a C betű letépett farkincáját mutatom meg, akkor is mindenki felismeri. Ha a háromnegyede hiányzik. Na, ilyet csinálni nehéz! Néha elképesztő, hogy egy-egy hollywood-i produkcióban micsoda dizájn folyik. Nézd meg a Cypertronics logóját az A.I. filmben, ami csak néhány pillanatra látszik, és nem is túl lényeges. De úgy ki van találva, mintha életek múlnának rajta. Vagy a Star Wars-féle filmek mind telis-teli vannak logókkal, kitalált brandekkel, és mindegyik mögött komplett tervezőgárda áll, akkor is, ha a végén az összes jelenet ki lesz vágva.
A Prohardveren nem olvasok privátot! Csak topikban vagy a publikus e-mailemen adok tanácsot.