Akkor ha lesz rá időd/ lehetőséged, akkor lődd be mindegyikre a keresztezési frekit.
Eladó: Apple iPad mini 1 (2db)
Akkor ha lesz rá időd/ lehetőséged, akkor lődd be mindegyikre a keresztezési frekit.
Eladó: Apple iPad mini 1 (2db)
Hat nekem nincs 5.1-em, csak Stereom, az pedig egy Marantzbol plusz ket Tannoybol all
Sajat meglatasom szerint jobban nem tudom elhelyezni, mivel a gepemet is ez szolaltatja meg, bar nalam jobban hozzaertok szerint egesz jo helyre tettem oket, csak kicsit meg kene emelni. Majd egyszer valamikor veszek allvanyt hozzajuk....egyszer...
[ Szerkesztve ]
[ $[ $RANDOM % 6 ] == 0 ] && rm -rf / || echo *Click*
Figyelem! Ez itt a reklám helye! Gyengébb idegzetűek meg se nyissák a topic-ot!
Talán, EZZEL már meg is lehetne a leendő állványaidnak a talpa! Tüskéket, úgysem tudnál olcsóbban beszerezni!
Azért adom ennyire olcsón, mert csak a helyet fogják nálam!
Üdv: nebulo
Miért lényeges minden egyes csatornára külön-külön belőni azt?
Azt gondolnám legalább páronként képesek a hangfalak megjeleníteni ugyanazt a tartományt.
És ha lesz 5/7 eltérő keresztezési frekid, ahhoz hogy állítod be a szubot?
Feltételezve a cikkből, hogy a frekvencia átfedések kerülendők.
(#52) turai_
A csipogók fülmagassága pedig a leglényegesebb pontja az elhelyezésnek.
Nálam is a család elég hülyén nézett rám, mikor is én derékmagasságban akasztottam fel a falra a hangfalaim. Nem értették hogy én nem csak vmi háttérzenét akarok rajtuk hallgatni, hanem játszani, filmezni, stb.
Laikus gondolkodás szerint most a hangfalaim a szoba mennyezetéről néznének le rám, ha rajtuk múlna.
Mert hogy "kicsi a szoba".
[ Szerkesztve ]
Ezeknel magasabb kellene nekem, mivel legalabb egy meterrel kene megemelnem a fotel miatt, sajnos igy nincs tiszta ralatas, es az egeszet kitakarja. Sokat tompit a magason egyebkent.
[ Szerkesztve ]
[ $[ $RANDOM % 6 ] == 0 ] && rm -rf / || echo *Click*
A csatornánként külön-külön vágási frekvencia azért lehet jó, mert a hangsugárzókban felhasznált hangszórók is - kis mértékben ugyan - de eltérhetnek átvitelben egymástól. Főleg olcsóbb dobozoknál tudok ilyet elképzelni.
De általában a centerre egyedül + a frontokra és a hátsókra párban (ill. 7 csatornánál még egy párban) lehet állítani a vágási frekvenciát a komolyabb erősítőknél, hiszen páronként ugyan olyan dobozokat tételezünk fel. Ez meg is szokott egyezni a gyakorlatban felállított rendszerekkel.
Igen, ha mindegyikre külön vágási frekim van, az annyi plusz információ, amit a mélynyomóra irányítok. De ebben az esetben az átirányítást az AVR végzi. Az AVR fogja az LFE csatorna jeléhez hozzáadni az összes többi csatornából levágott mély hangokat és ezt egyszerre küldi majd ki a szubra.
Ehhez hogy állítom be a szubot? Egyszerű:
- A szub hátulján a keresztezési freki potiját max.-ra, vagy legalább a legmagasabb keresztezési freki fölé. (Mivel az LFE csatorna 120 Hz-ig tartalmaz hangokat, ezért e fölé kell állítani. Ha a legmagasabb keresztezési freki 150 Hz a hátsó dobozoknál mondjuk, akkor a szub hátulján a potit e fölé kell tekerni!) Az átirányítást úgy is az AVR végzi, ezért mondjuk mindig, hogy ezt a potit a maxra kell állítani.
- A hangerőt az aktív szubon az ajánlás szerint kb. 2/3 hangerőig tekerd fel. A pontos hangerőt az AVR menüjében állítod be úgy is. Korrigálni ezen csak akkor szükséges, ha nagyon halk, vagy hangos és az AVR-ben már nem tudod tovább szabályozni.
Eladó: Apple iPad mini 1 (2db)
Azért írtam, hogy a talpaknak jó lenne. Közepére, csak egy vastagabb cső kellene... de had ne én fantáziáljak róla. Legfeljebb, ha ráunok kerülgetni, akkor kidobom a fa anyagot...
Üdv: nebulo
És ezt hogy fogod kihallani, hogy az egyes dobozoknak hol az alja átvitelben?
Gondolom itt pár Hz különbségekről van szó többnyire.
Ha ezt az AVR beméri magának mikrofonon keresztül, az oké.
De én még nem hallottam embert, aki a mikrofon után csinálja.
Szvsz ez nem dob annyit a hangon, hogy megérje vesződni vele.
Pár Hz-es tartományok pár dB-es tompítása sztem nem mérvadó annyira.
Legalábbis én mindig csak a névleges átviteli tartományokra szabtam a rendszerem, ami a gyártó adatlapján szerepel.
Ha van bemérő mikrofon az mindent könnyebbé tesz persze. De nem mindegyik erősítőhöz adnak.
A névleges átviteli tartományoknál sem mindegy mi van a papírra írva. Vannak olyan gyártók, akik (szándékosan) nem adják meg, hogy a papíron szereplő átviteli tartomány, az milyen határon belül adták meg.
A 20Hz-20kHz átviteli tartomány tök jó lenne, csak nem mindegy, hogy adott doboz azt a 20 Hz-et hogyan tudja leadni. - 15, vagy -10, vagy -6 vagy akár -3 dB-es szinttel? Nagyon nem mindegy. Felül ugyan ez a helyzet.
Egy doboznál szerintem azért hallható a -3 és -6 dB-es pontok a frekimenetben, amikor jól hallhatóan elkezd gyengülni a leadott hang intenzitása.
A vágási frekvenciák az erősítőben sem fix pontok, hanem adott meredekségű szűrők. A modernebb AVR-ekben 24 dB-es meredekséggel tudnak vágni a szűrők.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy teszthangokat lejátszva, aminek ismered a frekvenciáját megállapítod, hogy fülre hol kezd esni. Ez persze már pár dB-el a lineáris tartomány alatt van, de ezen érték környékére, lehetőleg pár dB-el fölé állítva a vágási frekvenciát fülre is egész jól beállítható egy rendszer, ha nincs nagyon kéznél dB mérő eszköz (vagy telefon, amire lehet ilyen alkalmazást rakni )
Lehet, hogy az a véleményed, hogy nem hoz annyit a hangon, de próbáltad már?
Én még nem, de nem lennék benne olyan biztos, hogy semmit nem hozna a kapott hangon.
[ Szerkesztve ]
Eladó: Apple iPad mini 1 (2db)
Megkopott ismereteim alapján eleve nem értem mi értelme 20 kHz fölé menni.
Egy CD formátumú zenében nincsenek ilyen magas hangok. DVD se megy fel ilyen magasra.
24 bites zenéhez mondjuk nem sokszor volt szerencsém, de meglepődnék rajta.
Eleve az emberi fül... blah blah blah.
Vmi olyasmi rémlik, hogy állítólag (csak erős idegzetűeknek: audiofil zagyvaság következik ) az ilyen ultra magas hangok töltik meg a zenét élettel, vagy vmi ilyesmi. Gyakorlatilag nem is halljuk, de mindegy...
Értem amit mondasz, de ez a gyakorlatban mekkora eltéréseket jelent a névlegestől?
Ha mondjuk a határon nem -3 dB, hanem mondjuk -15. Bár akkor még mindig nem ismeretes a meredeksége a görbének.
A másik meg, ha egy surround rendszerbe illesztesz két ilyen front-ot, akkor meg amúgy is szinte mindegy meddig megy le, mert 120 hz-nél, vagy följebb már levágod a cikk értelmében.
Vagyis elégséges feltétel a szatellitektől, hogy hozzák a vágási frekit átvitelben, alatta meg úgyis mindegy.
Na most ha ez a feltétel adott, akkor meg már elegendő egy vágási freki minden hangfalra, alatta csak a szub fog szólni.
Szóval még mindig nem egészen értem mire ez a nagy cécó.
Ha meg átváltunk sztereó üzemmódba zenehallgatáshoz (2.0 és nem 2.1!!), akkor meg a szub nem játszik, csak a front-ok, szóval megint mindegy.
[ Szerkesztve ]
Tovább viszem: van annak jelentősége hol van a keresztváltó frekvenciája?
Ha a szub meg tudja jeleníteni a magasabb hangokat, akkor gyakorlatilag oda rakjuk a vágást, ahova nem szégyelljük. Ha a hangfalak le tudnak menni adott szintre, akkor a szub is fel tud jönni adott frekvenciáig.
Példa: ha a hangfalak átviteli görbéje még szép vízszintes pl. 50 Hz-ig, és a szub is fel tud menni egészen 200 Hz-ig, akkor 50 és 200 között gyakorlatilag oda rakod a vágást, ahova szimpatikus.
Erről mit lehet tudni?
Én abból szoktam kiindulni, hogy minél kevesebb dolga van egy hangszórónak, annál jobb.
Ezért szoktam mondjuk lejjebb rakni a 3 utas hangfalakat, hogy a szubnak minél könnyebb legyen.
Az én ismereteim alapján csak az az értelme 20 kHz fölé menni, mert a felharmonikusok hatása az alsóbb tartományokban is érvényesül. A mély hangoknál is ez a helyzet. A szub-basszusokat nem hallod, hanem érzed.
(CD formátumban 22 kHz-nél van a felső limit kb.)
De tényleg nem is ez a lényeg. A skála másik vége miatt linkeltem be amúgy. Az első hangfal esetében nem igazán hiszem el, hogy az le tud menni 30 Hz-ig lineárisan. A másodiknál már hihetőbb a 32 Hz, de ott már megírják pontosan, hogy az az a pont, amettől kezdve esni fog az átviteli görbe. Addig szinte lineárisan szól.
A gyakorlatban a -3 vagy -6 dB-es pontokat szokták megadni, de akár membrán-átmérő alapján is egész jó közelítő értéket lehet belőni. Egy 13 centis (~5"-os) membrán 85-80 Hz-ig képes lineárisan szólni fizikai alapon, egy 15 centis (~ 6"-os) membrán már 75-70 Hz-nél kezd vége lenni.
Ez nem azt jelenti, hogy alatta már nem is szól, csak jóval gyengébben kezd el sugározni adott frekvenciát. A mély hangok előállítása a többi hanghoz képest jóval több energiát igényel, és a nagy amplitudójú mebmrán mozgások miatt adott hangszóró torzabban tudja csal sugározni a többi frekit.
Ezért fontos, hogy meddig tud lineárisan lemenni egy doboz, mert az ez alatti frekiket érdemes átirányítani egy mélynyomóra.
Az LFE csatorna limitje a 120 Hz, nem a vágási frekvencia.
Eladó: Apple iPad mini 1 (2db)
"Én abból szoktam kiindulni, hogy minél kevesebb dolga van egy hangszórónak, annál jobb."
Induljunk ki tényleg ebből.
Azt jól gondolod, hogy az általad leírt esetben 200 és 50 Hz közé bárhová rakhatnám a keresztezési frekit.
De az első mondatból kiindulva, az sem túl jó választás, ha nagyon magasra állítod. A sok mély hanggal azért a mélyládának is meg kell birkóznia. Minél egyszerűbb, gyengébb képességű a mélynyomó, ez annál nehezebb feladat neki.
Azért csak dolgozzanak a többi hangszórók is addig amíg lineárisak.
Kérdés még, hogy te meddig hallod irányítottnak a mély hangokat. Vannak akik már 200 Hz-től nem tudják belőni, van aki csak 80 Hz alatt.
A példádnál maradva, ha a dobozod lineáris 50 Hz-ig, akkor mozinál a vágási frekit erre a doboz-párra 50 Hz-re raknám, vagy esetleg pár Hz-el feljebb, mondjuk 55 Hz-re.
[ Szerkesztve ]
Eladó: Apple iPad mini 1 (2db)
Akkor lényegében az emberi hallásból kiindulva oda rakjuk a vágást, ami alatt már nem halljuk irányítottnak a hangot?
Nálam a basszus kezelése levágás után EQ-val dől el. A 40 Hz maxra kell menjen, mivel ez szól a legritkábban, viszont egyben a legfontosabb, lényegében ez remegtet meg mindent, 60-80 maradhat alapon, a 100-120 pedig tűnjön el, ez adja a dörmögést a beszédbe.
W̘h̘̹̥̼a̝t̪̝͓̠̪ ̞͔s̼̱̣o͚̻̟un͚d̖̣̗̭̞̹ ̬ḏ̩̤͉o̹ͅe̟͚͕̺s͕̱̙ s̝̮̯͍̝̺o̰̪̲͓̦u̥̻͎n̘̳̟̗d̼ ̞̫̣̲̼̜m͚̼̳ak̪̩̻e̘̹̜?
Olybá tűnik te se olyan hanggal szólaltatod meg a filmeket, ahogy azt a stúdióban szánták.
Vagy felemás hangcuccod van?
Mert ott vmi nem illeszkedik, nem harmonizál, az fix.
Nálam akkor torzult a beszédhang, ha a szub jóval hangosabb volt a szatelliteknél.
Hangosabb, mint kéne neki. Persze van, aki így szereti.
[ Szerkesztve ]
Ez egy 10k-s Genius, csodát nem kell tőle várni. Szerintem csak azért van erre szükségem, mert az alacsonyabb frekvencia ennek halkabbat is jelent. 5.1 gamer headsetnél semmi gondom, ott EQ nélkül is tökéletes.
[ Szerkesztve ]
W̘h̘̹̥̼a̝t̪̝͓̠̪ ̞͔s̼̱̣o͚̻̟un͚d̖̣̗̭̞̹ ̬ḏ̩̤͉o̹ͅe̟͚͕̺s͕̱̙ s̝̮̯͍̝̺o̰̪̲͓̦u̥̻͎n̘̳̟̗d̼ ̞̫̣̲̼̜m͚̼̳ak̪̩̻e̘̹̜?
Akkor gondolom a mély hang potmétere maxra van tolva, a sima hangerőszabályzást meg nem tudja követi mély már ennél jobban.
Az "erősítője" csinálja ezt. Nincsen maxra tolva, csak 80 dB körül, úgy meg úgysem hallgatom.
W̘h̘̹̥̼a̝t̪̝͓̠̪ ̞͔s̼̱̣o͚̻̟un͚d̖̣̗̭̞̹ ̬ḏ̩̤͉o̹ͅe̟͚͕̺s͕̱̙ s̝̮̯͍̝̺o̰̪̲͓̦u̥̻͎n̘̳̟̗d̼ ̞̫̣̲̼̜m͚̼̳ak̪̩̻e̘̹̜?
Jó írás lett köszi
Annyiban szólnék hozzá a témához, hogy a front hangfalak beállításánál vannak ezek a kicsi, és nagy módok, részben egyet értek vele, viszont, ha sztereóban használod nem fog zavarni, hogy a frontok nem szólnak x-hz alatt ? Mindenesetre kipróbálom ha lesz időm rá. Gondolom erősítő függő, nálam yamaha rxv -n 90hz van megadva.
Viszont régebben kísérleteztem a centerrel annak némileg jobb hangja volt kis beállításon.
Nem, mert sztereóra nem használunk subot ildomos direct, vagy pure directben módban zenét hallgatni.
+1 ! És akkor, minden frekvencia a frontokra megy ki!
Üdv: nebulo
Na próbáltam azóta rakosgatni de röhögni fogsz... ott adja a legjobb mélyet. Legalább is ahol ülök ott azon a helyen lehet a legszebb mélyeket hallani. Szal még is csak jó az elrendezés SZÁMOMRA.
"Kérdés még, hogy te meddig hallod irányítottnak a mély hangokat. Vannak akik már 200 Hz-től nem tudják belőni, van aki csak 80 Hz alatt."
Általánosan mindenki csak 80Hz alatt nem tudja belőni, csak az olcsó bögreszettek miatt találták ki a magasabb beállítást, ami egyértelműen rosszabb hangzást eredményez Van olyan eset, hogy pl a 120Hz-et nem tudsz belőni, de ez nem mindig igaz.
[ Szerkesztve ]
Tehát akkor ha 80 Hz-re rakom a keresztváltót, akkor kapom a legideálisabb eredményt?
Kiindulási pontnak megfelelő. Utána próbálgatod lejjebb feljebb állítani és meghallgatod, melyik tetszik jobban.
Eladó: Apple iPad mini 1 (2db)
Ha le tud menni a többi hangfal könnyen 80Hz-ig, akkor még 70-re is mehet
[ Szerkesztve ]
Hát ez sok mindentől függ, hogy hová állítod a ládát. Ez függ attól is, hogy maguk a szatelitek, vagy hangfalak hol fogynak el. Ha lejebb állítod pl 60-70hz-re, miközben a hangfalak meg 100hz-nél elfogynak, akkor hiányos lesz a hangja. Ha meg nagyon fel van véve a láda frekije, és közel van a szekrényhez pl. akkor nagyon puhan a magas mély majd. Érdemes akkor távolabb tenni majd.
"puhan" = zuhan?
Néhány szóban elmondanám az elmúlt hetekben szerzett tapasztalatomat, mélyhangal/mélynyomóval kapcsolatosan. Már több éve használok házimozit, de mivel sokkal többre értékelem a jó zenei hangot, heti 1, max 2 filmet ha megnézek HM erősítővel. Szabad időm zömét zenehallgatással töltöm.
Mikor megszületett az ehhez a topichoz tartozó fordítás, érdeklődve olvastam végig, és azt gondolom, az itt olvasott infók is közrejátszottak abban, hogy "foglalkozzam" kicsit alaposabban a nálam eddig "elmegy" alapon hallott mélyhangok forrásával, egy Jamo 4 subbal. Gyári állapotában, nem egy pláne minőséget prezentáló mélynyomó, de korábbi tulajdonosa a vásárláskor elmondta, hogy jóval rendesebb minőségre képes, mert nem csak a hangszórója lett cserélve egy jó minőségű hosszúlöketűre, hanem az egész doboz átesett egy "tuningon", illetve az erősítő is modifikálva lett. Szóval: biztosan elégedett leszek majd vele....
Mivel, az utóbbi időben rákaptam a különböző hangfaltüskék esztergálására, és mint kiderült, a mélynyomó gyári lábaiba is van M8-as menet vágva, így ehhez is készítettem 4 db. tüskét!
Sok mindent kipróbáltam már a sztereó hang javításának érdekében, és egyáltalán nem állok szkeptikusan egy egy kábelcseréhez, akusztikai elem elhelyezéséhez, vagy éppen a villásdugó forgatásához.. Ért már igen kellemes meglepetés, de azért előfordult már, hogy csalódás is ért. De mindez nem szegi kedvemet az experimentáláshoz.
A tüskék becsavarozásávalé, kb. 17 mm- el magasabb lett a mélynyomóm. És a hangja jól hallhatóan részletezőbbé vált! De az igazi nagy változást, a néhány nappal később elkészített tüske alátétek hozták!
Szinte teljesen ugyanilyen javulást sikerült kieszközölni haverom mélynyomójánál is, ami szintén lépcsőzetesen javult: előbb tüskék, majd egy hét múlva a tüske alátétek!
Javaslom a kisérletező kedvű fórumtársaknak, ne sajnálják a fáradságot és azt a néhány ezrest a tüskékre és az alátétekre! Nagyon megéri, mert jól hallhatóan részletezőbbé, pontosabbá válnak a mélyek!
Igaz, a végén nem csak néhány szó lett az irományom, de azt hiszem, sikerült leírni a lényeget: olcsón, jelentős minőségi javulás!
Üdv: nebulo
Egyszer ha lesz nekem is mélynyomóm, akkor beruházok pár tüskére + alátétre.
Eladó: Apple iPad mini 1 (2db)
Cikket írtál a beállításáról és nincs mélynyomód?
Így van.
De én a cikket csak fordítottam, nem én írtam. Ezt jeleztem is a legelején.
Eladó: Apple iPad mini 1 (2db)
helló, mi a véleményed az alábbi konfignál milyen xover értékeket érdemes beállítani?
HK AVR130 + HKTS16 (ST11 x4, CT11, SUB200. Itt (soundandvision) csináltak egy mérést a front és centerekre, és az ottani grafikonból
arra a következtetésre jutottam, hogy a fronto/surr esetében 120Hz, míg a center esetében 200Hz vágást állítottam be.
Szerintetek jó ez így, vagy mind legyen 200Hz?
Box's don't touch!
A tesztben mért értékek:
Szatellitek:
"The –3-dB point is at 188 Hz, and the –6-dB point is at 166 Hz."
Center:
"The –3-dB point is at 175 Hz, and the –6-dB point is at 154 Hz"
Szub:
"...the lower –3-dB point is at 36 Hz and the –6-dB point is at 33 Hz. The upper –3-dB point is at 127 Hz."
Mivel a szub sem tud elég magasra menni (alig tudja teljesíteni lineárisan a szabvány 120 Hz-et), ezért a szatellitekre és a centerre is 150-160 Hz-es vágási frekit állítanék be.
Sajnos így is "lyukas" lesz a hangzás. 100 és 200 Hz között -5-6 dB-lel halkabb lesz kb. a rendszer frekimenete.
Bár ebből lehet semmit nem veszel majd észre.
[ Szerkesztve ]
Eladó: Apple iPad mini 1 (2db)
" Bár ebből lehet semmit nem veszel majd észre. "
Háááát.... ha 100 és 200 Hz közti -6 dB "lyukat" nem vesz észre, akkor meg minek is az 5.1 rendszer. A tv hangja is elég lenne
Üdv: nebulo
Mozin nem olyan egyértelmű, hogy hol van lyuk a hangban.
Szerintem ezt kis is használják elég jól ezek a szettek.
Zenén már sokkal jobban kijönne ez a hiányosság.
Eladó: Apple iPad mini 1 (2db)
hát köszi, de a másik gond az erősítő, ott ugyanis 40-60-80-120-200hz választás lehetséges
most legyek okos...
Box's don't touch!
Akkor már csak a kipróbálás marad. 120 vagy 200 Hz-et próbáld. Amelyik jobban tetszik hangilag azon hagyd.
Eladó: Apple iPad mini 1 (2db)
És mi lenne ha atallitanam large speakerre, és a mélyet meg lfe+main állásra? Ekkor a frontok kimenet a basszus is 100 és 200 között csökkenő erővel 100 alatt meg 0. Viszont a mélyre is kimenet ugyanaz a front ami 100 es 200 között fele erővel dolgozik, alatta meg kikötője teljesen. Így a 100 és 200 között a két gyengébb teljesítmény osszeadodhatna.
Mi a véleményed?
[ Szerkesztve ]
Box's don't touch!
Elméletnek nem rossz... de a "Így a 100 és 200 között a két gyengébb teljesítmény összeadódhatna." kalkulációd nem helytálló. A "gyengébb teljesítmény" az több forrásról prezentálva is csak "gyengébb teljesítmény" marad.
a 5 x 40W. = 200W. matematikai marketing duma, csak az LG (és egyéb hasonló) mindenegybegigabrutál házimozi rendszernek csúfolt zajkeltőknél érvényes (csak papíron).
Ha a frekvencia sáv 3 x 40W. teljesítményen - 6 dB. erővel kerül prezentálásra, akkor az csak 3 x 40W - 6 dB. lesz.
És a fázis eltolást spécin be kell állítanod, az esetleges kioltás elkerülendően.
Üdv: nebulo
Sziasztok!
Aktív szub ládával kapcsolatban lenne kérdésem.....
Az egyik, hogy hely szűke miatt csak a sarokban tudtam elhelyezni. Ott ugyan kúrva jó mélyeket ad az tény, de viszont nem tudom mennyire "egészséges" így használni. Aztán a TOP hangfalaim külön vannak bekötve, és külön a szub láda, mert nincs szükségem mindig az extra mélyre. Főleg, mert társasházban lakok. Na, de.....egyébként egészséges ez is így, vagy semmiképp nem javasolt, mert fáziskioltás keletkezik? Vagy ez a jelenség csak nagyobb hangerőnél lehetséges már? A TOP hangfalak kb. 50 HZ-ig képesek lemenni, a szubot pedig 75 HZ től állítottam be, hogy szóljon.