Van rá több mód is. Blokkok / kazánok / turbinák leállítása. Atomerőművi blokkok esetén a moderátor és a szabályzórudak segítségével is egészen jól szabályozható a kimeneti teljesítmény.
Vízerőművek esetén átömlőcsatornák keresztmetszetének változtatásával lehet szabályozni a járókerekekre jutó vízmennyiséget, így a generátor által termelt villamosenergia mennyiségét.
De minden hőfejlesztéssel dolgozó erőmű esetén a fejlesztett gőzmennyiség szabályzásával megoldható ez. Egy gőzmozdony sem csak maximális teljesítménnyel, sebességgel tud üzemelni.
Ha nem lehetne szabályozni az erőművek kimeneti teljesítményét, akkor igen érdekes lenne az egész. A váltakozó áram ugyanis nem tárolható, tehát amit a rendszerbe juttatsz, azt fel is kell használni. Azaz a betáplált energiamennyiséget mindig a fogyasztáshoz kell igazítani. (De hasonló okokból van meghatározva minden villamos tömegközlekedési rendszeren a visszatápláló fékezést egyszerre alkalmazó járművek száma, pedig városi közlekedésben tipikusan egyenáramot használnak.) Már csak ezért sem igaz az, amit írtál.
[ Szerkesztve ]