Hirdetés

2024. május 3., péntek

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#151) hcl válasza aginor (#150) üzenetére


hcl
félisten
LOGOUT blog

Miért forgattam volna ki...

"Amúgy egy ilyen kényes dologban a 99.9% megbízhatóság a minimum, bármi ami azalatt van, nem elfogadható."
Akkor betiltjuk az autókat en bloc?

"azt ugye vágod, hogy ezzel pont az én álláspontomat erősíted? :C"
Nem, ld. az idézett mondat további részét...

"Tehát, ha folyamatosan figyelned kell, akkor ugyanolyan fáradt leszel, "
Nem, annyira nem kell intenzíven figyelni. És más azért, hogy nem stresszelsz, csak a furcsaságokat kell észrevenni.
Nem mindenki működik ugyanúgy.

"Amúgy ha nem te vezetsz aktívan, akkor akaratlanul is egyre gyakoribbak lesznek az ilyen, "csak egy pillanatra rákukkantok a telefonra" alkalmak és ugyanott vagyunk."
Csakhogy ott van egy működő rendszer, ami legalábbis jelzi, ha gáz van (el is felejtettem, hogy amúgy az összes vezetéssegítő csipog/egyéb módon jelez).
Illetve én meg arra hoztam a dolgot, hogy amúgy sem a vezetéssel foglalkoznak a - főleg USA-ból olvasok ilyeneket - sofőrök, akkor jobb, ha van ott valami, ami viszont azzal. És az csak fejlődik a használattól, ahogy egyre több adat van.

" ez igaz, de ha nem megbízható, akkor ez csak félmegoldás "
Máris 50%-kal jobb a semminél. Amúgy a táblafigyelő és a többi sem 100%-os, tehát a fenti érvelésed alapján azt sem lenne szabad használni...

Mutogatni való hater díszpinty

(#152) ddekany válasza aginor (#150) üzenetére


ddekany
veterán

Ez amúgy beta, jelen formában nyilván nem használható, kivéve tesztelőknek, akitől elvárás, hogy ugrásra készen álljanak. Akkor lesz kész, ha nem kell ugrásra készen állnod. Igen, szóban Musk mindig következő hónapban/évben már biztos benne, hogy kész lesz, ami parán hangzik. De az csak duma. Akkora öngólt már csak nem lőnek, hogy kiengedik úgy, hogy több baleset lesz vele, mint nélküle. Szétszedné őket a közvélemény. (Tippre, pár év múlva kénytelenek lesznek vele szembesülni, és elismerni, hogy a jelen megközelítéssel, ahogy az AI működik, nem megoldható amit akartak. Ez persze vonatkozik a többiekre is.)

[ Szerkesztve ]

(#153) #54625216 válasza Gyok2 (#123) üzenetére


#54625216
törölt tag

Az autózás történetében ugyan nem, de általában a közlekedés történetében nem ismeretlen az önvezetés:

Viccen kívül, ha alkesz Pityu bá FSD módban haladó lova kárt okoz, akkor elég nyilvánvalóan nem a ló maga, a tenyésztő vagy a szekérgyártó felelős érte, hanem Pityu bá, aki seggrészegen ült fel a szekérre.
Bár nem vagyok a jogtörténet szakértője, azért sanszos, hogy hasonló precedens többször is előfordulhatott az autózás elterjedése előtt és nem volt szükség paradigmaváltásra a jogtudományban, hogy megtalálják a felelőst. :))

(#154) vicze válasza dabadab (#147) üzenetére


vicze
félisten

Komolyan kiforgatod? :F :(
A cikk arról szól, hogy immáron 4x elhalasztották a pert mert a vád nem tudja megfelelően alátámasztani a bűnösséget, és a vádpontokat úgy általánosan. Elég nagy eséllyel jelenleg úgy néz ki, hogy ejtik a vádat egyszerűen, mert túl könnyen kibújhat a vádlott.
Pedig ez egy nagyon nagyon egyszerű eset lenne mert mulasztás történt, a munkavállaló részéről.

(#155) vicze válasza #54625216 (#153) üzenetére


vicze
félisten

Az ugye megvan, hogy arról beszélgetünk, hogy Pityubá nincs a szekéren egyáltalán... :U
Az istentelen hülye hasonlatokból is látszik, hogy nem tudtok mit kezdeni a helyzettel.

(#156) ddekany válasza vicze (#155) üzenetére


ddekany
veterán

De akkor az tiszta sor, feltéve hogy törvényes, hogy pityubá elengedi a szekeret csak a lóval. Akkor a ló gyártója felel. Ilyen szempontból a Waymo is tiszta sor, mert nem is ülsz a volánnál. Ha valaha lesz megbízható önvezetés, akkor ugyan ez fog történni. Amíg meg nincs... sávtartás stb. valamennyire szürke zóna. Ha azt mondják, én felelek, akkor eldöntöm saját felelőségre, hogy rá akarom-e bízni a büntetlen előéletemet...

(#157) aginor válasza hcl (#151) üzenetére


aginor
addikt

Szerintem te amúgy trollkodsz.. :F

"Akkor betiltjuk az autókat en bloc?" - naz önvezetéssel pont azt teszik.. Az emberek vezetik, és az embereket sem tiltjuk be. Valamint az már "működik" így annak a bevezetéséről beszélni nincs értelme, amúgy az emberi tényezőre is reagálni próbálnak ahol lehet . Az önvezetés abban más, hogy ha én hibázok, akkor azért felelősséggel tartozom és csak magamat okolhatom miatta (amit adott esetben egy hatóság eljárás vagy bírósági ítélet megerősít). Ellenben ha az autó hibázik, akkor ki lesz a hibás? Ez már kicsit átmegy a jogi terminológiába is, de ez ebben a kérdésben részben elkerülhetetlen. De ami ennél is fontosabb, hogy a saját hibámnál volt REÁLIS esély rá, hogy kijavítsam, egy önvezető autónál a fenti okok miatt ennek az esélye drasztikusan kisebb (sokszor kvázi lehetetlen).

"Nem, ld. az idézett mondat további részét..." - akkor kicsit szájbarágósan és utoljára. Te azt mondtad, hogy ezek a balesetek akkor történtek, amikor az ember belenyúlt. Eddig tiszta? Én pedig pont azt mondtam korábban, hogy ha az önvezetésbe bele kell nyúlnia az embernek, akkor az nem jó, mert fokozottan veszélyes. Látod már, hogy a két állítás erősíti egymást?
Az önvezetés akkor lehet a gyakorlatban és széleskörűen járható út, ha minimum nem hordoz extra kockázatot, de lehetőleg növelje a közlekedés biztonságát.

Csakhogy ott van egy működő rendszer, ami legalábbis jelzi, ha gáz van (el is felejtettem, hogy amúgy az összes vezetéssegítő csipog/egyéb módon jelez).” – de nem érted, hogy attól, mert jelez, attól a te reakciód a helyzetre nem lesz sem gyorsabb, sem jobb? Annyi előnye lehet, hogy talán hamarabb eszmélsz, ami több esélyt adhat, így mondjuk 1%-al több esélyed van érdemben reagálni egy esetleges 0 helyett.

„amúgy sem a vezetéssel foglalkoznak” – miért, egy önvezető autóban azzal fognak? Pont az a lényeg, hogy ne kelljen azzal foglalkozni, különben nem sok haszna van..
„Máris 50%-kal jobb a semminél.” – ez egyáltalán nm így van, de ebbe már be sem megyek, mert nem biztos, hogy lenne értelme..

„Amúgy a táblafigyelő és a többi sem 100%-os, tehát a fenti érvelésed alapján azt sem lenne szabad használni...” – megint csak kiforgattad, amit írtam, vagy tök nem vagy képben az egész témával kapcsolatban. A táblafigyelő annyit tesz jelenleg, hogy felismeri a táblát (márha sikerül neki) és SZÓL neked, de NEN VEZET helyetted, tehát a figyelmed ettől még elvárt. Még ha a keresztforgalom figyelőt mondat volna, akkor annyiban igazad lenne, hogy az aktívan be is avatkozik. Az már más kérdés, hogy a helyzet jellegéből az nem tud nagy bajt csinálni fals riasztás esetén (ellenben pl. egy aktív sávtató elektronikával).

Ahogy látom, te pont az a fajta ember vagy, aki megvesz egy ilyen autót, és onnantól azt hisz majd, hogy ő a császár. A túlzott hit valamiben, tudat alatt lankasztja a figyelmet, ami viszont potenciálisan bajhoz vezethet.. Továbbra is tartom, hogy ezek a rendszerek még nem forgalomérettek és nem szeretnék olyan utakon vezetni, ahol tömegesen ámokfutnak ilyen félkész vackok..

Azért vagyunk a világon,hogy valahol vegyünk egy ATI Radeon-t :))) by: LADA VFTS http://www.flickr.com/photos/40852488@N03/

(#158) aginor válasza ddekany (#152) üzenetére


aginor
addikt

De akkor abban egyetértünk, hogy ezek a rendszerek még nem forgalomérettek? Nem szabadna őket a mezei hülyék kezébe adni?

kpbendeguz: azért azt ugye te is érzed, hogy a példád nem teljesen helytálló (bár kérdés, hogy pontosan mire hoztad fel szerinted). A ló önvezetése nem üzemszerű, emiatt egyértelmű a jogi terminusa, míg egy önvezető autó önvezetése az, emiatt jogilag vitatott lehet a felelősség, ha hibázik.

[ Szerkesztve ]

Azért vagyunk a világon,hogy valahol vegyünk egy ATI Radeon-t :))) by: LADA VFTS http://www.flickr.com/photos/40852488@N03/

(#159) #54625216 válasza vicze (#155) üzenetére


#54625216
törölt tag

Az ugye megvan, hogy Budapesten és a világ több nagyvárosában is közlekedik sofőr nélküli önvezető metró?
Mivel időközben nem történt paradigmaváltás a jogrendben szerinted egy baleset esetén nem lehetne egyértelműen megállapítani az üzemeltető és/vagy a gyártó felelősségét?

(#160) dabadab válasza #54625216 (#159) üzenetére


dabadab
titán

Meg önvezető lift.
Meg önvezető atomerőmű.
Meg önmagukat állítgató vasúti sínek.

Egy csomó olyan hely van, ahol szoftver dönt dolgokról meg azokat gyorsan meg is cselekszi és ha valamit elront, akkor ott gebasz lesz, akár akkor is, hogy emberek halnak meg.
És ez nem új dolog, hanem sok évtizede van így.

DRM is theft

(#161) ddekany válasza aginor (#158) üzenetére


ddekany
veterán

"De akkor abban egyetértünk, hogy ezek a rendszerek még nem forgalomérettek?"

Már amelyik, meg már amire... Pl. lehet, hogy autópályán már kevesebb autopilottal a baleset mint nélküle.

FSD beta meg nyilván nincs kész, ezt nem is tagadják. Hogy válogatott embereknek odaadja a Tesla, hogy játszanak vele. Elég bátrak, de eddig megúszták, és valószínűleg az első komoly balesetnél vissza fognak venni. Szóval szvsz nincs gyakorlati jelentősége a közbiztonságra. Amíg nem gurul el a gyógyszerük sokkal jobban...

(#162) hcl válasza aginor (#157) üzenetére


hcl
félisten
LOGOUT blog

Miért trollkodnék? Csak ez egy nagyon nem fekete-fehér dolog.

"Ahogy látom, te pont az a fajta ember vagy, aki megvesz egy ilyen autót, és onnantól azt hisz majd, hogy ő a császár."
Jó, hogy így tudod helyettem. Szerencsére nem így van.
Jelenleg 20+ éves autóm van (jól karbantartva), és nem is szívesen fizetnék valami drága hodályért sokat. Meg mint említettem, nem is vezetek jól. Na most ha lenne önvezető autó, akkor a kényelem miatt venném, de felvágni vele? Ha ismernél, pont tudnád, hogy röhögök azokon, akik a vásárolt cuccaikra verik :D

"miért, egy önvezető autóban azzal fognak?"
Ha egyszer a nem önvezetőben is másra figyelnek, akkor _mindenhogyan_ jobb, ha az autó is figyel.

"megint csak kimegint csak kiforgattad, amit írtam,forgattad, amit írtam,"
Miért kellene kiforgatni azt, amikor a saját állításodat cáfolod :D

"A táblafigyelő annyit tesz jelenleg, hogy felismeri a táblát (márha sikerül neki) és SZÓL neked, "
Az önvezető is szól, ha valami gáz van.

"de nem érted, hogy attól, mert jelez, attól a te reakciód a helyzetre nem lesz sem gyorsabb, sem jobb?"
Tényleg, és mi van azokkal a helyzetekkel, ahol az automatika reagál jobban? A vészfékezős radaros tempomattal pl. nincs bajod...

"Én pedig pont azt mondtam korábban, hogy ha az önvezetésbe bele kell nyúlnia az embernek,"
Pont ez az, hogy valószínűleg nem kellett volna belenyúlnia, csak felülbírálta. Ebben a cikkben az van, hogy a Tesla elkezdett gyorsítani... na most olyat valószínűleg nem csinál magától...

Mutogatni való hater díszpinty

(#163) aginor válasza hcl (#162) üzenetére


aginor
addikt

"Miért trollkodnék?" - ez jó kérdés, de láthatóan nem érted, amit írok, így szerintem én ezt el is engedtem, te meg hidd azt továbbra is, hogy majd az önvezető autótól jobban fogsz vezetni, csak kérlek, ne gyere felém.. :P

Azért vagyunk a világon,hogy valahol vegyünk egy ATI Radeon-t :))) by: LADA VFTS http://www.flickr.com/photos/40852488@N03/

(#164) aginor válasza ddekany (#161) üzenetére


aginor
addikt

Amíg kontroll alatt van, és nem kerül arra alkalmatlanok kezébe egy félkész rendszer, addig nincs vele bajom, mert a tesztpilóta remélhetőleg magasan képzett szakember, aki tudja, hogy mit csinál.
Az autópályás példa érdekes, abban mondjuk még hajlandó is vagyok hinni, mert ott többnyire jól kontrollálható szituációkkal találkozik a gép, kevesebb az előre ki nem számítható változó (ás amúgy is olyan sebességeknél már a reakcióidő, és a kiszámított reakció nagyon felértékelődik, lehet többet ér, mint az ember kognitív képességei).

Azért vagyunk a világon,hogy valahol vegyünk egy ATI Radeon-t :))) by: LADA VFTS http://www.flickr.com/photos/40852488@N03/

(#165) hcl válasza aginor (#163) üzenetére


hcl
félisten
LOGOUT blog

Engedd.
Nem hiszem, hogy jobban fogok vezetni (nem tudom, honnan szedted), csak egy igen hasznos kényelmi extra. (Komolyan, olyanok is vezetnek, akik a körforgalmat nem értik, meg nem tudnak parkolni, hát azoknak megváltás lesz.)

"Az autópályás példa érdekes, abban mondjuk még hajlandó is vagyok hinni, mert ott többnyire jól kontrollálható szituációkkal találkozik a gép, "
No comment :D

BTW nekem aztán tök mindegy, hogy mit hiszel.

[ Szerkesztve ]

Mutogatni való hater díszpinty

(#166) vicze válasza #54625216 (#159) üzenetére


vicze
félisten

Az ugye megvan, hogy ezeknél van jogilag fellelős, önvezető magán személy birtokában lévő jármű esetében viszont nincs. Mert nem cég nem állam, de stb.
A mertó nem fog jobbra kanyarodni és embert ölni, meg a lift se meg az atomerőmű se.

Még egyszer a hülye példálózásból látszik, hogy fingotok nincs miről beszéltek.

Még egyszer olyan helyzeteket próbálok valamire ráerőszakolni ami jogilag teljesen más.
Mercédesz saját jogon vállalta a felelősséget a L3-és ennyi, senki se kötelezné őket rá, és kizárólagosan a sofőr lenne felelős bármilyen hibáért.

[ Szerkesztve ]

(#167) dabadab válasza vicze (#166) üzenetére


dabadab
titán

A mertó nem fog jobbra kanyarodni és embert ölni, meg a lift se meg az atomerőmű se.

És ezt onnan tudjuk, hogy?

Mercédesz saját jogon vállalta a felelősséget a L3-és ennyi, senki se kötelezné őket rá

Dehogynem. Elég nyilvánvaló, hogy egy L3-as cuccnál a gyártónak felelőssége van.
Az lenne a nagyon meglepő (meg a paradigmaváltás, meg ilyenek), ha nem lenne.

[ Szerkesztve ]

DRM is theft

(#168) Gyok2 válasza dabadab (#167) üzenetére


Gyok2
aktív tag

A metró egy kötöttpályás, szögegyszerű, "primitív" dolog, annyira, hogyha eléugrasz, akkor elüt.
Pityu bá lova viszont nem önvezető, hanem Pityu bá "hülyesége", amiért meg is b.szhatják.

Tiszta Windows rendes ház

(#169) Gyok2


Gyok2
aktív tag

Egyébként meg, Wikipédia, paradigma:
Egy elmélet valamely általánosan elfogadott, zárt nézetrendszere egy adott korszakban, időpontban. Általánosabban: „A paradigma (vagy korszellem) a gondolkodásoknak, vélekedéseknek, értékeknek és módszereknek egy adott társadalom vagy szűkebben egy közösség minden tagja által elfogadott összességét jelenti.” Értelmezési-tartomány,-halmaz,-függvényrendszer.

Mintha pont erről lenne szó, nem egy adott személy a felelős, hanem egy szoftver. Gyors huszárvágással, akkor annak írója/gyártója, és akkor felmerül a kérdés, hogyha hibázik, akkor ki megy börtönbe, ki fizet. A szoftver fejlesztője, a cég vezetője, tulajdonosa/i? Ha az a személy mondjuk már nem él? Ki fizeti a kötelezőt, és mennyit? Stb., stb.

Ez pont annak tűnik, paradigmaváltásnak.

[ Szerkesztve ]

Tiszta Windows rendes ház

(#170) dabadab válasza Gyok2 (#169) üzenetére


dabadab
titán

Mintha pont erről lenne szó, nem egy adott személy a felelős, hanem egy szoftver

De hát ez most is így van egy csomó esetben. Igen, az autóknál is, pl. az ABS szoftvere.
Tudom, hogy ez nem túl feltűnő, mivel nem szokott vele baj lenni és ezért messze nincs úgy benne a napi tapasztalatban, mint az, hogy valaki nem figyel oda a vezetésre, de attól még így van, most is.

[ Szerkesztve ]

DRM is theft

(#171) bambano válasza aginor (#163) üzenetére


bambano
titán

nem kell hinnem, hogy jobban vezetek az önvezető autónál, elég, ha számba veszem az ezt alátámasztó tényeket.

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

(#172) Gyok2 válasza dabadab (#170) üzenetére


Gyok2
aktív tag

Végül is, akkor nagyon egyszerű dolguk van a törvényalkotóknak, az Ö betűhöz beteszik az önvezetőt, mellé pedig lsd. ABS, ESP, stb., mehetünk fagyizni.

Tiszta Windows rendes ház

(#173) dabadab válasza Gyok2 (#172) üzenetére


dabadab
titán

Ami a dolog elméleti részét illeti, erről van szó, nyilván a valóságban mindig a konkrét részletekkel van a gond.

DRM is theft

(#174) Gyok2 válasza dabadab (#173) üzenetére


Gyok2
aktív tag

Az elmélet és a gyakorlat között elméletileg...
A jog ezekről a konkrét részletekről szól, és még mindig nem tudják eldönteni a fent említett uberes ügyben, hogy akkor most ki a felelős, pedig tuti volt benne ABS, ESP is.

Tiszta Windows rendes ház

(#175) dabadab válasza Gyok2 (#174) üzenetére


dabadab
titán

A jog ezekről a konkrét részletekről szól, és még mindig nem tudják eldönteni a fent említett uberes ügyben, hogy akkor most ki a felelős

Hát, igazából de.
Az Uber ellen nem indítottak büntetőeljárást, a sofőrt viszont megvádolták gondatlan emberöléssel (ugye az Uber autója nem volt igazi önvezető cucc, volt benne egy felügyelő sofőr, akinek kifejezetten az volt a feladata, hogy figyelje, hogy mit csinál a cucc és szükség esetén korrigáljon).

[ Szerkesztve ]

DRM is theft

(#176) Gyok2 válasza dabadab (#175) üzenetére


Gyok2
aktív tag

Elolvastad te ezt a cikket? Csak a végéről: they plan to delve deeply into these technical issues and minimize the responsibility of Vasquez before a possible jury trial. Az elején meg az ügy komplexitásáról beszél.
Azok a technical issue-k, meg komplexitás, amiről a jog szól...

Tiszta Windows rendes ház

(#177) dabadab válasza Gyok2 (#176) üzenetére


dabadab
titán

Tényleg nem értem, hogy miről beszélsz.
Egyrészt az, hogy egy ügy bonyolult, az baromira nem szokatlan, sőt.
Másrészt meg az, hogy a védőügyvédek megpróbálják a védencük felelősségét minimalizálni - hát, basszus, ezt nem láttam jönni :DDD

És ebbe próbáljátok belemagyarázni, hogy ez egy olyan ügy, ami segfaultot okoz az igazságszolgáltatásban.

DRM is theft

(#178) Gyok2 válasza dabadab (#177) üzenetére


Gyok2
aktív tag

Ezek szerint nem olvastad, ott írják, hogy a Uber kiiktatta a Volvo saját rendszerét, az övék meg későn/nem szólt.
Mondom, még most szólj az ügyben illetékeseknek, ne sz.rakodjanak vele évekig, ott az ABS meg az ESP.
Van egy nagyon jó, egyértelmű megnevezés az ilyen helikopterpilótákra, csak nem kompatibilis...

Tiszta Windows rendes ház

(#179) dabadab válasza Gyok2 (#178) üzenetére


dabadab
titán

Ezek szerint nem olvastad, ott írják, hogy a Uber kiiktatta a Volvo saját rendszerét, az övék meg későn/nem szólt.

Ennek meg aztán végképp nem tudom, hogy mihez van köze, meg amúgy nem túl meglepő, hogy ha van két rendszer, ami nagyjából ugyanazt csinálná, akkor az egyiket kikapcsolják, hogy a másikkal ne interferáljon (egyébként ezt kb. a baleset utáni héten megírta már a sajtó).

Mondom, még most szólj az ügyben illetékeseknek, ne sz.rakodjanak vele évekig, ott az ABS meg az ESP.

Egyébként a te adataid szerint amúgy egy halálos közlekedési balesetn átfutási ideje mennyi ha a középső ötven százalékot nézzük? Csak úgy kérdezem, hogy lehessen mihez viszonyítani.

DRM is theft

(#180) Gyok2 válasza dabadab (#179) üzenetére


Gyok2
aktív tag

Semmihez, adott esetben perdöntő lehet, de gondolom te a jognál is jobban tudod.

Tiszta Windows rendes ház

(#181) #54625216 válasza vicze (#166) üzenetére


#54625216
törölt tag

"Az ugye megvan, hogy ezeknél van jogilag fellelős, önvezető magán személy birtokában lévő jármű esetében viszont nincs."

Mivel önvezető magánszemély birtokában lévő jármű sincs jelenleg forgalomban (ami sofőr nélkül közlekedik).
Amíg nem volt önvezető metró, addig a jogi felelősség sem volt törvénybe iktatva.
Ha majd ki kell adni az engedélyeket a magánkézben lévő, önállóan furikázó autókra, azt meg fogja előzni a kellően részletes jogalkotás.
Ez viszont semmilyen paradigma váltást nem fog okozni a jogtudományban.

"Még egyszer a hülye példálózásból látszik, hogy fingotok nincs miről beszéltek."

Még egyszer: mivel még a legnyilvánvalóbb analógiákból sem vagy képes hajlandó felfogni, hogy miről beszélünk, jól látszik, hogy fingod nincs arról, hogy mit jelent a jogban a paradigmaváltás.

[ Szerkesztve ]

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.