Hirdetés

2024. május 3., péntek

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#1) csepelball


csepelball
tag

A mai nap a testvéremék szívták meg. Újra kellett vásárolniuk a jegyet, persze 2x annyiért. Állították, hogy utólag visszatérítik .. kíváncsi vagyok mi lesz belőle...

(#2) Tigerclaw


Tigerclaw
nagyúr

Remélem utólag vhogy ki fog derülni a dolog technikai háttere. Hogy hibásodhatott meg egymás után 3 tároló is?

Mondjuk kritikus rendszereknél szoktak akár földrajzi tükrözést is használni, de minimum fizikai leválasztást, hogy ne egy tápon, ne egy szünetmentesen legyen az egész rendszer.

Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

(#3) Tapsi


Tapsi
addikt

Marhára nem vagyok meglepődve a dolgon! A legtöbb cégnél (nem csak az állami szférában) az informatika egy kolonc, amit próbálnak a lehető legolcsóbban megúszni, oszt' jó napot. Amikor meg összehányja magát az összegányolt cucc, akkor megy a sopánkodás. Az origo-n van egy jó cikk erről, ott is írta a szakértő, hogy ilyen kritikus rendszereknél még a földrajzi elkülönítés is indokolt lenne, nem hogy még egy hardveren menjen minden. Ez nevetséges.

(#4) bambano


bambano
titán

nem tudom, ha én lennék egy ekkora cég illetékes vezetője, én nem "felkérném" a beszállítót, hogy javítsa meg... ennél jóval keresettebb szavakkal illetném őket :)

meg azt is közölném, hogyha nem akarnak világraszóló balhét, akkor leraknak a tároló mellé egy ugyanolyat melegtartaléknak.

[ Szerkesztve ]

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

(#5) sh4d0w


sh4d0w
nagyúr
LOGOUT blog

"Szerdán gyors egymásutánban három lemez hibásodott meg"

Nah, ha RAID van, akkor backup már nem is kell? Nem mellesleg milyen háttértároló az, amelyikben gyors egymásutánban három lemez hibásodik meg? Gondolom vhol találtak még használtan 10 GB-os Quantum Fireball-okat - cak óccó legyen! címszóval, mi?

https://www.coreinfinity.tech

(#6) bambano válasza sh4d0w (#5) üzenetére


bambano
titán

ha egy szállítmányból rakták tele diszkkel, akkor ez előfordulhat...
nem véletlen, hogy egyik nagy cég úgy adja a diszkeket a szerverekbe, hogy fele ilyen, fele olyan.

a cikkben úgy láttam, hogy a problémájuk főleg az, hogy a szervizből kapott diszkekkel nem indult újra a kötet.

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

(#7) Samus


Samus
addikt

Nem tudom, a RAID korát éljük, de régen, még iskolás koromban, mikor rendszergazdának tanultam, hallottam ilyenről, hogy tükörszerver...azért ekkora, és ilyen fontos rendszernél nem lehetne csak egy-két biztonsági megoldásra hagyatkozni...

'' Az élet egyszerű. Döntéseket hozol és nem nézel vissza.'' // Tomorrow's just your future yesterday!

(#8) juliabrilke


juliabrilke
addikt

Nem kell sietni srácok. Itt a hétvége.
Majd hétfőn megpróbáljátok megint. ;]

(#9) auth.gabor válasza Tigerclaw (#2) üzenetére


auth.gabor
tag

Ahogy másik portálon már írtam volt... :)

"A MÁV Informatika Zrt. magyarázata szerint az e-Ticket rendszer leállását az azt kiszolgáló tárolórendszer meghibásodása okozta, amely kezeli egy, illetve kettő lemez meghibásodását a tartalék lemezek bevonásával. Szerdán - viszonylag egymáshoz közeli időben - három lemez hibásodott meg, így a RAID-technológia nem tudta pótolni a kiesett lemezeket és az e-Ticket-et kiszolgáló lemeztömb leállt."

...ahha... nem volt beállítva riasztás...

"A közlemény szerint a hiba észlelését követő bejelentés után a szállító cég azonnal megkezdte a helyszínen a munkát, azonban a meghibásodott diszkek cseréje sem vezetett eredményre, mert szoftverhiba miatt nem lehetett üzembe helyezni az új lemezeket."

...ahha... nincs mentés...

"Amíg a hardver- és a szoftverhibát nem tudják kijavítani, és az új lemezek nem állnak rendelkezésre, nem lehet visszaállítani az e-Ticket szolgáltatást, illetve nem lehet felelősen megbecsülni újraindulásának idejét - jegyzi meg közleményében a MÁV."

...ahha... nincs backup rendszer...

https://iotguru.cloud

(#10) bambano válasza auth.gabor (#9) üzenetére


bambano
titán

az mennyiben segít, ha van mentés és mennyiben akadályoz, ha nincs?

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

(#11) RaTaTa


RaTaTa
csendes tag

Világosítsatok meg, nem értem tisztán:
ezek szerint amíg nem áll helyre a rendszer, felszállhatok bármilyen belföldi vonatra azt állítva, hogy már vettem jegyet, csak nem nyomtattam ki?
1. Bediktálok a kalauznak egy kamu mail címet és nevet
2. Ad egy papírt, amit el kell küldenem a mávnak (miért kellene elküldenem? hogy lássák, hogy leutaztam a korábban vásárolt jegyemet?

Hát ezt nem értem... :)

RaTaTa, A Tata

(#12) Tikakukac


Tikakukac
titán

Remélhetőleg 3 héten belül helyreáll, nekem onnantól kell, addig még tudok fuvarkázni a kocsival is :K

A fiatalok 50%-a optimistán tekint a jövőre. A másik felének nincs pénze drogokra.

(#13) Flashcash válasza sh4d0w (#5) üzenetére


Flashcash
Közösségépítő

Állítólag IBM mainframe-en futott a rendszer.

Gondolom vhol találtak még használtan 10 GB-os Quantum Fireball-okat - cak óccó legyen! címszóval, mi? Kérdezd meg az IBM-et, hogy mit használnak ezekben a megoldásaikban.

(#14) Flashcash válasza sh4d0w (#5) üzenetére


Flashcash
Közösségépítő

Más cikkben írták, hogy nem a backup a probléma, hanem hiányzó alkatrész miatt áll a jegyvásárló rendszer.

Ennek hatására a teljes adattároló egység leállt, és a meghibásodott lemezegységek cseréje sem vezetett eredményre, mert az új egységeket egy, a diszkrendszert vezérlő hardverben fellépett szoftverhiba miatt nem lehetett üzembe helyezni. Az online jegyrendelő rendszer üzemeltetői felkérték a szervert gyártó céget a hibajelenségek okainak felkutatására és megszüntetésére, jelenleg a vállalat németországi és amerikai központjaiban vizsgálják ezeket. A MÁV-nál az [origo] érdeklődésére a sajtóosztályon nem tudták megmondani, hogy melyik gyártó hardverei szolgálják ki az internetes jegyrendelő rendszert, ezért a gyártót nem tudtuk megkeresni. A MÁV-nál azt sem tudják, hogy várhatóan mikorra orvosolják a hibát - várakozásaik szerint azonban szinte biztos, hogy a hétvégén még nem lehet majd a világhálón keresztül jegyet vásárolni.

(#15) forrest85


forrest85
senior tag

Szerintetek szerdáig helyre fog állni?

A futás csak azoknak való, akik nem elég intelligensek a TV nézéshez!

(#16) Tapsi válasza Flashcash (#14) üzenetére


Tapsi
addikt

Ez olyan nesze semmi fogd meg jól szöveg. Kíváncsi leszek, hogy legalább a szakma megtudja-e majd, hogy pontosan mi volt a probléma...?! :)

(#17) Flashcash válasza Tapsi (#16) üzenetére


Flashcash
Közösségépítő

Nem hiszem, ráadásul ebben az esetben a karbantartó és a szállító cég sem fogja erőltetni ezt a témát.

ez meg a máv közlemény:
Várhatóan a hétvégén sem lehet az interneten vonatjegyet vásárolni

[ Szerkesztve ]

(#18) auth.gabor válasza bambano (#10) üzenetére


auth.gabor
tag

"az mennyiben segít, ha van mentés és mennyiben akadályoz, ha nincs?"

Mondjuk fogjáka DRP-t, majd az utasításokat követve kimennek a piacra, vesznek a fukarban egy olcsóbb storage-t, betolják a vas alá, majd rátolják a mentést és mindenki boldog. Aztán egy csendesebb pillanatban - előre bejelentett karbantartásképp - az eredeti storage-ra migrálják az adatokat, akár leállás nélkül. A megvett olcsóbb storage meg jó lesz a bakcup rendszer alá, ami most nincs is, de gondolom gondoltak rá, hogy lesz.

A planB szerint felhúznak egy nullás rendszert a DRP utasításait követve, hogy csak azok szívjanak, akik már megvették az eTicket-et, azok ne, akik most vennék meg. Aztán majd a mentésből visszamazsolázzák azoknak az adatait, akik már vettek jegyet és mindenki boldog.

Kicsit furán hangzik, hogy egy storage meghibásodást nem tudtak illő módon lekezelni három nap alatt, elképzelni nem tudom, hogy ennek a rendszernek a lényegi adatai ne férnének el egy középkategóriás pendrive-on, tehát azt se lehetne mondani, hogy a mentésből való visszaállítás sok időt venne igénybe.

https://iotguru.cloud

(#19) BiP válasza RaTaTa (#11) üzenetére


BiP
nagyúr

kapsz egy szép kis büntit,és ha kamu a cím,ki kell fizetni. Ha nem kamu és vettél jegyet,akkor nem.

(#20) 04ahgy válasza BiP (#19) üzenetére


04ahgy
nagyúr

Mondjuk a teljesárú menetjegy megváltásához semmiféle igazolványra nincs szükséged. Ha te olyat váltottál, szerintem nem kérhet a kalauz személyazonosító okmányokat. Ezzel kapcsolatban merül fel a probléma.

HGyu

7855.94MHz CPU-Z valid \ Pulchra tibi facies, oculorum acies, capillorum series; o quam clara species! Rosa rubicundior, lilio candidior, omnibus formosior; semper in te glorior!

(#21) Krix


Krix
őstag

Csak pusztán kíváncsiságból, vajon mennyi idő lehet az a "gyors egymásutánban"?

If it is not broken then don't fix it!

(#22) forrest85 válasza Krix (#21) üzenetére


forrest85
senior tag

0 másodperc.
Amúgy nem lehetne csökkentett kapacitással üzemeltetni, amíg meg nem érkezik az a kérdéses 3 tároló szarság? Lassú lenne, de legalább kicsit működhetne.

A futás csak azoknak való, akik nem elég intelligensek a TV nézéshez!

(#23) BiP válasza 04ahgy (#20) üzenetére


BiP
nagyúr

csak mivel nincs jegyed,de a szolgáltatást viszont igénybe veszed,az utasleadó lap kitöltéséhez elkérheti. És miért ne adnád oda?! Ha volt online jegyed,nincs büntetés. Aki meg bliccel, annak kuss a neve.

(#24) lapa


lapa
veterán

adnak egyátalán mainframe-et 24 órásnál rosszabb helyreállítással?

nálunk system p-nél 24 órás volt a szerződés. leáll, hibakód kiír, telefonba bemond, 3 óra múlva ibm-es ember már ott volt a pótalkatrésszel és addig nem ment el míg nem üzemelt a cucc.

nemá ennyire nincs mainframehez alkatrész. de b tervként egy iccaka alatt csak be kéne tudniuk repíteni.

egy dolgot tanultam mióta ezeket a zúgó hulladékhalmokat izélgetem: mindig mindenből kettő. ha olcsóból van kettő az jobb, mint a dupla árú egy.

[ Szerkesztve ]

(#25) domperke


domperke
HARDVERAPRÓD

Ez azért engem is érdekelne hogy lehet ekkora leállás egy ilyen rendszerben?Nekem pár óráért a fejem szedi a főnők.... :Y

http://phmegbizhatosag.atw.hu/phtabla.php?nev=domperke

(#26) Flashcash válasza domperke (#25) üzenetére


Flashcash
Közösségépítő

Ahogy a híreket olvastam, szerintem az lehet a gond, hogy az adott szervert külső cég szállította és külső cég is üzemelteti. Innentől kezdve, ha valamilyen spec. gyártóspecifikus megoldást alkalmaznak, akkor az informatika nem igazán tudja átvenni az irányítást, hanem teljes mértékben a szállító és üzemeltető cégre van utalva.

-Kérdés, hogy milyen támogatási szerződést kötöttek az üzemeltető céggel? Tudnak-e vajon kártérítést követelni, lesz-e valamilyen komolyabb következménye a leállásnak (pl. kötbérfizetés, szerződésbontás)?
-Lehet, hogy ezután majd jobban meggondolják, hogy rábízzanak-e egy ilyen fontos funkciót külsős üzemeltetőkre, vagy ezentúl minimum vegyes rendszerben üzemeltetnek.

Az E-Ticket rendszer leállását, az azt kiszolgáló tárolórendszer meghibásodása okozta, amely kezeli egy, illetve kettő lemez meghibásodását a tartalék lemezek bevonásával. Jelen esetben szerdán – viszonylag egymáshoz közeli időben – három lemez hibásodott meg. Így a RAID-technológia nem tudta pótolni a kiesett lemezeket és az E-Ticket-et kiszolgáló lemeztömb leállt.

A hiba észlelését követő bejelentés után a szállító cég azonnal megkezdte a helyszínen a munkát, azonban a meghibásodott diszkek cseréje sem vezetett eredményre, mert szoftverhiba miatt nem lehetett üzembe helyezni az új lemezeket. A karbantartó cég felvette amerikai partnerével a kapcsolatot a szoftverhiba elhárítása érdekében. A MÁV Informatika Zrt. felkérte a gyártó hazai képviseletét, hogy vizsgálja ki és oldja meg a hardver és szoftverhibáját. Jelenleg a gyártó németországi központjában elemzik és keresik a hiba megoldását.

Amíg a hardver- és a szoftverhiba kijavításra nem kerül sor, és az új lemezek nem állnak rendelkezésre, addig nem lehet visszaállítani az E-Ticket szolgáltatást, illetve nem lehet felelősen megbecsülni annak újraindulási idejét.

(#27) lapa válasza Flashcash (#26) üzenetére


lapa
veterán

ha jól értem normál körülmények között 3 lemez minden 1.500.000 x 1.500.000 x 1.500.000 óránként (azaz 385 273 972 602 739 726 évente) áll le. ez a kizárt kategória, jó lenne tudni mit tettek. rossz lemezt vettek ki vagy micsoda? mégcsak az se lehet, hogy lányos zavarában belerúg valaki és attól hal el több egyszerre, mert ezek a dobozok elég nehezek.

[ Szerkesztve ]

(#28) Flashcash válasza lapa (#27) üzenetére


Flashcash
Közösségépítő

-Én úgy veszem ki a közleményből, hogy nem nyúltak hozzá, hanem rövid időn belül meghibásodott három lemez (azonos gyártású?, szériahiba?, tápellátási probléma?) amit már nem tudott kezelni a raid védelme.

-Nem nagyon használtam raid-et, de gondolom hogy 'a 3 lemez meghibásodását már nem képes kezelni' nagyjából behatárolja az alkalmazott raid tömb méretét, a lemezek össz. darabszámát.

-Ezután írták, hogy cserelemezekkel megpróbálták helyreállítani a szervert (akkor valószínű, hogy rendszermentésük is volt) ami nem sikerült. Egy másik hírben (origo) hiányzó pótalkatrészről és vezérlőszoftver meghibásodásról is írnak.
-Gondolom ez akkor a szerver lemezkezelésért felelős raid vezérlője vagy egyéb spec. tárolóeszközöket kezelő rendszereleme lehet, ami miatt nem tudják elindítani a szervert.

[ Szerkesztve ]

(#29) Rommel6600


Rommel6600
őstag

Kivancsi vagyok, hogy ez a legujabb mutatvanyuk vegul hany millioba fog kerulni az adofizetoknek?

(#30) bambano válasza auth.gabor (#18) üzenetére


bambano
titán

végülis így szemlélve igazad van.

storage-val lehetnek olyan bajok, hogyha nem teljesen egyformák a diszkek, akkor sorozatosan kihajigálja a kötetből a lemezt és ha ez elég sok darabnál fennáll, akkor megint összeomlik. Az ibm-nek pár éve sikerült előállítani egy olyan raid cuccot, ami csak egy firmware-vel ment és ha upgradeltél, felborult minden. (igaz, ez szerveres volt, nem storage-s).

igazából az lehetne a jogos kérdés, hogy miért nem vettek hat másfél terás diszket a hülyevagyok boltban és rugdosták életre a cuccot ideiglenesen, csökkentett üzemben.

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

(#31) bambano válasza lapa (#24) üzenetére


bambano
titán

"ha olcsóból van kettő az jobb, mint a dupla árú egy.": ezt én most tanultam meg...

(#27) lapa: nem, mert olyan is van, hogy egymáshoz közeli gyártású példányok vannak egycsomóban és akkor kijön egy sorozathiba, felborul az egész. Lehet, hogy a diszk átlagos meghibásodása 0.0001% 1 millió óra alatt, de ha meghibásodott, akkor annak a valószínűsége, hogy a következő 12 órában a többi diszk is borul, 99%.

(#29) Rommel6600: semennyibe, ezt egy rendes főnök leveri a beszállítókon.

[ Szerkesztve ]

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

(#32) KEndre


KEndre
HÁZIGAZDA

Az eset kapcsán néhány gondolat a körülményekről elgondolkoztatott. Kár lenne, ha most megtorpanna egy jó folyamat, ami kedvező lehet az utasnak és a a MÁV-nak is...

1. Belenyúltak mostanában a működő rendszerbe, bár biztos nem ez volt a meghibásodás oka, de ez mindig veszéllyel jár.

http://iho.hu/hir/valtozas-az-e-ticket-rendszerben

2. A mellékelt fejlesztés is aktuális téma ezekben a napokban... itt egy cikk:
http://hirlevel.egc.hu/2011/03/07/karacsonyra-itt-az-e-vonatjegy/

3. Volt már idén balhé a kioszkok meghibásodásánál, tanulni kellett volna belőle.

4. innovációs díjat kapott indulása után az e-ticket, pályázatuk szerint a célok megvalósultak. Most azonban kiderült, ha baj van, nincs tartalék. Egy ekkora rendszernek fel kell készülnie a legrosszabbra is. Érdekes elolvasni utólag a fejlesztés céljait:

E-TICKET

Internetes jegyértékesítés bevezetése a vasúti közlekedésben

Szakterület: közlekedés

Pályázók: MÁV-START Zrt.,
1087 Budapest, Kerepesi út 1-5.;
MÁV INFORMATIKA Zrt.,
1012 Budapest, Krisztina krt. 37/a.

Megvalósítók: MÁV-START Zrt., MÁV INFORMATIKA Zrt.

Tömör leírás:

A MÁV-START Zrt. és a MÁV INFORMATIKA Zrt. közös célkitűzése valósult meg azzal, hogy 2008. június 16-án elindult az internetes vasúti jegyértékesítés Magyarországon.
A projekt keretében a MÁV-START Zrt. megrendelése alapján a MÁV INFORMATIKA Zrt. fejlesztette ki azt az informatikai rendszert, amelynek segítségével bárki otthonában, sorban állás nélkül, az interneten keresztül
vásárolhatja meg vonatjegyét.
Az E-Ticket rendszer bevezetése a MÁVSTART Zrt. első nagy lépése volt az utasbarát és modern vasúti személyszállítás eléréséhez, az utasok kényelmének, komfortérzetének növeléséhez.
A napi átlag 90 000 felhasználót vonzó Elvira menetrendi keresőre épülő rendszerben az utasok az utazás megtervezésével egyidejűleg a menetjegy, pót-és helyjegy megváltására is lehetőséget kapnak.
A megvásárolt jegyek 40, forgalmas állomásra kihelyezett kioszkon vehetők át.
A fejlesztésre építve kidolgozható a teljesen „virtuális” jegyek rendszere, mely esetben az utas az internetes, telefonos és mobiltelefonos vásárlás során kapott kóddal (jegy kinyomtatása nélkül) felszállhat a vonatra, s ott ez alapján ellenőrzik a jegyét.

Az innováció eredménye:

A szolgáltatás bevezetésével a MÁV-START Zrt. elsősorban a szolgáltatásfejlesztést (hozzáférés javítás + utaselégedettség növelés) kívánta megvalósítani.
A bevezetés óta eltelt fél évben közel 47 ezer felhasználó 172 M Ft értékben vásárolt jegyet a rendszerben.
A visszajelzések mind a kezdeményezés, mind a megvalósítás terén pozitívak voltak.

A MÁV-START Zrt. a vasúti jegyvásárlás céljára teljesen új csatornát nyitott az internetes jegyvásárlás bevezetésével, és megtette az első lépést a „virtuális” jegyek bevezetése érdekében.

Az utasok kb.2/3-a, az elsődleges célcsoportként kezelt távolsági (100 km-nél nagyobb táv) utasok 75 %-a számára elérhető a szolgáltatás, ami a cég számára jelentős időmegtakarítással jár.

Referenciák: Médiavisszhang, blogszféra és internetes fórumok. Utas-visszajelzések.

------------------------------------------
5. A rendszer főbb elemei: Platform: IBM Mainframe, z/Linux,M/F,Linux Szoftver: Websphere
http://www.mavinformatika.hu/mavinformatika/referencia_lap.php?mid=145e55f11cb906
-----------------------------------------
6. Ekkora leállást nehéz megérteni, kíváncsi lennék az okokra...
-----------------------------------------
Mostani helyzet hivatalosan:

Az internetes jegyvásárlási rendszert üzemeltető MÁV Informatika Zrt. az alábbiakról tájékoztatott:

Az E-Ticket rendszer leállását, az azt kiszolgáló tárolórendszer meghibásodása okozta, amely kezeli egy, illetve kettő lemez meghibásodását a tartalék lemezek bevonásával. Jelen esetben szerdán – viszonylag egymáshoz közeli időben – három lemez hibásodott meg. Így a RAID-technológia nem tudta pótolni a kiesett lemezeket és az E-Ticket-et kiszolgáló lemeztömb leállt.

A hiba észlelését követő bejelentés után a szállító cég azonnal megkezdte a helyszínen a munkát, azonban a meghibásodott diszkek cseréje sem vezetett eredményre, mert szoftverhiba miatt nem lehetett üzembe helyezni az új lemezeket. A karbantartó cég felvette amerikai partnerével a kapcsolatot a szoftverhiba elhárítása érdekében. A MÁV Informatika Zrt. felkérte a gyártó hazai képviseletét, hogy vizsgálja ki és oldja meg a hardver és szoftverhibáját. Jelenleg a gyártó németországi központjában elemzik és keresik a hiba megoldását.

Amíg a hardver- és a szoftverhiba kijavításra nem kerül sor, és az új lemezek nem állnak rendelkezésre, addig nem lehet visszaállítani az E-Ticket szolgáltatást, illetve nem lehet felelősen megbecsülni annak újraindulási idejét.

http://www.mav-start.hu/hirek/hir.php?mid=14e579353bde0e

[ Szerkesztve ]

Légy óvatos, sokan pályáznak a nehezen megszerzett pénzedre! Tudd, hogy csak te vagy képes megvédeni magad!

(#33) bambano válasza KEndre (#32) üzenetére


bambano
titán

ha fél év alatt 47 ezer felhasználójuk volt, az kevesebb, mint napi 260.
ha ezt nem tudták kiszolgálni, csak ilyen csillagháborús és mégis félkész cuccal, akkor ezt már ne javítsák meg, hagyják megdögleni a fenébe.

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

(#34) domperke válasza Flashcash (#26) üzenetére


domperke
HARDVERAPRÓD

Ezen átsiklottam hogy külső cég üzemeltette...Attól még a szerződést megnézném amivel megkapták ezt dolgot...Elemzik a hiba okát.Én azt tanultam annó hogy nem elemezni hanem megoldani kell majd utána elemezgetünk. :)

http://phmegbizhatosag.atw.hu/phtabla.php?nev=domperke

(#35) lapa válasza bambano (#31) üzenetére


lapa
veterán

ha ezeket a tömböket az ibm szállította eredetileg, akkor ezt nehezen tudom elképzelni. egyrészt már a system p-nek is olyan lemez árai voltak, hogy könnyeztem tőle (pláne ssa-nak), másrészt akkor már setét középkor lenne a világban, ha ezek csak úgy tömegesen hullanak (a 0 terhelés alatt, sűrű egymásutánban).

de ahogy írják is talán a vezérlő hányt be, lehet az valami külön kóceráj.

nem tudom cinikusan írod-e, de eddig nekem akkor is a mindenből dupla jött be legjobban, mint disaster recovery eszköz. azon tudsz nyugiban tesztrendszert csinálni, másik mentését rátölteni-kipróbálni, másik helyre másik eléréssel berakni, akármi.

egyszer volt egy 50-60 gigás exchange db borulásom pl, amikor is majdnem egy teljes napig állt a levelezés, mert helyhiány miatt (db méret duplája kell) boltba kellett szaladgálnom egy szottyadt sata vinyó meg kártya meg utána még egyszer molex csati elosztó után. mert olyankor nem jut eszedbe elsőre a molex csati, meg csak a második boltban kapsz.

hozzáteszem helyettesítettem, nem az én dolgom volt életben tartani a rohadt exchanget. a fél millás túldimenzionált duál xeon meg 15k scsi raid5 szerver helyett ott is jobb lett volna két feleakkora olcsó satás egymagos, és egy óra alatt átreparálta volna magát az eseutil a másik lemezeire. az, hogy utána az ms meg az ibm egymásra mutogatott, azzal nem voltam kisegítve.

én amennyire lehet minden üzletileg / életileg kritikusból duplázni szoktam. ez nyilván lehet olyan szintű, hogy gazdasszonnyal egyféle telefon vagy egyféle gép. ha elhullik csak lemezcsere vagy telóra bakup visszatöltés és megy tovább az élet félgőzön, míg a másik szerelődik / cserélődik. nem gond a töltő, kábel vagy akármilyen eszköz, amit ezek köré a dolgok köré építettem fel.

lehet, hogy az aranykorban ez túlzás volt, de ahogy manapság a dolgok kinéznek bármi bármikor szétfinghatja magát. és akkor inkább veszek két használtat egy új helyett, még mindig üzembiztosabb.

[ Szerkesztve ]

(#36) bambano válasza lapa (#35) üzenetére


bambano
titán

tele van a raktáram az utóbbi 8-10 hónapban kipurcant ibm szerverekkel. amikor elkezdtek hullani, először elég idős darabok pukkadtak el, azt mondtam, oké. utána kipukkadt gyors egymásutánban két olyan gép, ami még nyugodtan működhetett volna pár évig, az már fájt. Majd kipukkadt egy x3400-as, amiben még bőven volt kilométer, akkor dühös lettem. a párja még megy, de most már eléggé ideges vagyok miatta.

és múlt vasárnap megadta magát egy ibm szerver, amit 5 hónapja vettem. ez volt az a pillanat, hogy pár ibm alkalmazott felmenőit a számra vettem.

ezek után hogy győzködjem a főnököket, hogy vegyenek ibm szervert, 450-800k közötti árakon, amikor egy 200ks asztali pc semmivel sem rosszabb, mint ezek a gépek? sehogy.

hogy cinikus vagyok-e, és ha igen, milyen irányban, azt most már döntsd el te. mindenesetre feketeöves elvakult ibm fanból 4-5 hónap alatt komoly utálóvá képeztem át magam.

szerk: úgyhogy most vettem két desktop pc-t, asus fél-szerver alaplappal meg van itthon a polcon másik két ilyen alaplap tartaléknak. ha pukkan, pukkan, bruttó 50k-nál kevesebb, nem 280k mint az a tetves x3400-as alaplap.

[ Szerkesztve ]

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

(#37) lapa válasza bambano (#36) üzenetére


lapa
veterán

oké, értem. mondjuk szerintem ez nem ibm-függő, legfeljebb csak jellemzően felülreprezentáltak. a mostanság gyártott dolgok meg úgy általában elég hulladékok.

persze régen azért ezt a teljesítményt nem lehetett kihozni asztali kategóriában.

(#38) bambano válasza lapa (#37) üzenetére


bambano
titán

a mostani asztali pc-m rommá veri az ibm szervereimet nagyjából minden tekintetben.
azok a sandy-bridge-s gépek "csak" kétszer gyorsabbak, mint a mostani ibm szervereim.

de nem ez a probléma, mert nem teljesítményigényes cuccok mennek rajta. hanem a stabilitás mindenek fölött. nekem az kell, hogyha elindítok egy szervert pár, relatíve egyszerű programmal, akkor az ezer napokig menjen, anélkül, hogy széthullana. na ezt nem tudjuk mostanában produkálni.

[ Szerkesztve ]

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

(#39) Flashcash válasza bambano (#36) üzenetére


Flashcash
Közösségépítő

(#40) auth.gabor válasza bambano (#33) üzenetére


auth.gabor
tag

"ha fél év alatt 47 ezer felhasználójuk volt, az kevesebb, mint napi 260."

Általában az a baj az ilyen állami vagy államközeli fejlesztésekkel, hogy a "Halálcsillag Design Pattern*" szerint dolgoznak, amelynek alapvetően az az oka, hogy egy-egy dologra általában csak egyszer van pénz. Ebből megveszik a vasat és az infrastruktúrát, mert az kézzelfogható és lehet mutogatni, aztán a szoftveres és a tesztelés részén kezdenek spórolni, illetve átadás után az éles rendszer meghibásodásait a backup rendszerből pótolják, amíg lesz ismét pénz... de a projektet papíron mindenképpen sikeresen átadják.

Ajánlott olvasmány:
[Éles tesztüzem]

*: Egy ködös jövőbe tekintve - hatalmas terhelésre számítva - terveznek egy böhöm dolgot, amelyre nincs pénz a világon, több pénzbe kerül, mint amennyi haszon van rajta, majd amikor elkészül, akkor a vezetőség számára egy lényegtelen célponton demonstrálják az erejét, aztán egy triviális tervezési és/vagy üzemeltetési hiba miatt az egész cucc megsemmisül.

[ Szerkesztve ]

https://iotguru.cloud

(#41) Flashcash válasza auth.gabor (#40) üzenetére


Flashcash
Közösségépítő

Érdekes cikk volt, azért említsük meg, hogy mi lett a vége a történetnek:
Felmondja a riasztási rendszer 180 milliós szerződését a tűzoltóság

Lehet, hogy több esetben kéne az állami megrendelőknek ugyanezt eljátszania.

[ Szerkesztve ]

(#42) The Bachelor


The Bachelor
tag

Az egy dolog hogy nem megy az online jegyvásárlás, de legalább a honlapja menne. Hogy nézek igy menetrended? :F

There Are Only 10 Types of People in the World: Those Who Understand Binary, and Those Who Don't.

(#43) bambano válasza Flashcash (#39) üzenetére


bambano
titán

Az általam emlegetett összeg egy darab ibm vas megrendeléskori ára volt. A linkelt papíron látható árak simán kijönnek úgy, ha többet rendelsz ezekből, tehát újat nem mondtál.

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

(#44) Flashcash válasza bambano (#43) üzenetére


Flashcash
Közösségépítő

Itt nem egyszerű szervereket alkalmaznak, hanem ezért fizetnek 40-60milliós összegeket komplexebb megoldásokért, pl. blade-ekért, ahol pont a sok elszórt különböző hardverkonfigurációjú szervereket váltják ki, elvileg egyszerűbben üzemeltethető, mind a tároló mind a szerver részen egyszerűen cserélhető egységes hw és sw platformon üzemelő megoldásokra.

A költséglistában biztos feltűntek az IBM Tivoli Storage Manager-re kifizetett milliók, amelynek a reklámszövege véletlenül pont így szólt:
MÁV Informatika has expressed immense satisfaction with the new Linux and zSeries solution. The company is now able to reduce its IT maintenance costs and simplify the management of its IT infrastructure by consolidating to a single platform. Accordng to János Németh, the next step now would be to implement Tivoli Storage Manager on z/OS, which would give the ability to back up and archive data from every system within MÁV Informatika, including Linux on zSeries. This would provide much better system resilience and disaster recovery options.

Az adott cég informatika projektjeinek felsorolása és költségei tükrében talán témába vág és rá lehet kérdezni a megbízhatóbb üzemre költött források sorsára nem?
De tényleg több újat nem mondok, mert nem akarok zavarni.

[ Szerkesztve ]

(#45) ro_bert17


ro_bert17
őstag

(#46) forrest85 válasza ro_bert17 (#45) üzenetére


forrest85
senior tag

Csoda történt! :C

A futás csak azoknak való, akik nem elég intelligensek a TV nézéshez!

(#47) domperke


domperke
HARDVERAPRÓD

Már megy a rendelés végre... :Y

http://phmegbizhatosag.atw.hu/phtabla.php?nev=domperke

(#48) Rommel6600 válasza KEndre (#32) üzenetére


Rommel6600
őstag

Karácsonyi e-jegy?
A mávot ismerve szép álom, tessék:
"Az így vásárolt jegyeket továbbra is a [...] jegykiadó automatákból lehet kinyomtatni, [...] vagyis a telefonra kapott üzenet nem lesz elegendő az utazáshoz."

Amíg csak országszerte összesen 40 helyen lehet átvenni a jegyet, megette a fene az egész csillagháborús projektjüket! Majd ha otthon ki tudom nyomtatni, vagy lesz egy foglalás a nevemre (rajta leszek az utaslistán) akkor hívhatják internetes jegynek, de amíg a jegypénztár falának nekitámasztott automatából veszem át, ne mondják már, hogy rohadtul kényelmes és utasbarát az internetes jegyvásárlás... És csodálkoznak, hogy csak a jegyvásárlások 2%-a zajlik így.

Arról nem is beszélve, hogy agyatlan a rendszer, mert például a Ferihegyi megállóhelyen lévő automatából NEM lehet jegyet átvenni, csak ott vásárolni (akár bankkártyával is)! És még az összes kedvezményfajta sincs feltöltve a rendszerbe, ennyire fogyatékos a dolog...
De visszafelé sem működik, azaz a jegyátvevő automatából sem tudok jegyet venni, csak a netről...
áááh

[ Szerkesztve ]

(#49) ddekany válasza Rommel6600 (#48) üzenetére


ddekany
veterán

Ha jól sejtem, ahhoz hogy ez rendesen menjen, kellene egy speciális készülék minden egyes kalauznál... Nem tudom külföldön hogy csinálják amúgy. A kézenfekvőnek első ránézésre az tűnne, hogy legyen mobil netkapcsolata az ellenőr készülékének, és akkor lehet ellenőrizni, hogy a kódszám amit neten kaptál hova szól és már fel lett-e használva. Aztán ha éppen rohad a Net (és néha fog), akkor úgy csinál az ellenőr, mintha ellenőrizne, de valójában mindenre vakon rábólint... Bliccelőként erre úgysem tudsz építeni.

[ Szerkesztve ]

(#50) Inv1sus


Inv1sus
addikt

Aki vonattal utazik, annak el kell mennie a kasszák mellett is. Ergo nem értem, miért neten veszik meg. Vagy ennyire tömöttek az IC-k? :U

Csodálom, hogy nincs még annyi gömböc artúr...

[ Szerkesztve ]

*** WEBDESIGN, GRAFIKUS DESIGN, FRONT-END PROGRAMOZÁS ***

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.