Hirdetés

2024. május 2., csütörtök

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#1) -=MrLF=-


-=MrLF=-
senior tag

A folytatás is érdekes lenne, ok leszállnak, kilép 100 ember és...
Indulás előtt én látni akarnék a felszínen egy többszörösen redundáns mars bázist is. :B

Szerk.: Reklám videónak egyébként jó, befektetőknek.

[ Szerkesztve ]

protonmail.com Secure Email Based in Switzerland . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . startpage.com The world's most private search engine from Netherland

(#2) malnabokor


malnabokor
senior tag

Szép videó, de számomra valahogy hihetőbb lett volna, ha a filmen először megy az üzemanyag, és utánna az embereket szállító hajó, mert gondolom ebben az esetben nem akkora probléma, ha beüt valami gond a második indításnál, valamint két külön rakétával is jobban el tudnám képzelni (nyilván akkor értelmét veszti a talpra állított landolás) de jelenleg azért a visszatérő űreszközöket elég részletes vizsgálatnak és tesztnek vetik alá a következő indítás előtt, ez hogyan akarják megoldani? (Nyilván ezeket ők is tudják, és szívesen beszélgetnék valakivel onnan, hogy mégis miért így vázolták fel a dolgot, és hogyan oldják meg ezeket :) )

[ Szerkesztve ]

köztudott hogy az elektromos dolgok füsttel működnek, azaz ha egyszer kijön a füst nem működnek többet.

(#3) schawo válasza malnabokor (#2) üzenetére


schawo
titán

Az előadás során elmondta, hogy a 2 évenként érkező időablak miatt az alakok között az üzemanyagot lövik fel és parkolják pályán, majd amikor megnyílik az ablak, akkor indulnak a személyszállítók, tankolnak és indulnak is. A videón csak azt mutatta be, hogy ugyanazzal a boosterrel tudják az üzemanyagot, és a személyszállítót is fellőni, valamint azt, hogy kevés booster is elég sok űrhajóhoz, mert gyorsan (tulajdonképpen instant) újra indítható állapotba hozható.

(#1) -=MrLF=-
Két év múlva kezdődnek az automata (majd valószínűleg személyes) Red Dragon (Dragon2) küldetések, amik pont ezt a célt szolgálják. A nagy személyszállítók prototípusa legkorábban 4 év múlva készül el, utána jön a teszt és finomítási fázis, és abban a nagyon valószínűtlen esetben, ha minden elsőre tökéletes, 8 év múlva lehet először személyszállításra befogni. Addig, amíg valóban felhasználható lesz, a Red Dragon és a teher üzemmódú ITS-ek bőven megoldják az üzemanyagbázis felállítását.

Persze ezek a tervek. De egy évtizede még csak röhögtünk a SpaceX akkori tervein is.

De ha egy olyan oxigéntartály elszáll, mint ami készen van, és az előadáson bemutatott, akkor nem szeretnék látótávolságon belül tartózkodni. :D

[ Szerkesztve ]

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#4) Cifu


Cifu
nagyúr

-=MrLF=-: A folytatás is érdekes lenne, ok leszállnak, kilép 100 ember és...
Indulás előtt én látni akarnék a felszínen egy többszörösen redundáns mars bázist is. :B

Elon Musk már évekkel ezelőtt kinyilatkoztatta, hogy olyasmit akar csinálni, mint az Európából Amerikába kolonistákat szállító tengerhajózási vállalkozások.

Egyébként nem véletlen, hogy éles kontraszt van a bejelentés kommentálók hangvétele között. Egyfelől tényleg inspiráló és jövőbe mutató, másfelől viszont nagyon elnagyolt és sok a kérdőjel az egész körül...

Elkezdtem kicsit bővebben kivesézni, de még jópár nap, amíg befejezem, és még X idő, amíg kikerül a logoutra...

Szerk.: Reklám videónak egyébként jó, befektetőknek.

Nem hinném, hogy a befektetőknek szánja. Már évekkel ezelőtt is beszélt az elképzelésről, az egyetlen újdonság, ami valóban az volt, hogy megmutatta az új rakétát és valamivel komolyabban kidolgozott koncepciót.

Én nehezen hinném, hogy az űrhajó nem fog változni a végleges verzióig (ahogy Musk állítja), várhatóan fog változni, kb. úgy, ahogy az első Dragon vázlat és a Dragon V2 között is éles kontraszt van azért.

Inkább érzek benne egy kis médiahack szagot, hogy lereagálja és kifogja a "szelet" a Blue Origin nemrég történt New Glenn bejelentéséből. A Blue Origin bejelent egy rakétát, amely nagyobb, mint a Falcon Heavy? Nesze neked, itt a még sokkal nagyobb rakéta...

@malnabokor: Ha a filmen először megy az üzemanyag, és utánna az embereket szállító hajó, mert gondolom ebben az esetben nem akkora probléma, ha beüt valami gond a második indításnál, valamint két külön rakétával is jobban el tudnám képzelni

Érdekes kérdés, valóban nincs érthető indoka ennek a felállásnak. Mondjuk a két külön rakéta elfogadható - rohadt drága lesz, és feltehetően nem fognak egyből több példányt párhuzamosan működtetni. A koncepcióban innen nézve van egy takarékossági üzenete (semmibe nem került volna, ha két rakétát raknak a CGI videóba...).

de jelenleg azért a visszatérő űreszközöket elég részletes vizsgálatnak és tesztnek vetik alá a következő indítás előtt, ez hogyan akarják megoldani?

Visszatérő űreszköz alatt mit értesz? Mert a Falcon 9 első fokozata ilyen, és ott a SpaceX saját állítása szerint az a helyzet, hogy leszáll a rakéta, elszállítják a tesztközpontjukba, felállítják a tesztpadra, feltöltik üzemanyaggal és a rakéta gond nélkül teljesíti a hajtóműtesztet. Ezek alapján nem túlzás, hogy egy általános átellenőrzés és feltöltés után, akár pár napon napon belül újra elinduljon a rakétafokozat a világűrbe.

Ha a visszatérő űreszköz alatt az űrsiklót érted, ott ezer és egy hibát vétettek, első sorban a hővédő pajzs technológiájának kiválasztása és megvalósítása terén. Ilyen szempontból gyakorlatilag nem releváns tehát.

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#5) Cifu válasza schawo (#3) üzenetére


Cifu
nagyúr

Két év múlva kezdődnek az automata (majd valószínűleg személyes) Red Dragon (Dragon2) küldetések, amik pont ezt a célt szolgálják. A nagy személyszállítók prototípusa legkorábban 4 év múlva készül el, utána jön a teszt és finomítási fázis, és abban a nagyon valószínűtlen esetben, ha minden elsőre tökéletes, 8 év múlva lehet először személyszállításra befogni.

Nekem pont ez a bajom. Megint nekiállnak ütemterveket felvázolni, holott eddig egy ütemtervüket sem tudták tartani.

Hovatovább a Falcon Heavy eredetileg 2014-ben indult volna. Most 2017Q1...

Persze ezek a tervek. De egy évtizede még csak röhögtünk a SpaceX akkori tervein is.

Meg az első időkben elkövetett hibáin is.

Nem vitatom, anno a Falcon 1 esetében tényleg annyira sok blama volt, hogy kb. annyira lehetett komolyan venni a SpaceX-et, mint amennyire a Tesla-t autógyártóként az emlékezetes 2008-as Top Gear féle Tesla Roadster alázás után.

Ehhez képest rohadt olcsón rohadt sokat mutatott már fel a cég, de ugyanakkor Musk nagyot mondásai egy picit ellenszenvesek nekem már... :U

De ha egy olyan oxigéntartály elszáll, mint amit mutattak, nem szeretnék látótávolságon belül tartózkodni.

Ne persze, meg hát már két F9 baleset köthető a LOX tartályokhoz...
Ezzel együtt a Saturn V. LOX tartályai sem voltak sokkal apróbbak...

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#6) schawo válasza Cifu (#5) üzenetére


schawo
titán

Szerintem kellenek a nagyotmondások. Anélkül nincs előrelépés. Azt tudjuk már régóta, hogy a Musk-féle saját határidőnaplónál legalább kétszer gyorsabban pörög az óra valójában. Bele kell kalkulálni fejben, és minden a helyérekerül. Én már beleszámoltam: "legkorábban", "nagyon valószínűtlen esetben", de az előadás során ő maga is.

Arról egyébként volt szó, hogy az új hajtómű a kiáramló, hűtött üzemanyag dinamikája miatt sokkal kisebb károsodást szenved (legalábbis a tervek szerint) egy indítás során, és emiatt a gyorsítófokozatot nagyon gyorsan nagyon sokszor tervezik felhasználni.

A Musk-féle idővonal sokkal jobban korrelál a valósággal, mint a Burt Rutan-féle, a Virgin évtizede egy helyben topog (vagy inkább egyet előre, kettőt hátra).

[ Szerkesztve ]

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#7) emvy válasza Cifu (#5) üzenetére


emvy
nagyúr

Tok megertem, hogy Musk ellenszenves a nagyotmondasok miatt, de en ezt ugy fogom fel, hogy o az, aki a tema moge allt vegre. Ez siman motivalhat par ezer szupertehetseges, lelkes kutatot meg mernokot, hogy vegre energiat tegyen ebbe a temaba. Tehat lehet nagyon pozitiv a vegkimenetel.

while (!sleep) sheep++;

(#8) schawo válasza emvy (#7) üzenetére


schawo
titán

Azt már sikeresen elérte, hogy mérnökök hada akar Musknál dolgozni, annak ellenére, hogy mindenki tudja, hogy egy őrült zsarnok.

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#9) Cifu válasza schawo (#6) üzenetére


Cifu
nagyúr

Szerintem kellenek a nagyotmondások. Anélkül nincs előrelépés.

Jeff Bezos és a Blue Origin is lépked előre, mond ő is dolgokat, de sokkal hihetőbbeket, és sokkal kevésbé játszik rá a médiahackre.

Arról egyébként volt szó, hogy az új hajtómű a kiáramló, hűtött üzemanyag dinamikája miatt sokkal kisebb károsodást szenved (legalábbis a tervek szerint) egy indítás során, és emiatt a gyorsítófokozatot nagyon gyorsan nagyon sokszor tervezik felhasználni.

Anno a Merlin-1A ablatív (elégő) hűtést kapott, hogy minél olcsóbb és egyszerűbb legyen.
A Merlin-1C pont azért készült már regeneratív hűtéssel (ahol az üzemanyag áramlik a fúvócső köpenyében kiképzett vezetékekben), hogy újrahasznosítható legyen.

Szvsz inkább arra gondolhatsz, hogy az RP-1 esetén az égéstermékekben még sok "szemét" lehet, ami károsíthatja a hajtóművet. A metán tisztábban ég, így ilyen veszély nincs. Pont emiatt használ a Blue Origin is ugyanilyen üzemanyagot a Be-4 hajtóművénél...

a Virgin évtizede egy helyben topog (vagy inkább egyet előre, kettőt hátra).

Nem mondod?!? :DDD

@Emvy: Nem bánom, hogy mögé áll, de nem azért sikeres a SpaceX, mert Musk ilyen előadásokat tart, hanem amiatt, mert zseniális üzletember.

Nagyszerű mérnökök eddig is voltak, mint Lutz Kayser vagy Philip Bono, de nem tudtak érvényesülni, nem tudták az álmaikat megvalósítani, mert üzletembernek kutyaütők voltak...

[ Szerkesztve ]

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#10) mrhitoshi válasza emvy (#7) üzenetére


mrhitoshi
veterán

Amire most nagyon szükség van. Szerencsére a szenátus belátta, hogy kell az űrprogram.

Viszont amit nem értek, hogy miért ilyen a koncept. A holdbázist nem kellene élből elvetni.

[ Szerkesztve ]

PS4

(#11) schawo válasza Cifu (#9) üzenetére


schawo
titán

Pont most írál róla cikket? :C :DDD

Majd elolvasom.

Bezos nem szorul médiahackre, neki szó szerint végtelenek a forrásai. De a fantáziája véges. Musk pont fordítva.

(#10) mrhitoshi
Holdon se légkör, se víz, se értékes ásványkincsek.

[ Szerkesztve ]

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#12) Cifu válasza mrhitoshi (#10) üzenetére


Cifu
nagyúr

Amire most nagyon szükség van. Szerencsére a szenátus belátta, hogy kell az űrprogram.

Ha a NASA költségvetésének jóváhagyására és a "kitűzött" útra gondolsz a Mars-ra, akkor el kell keserítselek, nem sok köze van a kettőnek egymáshoz, vagy legalábbis szűkös a közös keresztmetszet.

A Szenátus a NASA költségvetését reálértéken, illetve a amerikai állami kiadásokhoz arányait tekintve minimálisan még csökkentette is, hiába kap a NASA számszerűleg több pénzt 2017-re, mint 2016-ra. Az pedig, hogy kitűzték, hogy márpedig 2041 előtt juttasson embert a Marsra csak üres szöveg, mert közben a jóváhagyott programok terén ezt a méregdrága, egyáltalán nem újra felhasználható SLS hordozórakétával és az Orion űrhajóval kéne teljesítenie a NASA-nak. A legnagyobb vicc, hogy ezt még csak felül sem vizsgálják, miközben a Blue Origin és a SpaceX, illetve még az ULA is részben újrafelhasználható rakétákat épít.

Szomorú, de kabaré, ami ott zajlik e téren.

Viszont amit nem értek, hogy miért ilyen a koncept. A holdbázist nem kellene élből elvetni.

Ahogy lent írtam. Musk nem akar bázisokat építeni, mert iszonyú sok a kérdőjel körülöttük. Jogilag, üzemeltetésileg, stb.

Ráadásul ahhoz, hogy bázist építs, először úgy is egy olcsó rakétára van szükséged, tehát ő inkább az olcsó rakétát adja, aztán aki akar, építsen bázist ott, ahol akar - ő szívesen elszállítja oda, ha megfizetik.

Egyébként adott esetben semmi sem zárja ki, hogy az IST-t ahhoz használd fel, hogy a Holdra menj vele...

@Schawo: Bezosnak biztos, hogy nem véges a fantáziája, inkább csak kevésbé csapong. Először megnézte, hogy a (Douglas) DC-X elképzelés életképes-e. Ez volt a Goddard tesztjármű. Kipróbáltak két teszthajtóműve, a Be-1 és -2 jelzésűeket. Rájöttek, hogy ez így nem fog menni - SSTO rendszert, ahol egy lépcsőben, semmit sem eldobva jutnak fel, csak nagyon nagy rizikóval megvalósítható, ha megvalósítható. Ekkor tértek át a New Shepard / New Glenn féle, hozzuk vissza az első fokozatot elgondolásra... Kis hint a készülő írásból:

Ez a Blue Origin 2009-ben beadott szabadalma arról, hogy az első fokozat egy bárkára száll le, a főhajtóművét használva, a tengeren. Nem ismerős?

2009-ben, amikor a SpaceX még egy évvel később is ejtőernyővel akarta visszahozni a Falcon 9 első fokozatát...

[ Szerkesztve ]

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#13) #16820480 válasza Cifu (#12) üzenetére


#16820480
törölt tag

Nekem kicsit olyan figurának tűnik Musk, mint Howard Hughes volt annó. Aztán majd elválik, hogy sikeres lesz-e, de az szimpatikus, ahogy folyamatosan és agresszíven próbálja tolni előre a szekeret.

Azon viszont meglepődtem, hogy csak két nappal később és egy ilyen kis cikket kapott a téma, szerintem sokkal izgalmasabb, mint az, hogy egy műholdat beleállítanak egy üstökösbe (olyan már úgyis volt egyszer a Philae-vel).

Amúgy még az jutott eszembe kérdésként, hogy ha tfh eljuttatnak pár száz embert a Marsra, akkor az ottani közösség jogilag hogy fog kinézni? Elvileg ugye egy állam sem birtokolhat az űrben területet, ami eddig nem volt nagy gond, mert nem volt ember más égitesten, de akkor ott mi lesz?

(#14) emvy válasza #16820480 (#13) üzenetére


emvy
nagyúr

> mint az, hogy egy műholdat beleállítanak egy üstökösbe

De azt konkretan megcsinaltak :)

while (!sleep) sheep++;

(#15) schawo válasza #16820480 (#13) üzenetére


schawo
titán

Majd az állandó lakosok kinyilatkoztatják, hogy ők alapítanak saját államot. Ennyi

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#16) -=MrLF=- válasza Cifu (#4) üzenetére


-=MrLF=-
senior tag

Köszi a részletes választ!
Érdekesség a videó végén mikor felpörög a bolygó (gondolom az idő múlást szemléltetve) elkezd bezöldülni.
Jó lenne az első emberes küldetések után megállapítani, hogy van/volt, de jelenleg nincs ott semmi élő és ha tényleg nincs, akkor nemzetközileg kinyilatkozni és elkezdeni [terraformálni]a Marsot.

protonmail.com Secure Email Based in Switzerland . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . startpage.com The world's most private search engine from Netherland

(#17) schawo válasza -=MrLF=- (#16) üzenetére


schawo
titán

Ez Musk álma.

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#18) #16820480 válasza -=MrLF=- (#16) üzenetére


#16820480
törölt tag

Egyébként arra kíváncsi vagyok, hogy ezt a terraformálást hogy akarják hosszú távon rentábilissé tenni. Én úgy tudom, hogy a Marsnál az az egyik probléma, hogy a mágneses tere nem elég erős, ezért nem tudja megvédeni a légkört a napszéltől, plusz ugye a gravitáció miatt is szivárog az űrbe. Ha ez így van, akkor meg hiába akarnak földihez hasonló légkört teremteni, nem maradna meg. Vagy majd Musk tervez légkörvédő-pajzsot is, mint az Űrgolyhókban? :)

(#19) Cifu


Cifu
nagyúr

@sheratan: Nekem kicsit olyan figurának tűnik Musk, mint Howard Hughes volt annó.

Sok szempontból valóban hasonló, remélhetőleg a végkifejlet azért nem fog hasonlóan alakulni...

Azon viszont meglepődtem, hogy csak két nappal később és egy ilyen kis cikket kapott a téma

A Logoutra ki fog kerülni egy bővebb. ;)

Valamikor...

Amúgy még az jutott eszembe kérdésként, hogy ha tfh eljuttatnak pár száz embert a Marsra, akkor az ottani közösség jogilag hogy fog kinézni?

Ez a baj egyébként Musk bejelentésével. Iszonyú felszínes. Rengeteg roppant fontos kérdést nem is érintett, úgy mint jogi kérdések, biztonság vagy például annak a kérdése, hogy akkor ki is fog építkezni a Mars-on.

Az érvényes űrjog alapján mindenért az USA a felelős, mivel a SpaceX amerikai cég. Az érvényes jog szerint pedig országok nem formálhatnak tulajdon / felségjogot semelyik égitestre. Ha felépítesz egy Marsbázist, természetesen az a tied, ott nem zargathat senki. Viszont amit ott teszel, azért az az ország felelős, amelynek a rakétájával odajutottál - az adott esetben a SpaceX-é. Az űrhajósok esetében dettó ugyan ez a helyzet, az amerikai jognak kell meghatároznia, hogy milyen jogok illetik meg őket és milyen kötelezettségeik vannak.

Pont ezért nem feszegeti Musk azt, hogyan is képzeli el a Mars kolóniák létrehozását. Hiába fizet valaki 250 000 dollárt az odaútért, önmagában nem ér semmit, nem is jelent semmit. Ő a lehetőséget teremti meg a SpaceX-el, és közben várja, hogy a jelenlegi ingatag és nem kidolgozott jogi hátteret megoldják az elkövetkezendő évtizedekben. Az egyik legvalószínűbb forgatókönyv az, hogy az adott ország fog kidolgozni egy (nemzetközileg elfogadott) jogi hátteret a Földön kívüli működésre. De per pillanat ezt még nem dolgozták ki.

SZERK.:
Egyébként arra kíváncsi vagyok, hogy ezt a terraformálást hogy akarják hosszú távon rentábilissé tenni.

Rentábilissá tenni nehéz lenne. Valószínűleg aki(k) ilyesmire fog(nak) áldozni, az(ok) a tulajdonjogra is igényt tartanak egyben.

Én úgy tudom, hogy a Marsnál az az egyik probléma, hogy a mágneses tere nem elég erős, ezért nem tudja megvédeni a légkört a napszéltől, plusz ugye a gravitáció miatt is szivárog az űrbe.

Ha a felszínen lévő fagyott CO2-őt felolvasztod, akkor a légkör sűrűségét meg lehet elméletileg növelni annyira, hogy túlnyomásos ruha nélkül sétálhass rajta. Oké, oxigénmaszk még kell a túléléshez, de szkafander nem. A légkör persze valóban veszteni fog a gyenge gravitáció és a napszél miatt, ám ez a folyamat a számítások szerint évszázadokban mérhető. Addig ki lehet találni a következő megoldást, amely talán véglegesen is megoldja ezt a problémát.

@Schawo: Majd az állandó lakosok kinyilatkoztatják, hogy ők alapítanak saját államot. Ennyi

Ez roppant kellemetlen lenne, és feltehetően egyik ország sem örülne neki. Először is azért, mert precedenst teremthet, ahogy a Földön sem szeretik különféle okok miatt, hogy "csak úgy" valaki országot alapít és kinyilvánítja a függetlenségét (lásd Kurdisztán), és roppant fontos a nemzetközi elismerés (lásd Tajvan esete),

Az optimista forgatókönyv erre, hogy mindenki elismeri, és jajj de jó.
A pesszimista forgatókönyv, hogy létrejön a katonai felügyelet, és a nagyhatalmak erővel fogják visszaterelni zászlajuk alá a renitens kolóniát...

[ Szerkesztve ]

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#20) schawo válasza #16820480 (#18) üzenetére


schawo
titán

Az előadás során mesterséges mágnességről álmodozott, de azt is hozzátette, hogy ez nem a SpaceX feladata, ezt oldja meg más.

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#21) #16820480 válasza Cifu (#19) üzenetére


#16820480
törölt tag

Kíváncsi vagyok a logoutos írásra is, de nem ártana azért a hivatalos cikkek közé is betenni. Persze ez csak az én értékrendem szerint.

Oké, akkor ország nem követelhet égitestet, de cég esetleg igen? Mert ugye ott van az, hogy ha valaki mondjuk terraformál, akkor nyilván a profit érdekében juttatásokat vár el, ami azt is tartalmazhatja, hogy helyi adót, vagy egyéb jutalékot kap a (ki)termelésből. Ezzel lényegében fennhatósága alá kerülne a bolygó, akár állami cég, akár nem.
Az is érdekes, hogy vajon pár évtizeden belül eljutunk-e majd olyan szintre, ahol már nem államok diktálnak, hanem cégek, ahogy a cyberpunk irodalomban ezt már egy ideje mondogatják.

Mondjuk ez még évtizedek kérdése, és addig van idő rajta dolgozni. Talán elég felvetni azt is, hogy kézzel fogható szinte a közelsége egy Mars útnak, így talán már komolyabban veszik majd a jogi berkekben is. Persze vicces azt gondolni, hogy majd lesz egységes úrjog, amikor még a földit sem harmonizálták...

Azzal, hogy majd pár száz éven belül megoldják a légkör szivárgásának problémáját az a baj, hogy addig azért komoly mennyiségű anyagot veszítenek, amit majd hozhatnak vissza jó pénzekért az aszteroida övből.

schawo: Persze, fő az optimizmus. Ő sem oldhat meg mindent egy személyben, de ha más nem teszi, akkor az ő üzlete sem lesz olyan sima.

(#22) schawo


schawo
titán

[link]

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#23) Cifu válasza #16820480 (#21) üzenetére


Cifu
nagyúr

Oké, akkor ország nem követelhet égitestet, de cég esetleg igen?

Cég sem, hiszen az adott ország szabályai vonatkoznak rá (nem tudom hogy képszerűbb - ha azt mondom, hogy jogilag egy cég az állam "children"-je, érthető?).

Mert ugye ott van az, hogy ha valaki mondjuk terraformál, akkor nyilván a profit érdekében juttatásokat vár el, ami azt is tartalmazhatja, hogy helyi adót, vagy egyéb jutalékot kap a (ki)termelésből. Ezzel lényegében fennhatósága alá kerülne a bolygó, akár állami cég, akár nem.

Ez nagyon a jövő zenéje, és most még nincs erre vonatkozó nemzetközileg elfogadott jogszabály.

Az érvényes űregyezmények alapján nem lehetséges az, amit leírsz, tök mindegy, mit csinálsz a Mars-al, semmiféle feljogosítást nem kapsz, hogy ezért ellenszolgáltatást vagy tulajdonjogot kapj. Pont ez a probléma a különféle (Hold vagy aszteroida) bányászati elképzelésekkel is.

Az is érdekes, hogy vajon pár évtizeden belül eljutunk-e majd olyan szintre, ahol már nem államok diktálnak, hanem cégek, ahogy a cyberpunk irodalomban ezt már egy ideje mondogatják.

Ez jövőkutatás kérdése. Azért itt az űripart nézve irtó egyszerűen néz ki a dolog: szinte mindenki az állam pénzére pályázik... Innen kezdve most és legalábbis a közeljövőben bizony az államok diktálnak...

Azzal, hogy majd pár száz éven belül megoldják a légkör szivárgásának problémáját az a baj, hogy addig azért komoly mennyiségű anyagot veszítenek, amit majd hozhatnak vissza jó pénzekért az aszteroida övből.

Vagy az Europáról például. Viszont addig is élhetőbb lesz tőle a Mars...
Most pedig erre a kérdéskörre nincs jó megoldásunk. A CO2 olvasztás viszont beválhat a légkör sűrűbbé tételére...

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#24) #16820480 válasza Cifu (#23) üzenetére


#16820480
törölt tag

Viszont akkor ki fog pénzt ölni a fejlesztésekbe és kitermelésbe, ha semmit nem kap érte? Az államoknak nem nagyon van pénzük rá (talán csak Kínának lenne, de messze vannak még). Ezért is érdekes, hogy miért állami pénzre gyúrnak? Miért ne a saját űrprogramját támogatná az állam az ilyen magáncégek helyett?

A CO2 olvasztás megoldhatja a légköri nyomás kérdését, de nem tudom a hőmérsékletet megoldja-e. Mert azért csak -50 fok körül van ott a felszín. Ahhoz elég komoly üvegházhatás kellene, hogy 60-70 fokot emelkedjen a hőmérséklet, a globális felmelegedésünkkel eddig kb. 4 fokot emelkedett.

(#25) Cifu válasza #16820480 (#24) üzenetére


Cifu
nagyúr

Viszont akkor ki fog pénzt ölni a fejlesztésekbe és kitermelésbe, ha semmit nem kap érte?

Már egy ideje megy a nemzetközi jog felfejlesztése erre a szituációra. Áttörés még nincs, de jelenleg kényszerhelyzet sincs, hogy szükség lenne rá.

Ezért is érdekes, hogy miért állami pénzre gyúrnak? Miért ne a saját űrprogramját támogatná az állam az ilyen magáncégek helyett?

Eredetileg a Logoutra egy olyan cikket kezdtem el írni, amely bemutatja, hogy a NASA miért is gyárt egy saját űrhajót, az Oriont, és miért finanszíroz mellette két civil űrhajót, a Boeing CST-100 Spaceliner-t és a SpaceX Dragon V2-őt. Ráadásul úgy, hogy közben a CRS második fázisában három cég fog terhet szállítani a nemzetközi űrállomásra legalább 2024-ig.

A tömör és rövid válasz az, hogy a kereskedelmi megoldások versenyhelyzetet teremtenek, így pedig végre lehet árakat letörni. Az Orion kifejlesztésére eddig a NASA 2016-os árfolyamon több, mint 12 milliárd dollárt költött az elmúlt 10 évben, és várhatóan 2021-ig, az első repüléséig még további 5-8 milliárd dollárt fog lenyelni (ebbe pedig nincs benne a műszaki modul, amit az ESA (pontosabban az ő megbízásukból az Airbus) gyárt számára, barterszerződés alapján).

A SpaceX a Dragon V2-ért 2,6 milliárd dollárt kap, de még a ha a Dragon V1 kifejlesztését is belevesszük, akkor is cirka 3, nagyon pesszimistán számolva 4 milliárd alatt áll meg. Az Orion és a Dragon V2 űrhajók képességek szempontjából pedig hozzávetőleg egy kategóriába esnek. Csak az egyik ~20 milliárdba, a másik pedig max. ~4 milliárd dollárba fog kerülni...

Ez az, ami miatt a NASA elindította a COTS programot, és megpróbál kereskedelmi alapon megrendeléseket, feladatokat kiszervezni...

A CO2 olvasztás megoldhatja a légköri nyomás kérdését, de nem tudom a hőmérsékletet megoldja-e

Bevallom most hirtelen google-zással nem találtam meg az ide vonatkozó elképzeléseket, de fejből az rémlik, hogy a hőmérséklet 0°C körülre emelkedhet 100 évvel a légkör dúsítása után. Oké, kelleni fog téli kabát és kesztyű, de mégse lesz szükséged szkafanderre...

[ Szerkesztve ]

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#26) Rive válasza schawo (#6) üzenetére


Rive
veterán

Szerintem kellenek a nagyotmondások. Anélkül nincs előrelépés.

Kétféle 'nagyotmondás' van az űriparban.

Az egyik arról szól, hogy mire készen lenne az új cucc, addigra legyen hozzá valami (érdemleges piacot jelentő) felhasználási terület - ilyen pl. a Falcon Heavy ügye: egy-egy payload előállítása nulláról alsó hangon fél évtized, úgyhogy ha fél évtized múlva akar valaki rakétát indítani, akkor annyival előre el kell kezdeni promózni a cuccost.

A másik fajta nagyotmondás... Nos, abban pl. az oroszok nagyon jók mostanában, illetve ez a több évtizeddel 'korát megelőző' dolog is valami hasonló kaliber. Ezekre max. vállat vonni lehet, komolyan venni őket kár.

/// Nekünk nem Mohács, de Hofi kell! /// Szíriusziak menjetek haza!!!

(#27) schawo válasza Rive (#26) üzenetére


schawo
titán

Létezik még ember, aki hallja, amit az oroszok mondanak?

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#28) mrhitoshi válasza schawo (#11) üzenetére


mrhitoshi
veterán

se légkör

Gyorsításkor a legjobb.

(#12) Cifu

Amerikáról van szó, szóval ez is elég nagy szám, hogy legalább kapnak pénzt. Ne azt nézd, hogy ez még mindig semmi, hanem hogy kapnak, és piszkálja legalább valami az ottani agyakat.

A bázisokat nem Muskra értettem, hanem úgy általában. Nem igazán erőltetik ezt a kérdéskört, pedig egyszerűbb, mint a Marsra menni.

PS4

(#29) bambano


bambano
titán

számomra egy kérdést kellene megválaszoljanak: mi a francnak mennénk oda?

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

(#30) #16820480 válasza bambano (#29) üzenetére


#16820480
törölt tag

Ezt megválaszolta már.

(#31) mrhitoshi válasza bambano (#29) üzenetére


mrhitoshi
veterán

Én nem igazán akarok a földön élni tovább. :D

PS4

(#32) schawo válasza bambano (#29) üzenetére


schawo
titán

Nekem volna ötletem, kiket kéne felrakni az első járatra.:DDD

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#33) bambano válasza mrhitoshi (#31) üzenetére


bambano
titán

és az, ahol akarsz élni, az a mars?

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

(#34) schawo válasza bambano (#33) üzenetére


schawo
titán

Egyébként miért ne. Én azért nézegetem a forrásaimat. Ha az út lesz 200k, akkor fél-egy milla elég lehet összesen. Persze egyelőre scifi.

[ Szerkesztve ]

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#35) bambano válasza schawo (#34) üzenetére


bambano
titán

Elmész a marsra, évekig nem látsz ott senkit, ritkán beesik egy-két filmes stáb, oszt annyi...
uncsi :)

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

(#36) schawo válasza bambano (#35) üzenetére


schawo
titán

De nem kell havat lapátolni és füvet nyírni:DD

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#37) #16820480 válasza schawo (#36) üzenetére


#16820480
törölt tag

Ezek a problémák akkor is megoldódnak, ha lakótelepre költözöl a belvárosba :D

(#38) dstern válasza -=MrLF=- (#16) üzenetére


dstern
tag

Ez azért még messze van... terraformáláshoz a logisztikát kelle gördülékenyebbé és olcsóbbá tenni a 2 bolygó között

(#39) schawo válasza dstern (#38) üzenetére


schawo
titán

Erről szólt az előadás. Értem, hogy te arra gondolsz, hogy még ennél is, de az utat kijelölték, az irányt megmutatták rajta, haladni kell, és akkor célba lehet érni.

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#40) mrhitoshi válasza bambano (#33) üzenetére


mrhitoshi
veterán

Megelégednék egy uncsi űrállomással is valahol a Hold körül.
Aztán ha valami kell, akkor leugrok a sarki zöldségesbe valahol a Földön. :DDD

[ Szerkesztve ]

PS4

(#41) sztikac válasza Cifu (#25) üzenetére


sztikac
őstag

Bevallom most hirtelen google-zással nem találtam meg az ide vonatkozó elképzeléseket, de fejből az rémlik, hogy a hőmérséklet 0°C körülre emelkedhet 100 évvel a légkör dúsítása után. Oké, kelleni fog téli kabát és kesztyű, de mégse lesz szükséged szkafanderre...

Azért a Marson nem csak a hideg miatt ajánlott a szkafander :DDD

(#42) schawo válasza sztikac (#41) üzenetére


schawo
titán

De, csak amiatt. Ha normális hőmérséklet volna, akkor elég volna a palack. Aztán akkor már a növényzet szépen lassan évszázadok alatt megtenné hatását. ˙(co2->o2+kaja)

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#43) bambano válasza schawo (#42) üzenetére


bambano
titán

[link]: "A Mars légköre nagyon ritka: a felszíni légnyomás mindössze 0,75%-a a földinek: 7,5 millibar, szemben a földi 1013 millibarral. A légkörének 95%-a szén-dioxid, 3%-a nitrogén, 1,6%-a argon és nyomokban van oxigén és víz."

szóval a fő probléma, hogy nincs elég nyomás, így ha nyomástartó ruha nélkül mész ki a felszínére, másodpercek alatt felforr a testedben levő minden folyadék. a másik gond, hogy nincs nitrogén a levegőben, így hiába is tolnád fel az oxigént, nem lehetne belélegezni. az oxigén szint sem mehet egy határ fölé, mert túl sok lenne a spontán égés vagy baleseti tűzvész.

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

(#44) schawo válasza bambano (#43) üzenetére


schawo
titán

Akkor térjünk vissza az eredeti Musk állításhoz, ami arról szólt, hogyha elforraljuk a Marson megtalálható szilárd CO2-t akkor felmelegítjük a légkört az üvegházhatás miatt, és a továbbiakban nem kell szkafander (elég lesz palack és normál ruházat). Mert lesz légkör, és lesz hőmérséklet. Igen, a nitrogénkérdés a legnagyobb, de arra terv a külső naprendszerből hozni folyékony állapotban tankerekkel. A teljes terraformálás amúgy is csak sok évtizedes projekt lehet.

[ Szerkesztve ]

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#45) sztikac válasza schawo (#42) üzenetére


sztikac
őstag

És a sugárzás + por? Amennyire én tudom, ezek is elég komoly gondot okoznak majd a jövőbeni telepeseknek...

(#46) schawo válasza sztikac (#45) üzenetére


schawo
titán

Ez így van.

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#47) mrhitoshi válasza schawo (#44) üzenetére


mrhitoshi
veterán

Nincs mágneses tér. Halott ötlet.
És emellett még van az gond is, hogy a gravitációs erőtere sem biztos, hogy elég lenne a több gáz megtartására. Bár ha lenne erős mágneses tér, még talán, de anélkül minden kizárva.

[ Szerkesztve ]

PS4

(#48) noPublicFG


noPublicFG
senior tag

Az első videóban ugye várni kell föld körüli pályán. Miért, nem lövik föl előbb az üzemanyag tankot, és csak utána a szállító egységet? Az üzemanyag nem kér enni, az boldogan elkering évekig. Az emberek már kevésbé.

plus ça change, plus c'est la même chose

(#49) kymera


kymera
senior tag

A biztonságról amúgy sem sokat árult el a SpaceX vezére, azt viszont hangsúlyozta, hogy a 2012-ben becsült összeg alig feléért, 250 ezer dollárért látja megvalósíthatónak személyenként az utazást.
Ez nem túl optimista becslés ?

1151,AM4,1366,2011, - Lapok,procik,vinyók,tápok,vga-k -akciósan. - 70-2340239

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.