PC 4850PCS+ avagy GDDR3 vs. GDDR4

Bevezető, csomagolás

A mai tesztalany egy igazi különlegesség, ami nem más, mint a világ egyetlen GDDR4 rammal szerelt 4850 videokártyája, a PowerColor 4850PCS+ GDDR4. Ez a kártya ez idáig nem bukkant fel a hazai kiskereskedelmi hálózatban (én az Oázis Computer-től kaptam tesztelésre, ezúton is köszönet érte), árát és a túlhajtás mértékét tekintve a gyári tuningos 4850 közép kategóriában helyezkedik el. No de ne is húzzuk tovább az időt, csapjunk a lecsóba.

Csomagolás

A kártya egy tipikus PowerColor-os dobozban érkezett, ami nem túl nagy, de a kártya és kellékek kényelmesen elférnek benne. A borítón újfent egy barna hajú fiatal harcos lányka látható, ahogy azt a 3800 szériánál már megszokhattuk. Maga a doboz vastag erős kartonból van, hogy jobban ellenálljon a szállítási sérüléseknek (teszi ezt olyan hatékonyan, hogy a kinyitás sem egyszerű feladat, mivel nagyon szorul a fül). A doboz kinyitása után szemeink elé tárul az igen sovány körítés, amit mindössze egy üzembe helyezési útmutató, egy driver CD, egy DVI átalakító, és egy komponens kábel alkot (nem találunk CF hídnyákot sem). A kártya egy antisztatikus zacsiban várja, hogy megszabadítsuk fogságából. Érdekesség, hogy egy szivaccsal kiékelték a hűtő és a kártya hátlapja közötti helyet. A körítés nem túl gazdag, de amúgy is a kártya a lényeg és ott nincs szégyellni valója a gyártónak.

(A képek nagyíthatóak)

Kártya, hűtő

A kártya

A kártyát megnézve elég szembeötlő különbségek vannak a referencia modellekhez képest. Ez nem meglepő, mivel a PowerColor már jó ideje saját tervezésű nyákra ülteti a PCS, PCS+ és SCS szériás termékeit, de sok esetben még az alapmodelleket is. A kártya egy egyedi tervezésű (de továbbra is piros) nyákot kapott, amit a PC mérnökei rendesen feldíszítettek hűtő bordákkal, kapott belőle a feszültség szabályozó rész és a memóriák is. Ezek a kiegészítő bordácskák ránézésre ugyan réznek hatnak, de szerintem csak valami színezett alumínium fajták lehetnek, sebaj, a rájuk bízott feladatot ettől még tökéletesen ellátják. A termék 2+1 fázisú tápellátással rendelkezik, amihez egy hat tűs Pci-e konnektoron keresztül veszi fel az áramot. Két fázis a Gpu-t, a maradék egy pedig a ramokat látja el delejjel. A mellékelt képen megfigyelhető, hogy jól elkülönül egymástól a két részleg.

A Gpu-n a ZheroTherm GX810 hűtője trónol, az ő feladata a kártya hőmérsékletének kordában tartása. A kártya igazi különlegessége, hogy ez az egyetlen olyan 4850, ami már nem GDDR3, hanem GDDR4 szabványú rammal lett szerelve. Sajnos a lapkák gyártója és paraméterei is ismeretlenek, mivel azokat gyárilag bordák mögé bújtatták (bár gyaníthatóan 0,8ns késleltetésűek lehetnek), így az esetleges túlhajtás mértéke is zsákbamacska. A mérnökök gyárilag 1100MHz-re (effektív 2200MHz) állították be őket, a referencia 993MHz-el szemben, de biztosra vehetjük, hogy azért ennél többet is tudnak. Maga a GDDR4 szabvány sejteni engedi az elérhető igen magas órajeleket tuningnál. A kártyán az Ati nagysikerű RV770PRO lapkája dolgozik, ami technikai paramétereiben megegyezik a 4870-eken található RV770XT-vel. Csupán annyi a különbség, hogy a PRO változatok alacsonyabb feszültséget kapnak, és ennek következtében az órajelei is alacsonyabbak. A PowerColor (lévén, hogy ez egy tuning kártya) a mag órajelét sem hagyta érintetlenül, a referencia 625MHz helyett 675MHz-re emelték, így egységesen kb. 10% plusz teljesítményt kapunk. A kártya hossza megegyezik a referencia kártyákéval, megtalálható a két CF csatlakozó is (így adott a CrossFireX támogatás). Kimenetekből egy tv és két HDMI kompatibilis DVI-D található, az Ati-tól megszokott elrendezésben.

(A képek nagyíthatóak)

Hűtő

A PowerColor mérnökei nem a referenciahűtést alkalmazták ezen terméküknél, hanem egy annál jobb felépítésű, réz bordát. Nem terveztek saját egyedi megoldást, hanem a ZeroTherm cég GX810 nevű hűtőjének egy némileg módosított változatát hívták segítségül a hőmérsékletek kordában tartásához. A GX810 emlékeztet a Zalman VF900-ra, de csak első látásra, ugyanis itt „csak” egy hőcső van (az viszont 6mm átmérőjű) és a lamellák is más módon vannak felfűzve rá, nem beszélve a másmilyen ventilátor kialakításról. A hűtő teljesen réz építésű, egy hőcsővel megtámogatva, a levegő mozgatásáért egy 80mm átmérőjű koaxiális ventilátor felel, melynek szabályozható a fordulata. Nem felejtkeztek el a Gpu-n kívül a többi melegedő alkatrészről sem. A memória chipek és a feszültségszabályozó áramkörök is megkapták a saját, réznek látszó bordáikat (valójában alumínium ötvözet lehet). Mint korábban említettük, a ventilátor fordulatszáma szabályozható. A Bios szépen szabályozza is, 2D-ben visszaveszi, így halk, de amikor szükség van rá, akkor oda lép neki, hogy a kártyánk nehogy megsüljön. Igazából ez az egyik legjobb gyári hűtési megoldás, amivel az elmúlt egy évben videokártyán találkoztam, üres jártban teljesen hangtalan, de ha szükség van rá, akkor a teljesítménye tökéletesen kielégítő.

Az alábbi diagram szemlélteti a GX810 hűtési teljesítményét:

(A képek nagyíthatóak)

Tesztek

Tesztek

A tesztkonfiguráció a következő:

Gigabyte EP35-DS3P
Intel C2D e5200@3500MHz (9,5x369, 1.18V)
4x1Gb Kingmax 1066@1107MHz
Samsung F1 1Tb HDD
Corsair VX450 táp
Samsung 961BW@1440x900
Microsoft Windows XP SP2

Ati

PowerColor 4850PCS+ GDDR4 512Mb (gyári 675/2200MHz, tuning, 740/2400MHz, max tuning 760/2600MHz), driver Catalyst 8.12

Sapphire HD 4850 Toxic 512Mb (gyári 675/2200MHz, tuning 740/2400MHz), driver Catalyst 8.12

A tesztet 1440x900-as felbontáson futtattam, mivel ennyit tud a monitorom, ez nagyjából egyenértékű az 1280x1024-es 5:4-es felbontással. Minden játéknál külön kitérek az alkalmazott beállításokra is egy kép erejéig (a képek minden esetben nagyíthatóak). Korábbi tesztjeimhez képest bevezettem egy új diagramot is, ami folyamatában ábrázolja a tesztkörök alatt az fps-ek alakulását. Szerintem nagyon látványosan tudja bemutatni, az adott játék alatt a tesztalany viselkedését.

A jelenlegi teszt ugyan a memóriaszabványok harcáról szól, de némely méréshez beraktam a Radeon 4830 eredményeit is, de ez csupán csak érdekességként került be, nem kell bele kötni. A tesztek a Catalyst 8.12-es verziójával készültek, kivéve a 4830-at, ott ugyanis a 8.10-zel elért eredmények láthatóak, mivel korábbi tesztemből emeltem át őket.

Company Of Heroes: Opposing Fronts

A Company Of Heroes-ban limitált a max fps-ek száma, így inkább a minimum értékeket érdemes figyelni. Azonos órajelen a Toxic szerepel jobban, mégha előnye nyúlfarknyi is, viszont játék közben az az egy fps észre sem vehető.

Crysis Warhead

Itt is a Company Of Heroes-nál látottak ismétlődnek, vagyis azonos órajelen hangyányival, de gyorsabb a GDDR3 memóriát használó Toxic. A két kártya közötti különbség itt sem befolyásolja a játszhatóságot. A 4830 jelentősen le van szakadva a két nagy testvértől és a teljesítménye alulról súrolja a játszhatóság határát.

Fallout 3


A Fallout harmadik részében ismétlődik a korábban látott tendencia, azonos órajelen a GDDR3 a jobb, de előnye a mérési hibahatáron belül van. Érdekes ugyanakkor, hogy a tuning nem sokat lendít a kártyák teljesítményén.

FarCry 2

A dzsungelhentben lényegében azonosan teljesítenek a kártyák, nincs nagyon mit kiemelni, ha csak azt nem, hogy mindkét megoldással tökéletesen játszható a játék.

Fear 2

Itt sokat gondolkodtam, hogy milyen számok szerepeljenek a minimum fps oszlopban. A gondot az okozza, hogy a játék, előre meghatározott eseményekkor belaggol, ilyenkor kb. 15-re esik vissza a számláló, ezt a pár esetet leszámítva viszont stabil 60 fölötti értékeket kapunk. Sajnos nem tudtam rájönni, hogy mi okozza, a játék rosszul megírt motorja, a demó volta, vagy netán az optimalizálatlan driver. Végül úgy határoztam, hogy az abszolút minimumot tüntetem fel, tehát tessék ezt fenntartásokkal kezelni.

Half Life 2 Orange Box: Episode Two

A jó öreg HL2 sem maradhatott ki a tesztből, jöhetne már az Episode Three, csak, hogy ne lássunk ilyen magas értékeket. :) Komolyra fordítva a szót, íme, az első játék, ahol a GDDR4 jobban teljesít azonos órajelen. Vajon ez lesz az egyetlen?

Stalker: Clear Sky

Mai utolsó tesztjátékunk következik. Most is áll a már megszokott egy fps különbség a GDDR3 és a GDDR4 memóriát használó 4850-ek között.

A tesztek végére érve azt hiszem, kijelenthetjük, hogy a GDDR4 memória nem tett csodát a 4850 esetében, de nem is szerepelt rosszul (én rosszabbra számítottam az időzítések miatt). Még hátra van a tuning, ott még a feje tetejére állhat minden.

Tuning, végszó

Tuning

A GDDR4 memória miatt, mondhatni rekord órajelekre számítottam, a mag tekintetében nem voltak elvárásaim, mivel még a tuning szériák esetében is igen nagy a szórás. A memóriákkal végül az igencsak magas, 2600MHz effektív órajelet sikerült elérnem, ami nagyon szép eredmény, bár a GDDR4 eredendően rosszabb késleltetése ronthat az összképen. A Gpu még 785MHz-en sem fagyott ki, de itt már játékokban csökkenő teljesítményt tapasztaltam, végül a 760MHz tűnt megfelelőnek. Külön pozitívum, hogy ezeket az órajeleket a kártya referencia magfeszültséggel produkálta (legalábbis Bios szerint), így elképzelhető, hogy egy kis Bios feszemeléssel további megahertzeket lehet még nyerni. Tuning alatt egyszer sem melegedett túl a kártya a gyári hűtővel (bár a hűvöstől is messze volt), egyéb rendellenességeket sem tapasztaltam, minden rendben zajlott.
Tuninghoz a következő programokat használtam: Ati CAtalyst 8.12, RivaTuner 2.22

Crysis Warhead

760/2600Mhz-en már sikerült ledolgozni a GDDR4 hátrányát a Toxic-kal szemben, de további javulást nem tapasztaltam.

FarCry 2

A plusz 20Mhz mag és 200MHz memória órajel emelés csak minimális többletet hozott a kártyának, lehet, hogy itt már a memória késleltetések is bele szólnak az eredményekbe.

Fear 2

A további tuning itt sem hozott jelentős teljesítményjavulást, csak a maximum fps-nél látszik némi többlet.

Ítélet

A PowerColor 4850PCS+ GDDR4 személyében egy nagyon kellemes kártyát ismertem meg. A gyári hűtő messze az egyik legjobb a mezőnyben, ugyanis tudja azt, amit csak igen kevés társa, halk és még jó teljesítményű is. Az átlagosnak mondható gyári tuning igen komolyan túlszárnyalható a vállalkozó kedvűek számára. A túlhajtott teljesítménye valószínűleg megközelíti egy 4870 alapórajeles eredményeit és a GDDR4 memória igazán unikummá teszi a kártyát. Ezt a termék azoknak ajánlható, akik vagy komolyan szeretnének tuningolni, vagy valami igazán különlegesre vágynak, ami még ráadásul használható is.
És mi a helyzet cikkünk nagy kérdésével: GDDR3 vagy GDDR4? A fenti számokat látva kijelenthető, hogy azonos órajelen a GDDR3 és GDDR4 memóriával szerelt 4850 között nincs számottevő különbség. Az elért órajelek a mérvadóak (itt jobb a GDDR4) és nem az alkalmazott memória szabvány. Úgy látszik a GDDR4 memóriák késleltetése ilyen órajelek mellett nem annyival rosszabb, hogy az hátrányba hozná.

A tesztkártyáért köszönet az Oázis Computer-nek.

Galéria

GALÉRIA

Azóta történt

  • Radeon HD 5770

    Jelen írásom egy korai 5770 bemutató, ami az új jövevényt hivatott felvezetni..

Előzmények