2024. május 11., szombat

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Házimozi rovat

Útmutató a basszus hangok kezeléséhez

Útmutató a házimozi rendszerünk mélynyomójának beállításához: szűrők, sugárzók, frekvenciák.

[ ÚJ TESZT ]

A mélynyomó(k) elhelyezése

A mélynyomó elhelyezése

A mélynyomó elhelyezése a szobában messze a legfontosabb tényező a szub teljesítménye szempontjából. Kösd fel a gatyádat, vegyél egy hosszú szub kábelt, és kísérletezd ki a mélynyomód legjobb helyét. A legtöbb ember a szobája sarkába teszi kezdetben. A mélynyomók hajlamosak ezt kihasználni, hogy nagyobb teljesítményt nyújtsanak. Ha a sarokba akarod tenni, akkor kb. 30 cm-re legyen mindegyik faltól, hogy ne legyen döngő a hangja. A másik lehetőség a „mélynyomó mászós” technika. Tedd a mélynyomót arra a helyre, ahol normál esetben ülni szoktál. Tegyél be teszt hangokat, vagy olyan zenét, amiben erős a basszus. Sétálj (mássz) körbe a szobában lassan, lehetőleg egy hangnyomás mérővel és figyeld, vagy mérd a basszus hangerejét. Az a hely, ahol a legerősebb a mély, az a legmegfelelőbb hely a szubod számára. Jelöld meg és tedd a szubodat oda. Általában hangosabb basszust fogsz hallani közel a falakhoz. A legrosszabb helyen a szoba közepén van.

Több mélynyomó használata

Az alacsony frekvenciás hanghullámok kölcsönhatásba lépnek a szobát határoló falakkal (oldalfalakkal, mennyezettel, padlóval) és állóhullámokat, ill. visszaverődéseket hoznak létre. Az állóhullámok hatására a mély hangok a szobában nagyon kiegyenlítetlenek lesznek, és a mélynyomó valamint a hallgatási pont függvényében nagyon erős kioltások és rezonancia pontok keletkezhetnek. Egy egyszerű megoldás erre a problémára több mélynyomó használata.

A Kanadai Nemzeti Kutatási Tanács átfogó kutatást hajtott végre mélynyomókkal kapcsolatban a Harman Internationalnél. Íme pár következtetés:

1. Egy moziszobában a mélynyomó elhelyezése a legfontosabb faktor a basszus hangok teljesítménye érdekében.
2. Több mélynyomó mindig jobb teljesítményt nyújt, mint egy. Meglehet, hogy nagyobb lesz a basszus teljesítménye több mélynyomóval, de az igazi indok, amiért ajánlott több mélynyomót használni, az az egyenletesebb basszus hang a szobában mindenütt.
3. A mélynyomók párosával a legjobbak.
4. A kutatási eredmények alapján 4 mélynyomó az optimális. Ennél több mélynyomó használata már nem fog semmilyen előnnyel járni.
5. Azonos mélynyomók használata a legkönnyebb a beállítás és kalibrálás szempontjából. Ez nem jelenti azt, hogy nem használhatsz eltérő mélynyomókat. Ez csak azt jelenti, hogy több időbe kerülhet azonos szintre hozni az eltérő típusokat.
6. Két mélynyomó megfelelő elhelyezése sokkal fontosabb, mint egyé.

Két mélynyomó bekötése és beállítása

1. A második mélynyomó bekötéséhez venned kell egy Y toldót (1 apa, 2 anya) és két szubkábelt. Az Y toldó apa oldalát csatlakoztasd a mozierősítő hátulján az LFE („Sub Out” vagy „Sub Pre-Out”) kimenethez. A két szubkábelt kösd be az Y toldó két anya oldalába, majd csatlakoztasd a két mélynyomóhoz.
2. Két szubbal sokkal jobb basszus-hangod lesz. Egy mélynyomónál jóval egységesebb mély lesz mindenütt a szobában.
3. Emlékezz arra, hogy a fülünk nem olyan érzékeny a nagyon alacsony frekvenciás hangokra. Végeredményképpen a mélyebb és alacsonyabb frekvenciás basszushang nem fog olyan hangosnak hallatszani, mint a magasabb frekvenciás basszushangok. Az a mélynyomó, ami nem megy le olyan mélyre hangosabbnak hallható, de hiányozni fog belőle a legmélyebb frekvenciás kiterjesztés. Előfordulhat, hogy hozzászoktál az előző mélynyomódnál, és egy kis időbe telik majd amíg az agyad hozzászokik.
4. Ha két mélynyomót akarsz használni, akkor gondosan össze kell hangolni a szintjüket a hallgatási pozícióban. Esetleg az egyiket ki is kell kapcsolnod majd, amíg a másikat beállítod, hogy elérd a célodat.
5. Ha két mélynyomót használsz, akkor számolni kell az esetleges fázis-kioltásokkal. Ezt az elhelyezéssel és fázisukkal tudod kikísérletezni.
6. Ha az elhelyezések megvannak, akkor ne felejtsd el újra kalibrálni a rendszeredet, mert más mélynyomók más elhelyezésekkel másként fognak kölcsönhatásba lépni a szoba falaival.

Két mélynyomó elhelyezése

A legjobb teljesítmény érdekében pontosan kell elhelyezni a szubokat. Próbáld ki a következő opciókat:
1. Tegyél egyet a jobb és egyet a bal oldali fal közepére.
2. Tegyél egyet a szemközti és egyet a hátsó fal közepére.
3. Tegyél egyet a szemközti fal jobb és a bal sarkába.
4. Tegyél egyet a szemközti fal valamelyik sarkába és egyet a hátsó fal valamelyik sarkába.
5. Ha két különböző mélynyomód van, akkor a mélyebbre menő szubot tedd a szemközti fal egyik sarkába, a másikat pedig közel a hallgatási pozíciódhoz. A nagyobb láda fogja adni a mélyebb és alacsonyabb frekvenciás hangokat, a közelebbi pedig a magasabb basszus hangokat.

Minden esetben a szubokat legalább kb. 30 centire helyezd a falaktól és úgy állítsd be a hangerejüket, hogy az egyik ne legyen hangosabb a másiknál.

Két mélynyomó beállítása

1. A mélynyomókon állítsd a hangerőt 50-60%-ra, de ne legyen 75%-nál több.
2. A mélynyomókon állítsd a keresztezési frekvenciát a maximumra. Az erősítőben fogod állítani ezt.
3. Az erősítő menüjében állítsd az összes hangsugárzót kicsire („SMALL”).
4. Az erősítő menüjében állítsd az összes hangsugárzó keresztezési (vágási) frekvenciáját 80 Hz-re. Eltérhetsz a 80 Hz-től a hangszóróid mélyátvitelétől függően. Győződj meg róla, hogy a keresztezési frekvencia mindig 10-15 Hz-el magasabb legyen, mint amennyi a hangsugárzóid minimum átvitele (±3 dB-es pont).
5. Az erősítő menüjében állítsd az LFE csatorna keresztezési frekvenciáját 120 Hz-re.
6. Az erősítő menüjében állítsd a mélynyomók hangerejét nullára.
7. Kapcsold be az egyik mélynyomót.
8. Játssz le teszt hangokat azon a mélynyomón, ami be van kapcsolva, és mérd meg egy hangnyomásmérővel a hangerejét. Állítsd be rajta a hangerőt (ne az erősítőben), hogy kb. 73 dB-t kapj.
9. Kapcsold be a másik mélynyomót, és az előzőt kapcsold ki.
10. Játssz le teszt hangokat, és állítsd be ennek is a hangerejét úgy, hogy kb. 73 dB-t kapj.
11. Ezután kapcsold be mindkettőt, és a hangerőn már ne állíts.
12. Ha már beállítottad a szubokon a hangerőt, akkor jó ötlet lefuttatni a kalibrációt az erősítővel. Azon kívül, hogy az erősítő ellenőrizni fogja a kombinált hangerőt, ekvalizálni is fogja őket. Alternatívaként használhatsz egy külső parametrikus EQ-t.
13. Ellenőrizd le kétszer a hangnyomásmérőddel a beállításokat. Játssz le teszt hangokat, és állítsd be a többi hangsugárzó hangerejét is. Győződj meg róla, hogy a hangnyomásmérő 45 fokos pozícióban stabilan rögzítve van a hallgatási pozícióban. Ne állj közvetlenül a hangnyomás mérő mögé, inkább valamelyik oldalán állj. A legjobb, ha egy háromlábú állványon áll.
14. Amikor a mélynyomók beállítása következik, akkor a hangnyomásmérőt mozgasd kicsit jobbra, majd balra, és átlagold a dB értéket, amit mutat.

Remélhetőleg ez működni fog. Ha elmozdítod a mélynyomókat, vagy megváltoztatod a hallgatási pozíciódat, akkor ne lepődj meg, ha a drasztikusan megváltozik a mélynyomók hangereje.

Egy idézett hozzászólás szerint:
„Y toldó használata esetén a legtöbb, de nem az összes mélynyomó esetén a hangerő 3-tól 6 dB-ig növekedhet.”

(Itt kihagytam pár hasonló hozzászólás idézését.)

A tudomány ami mögötte van:

Két képlet alapján lehet dB arányokat számolni hangossági értékek között.

Az elsőt csak a teljesítményhez (watthoz) használatos: 10.log(P2/P1). Ezt a képletet akkor használjuk, ha hang intenzitást hasonlítunk össze, amit wattban mérünk.

A másodikat csak feszültséghez (és hangnyomás értékekhez) használatos: 20.log(V2/V1). Ezt a képletet feszültség arányokhoz és hangnyomás értékekhez használjuk.

Y toldó használatakor két összefüggő jelet kapunk. Ha összegzünk két ilyen audio jelet (pl. mono forrás egy erősítő szubkimenetéről), akkor kétszer olyan erős jelet kapunk (A1 + A2 = 2A1, mert A1 = A2).
Azaz, mivel V2 = 2 V1 és a log (2) = 0,30103, amiből az következik, hogy
20.log (2V1/V1) = 20.log(2) = 6 dB erősítés a feszültségen.
Teljesítmény esetén ugyanez:
10.log (2P1/P1) = 10.log (2) = 3 dB erősítés a teljesítményen.

Itt van pár (pár igazi és pár nem megerősített) előnye az Y toldó használatának.
• Ha az egyik RCA csatlakozót szabadon hagyod, bepiszkolódhat.
• Az Y toldó használata esetén pár dB-el nagyobb teljesítménye lesz a mélynyomónak.
• Egyesek kétlik, hogy a mélynyomók alacsony hangerőn jobban működnek Y toldóval.
• Egyes régebbi mélynyomók (pl. Velodyne CH-12) Auto-Off módból nem tudnak bekapcsolni alacsony jel esetén Y toldó nélkül.
• Egyes régebbi mélynyomók igénylik az Y toldó használatát, mert a bal csatorna nem alapértelmezett mono jel esetén.
• Egy másik előnye az Y toldó használatának, hogy a szub bemeneti csatlakozóin képes csökkenteni a rádió frekvenciás (RF) és elektromágneses (EM) interferenciákat, mert nem hagyjuk a másik bemenetet szabadon és aktívan. A mélynyomók gyakran érintettek különféle idegesítő zúgások és búgások által.

Következtetés: Mivel az Y toldók elég olcsóak, és nincs különösebb hátránya a használatának, ezért ajánlom (Big Daddy) a használatát. Győződj meg róla, hogy jó minőségű, árnyékolt toldót használsz, máskülönben búgásokat, zajokat hallhatsz majd.

Folytatás következhet. :)

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.