Nem tudnád véletlenül ezt a gondolatmenetet egy kicsit bővebben kifejteni, ugyanis végiggondoltam, de valahogy nekem nem tűnik igazán meggyőzőnek. (Félreértés ne essék, nem kötekedni akarok).
Az rendben van, hogy mondjuk a mechanikán mért hőmérséklethez képest belül valószínűleg melegebb van. De hogy a meghajtó melegedést a lemeztányérok levegősúrlódás miatti melegedése okozná, ez számomra kicsit furcsa, legalábbis közvetlen módon. Közvetetten természetesen igazad van, emiatt van, csak szerintem nem ilyen formában.
A lemeztányérok forgásakor nyilván van légellenállás, emiatt biztos melegszenek is valamelyest, de itt nincsenek akkora sebességek, hogy ez érvényesülni tudjon. Ha jól számolom egy 7200-as fordulatszámú tányér kerületi sebessége kb. 140 km/h. (Ha esetleg nem jól számoltam, akkor javítsatok ki.) Ahhoz, hogy a levegő súrlódása miatt a tányér melegedjen, jóval nagyobb sebességre lenne szükség. Ráadásul ez a sebességkülönbség csak a felpörgést követő néhány másodpercben létezhet, ezt követően a levegő örvényleni kezd a belső térben (mint egy kávédaráló vagy mixer esetén), vagyis közel azonos sebességgel forog, mint a tányér. A sebességkülönbség itt már inkább a kasztni és a levegő között lesz nagy.
A melegedés fő oka (szerintem) a motor, mely a légellenállással és a csapágyazás súrlódásával küzdve próbálja az adott tömegű forgórészt adott sebességen tartani, mely közben a befektetett energia egy jó része hővé alakul a motorban és ez szépen szétterül a kasztnin és a tengelyen keresztül a tányérokon. Ugyanilyen módon melegszik a fejmozgató motor is.
A fejek esetében valószínűleg szintén nem a levegő okozza a melegedést, hanem inkább a félvezetők működéséből adódó hő, mivel gondolom elég nagy frekvencián működnek ezek is (mint a cpu), ráadásul nagyon kicsi a méretük, emiatt nehezen hűthetőek (mintha cpu-t szeretnénk hűteni levegővel borda nélkül). Emiatt nem tartom kizártnak az általad feltételezett hőmérsékleteket. Mellesleg a fejeket valószínűleg épp a tányérok okozta légáram hűtheti.
A csendesítés esetén a seek idők hosszabbodása miatt csak a fejmozgató motor által termelt hőmennyiség csökken, a fejeknek pedig csak akkor van idejük érdemi hűlésre, ha random műveleteket végez a meghajtó, folyamatos írás, illetve olvasás esetén (nagy állományok) ugyanúgy maximumra vannak járatva, mint normál esetben (feltéve, ha nincs teljesen széttöredezve a filerendszer), mivel ilyenkor lényegesen kevesebbet kell ugrálniuk.
Mellesleg nem tudnád valahogy megmérni a fejek hőmérsékletét működés közben. Ahogy nézem neked megvan a lehetőséged és technikád hozzá, illetve valószínűleg könnyebben hozzá tudsz jutni még működő, de már gyakorlatilag használhatatlan meghajtóhoz. Meg lehetne próbálni valahogy felragasztani egy szenzort a fejre vagy a közelébe, esetleg hővezető pasztával támogatva, melyet valami nagyon vékony kábellel kivezetni a fejtartón és megnézni mondjuk egy nagy folyamatos írás során mit csinál a meghajtó. Ez tényleg érdekelne.
A kékre égett fejet milyen hiba okozta? Itt ugyanis elég magas hőmérséklet kellhetett, akár néhány száz fok is (legalábbis, hogy egy rugóacél megkéküljön).
Abban mindenesetre egyetértünk, hogy a belső hőmérséklet arányos a külsővel, vagyis, ha hűtve van a drive, belül is hűvösebb, illetve ha az ember teheti, természetesen hűtse.
Még egyszer, tényleg nem kötekedni akarok, nyugodtan javíts ki, ha valami hülyeséget írtam.