Bevezető
A Prohardver Házimozi erősítős topikjában gyakran előforduló kérdés, hogy hogyan állítsák be az emberek a mélynyomójukat. Egyszer BBéci linkelt hozzá egy angol nyelvű cikket, amit elolvasván én is sok újat tanultam. Páran a fórumról szintén elolvasták volna, de erősen hiányos angoltudásuk miatt nem tudták, és gondoltam, bevállalom a cikk lefordítását saját szakállamra.
Előre jelzem, nem ez a szakmám, nem vagyok szakfordító, nincs ilyen irányú végzettségem, csak megpróbáltam érthetően átírni magyarra az eredeti szöveget, hogy más is tanulhasson belőle. Előre elnézést kérek az esetleg enyhén magyartalan megfogalmazásokért, sokszor csak éjfél környékén volt időm a fordításra.
A szerző hangvétele legtöbbször tárgyilagos, de néha átvált közvetlen stílusba, mintha csak az ismerősének mondaná (vagy inkább írná ezt). Tulajdonképpen érthető is ez a stílus, mert egy angol fórum hozzászólásról van szó, ami egy kicsit terjedelmesre sikerült. Lássuk:
Útmutató a basszus hangok kezeléséhez I. rész.
Készítette: Big Daddy
Fordította: Patice
Miért van szükségem egy mélynyomóra?
A teljes frekvencia-tartomány megszólaltatására képes hangsugárzók gyártása bonyolult és drága. Tisztán és hatékonyan visszaadni a mélyfrekvencia-tartomány hangjait csak nagy hangszórókkal, nagy ládákkal és jó sok energiával lehet. Ez az oka annak, hogy a mély hangok megszólaltatásának feladatát egy mélynyomóra bízzuk. Ez lehetővé teszi a gyártóknak, hogy könnyebben és gazdaságosabban tudjanak hangsugárzókat előállítani.
Mi az az LFE (Low Frequency Effects = Alacsony Frekvenciájú Effektek)?
Az LFE (.1) szolgáltatja azt a dedikált csatornát a mély hangoknak, amitől a mozifilmek olyan hatásosak (ütősek) lesznek. Az LFE jel sáv-határolt, felfelé 120 Hz-ig.
Az LFE csatorna célja, hogy tárolja azokat a nagyon hangos, mély frekvenciájú effekteket, amik nem férnének bele más hangsugárzók dinamika-tartományába. Ezért rögzítik az LFE csatorna hangjait -10 dB-el alacsonyabb szinten a többi 5, vagy 7 csatornához képest, hogy maradjon elég tartalék az egyenlő hangossági szintek követéséhez. Ez azért szükséges, mert a mély basszus hangoknál több hangerő kell ahhoz, hogy ugyan olyan hangosnak halljuk, mint a középtartományt. Ezért az LFE csatorna lejátszáskor kap egy +10 dB-es erősítést, hogy elérjük ezt.
Amikor a lejátszó digitálisan van összekötve a házimozi erősítővel/processzorral, HDMI, optikai vagy koaxiális kábellel, akkor ez a +10 dB-es erősítés automatikusan hozzáadódik a jelszinthez. Ha analóg kábelekkel történik a bekötés, akkor előfordulhat, hogy ezt a +10 dB-es erősítést manuálisan kell beállítanunk.
Az LFE csatorna egy független csatorna, ami nincs hatással a többire. Az információtartalma 120 Hz-ig terjed függetlenül attól, hogy állványos, vagy álló hangfalakkal rendelkezel. Fontos, hogy megkülönböztessük az LFE csatornát és a mélynyomót. Az LFE egy előállító csatorna, a mélynyomó pedig egy lejátszási csatorna. A hangmérnökök határozzák meg, hogy mi kerüljön az LFE csatornára, a házimozi rendszer használói pedig azt, hogy mi szólaljon meg a mélynyomón.
Mi az az aluláteresztő és felüláteresztő szűrő?
Aluláteresztő szűrő: Egy aluláteresztő szűrő blokkolja (levágja, „letöri”) a vágási frekvencia feletti magas hangokat, és átereszti az ez alatti, mély hangokat. Néha nevezik felül vágó, vagy magasvágó szűrőnek is. Az aluláteresztő szűrőt általában mélynyomókban használják, hogy levágják azokat a magasabb frekvenciákat, amiket már nem tudnak megszólaltatni. Az aluláteresztő szűrők a legjobb minőségű erősítőkben 24 dB/oktáv meredekséggel vágnak.
Felüláteresztő szűrő: A felül áteresztő szűrők a vágási frekvencia alatti hangokat blokkolják/vágják, és az e feletti hangokat áteresztik. Néha nevezik alul vágó szűrőnek is. A felüláteresztő szűrők a legmodernebb erősítőkben 12 dB/oktáv meredekséggel vágnak.
Kicsi és nagy hangsugárzók
Az erősítők mélyhang-kezelési menüjében a hangsugárzók beállítása „kicsire” (Small) vagy „nagyra” (Large) nem utal semennyire sem a hangsugárzóid fizikai méretére. A hangsugárzóid mély hang lesugárzási képességeire utal, hogy képesek-e reprodukálni a nagy energiájú, mély basszus hangokat 80 Hz alatt.
A hangsugárzóid frekvenciamenetéről informálódj a használati utasításból vagy a gyártó honlapjáról. A következő táblázat egy „közelítő útmutató”, ami az Outlaw Audio ajánlása alapján készült.
A basszus hangok kezelése
Mi az a Basszus Menedzsment?
A basszushangok kezelésével a mély frekvenciájú hangoktól szabadíthatjuk meg a szatellit, állványos, vagy a basszusban limitált direkcionális hangsugárzókat, és kombinálva az LFE csatorna hangjaival szólaltathatjuk meg ezeket a hangokat a mélynyomón keresztül.
A házimozi erősítőkben és processzorokban többféle basszuskezelési rendszer található.
Fix: Az ilyen rendszerekben csak a hangszórók „mérete” állítható (Large v. Small), a vágási frekvencia nem. Általában az ilyen rendszerekben a keresztezési (vágási) frekvencia valahol 80 és 120 Hz között található.
Variálható keresztezési frekvencia: Ezekben a rendszerekben is állítható a hangsugárzók mérete kicsire vagy nagyra, de itt már megengedett a keresztezési frekvencia variálása, ami minden hangsugárzóra és a mélynyomóra is érvényes.
Variálható keresztezési frekvencia minden hangsugárzóra: A legmodernebb házimozi erősítők és processzorok lehetővé teszik, hogy különböző vágási frekvenciát állítsunk be a front, a center, az oldalsó és a hátsó hangsugárzókra (párokra). Lehetővé teszik továbbá egy külön aluláteresztő szűrő (Low Pass Filter = LPF) beállítását az LFE csatornára is. Bár ezek a rendszerek sokkal flexibilisebbek és összetettebbek az előzőeknél, nem feltétlenül jobbak, és a pontos beállításuk igényel némi szaktudást.
Normál esetben az LFE csatorna aluláteresztő szűrőjét 120 Hz-re érdemes állítani, hogy megkapjunk minden információt, amit a hangmérnökök erre a csatornára kevertek. Másrészt ezzel elkerülhetjük azt is, hogy a 120 Hz feletti hangok a mélynyomóra irányuljanak, ugyanis előfordulhat egyes régi DVD-knél, hogy a gondatlan keverés miatt az LFE csatorna teljes frekvencia tartományú.
Ami az LFE csatorna erősítését illeti, a basszus menedzsment egy kicsit bonyolítja a helyzetet. A lejátszó eszközök az LFE csatornát 10 dB-lel csökkentett jelszinttel adják. A házimozi erősítő/processzor még 5 dB-el csökkenti ezt a jelet. A többi csatorna hangjából átirányított mély hangokat 15 dB-el csökkenti és ezeket egyesítve, összekeverve erősíti 15 dB-lel, mielőtt a mélynyomóra küldené. Analóg összekötésénél ezt a 15 dB-es erősítést általában kézzel kell beállítanunk.
Dupla basszus, vagy LFE + Main:
A gyártók különböző elnevezést adnak ennek a funkciónak.
„Double Bass On” (Onkyo) = „LFE + Main” (Denon) = „Both” (Yamaha)
Ha használjuk ezt a funkciót, akkor a basszus-menedzsment elérhető lesz a „Large” beállítás mellett is. A frekvencia, ami alatt a hangok a mélynyomóra kerülnek Onkyo esetében automatikusan állítódik, vagy szabadon állítható bármilyen értékre a Denon implementálásában. Onkyo és Denon erősítők erre a célra az Audyssey-t használják, és az ellenőrzést is ez végzi.
A dupla basszus, vagy LFE + Main opciót a házimozi erősítők gyártói találták ki kompromisszumként az olyan felhasználók számára, akik „megsértődnek” azon, ha a házimozi erősítőjük menüjében a hangsugárzóik „Small” beállítást kapnak. Ilyen módban a fő (front) hangsugárzók megkapják a teljes frekvencia tartományt, és a mélynyomó is megkapja a meghatározott frekvencia alatti hangokat. Azaz a front hangsugárzók és a mélynyomó is kapnak mély hangokat. A probléma ebben az esetben a frekvencia átfedés a frontok és a mélynyomó között, amitől a mély hangok hangereje megduplázódik és terjengőssé, dübörgővé kezd válni.
Az egyik legfontosabb dolog a jó basszushang visszaadás eléréséhez egy kis házimozi szobában a mélyhang források megfelelő elhelyezése. A mélynyomót bárhová helyezhetjük a szobán belül, hogy megtaláljuk az optimális pozíciót, de a front hangsugárzókkal ugyanezt már nem tehetjük meg. Továbbá, ha a mély hangokat mindkét front hangsugárzó és a mélynyomó is megszólaltatja, akkor egyes frekvenciákon kioltásokkal kell számolnunk.
Előnyös, ha külön mélynyomót használunk, és a mély hangokat ide irányítjuk. A megfelelő megoldás a basszus hangok szobán belüli szétterjesztésére több mint egy mélynyomó használata. Ez lehet kettő, de akár négy is.
Házimozi erősítők basszus-kezelési profiljai
Basszus Menedzsment többcsatornás rendszerekben
Egy modern 5.1-es rendszerben az 5 csatorna hangja egy felüláteresztő szűrőn megy át, így csak a vágási frekvencia feletti hangok kerülnek a megfelelő hangsugárzóra. Ezzel egy időben egy aluláteresztő szűrő átirányítja a vágási frekvencia alatti hangokat minden csatornáról a mélynyomóra. Ezzel egy időben az LFE csatorna hangja átmegy a saját beépített aluláteresztő szűrőjén (aminek a vágási frekvenciája független a front hangsugárzók és a mélynyomó vágási frekvenciájától), és ez is a mélynyomóra irányítódik.
Az összes csatorna mély hangja összegződik az LFE csatornával, és a mélynyomón szólalnak meg. A különböző házimozi erősítők különböző megoldásokkal látják el a basszus hangok menedzselését. A következő ábrák különböző lehetőségeket vázolnak a basszus menedzsmentre attól függően, hogy a hangsugárzók kicsire, vagy nagyra vannak állítva. Bár sok új házimozi erősítő az első ábrán vázolt sémát követi a basszushangok menedzselésében, fontos, hogy tudjunk a többi alternatíváról is.
A fő csatornák hangja egyenként felül áteresztő szűrőn megy át, a mély hangok a mélynyomóra irányítódnak át. Az 5 csatorna mély hangja összegződik. Az LFE csatorna hangját az erősítő +10 dB-el megemeli, ezután megy át a hang az LFE saját alul áteresztő szűrőjén. Ez a hang összegződik a többi csatorna mély hangjával és így küldi ki az erősítő a mélynyomónak a hangot. A mélynyomókon lévő állítható vágási frekvenciával ismét megszűrhetjük a mély hangokat a kívánt mértékben. Ezután kerül a hang a végfokra és a mélynyomó hangszórójára.
Az előző ábrán vázolt rendszerhez képest itt annyi a változás, hogy az összegzett mély hangok után van beiktatva egy aluláteresztő szűrő.
Ebben a rendszerben nem keveri össze az erősítő az 5 csatorna összes mély hangjával az LFE csatorna hangját, hanem közvetlenül továbbítja a mélynyomó felé. Az 5 csatorna mély hangjainak összegzése után egy aluláteresztő szűrővel még állíthatunk a vágási frekvencián.
A fő csatornák hangja egy közös felül áteresztő szűrőn megy át, azaz egy frekvencián vágom az összes csatornát. A mély hangok a mélynyomóra irányítódnak át. Az LFE csatorna hangja a szokásos erősítés után szűrés nélkül összegződik a többi csatorna hangjával, majd további szűrés nélkül továbbítja a házimozi erősítő a mélynyomó felé.
Az összes fő csatornán „Large” beállítást használva nincs semmilyen szűrés, a hangsugárzók megkapják a teljes frekvencia tartományt. Az LFE csatornaerősítést, majd szűrést kap, és csak ez irányítódik a mélynyomó felé.
A házimozi rendszer beállítása
Mire állítsam a hangsugárzóimat? Kicsire vagy nagyra?
Ezt a kérdést állandóan felteszik az emberek. A válasz egyszerű: ha van egy mélynyomód, ami képes jó basszushangokat előállítani, akkor állítsd az összes hangsugárzót kicsire. Általában, ha van egy mélynyomód, akkor bölcs dolog az összes hangsugárzóra (csatornára) kicsi beállítást használni, több okból is:
1. Ha átfedés van a front hangsugárzók és a mélynyomó által lesugárzott frekvenciákban, akkor terjengős, dübörgő mélyeket kapsz.
2. Egy mélynyomó vissza tudja adni az egészen mély hangokat egészen 20 Hz-ig, vagy még alacsonyabb frekvenciáig. Még a relatíve nagy front hangsugárzók sem mennek le ilyen mélyre.
3. A mélynyomó megfelelő elhelyezése az elsődleges szempont a jó basszusátvitel eléréshez. A front hangsugárzókat nem tudod elhelyezni a szoba oldalánál, vagy a végében.
4. Ha a mélynyomó és a front hangsugárzók ugyan azt a frekvenciát szólaltatják meg, akkor egyes frekvenciákon kioltások fognak keletkezni.
5. A mély hangok átirányítása egy mélynyomóra megkíméli a házimozi erősítőt a mély hangok előállításának munkájától, így több tartalék marad.
6. Ha Audyssey MultEQ kalibrációt használsz, akkor sokkal jobb mélyhang teljesítményt kapsz, mert a MultEQ mélynyomó szűrője 8x jobb felbontással dolgozik.
Az embereknek pszichológiai nehézségeik vannak a kicsi szóval. Rengeteg pénzt költöttek a front hangsugárzóikra, és sértve érzik magukat, amikor a házimozi erősítő kicsire állítja őket. Emlékezz arra, hogy ez nem egy személyes sértés a személyeddel vagy a hangsugárzóiddal szemben. Az én (Big Daddy) Definitive Technology front hangsugárzóimnak 15 colos (~38 cm-es) beépített mélynyomója van beépített 300 wattos erősítővel. Ehhez jön még hozzá, hogy 6 külön mélynyomóm van a házimozi szobámban. Amikor a front hangsugárzóimat kicsire állítom, akkor jobb lesz a hangminőség mozinál és zenénél is egyaránt.
Segíthet az is, ha újra definiáljuk a „KICSI” és a NAGY” szavakat:
NAGY = A hangsugárzók basszus hangjai nem kezeltek.
KICSI = A hangsugárzók basszus hangjai kezeltek.
Hangsugárzó és mélynyomó beállítás
Mélynyomó beállítás és keresztezési (vágási) frekvencia beállítások:
1. Először is szükség van egy relatíve hosszú (legalább 3 méteres, vagy hosszabb) szub kábelre, hogy meg tudjuk találni a mélynyomó megfelelő helyét a szobában. A megfelelő kábelnek jó árnyékolással kell rendelkeznie.
2. Lehet, hogy szükség lesz egy Y adapterre (2 apa, 1 anya).
3. Csatlakoztasd a szub kábel egyik végét az „LFE out” („Sub” vagy „Sub pre-out”) kimenetre a házimozi erősítő hátulján.
4. Csatlakoztasd a szub kábel másik végét a mély nyomó bal oldali bemenetére (egyes modelleken a jobb oldalira is lehet). Ha Y adaptert használsz, és a mélynyomó bal és jobb oldali bemenetét is bekötöd, akkor 3 és 6 dB közötti értékkel magasabb hangerőt kapsz.
5. Kapcsold be a mélynyomót és állítsd „Auto”-ra.
6. A mélynyomó hátulján állítsd a vágási frekvenciát a maximumra, vagy kapcsold ki. A vágási frekvenciákat majd az erősítő menüjében állítod.
7. A mélynyomó hátulján állítsd a hangerőt 60-65%-ra. Ezt később a kalibrálásnál még állíthatod. Azonban ne állítsd ¾-ed (75%) állás fölé.
8. Az erősítő menüjében győződj meg róla, hogy a mélynyomó (kezelése) be van kapcsolva.
9. Az erősítő menüjében állítsd az összes többi hangsugárzót kicsire.
10. Az erősítő menüjében állítsd a felüláteresztő szűrőt (High Pass Filter = HPF) (vagy vágási frekvenciát) az összes hangsugárzónál legalább 10 vagy 15 Hz-cel a specifikációjukban megadott érték fölé. Ha nem tudod mennyi ez az érték, akkor az útmutató elején lévő táblázat alapján meghatározható.
11. Az erősítő menüjében állítsd a mélynyomó aluláteresztő szűrőt 120 Hz-re.
12. Ha az erősítőd nem engedi az egyes hangsugárzóid vágási frekvenciájának állítását, akkor állítsd a szűrőket (felül áteresztő/alul áteresztő) valahova 80 és 120 Hz közé, a hangsugárzóid mélyfrekvenciás visszaadási képességeinek megfelelően. Ha nem tudod mennyi ez az érték, akkor az útmutató elején lévő táblázat alapján meghatározható.
13. Az erősítő menüjében állítsd a mélynyomót LFE állásba.
14. Futtasd le a kalibráló programot. Az Audyssey kalibrációs program akkor adja a legjobb eredményt, ha több hallgatási pozícióban is lefuttatjuk.
15. Ha a kalibrációs program megváltoztatja a fenti beállításokat, akkor utána manuálisan még állíthatsz rajta. Általában a vágási frekvencia manuális emelése rendben van. Ha az Audyssey kalibrált értéke alá csökkented, akkor a program nem fogja követni a szűrőkkel a vágási frekvenciánál kisebb értékeket.
Megjegyzés: A fáziskapcsoló a mélynyomók hátulján egy egyszerű analóg szabályzó, ami csak egy frekvencián változtatja a fázist. A megfelelő fázishangolás megköveteli, hogy a fázisváltás minden frekvencián megtörténjen. Ez sajnos nem lehetséges egy analóg szabályozóval. Megoldás: az Audyssey használata mellett hagyd a fáziskapcsolót nullán.
Kalibráció után az aktuális dB értékek eléggé semmitmondóak. Minden helyiség más. Ugyan azok a hangsugárzók teljesen másképp szólhatnak egy másik helyiségben, és teljesen más beállítást igényelhetnek. Például, ha van két ugyan olyan front hangsugárzód, és ugyan olyan szintre vannak állítva, mégis lehetséges, hogy az egyik hangosabban fog szólni. Ez úgy lehet, hogy a környező dolgok nem ugyan azok a hangsugárzó körül, és az eltérő dolgok másként befolyásolják a hangot.
A legfontosabb dolog, amit a kalibrációval el akarunk érni, az a hangsugárzók egységes hangereje a hallgatási pozícióban. Az aktuális pozitív vagy negatív dB értékek nem olyan fontosak.
A mélynyomók a problémás gyerekek. A mélyfrekvenciás hangoknak nagyon nagy a hullámhosszuk, amik akár a helyiség egyik dimenziójának többszöröse is lehet. Ezek a frekvenciák kölcsönhatásba lépnek a környezetükkel (falak, mennyezet, padló) és állóhullámokat képeznek. Ezért kell a mélynyomó helyét próbálgatással meghatározni, hogy megfelelő legyen a mélyhangok visszaadása az elsődleges hallgatási pozícióban. Ha elmozdítod a mélynyomót, akkor újra kell kalibrálni az összes hangsugárzót. Ne lepődj meg, ha a dB értékeid, különösen a mélynyomóé, drasztikusan megváltozik.
Ha kalibráció után a mélynyomó szintje +12 dB-re állítódott be, az általában az jelenti, hogy vagy nincs jó helyen, vagy a hangerő túl kicsire van állítva a mélynyomó hátulján. Próbáld ki több pozícióban és hallgatózz. Ha a mélynyomó reflex nyílása hátul van, akkor győződj meg róla, hogy elég hely van mögötte a megfelelő légmozgáshoz és nincs a falhoz közel tolva. Ha úgy érzed, nagyobb hangerőre van szükséged, akkor se menj 75% fölé.
Általános mélynyomó vágási frekvencia
Egy széleskörű európai felmérés alapján a 80 Hz a legjobb választás fix vágási frekvenciájú erősítők esetén. Az átlagos frekvencia, amin az emberek nagy része már képes volt meghatározni a mélynyomó helyét az 185 Hz, és 80 Hz volt a minimum frekvencia, ami alatt senki sem hallott irányítottságot.
Valójában nincs általánosan alkalmazható vágási frekvencia, ami minden szituációban használható. A THX ajánlás szerinti 80 Hz csak a THX specifikációinak megfelelő hangsugárzóknál alkalmazható. Ezek a hangsugárzók képesek 80 Hz-en is lineárisan szólni. Nem merem vakon ajánlani, hogy minden hangsugárzóra alkalmazható lenne. Semmi értelme a felüláteresztő szűrőt 80 Hz-re állítani, ha például a hangsugárzók kis szatellitek, amik nem tudnak lemenni 100 Hz alá. Még ha a 100 Hz fölötti frekvenciák már irányítottak is, akkor is szükség lehet egy magasabb vágási frekvenciára, például 120 Hz.
A „lyukas” hang elkerülése
Egy alul áteresztő szűrő blokkolni fogja a vágási frekvenciája feletti hangokat. A felül áteresztő szűrő a vágási frekvencia alatti hangokat blokkolja.
Tipikusan, sok új erősítőn, az aluláteresztő szűrő csak az LFE csatorna (a .1 csatorna) hangját befolyásolja, nem pedig az 5 vagy 7 csatornáról átirányított basszus hangokat. Ezért kell normál esetben 120 Hz-re állítani, hogy biztosan megkapjuk az összes információt, amit a producerek az LFE csatornára szántak. Azonban, ha az eszközölt aluláteresztő szűrő az erősítőben a többi csatornáról átirányított basszus hangokra is hatással van, akkor ne állítsuk túl alacsonyra az aluláteresztő szűrőt a felüláteresztő szűrőhöz képest. Ha így teszünk, akkor „lyuk” keletkezik a két érték között.
Fontos, hogy emlékezzünk arra, hogy a szűrőrendszerek fokozatosan vágják a frekvenciákat. Ha például a felül áteresztő szűrőt a kis hangfalakon 100 Hz-re állítod, és az alul áteresztő szűrőt 80 Hz vagy 90 Hz környékére, akkor az nagyjából rendben van. Ha azonban az alul áteresztő szűrőt 60 Hz vagy 70 Hz környékére állítod, akkor lyukas lesz a hangkép. Tényleg hallod a különbséget? A döntést rátok bízom.
A mélynyomó(k) elhelyezése
A mélynyomó elhelyezése
A mélynyomó elhelyezése a szobában messze a legfontosabb tényező a szub teljesítménye szempontjából. Kösd fel a gatyádat, vegyél egy hosszú szub kábelt, és kísérletezd ki a mélynyomód legjobb helyét. A legtöbb ember a szobája sarkába teszi kezdetben. A mélynyomók hajlamosak ezt kihasználni, hogy nagyobb teljesítményt nyújtsanak. Ha a sarokba akarod tenni, akkor kb. 30 cm-re legyen mindegyik faltól, hogy ne legyen döngő a hangja. A másik lehetőség a „mélynyomó mászós” technika. Tedd a mélynyomót arra a helyre, ahol normál esetben ülni szoktál. Tegyél be teszt hangokat, vagy olyan zenét, amiben erős a basszus. Sétálj (mássz) körbe a szobában lassan, lehetőleg egy hangnyomás mérővel és figyeld, vagy mérd a basszus hangerejét. Az a hely, ahol a legerősebb a mély, az a legmegfelelőbb hely a szubod számára. Jelöld meg és tedd a szubodat oda. Általában hangosabb basszust fogsz hallani közel a falakhoz. A legrosszabb helyen a szoba közepén van.
Több mélynyomó használata
Az alacsony frekvenciás hanghullámok kölcsönhatásba lépnek a szobát határoló falakkal (oldalfalakkal, mennyezettel, padlóval) és állóhullámokat, ill. visszaverődéseket hoznak létre. Az állóhullámok hatására a mély hangok a szobában nagyon kiegyenlítetlenek lesznek, és a mélynyomó valamint a hallgatási pont függvényében nagyon erős kioltások és rezonancia pontok keletkezhetnek. Egy egyszerű megoldás erre a problémára több mélynyomó használata.
A Kanadai Nemzeti Kutatási Tanács átfogó kutatást hajtott végre mélynyomókkal kapcsolatban a Harman Internationalnél. Íme pár következtetés:
1. Egy moziszobában a mélynyomó elhelyezése a legfontosabb faktor a basszus hangok teljesítménye érdekében.
2. Több mélynyomó mindig jobb teljesítményt nyújt, mint egy. Meglehet, hogy nagyobb lesz a basszus teljesítménye több mélynyomóval, de az igazi indok, amiért ajánlott több mélynyomót használni, az az egyenletesebb basszus hang a szobában mindenütt.
3. A mélynyomók párosával a legjobbak.
4. A kutatási eredmények alapján 4 mélynyomó az optimális. Ennél több mélynyomó használata már nem fog semmilyen előnnyel járni.
5. Azonos mélynyomók használata a legkönnyebb a beállítás és kalibrálás szempontjából. Ez nem jelenti azt, hogy nem használhatsz eltérő mélynyomókat. Ez csak azt jelenti, hogy több időbe kerülhet azonos szintre hozni az eltérő típusokat.
6. Két mélynyomó megfelelő elhelyezése sokkal fontosabb, mint egyé.
Két mélynyomó bekötése és beállítása
1. A második mélynyomó bekötéséhez venned kell egy Y toldót (1 apa, 2 anya) és két szubkábelt. Az Y toldó apa oldalát csatlakoztasd a mozierősítő hátulján az LFE („Sub Out” vagy „Sub Pre-Out”) kimenethez. A két szubkábelt kösd be az Y toldó két anya oldalába, majd csatlakoztasd a két mélynyomóhoz.
2. Két szubbal sokkal jobb basszus-hangod lesz. Egy mélynyomónál jóval egységesebb mély lesz mindenütt a szobában.
3. Emlékezz arra, hogy a fülünk nem olyan érzékeny a nagyon alacsony frekvenciás hangokra. Végeredményképpen a mélyebb és alacsonyabb frekvenciás basszushang nem fog olyan hangosnak hallatszani, mint a magasabb frekvenciás basszushangok. Az a mélynyomó, ami nem megy le olyan mélyre hangosabbnak hallható, de hiányozni fog belőle a legmélyebb frekvenciás kiterjesztés. Előfordulhat, hogy hozzászoktál az előző mélynyomódnál, és egy kis időbe telik majd amíg az agyad hozzászokik.
4. Ha két mélynyomót akarsz használni, akkor gondosan össze kell hangolni a szintjüket a hallgatási pozícióban. Esetleg az egyiket ki is kell kapcsolnod majd, amíg a másikat beállítod, hogy elérd a célodat.
5. Ha két mélynyomót használsz, akkor számolni kell az esetleges fázis-kioltásokkal. Ezt az elhelyezéssel és fázisukkal tudod kikísérletezni.
6. Ha az elhelyezések megvannak, akkor ne felejtsd el újra kalibrálni a rendszeredet, mert más mélynyomók más elhelyezésekkel másként fognak kölcsönhatásba lépni a szoba falaival.
Két mélynyomó elhelyezése
A legjobb teljesítmény érdekében pontosan kell elhelyezni a szubokat. Próbáld ki a következő opciókat:
1. Tegyél egyet a jobb és egyet a bal oldali fal közepére.
2. Tegyél egyet a szemközti és egyet a hátsó fal közepére.
3. Tegyél egyet a szemközti fal jobb és a bal sarkába.
4. Tegyél egyet a szemközti fal valamelyik sarkába és egyet a hátsó fal valamelyik sarkába.
5. Ha két különböző mélynyomód van, akkor a mélyebbre menő szubot tedd a szemközti fal egyik sarkába, a másikat pedig közel a hallgatási pozíciódhoz. A nagyobb láda fogja adni a mélyebb és alacsonyabb frekvenciás hangokat, a közelebbi pedig a magasabb basszus hangokat.
Minden esetben a szubokat legalább kb. 30 centire helyezd a falaktól és úgy állítsd be a hangerejüket, hogy az egyik ne legyen hangosabb a másiknál.
Két mélynyomó beállítása
1. A mélynyomókon állítsd a hangerőt 50-60%-ra, de ne legyen 75%-nál több.
2. A mélynyomókon állítsd a keresztezési frekvenciát a maximumra. Az erősítőben fogod állítani ezt.
3. Az erősítő menüjében állítsd az összes hangsugárzót kicsire („SMALL”).
4. Az erősítő menüjében állítsd az összes hangsugárzó keresztezési (vágási) frekvenciáját 80 Hz-re. Eltérhetsz a 80 Hz-től a hangszóróid mélyátvitelétől függően. Győződj meg róla, hogy a keresztezési frekvencia mindig 10-15 Hz-el magasabb legyen, mint amennyi a hangsugárzóid minimum átvitele (±3 dB-es pont).
5. Az erősítő menüjében állítsd az LFE csatorna keresztezési frekvenciáját 120 Hz-re.
6. Az erősítő menüjében állítsd a mélynyomók hangerejét nullára.
7. Kapcsold be az egyik mélynyomót.
8. Játssz le teszt hangokat azon a mélynyomón, ami be van kapcsolva, és mérd meg egy hangnyomásmérővel a hangerejét. Állítsd be rajta a hangerőt (ne az erősítőben), hogy kb. 73 dB-t kapj.
9. Kapcsold be a másik mélynyomót, és az előzőt kapcsold ki.
10. Játssz le teszt hangokat, és állítsd be ennek is a hangerejét úgy, hogy kb. 73 dB-t kapj.
11. Ezután kapcsold be mindkettőt, és a hangerőn már ne állíts.
12. Ha már beállítottad a szubokon a hangerőt, akkor jó ötlet lefuttatni a kalibrációt az erősítővel. Azon kívül, hogy az erősítő ellenőrizni fogja a kombinált hangerőt, ekvalizálni is fogja őket. Alternatívaként használhatsz egy külső parametrikus EQ-t.
13. Ellenőrizd le kétszer a hangnyomásmérőddel a beállításokat. Játssz le teszt hangokat, és állítsd be a többi hangsugárzó hangerejét is. Győződj meg róla, hogy a hangnyomásmérő 45 fokos pozícióban stabilan rögzítve van a hallgatási pozícióban. Ne állj közvetlenül a hangnyomás mérő mögé, inkább valamelyik oldalán állj. A legjobb, ha egy háromlábú állványon áll.
14. Amikor a mélynyomók beállítása következik, akkor a hangnyomásmérőt mozgasd kicsit jobbra, majd balra, és átlagold a dB értéket, amit mutat.
Remélhetőleg ez működni fog. Ha elmozdítod a mélynyomókat, vagy megváltoztatod a hallgatási pozíciódat, akkor ne lepődj meg, ha a drasztikusan megváltozik a mélynyomók hangereje.
Egy idézett hozzászólás szerint:
„Y toldó használata esetén a legtöbb, de nem az összes mélynyomó esetén a hangerő 3-tól 6 dB-ig növekedhet.”
(Itt kihagytam pár hasonló hozzászólás idézését.)
A tudomány ami mögötte van:
Két képlet alapján lehet dB arányokat számolni hangossági értékek között.
Az elsőt csak a teljesítményhez (watthoz) használatos: 10.log(P2/P1). Ezt a képletet akkor használjuk, ha hang intenzitást hasonlítunk össze, amit wattban mérünk.
A másodikat csak feszültséghez (és hangnyomás értékekhez) használatos: 20.log(V2/V1). Ezt a képletet feszültség arányokhoz és hangnyomás értékekhez használjuk.
Y toldó használatakor két összefüggő jelet kapunk. Ha összegzünk két ilyen audio jelet (pl. mono forrás egy erősítő szubkimenetéről), akkor kétszer olyan erős jelet kapunk (A1 + A2 = 2A1, mert A1 = A2).
Azaz, mivel V2 = 2 V1 és a log (2) = 0,30103, amiből az következik, hogy
20.log (2V1/V1) = 20.log(2) = 6 dB erősítés a feszültségen.
Teljesítmény esetén ugyanez:
10.log (2P1/P1) = 10.log (2) = 3 dB erősítés a teljesítményen.
Itt van pár (pár igazi és pár nem megerősített) előnye az Y toldó használatának.
• Ha az egyik RCA csatlakozót szabadon hagyod, bepiszkolódhat.
• Az Y toldó használata esetén pár dB-el nagyobb teljesítménye lesz a mélynyomónak.
• Egyesek kétlik, hogy a mélynyomók alacsony hangerőn jobban működnek Y toldóval.
• Egyes régebbi mélynyomók (pl. Velodyne CH-12) Auto-Off módból nem tudnak bekapcsolni alacsony jel esetén Y toldó nélkül.
• Egyes régebbi mélynyomók igénylik az Y toldó használatát, mert a bal csatorna nem alapértelmezett mono jel esetén.
• Egy másik előnye az Y toldó használatának, hogy a szub bemeneti csatlakozóin képes csökkenteni a rádió frekvenciás (RF) és elektromágneses (EM) interferenciákat, mert nem hagyjuk a másik bemenetet szabadon és aktívan. A mélynyomók gyakran érintettek különféle idegesítő zúgások és búgások által.
Következtetés: Mivel az Y toldók elég olcsóak, és nincs különösebb hátránya a használatának, ezért ajánlom (Big Daddy) a használatát. Győződj meg róla, hogy jó minőségű, árnyékolt toldót használsz, máskülönben búgásokat, zajokat hallhatsz majd.
Folytatás következhet. :)