2024. április 26., péntek

Gyorskeresés

Játékajánló Android telefonokra

A Sony Ericsson Neo V bemutatása játékgépként és játékajánló Androidra.

[ ÚJ TESZT ]

Mérési eredmények és hivatalos Android játékok

Mobiljátékok a Neo V alatt

Teszthardver:
Telefon: Sony Ericson Xperia Neo V (MT11i)
CPU: Qualcomm MSM8255 Snapdragon 1GHz Scorpion
RAM: 512 MB
GPU: Adreno 205
Kijelző: 480x854
OS: Android 2.3.4 és Android 4.0.3 (hivatalos Sony, nem főzött)

A lentebb látható játék screenshotok a Neo V beépített screenshot készítőjével és hivatalos Android alatt készültek, így könnyen elképzelhető, hogy főzött ROM alatt még jobb lenne a teljesítmény. Továbbá érdemes azt is megjegyezni, hogy az alábbi játékok drágább (főleg 2 magos) telefonon elképzelhető, hogy jobb minőségű grafikát nyújtanak!

Benchmark
Nyitnám a listát néhány benchmark eredménnyel:


Eredmények hivatalos Gingerbread alatt.


Eredmények hivatalos Ice Cream Sandwich alatt.

Kb annyi, mint más tesztekben is, az alap OS-ek ennyit tudnak, főzött ROM-al értelemszerűen magasabb eredményt lehet elérni.

Android játékok

Desert Winds
A Qualcomm (a cég, aki gyártotta a telefon processzorát) első, külön erre a CPU/GPU-ra készített játéka. Maga a játék amit kipróbáltam csak egy rövid demó volt, a teljes verzió a nyáron várható. A Desert Winds egy Prince of Persia koppintás és a demót -rövidsége alapján- inkább csak techdemo célból adták ki, mintsem hogy magát a játékot mutassák be.

Dungeon Defenders First Wave és Second Wave

Őszintén megmondva én eddig nem nagyon hallottam erről a játékról, az első alkalom amikor találkoztam vele az a karácsonyi Steam játék volt, ahol holyday achievementet kellett benne megcsinálni, de akkor passzoltam a kipróbálást, ám később láttam, hogy elérhető a Google Play-en is Android telefonok alá, így már kíváncsi lettem. A Steam-es változathoz hasonlóan az Androidos port is az Epic Games Unreal Engine grafikus motorját használja és a képek alapján, amiket készítettem, ti is láthatjátok, hogy a grafikára nem lehet panasz. Játékmenet szempontjából ugyanaz a dolgunk, mint PC-n vagy konzolon, meg kell védenünk az ellenséges hordáktól a kristályt. Nem tudom, hogy az összes pályát átportolták-e, de az első három az ugyanaz, tehát a Deeper Well, a Foundries and Forges és a Magus Quarters. Lehetőség van egyedül játszani vagy más emberekkel az interneten (Gamespy) vagy LAN-on keresztül, azonban mivel az első résszel már kb senki sem játszik az interneten, így egyedül tettem próbát. Eléggé addiktív kis játék, a 2. pályán képes voltam több, mint 1 órát is időzíteni, mert csak harmadik próbára sikerült azt a fránya trollt megölni (először meglepett én meg csak "WTF?" voltam, 2. alkalommal meg pont nem arra ment amerre teleraktam csapdákkal...), egy ideig még az is vicces volt, ahogy a Bouncer Blockade pattintja vissza a kis goblinokat.
UI szempontjából a PC-s változatot próbálták minél jobban átemelni, ami miatt szerintem néhány menüpont picit kényelmetlenül lett megoldva, például nem tetszett az ablak, ahol a statjainkat lehet fejleszteni. Grafika szempontjából remek munkát végez az Unreal motor, azonban az ellenséges hordák megjelenésekor érezhetően leesik az FPS, az utolsó hullámnál még éppen jászható, de egy a Neo V-nél gyengébb telefonon már diavetítés lenne. Nem csak, hogy az "Első Android-os játék, ami az Unreal Engine-t használja" címet tudhatja magának a játék, de Google Play letöltések számában is elég szép helyet foglalt/foglal el.


A Second Wave az elődjéhez hasonlóan szintén ingyenes maradt, ám ha valaki ki szeretné használni a legnagyobb újdonságot, a PVP-t, annak le kell tenni pár zöldhasút az asztalra. A Second Wave a PVP mellett kapott egy új, szerintem kényelmesebben használható UI-t és végre lehet saját nevet adni karakterünknek, továbbá szabadon forgatni a kamerát is. A játékon belül is rendezgettek a készítők, például a Tavernt egy kicsit átrendezték. A grafikán is történt némi változtatás, szerintem néhány ponton szebb lett, néhány ponton viszont csúnyább. Elvileg még mindig az Unreal motor dobog alatta, viszont az indulásnál már nem bukkan fel az "Unreal Engine" logo és az FPS is jobb egy picit, mint az első részben, viszont ha valaki nem akar az utolsó nagy hullámban diavetítést nézni/megkockáztatni, hogy a játék bezárja magát, mert elfogyott az összes erőforrás, annak még mindig javasolt egy minimum Neo V szintű telefon.

]

Dungeon Hunter 2
A Dungeon Hunter 2 folytatja az 1. rész bevált receptjét, azaz továbbra is egy hack'n'slash RPG. A dolgunk ugyanaz, mint a Diablo 3 és a Torchligh-t esetében: börtönök és katakombák felfedezése, loot gyűjtése, miközben lecsapunk mindent és mindenkit, ami mozog. A történet 25 évvel az első rész után játszódik, a játék hőse egy hallhatatlan király kisebbik fia, akit miután kiszabadít egy pap a fogságából és tájékoztatja, hogy bátyja átvette a trónt és ráadásul még a sötét mágia felé is fordult, útra kel, hogy beszéljen testvérével, ám a kaland hosszabb és bonyolultabb lesz, mint ahogy azt gondolta. A kalandozókat a rengeteg mellékküldetés is várja a főtörténet mellett. Egész jó kis játék elütni az időt buszon vagy vonaton, amíg haza nem érünk tolni a Diablo 3-at (már aki). Sajnos a Google Play-en nincs fent ez a játék és a Gameloft boltja szerint nem kompatibilis Neo V-vel, így nem enged vásárlást. Viszont ezt könnyen kikerülhetjük, ha egy olyan telefont választunk ki a Gameloft oldalán vásárlásnál, ami támogatott és megegyezik a hardvere a Neo V hardverével, például a HTC Desire Z (vagyis pontosabban a Desire Z CPU-ja nem egyezik 100%-osan, de ettől függetlenül működik a játék).

Dungeon Hunter 3
A második rész nagyon bejött, így természetesen kipróbáltam a harmadik részt is. Sok negatív visszajelzést hallottam az új részről, amik sajnos igaznak bizonyultak. Az első és második rész a szokásos módon működött, azaz megvetted a játékot, majd játszottál, a harmadik részben azonban ezen és a játékmeneten is változtattak. Most már maga a játék ingyenes, helyette mikrotranzakciós modellre álltak rá, azaz ha kell arany, hogy vegyél egy játékbeli tárgyat, de nincs elég, akkor vehetsz valódi pénzért, ezért azonban állandó internetkapcsolatot igényel a program. A játékmenetben pedig a nagy negatív változás, hogy most már nem katakombákat kell bejárnunk és felfedeznünk miközben lecsapunk mindenkit, aki az utunkba áll, hanem válaszható helyszíneken (amikből elég sok van, ezt nem tagadom) az idő lejárta előtt kell a ránk támadó hordákat levágni. Nekem nem jött be ez az új irányzat, így Freeloot nevű hősi karakterem nem sok kalandot élt meg.

Dead Space
Ki ne ismerné a Dead Space-t, magam is végigvittem többször is PC-n az első és második részt, így nagyon kíváncsi voltam mit tudott visszaadni az Electronic Arts a mobiltelefonokra szánt változatban a hangulatból. Röviden: Jó lett a játék, nagyon. Nálam megvolt a Dead Space hangulat. A mobilos változat előzménye a második résznek, a főhős egy "Vandal" kódnevű ügynök, akit az Egyház rászedett és aki önakaratán kívül elindította az eseményeket a Sprawl állomáson, amibe belecsöppenünk Isaac-al a második részben. A történet nem rossz, szokásos Dead Space minőség és a megvalósítás is jó, a grafika szép és a touchscreent is jól kihasználják.

Mass Effect Infiltrator
Pár hónap várakozás után végre az Android tulajdonosok is megkapták a mobilos Mass Effectet. A történet a Mass Effect 2 és a 3 közé tehető, a főszereplője ezúttal nem Shepard parancsnok, hanem egy veterán Cerberus ügynök, Randall Ezno, aki bosszút fogad a Cerberus-al szemben és megfogadja, hogy lerombolja a szervezetet. A Dead Space-ben szerintem elég jól el lett találva az irányítás, itt azonban ecseteltek némi változtatást, ami szerintem már picit túlságosan is leegyszerűsítette a dolgot. Alapbeállításon csak rá kell bökni az ellenségre, majd a karakter el kezd lőni magától, nekünk csak rá kell húzni a célkeresztet a célpontra. Nekem ez kicsit már túl egyszerű volt, így a a beállítások között a "Tap to Aim"-et kikapcsoltam, így egy picit már közelebb került lövés/célzás szempontjából egy TPS-hez.
A játékban lesznek pontok, ahol dönteni kell a "Paragon" és a "Renegade" lehetőség között, ami nem tudom, hogy azon kívül, hogy befolyásolja hősünk arcában levő implantátumok színét, van-e bármi jelentőséggel a játékmenetre, mivel a "nagy tesókkal" ellentétben itt nincsenek beszélgetések és az RPG elemek is szinte hiányoznak, főleg csak az akcióra koncentráltak a készítők. Összesen 9 fejezet található a játékban, havas jég-fedte bolygótól kezdve a Cerberus állomáson át egy sivatag bolygóig. Lehet soknak tűnik a 9 fejezet, azonban nem az, a legtöbbön ~10 perc alatt végig lehet menni (van amin azért 30+ perc) és nem is annyira változatosak, a 9-ből 7 a Cerberus állomás különböző pontjain játszódik, ezen kívül van az 1. ami egy jeges bolygón és van az utolsó, egy sivatagos bolygón, ami gyakorlatilag csak egy boss-fight. A játék számomra picit érdekesen értékeli a teljesítményünket, ugyanis a helyett, hogy kapnánk a fejezet végén egy összesítést, játék közben minden nagyobb csata után kapunk értékelést. Az értékelésben teljesítményünk és kivégzési stílusunk alapján "krediteket" kapunk, amiket költhetünk képességeink, biotics, fegyvereink és ruházatunk fejlesztésére. Ha sajnos nem lenne elég kreditünk, akkor sem kell aggódni, ugyanis valódi pénzért vásárolhatunk játékbeli kreditet, sőt még fejlesztést is ami megduplázza a kapott kreditek számát. Ezekre azonban figyelni kell, mert a valódi pénzért vásárolt dolgok is a telefonon vannak tárolva, tehát ha elfelejtkezünk róla és töröljük/uninstalláljuk a játékot, akkor a játékmentésünk mellett ugrik minden pénzért vett bónusz és kredit is.
Őszintén megmondva a játék szerintem nem egy nagy eresztés, a Dead Space jobban sikerült, viszont ami igazán tetszett az az, hogy a Mass Effect Infiltrator-t hozzárendelhetjük az EA Origin accountunkhoz és az elért eredményeinkkel minimálisan hozzájárulhatunk a Mass Effect 3 végső nagy csatájához. Ezt 2 módon tehetjük meg:
1) Az ellenség által dobott intelt nem váltjuk be kreditre, hanem az Origin-en keresztül feltöltjük a "Galaxy at War"-ba, ezzel növelve a "Galactic Readiness Rating"-et
2) A játék végigvitelével "War Assets"-t kapunk, ami hozzáadódik az ME3-ban elértekhez
Tehát összességében nem egy kiemelkedő játékról van szó, a jelenlegi 1630Ft-os ára mellett főleg csak az szól, hogy a Mass Effect univerzumában játszódik és a benne elért eredmények (minimálisan) hozzáadódnak a Mass Effect 3-hoz.


Real Racing 2
Autós játékok nem tartoznak a kedvenceim közé, de tettem egy próbát a Real Racing-el, már csak a szép grafikája miatt is. Az irányítás nekem elsőnek szokatlan volt, de aztán nagyjából sikerült hozzászokni, a grafikára pedig ismét nem lehet panasz, még némi törésmodell is belekerült. A kategória szerelmeseinek biztos tetszik ez a játék. Vannak benne apró bugok, amiket még javítani kellene, például sokan panaszkodnak arra, hogy akad, nekem is picit alacsony volt az FPS a menüben, de verseny alatt nem volt gond.

Need for Speed: Hot Pursuit
A második NFS játék Android telefonokra, a cél ugyanaz, mint a PC/Konzolos változatban: rendőrként elkapni a versenyzőket, versenyzőként pedig meglógni a rendőrök elől. Következő versenyt egy nagy térképen tudjuk kiválasztani, a versenyek alatt pedig fejlesztésekhez felhasználható "Bounty"-t tudunk szerezni.

Mini Motor Racing
Sajnos a magyar fejlesztésű Bang Bang Racing (egyelőre) csak NVidia Tegra chipset alá érhető el, de szerencsére sikerült találnom egy alternatívát, ráadásul egy nem is rosszat. Az MMR-ben ugyanaz a dolgunk, mint a Bang Bang Racing-ben, a kis autóinkkal versenyezni, a szerzett pénzből pedig tuningolni őket.

Virtua Tennis Challenge
A Sega-nak hála a tenisz rajongók már mobilon is élvezhetik a Virtua Tennis-t. A választott játékosunkat a karrier módban végigvihetjük és a legjobbat faraghatjuk belőle vagy van lehetőség tét nélkül gyors meccsre 1 akár két játékossal. Van lehetőség multiplayer-re, de természetesen a számítógép is be tud ugrani.

The Naked Gun: I.C.U.P.
Egy jópofa point'n click kalandjáték, ami a Csupasz Pisztoly világában játszódik. A történet szerint nem a Leslie Nielsen alakította Frank Drebin-t kell irányítanunk, hanem a fiát, Frank Drebin Jr-t, aki nyomozó a rendőrség különleges részlegénél, az I.C.U.P.nál. Nem vagyok kalandjáték rajongó és nem igazán jött be a Vissza a Jövőbe és a Sam & Max sorozat sem, de ez a játék engem is megfogott...volna, ha nem lenne egy aprócska baja: ha hajlandó lenne működni (1.0.2 verzió). Miután letöltötte a cache-t, a játék elindul magától, de az albérletünkből már nem tudok kijutni, mert a játék "Váratlanul leállt..." és következő indításnál már a menünél eljátssza ezt, tehát lehetetlen játszani vele. Ezért nem ennyire változatosak a screenshotok és csak ezért vettem fel ennyit belőle a lentebb látható videóban, mert csak ennyit sikerült elindítanom belőle. A cache-t ráadásul olyan iszonyat lassan töltötte le, hogy esélytelen volt kipróbálni és pénzt visszakérni a Google 15 perces pénzvisszafizetés garanciáján belül, szóval 1100Ft egyelőre ki az ablakon...

Six Guns
Miután picit csalódtam az ingyenessé vált Dungeon Hunter 3-ban, így egy picit szkeptikusan töltöttem le a szintén ingyenes Six Guns játékot, amit most már elmondhatok, hogy kellemes meglepetést okozott. Egy nyitott világú sandbox játékról van szó, ami a vadnyugaton játszódik, mobiltelefonhoz képest hatalmas bejárható területtel. Főküldetéseket a térképen tudjuk elfogadni és ha valakinek nincs kedve ellovagolni odáig, akkor fast travel segítségével rögtön odajut. A főküldetések mellett vannak mellékküldetések is, amik nem láthatóak a térképen, helyette nekünk kell megtalálni őket miközben felfedezünk, továbbá rejtett tárgyak is várnak megtalálásra. Összesen 40 küldetés vár ránk, amik teljesítésével új felszerelést, fegyvereket és lovakat tudunk elérhetővé tenni és az eredményeinket közvetlen fel is tölthetjük Facebookra. Ellenségeink között lesznek banditák, állatok, sőt vámpírok és démonok is. A helyszínek is változatosak, megfordulunk vadnyugati városban, erődben és katakombában is. A Gameloft ide is beintegrálta a mikrotranzakciót, így ha valakinek nincs elég aranya egy táposabb cucc vásárlásához vagy csak erősebbé szeretné tenni hősünket, az valódi pénzért cserébe megteheti. Számomra érdekes, hogy főmenüt nem kapott a program, rögtön a játékba csöppenünk és a kamerakezelés jó lett, de minimális finomítás még jó lett volna, de ennyi baj legyen.
A legnagyobb erőssége viszont szerintem az a grafikája, az én államat a padló fogta meg, amikor megláttam, hogy egy mobiltelefonra készített játék ilyen szép is lehet, nézzétek meg csak a screenshotokat, amiket készítettem. Picit még el is mosolyodtam azon, hogy a Gameloft még olyan fényeffektet is belerakott, amivel "reklámozni" szokták a Tegra chipset előnyeit. A Six Guns remek játék lett szép grafikával és jó játékmenettel, ha fizetős lenne még akkor is bűn lenne kihagyni, nemhogy ingyen.



Modern Combat 3
Nagyon kíváncsi voltam a mobiltelefonok Call of Duty-jának az új részére, ami a sorban a harmadik. Az előző két résszel nem játszottam, így vannak hiányosságaim a történetben. A harmadik rész azzal indul, hogy egy katonai egység tagjaként be kell hatolnunk a Koreai-Pakisztáni-Orosz hadsereg által lerohant Los Angelesbe és kihoznunk az NSA épületből bizalmas adatokat. Egyszerű "bemegyünk és kijövünk" küldetés, ami szokás szerint nem úgy alakul, ahogy azt eltervezték. A grafika igazi eyecandy, vannak pontok ahol már majdnem el is felejti az ember, hogy egy mobiltelefonon játszik.

N.O.V.A.
Sokak szerint a Near Orbit Vanguard Alliance anno amikor megjelent volt az első igazi sci-fi FPS mobiltelefonokra. Hősünk egy ex-katona, Kal Wardin, akit újra szolgálatba állítottak és rögtön az események közepébe dobtak azzal, hogy megbízták, hogy egyedül (?!) menjen fel a Colonial Pride hajó fedélzetére és derítse ki, hogy miért szakadt meg vele a kapcsolat. Sokáig nem kell keresgélni, mivel az első sarkon máris ránk támadnak ismeretlen idegenek, akiket később el is neveznek Xenos-nak. A történet és a megvalósításbeli hasonlóságok miatt sokan Halo klónnak tartják.

N.O.V.A. 2
6 évvel az első rész után járunk, amikor is hősünk azt hitte, hogy sikerült békére lelnie, ismét utoléri a háború, a háború, ami az emberek és egy új idegen faj, a Volterite között dúl. A dolgot ráadásul tovább bonyolítja, hogy az emberi kolóniák egy része a Volterite oldalán állt be a harcba a többi ember ellen. Új történet, új fegyverek és kibővített multiplayer mellett a készítők a grafikán is láthatóan csiszoltak. A NOVA 2 már rögtön az akció közepébe dob (minimális "tutorial" után), így a történet megismerése mellett azért is érdemes az első résszel kezdeni, hogy hozzászokhassunk az irányításhoz.

N.O.V.A. 3
A történet folytatódik, 4 évvel a NOVA 2 eseményei után Kal Wardin visszatér egy barát kérésére a lakhatatlanná vált Földre, azonban a hajója lezuhan az ostrom alatt levő régi San Francisco-ban. Kal csatlakozik egy NOVA egységhez, hogy eljuthasson a közeli bázisra, ahol remélhetőleg megtudhatja, hogy miért szegte meg a 4 évvel ezelőtt kötött fegyverszünetet a Volterite és miért támadta meg San Francisco-t. Történet szempontjából nem kell ismét sokat várni, maga a játékmenet azonban felettébb jó lett és ha valaki kijátszotta a mobilos játékhoz képest rövidnek nem mondható single-player kampányt, akkor is még marad a 12 fős multiplayer. Az első két részt a rajongók a Halo-hoz hasonlítgatták, azonban az új részben az emberek sok hasonlóságot látnak a Crysis 2-vel is. A grafika tagadhatatlanul szép lett, nem csak, hogy jelenleg a legszebb, de egyúttal az 1.94GB-os méretével a legnagyobb Androidos játék is egyben. Már a Six Gunsnál leesett az állam de itt annak ellenére, hogy a pletykákkal szemben nem az Unreal Engine fut alatta, hanem "csak" a Modern Combat 3 felturbózott motorja, sikerült meglepniük, hogy egy egymagos telefon mire is képes.
Screenshotok közül, amiket készítettem, egyszerűen nem tudtam választani, hogy melyiket lenne érdemes mutatni, így inkább berakom az összeset:





Sajnos azonban a fekete leves még hátravan, ugyanis a fent látható screenshotok készítésénél picit "csaltam". A program az indításnál érzékeli a GPU-nk típusát és ennek alapján automatikusan beállítja a szerinte ideális grafikai minőséget, ami a Neo V és sok más telefon alatt azt jelenti, hogy a grafikát annyira lebutítja, hogy meg se közelíti a szintet, amit a képeken mutattam. A butítások közé tartozik:
-szinte az összes fényeffektet kikapcsolja
-textúrák felbontását szemmel láthatóan lecsökkenti
-legtöbb speciális effeket kikapcsolja (tűz, füst, "nano ruha effekt")
-látótávot lecsökkenti
-eltávolít textúrákat (törmelék darabok, fák, néha még bugos is lesz és eltűnik ellenség, aki a "semmiből" lő ránk)

Szerencsére azonban van egy kiskapu, hogy becsapjuk a játékot, ehez mindössze az ingyenes Chainfire3D programmal el kell hitetnünk vele, hogy Tegra chipseten fut. Jelen esetben az Adreno és Tegra cache is ugyanaz, tehát nincs is szükség az adat újratöltésére. Készítettem egy összehasonlítást, hogy hogyan néz ki a játék alap Neo V beállításon és Chainfire mellett:

Figyelem! Nagy méretű kép!

Szemmel látható a különbség. Nem állítom, hogy szárnyal a Tegra grafikával a Neo V-n, főleg, hogy Chainfire3D-n keresztül megy, ami alapból levesz pár FPS-t, azonban az biztos, hogy játszható és egy kis optimalizálással (van pont ahol olyat is lerenderel, amit nem is látunk) simán meg tudták volna oldani, hogy alapból ilyen minőségben fusson Adreno 205 alatt is. Ha pedig valaki azt feltételezi, hogy diavetítés lenne és csak kitalálom, hogy játszható, akkor nézze meg a képeket, amiket készítettem, diavetítés mellett elég sok idő lett volna azt a sok képet megcsinálni.

Shadowgun
John Slade fejvadász bőrébe bújva kell egy őrült professzort levadászni. A történet nem Oscar díjas, de nem is azzal próbálják eladni, hanem a játékmenettel és a grafikával, a Shadowgun megmutatja, hogy mire is képes az Unity grafikus motor és szorosan a NOVA 3 mögött az egyik legszebb mobilos játék. Játékmenet szempontjából pedig azt kell elképzelni, mintha a Gears of War-t és a Borderlands-t keresztezték volna. Plussz pontot érdemelnek a készítők, amiért az új patchben ingyen kibővítették a játékot új pályákkal, ellenségekkel és a történet folytatásával.

Resident Evil 4
A már korábban megjelent Resident Evil 4 iOS változatának a portja Android telefonokra. Sajnos ahogy az iOS változat, ez sem egy 1:1 port a PC/konzolos változatból, csak bizonyos fejezetek lettek átemelve a teljes játékból.

Backstab
Hónapokkal ezelőtt, még az Assassins Creed 3 bejelentése előtt az Ubisoft csinált egy felmérést, hogy ki hol szeretné, hogy játszódjon az AC3, gondolt valaki ekkor arra, hogy "A Karib-tengeren a kalózok korában!"? Ha igen, akkor örülhet, ugyanis a Backstab személyében ezt kapja. Egy Assassins Creed koppintás, ami a nagy kalózkorban játszódik. Ha valaki egy játékot keres, amiben a háztetőkön kell menekülnie az angol királyi flotta katonái elől, az megtalálta.

Starfront: Collision
RTS rajongóként örültem, hogy sikerült találnom egy stratégiai játékot Android telefonra. Elején kételkedtem abban, hogy játszható lesz touchscreen-en, de pár perc játék után könnyebbnek bizonyult, mint gondoltam. Egy idő után nekem úgy tűnt, mintha lennének a játékban vonások a Starcraft (a zene is nagyon az SC hangulatára hajaz) és a Red Alert játékokból is, ami számomra nem rossz, hisz mindkét cím kedvencem.

Order & Chaos
Régen 6 évig játszottam a World of Warcraft-al, így különösen kíváncsi voltam, hogy mit tud ez, a sokak szerint jelenleg legjobb MMO játék ami létezik mobilon. A játék ötvözi a havidíjas és a micropayment üzletpolitikát, azonban nem kell aggódni, az árak igen kedvezőek. Ha valaki most akar becsatlakozni a WoW-ba, akkor mélyen a zsebébe kell nyúlni, mert csak a programért ki kell pengetnie 15.000Ft-ot, amire az 1. ingyen hónap után jön a havi 3500Ft. A OC esetében azonban sokkal barátibbak az árak, a program maga csak alig több, mint 1500Ft (ráadásul, ha közvetlen a Gameloft-tól vesszük akkor még ebből az árból is tudunk spórolni 500Ft-ot) és a 3 (!) ingyen hónap után is a havidíj mindössze (euróból átváltva):
-1 hónap: 230 Ft
-3 hónap: 460 Ft
-6 hónap: 680 Ft
(Nem, nem írtam 1 nullával kevesebbet)

Ezenkívül jelen van a micropayment is, valódi pénzért vehetünk játékbeli fizetőeszközöket, amik ára azért már picit borsosabb, például ha valaki akar, akkor 1 vásárlással költhet akár 20.000Ft-ot is. Ezek a fizetőeszközök segítségével speciális és táposabb dolgokat vásárolhatunk, de néhány ponton előnyhöz is juttat bennünket, például amikor meghaltam (szándékosan, hogy megnézzem a lehetőségeket ;) ) választhattam, hogy ingyen felkelek a temetőben vagy valódi pénzért vett rúnáért a helyszínen felkelek maximum hp és manával (mindenki 25 ingyen rúnával kezd). Hangulat szempontjából kb ott van, ahol anno a vanilla WoW volt, annak minden előnyével és hátrányával. Sajnos nem ez a játék a készítők fő projektje és e miatt bug javítás és új content lassan érkezik hozzá...mondjuk ennyi pénzért ne is számítsunk akkora supportra, mint amit a Blizzard nyújt (bár az igaz, hogy lassan már tényleg rakhatnának bele mountokat). Májusban érkezett új patch hozzá, amiben egy új, 4. instance és a grafika csiszolása mellett végre kikapcsolták a Karácsonyi eventet is. Grafikai csiszolás alatt azt kell érteni, hogy többek között olyan effektek is belekerültek az Adreno változatba is, amiket egyes fejlesztők szerint csak a Tegra képes megjeleníteni, de úgy tűnik a Gameloft nem ért velük egyet.
Szerverekből összesen 12-őt kapunk, 4-4-et 3 földrészre osztva, Amerika, Európa és Ázsia. Minden accounton maximum 3 karakter lehet, de 10 rúnáért feloldhatjuk a 4. slotot is. Fajból nincs sok, csak 4 (emberek, elfek, orkok és élőhalottak) és külön frakciók sincsenek. Karakterosztályból is 4 van, warrior, mage, monk (WoW-ban priest) és ranger (WoW-ban hunter). A kezelés sem annyira bonyolult, az UI szerintem jól sikerült, könnyen megtalálható minden. Bejárható területek terén ne számítsunk akkorára, mint Azeroth, de azért mobilos játékhoz képes az a 7 terület amit kapunk, hatalmas: (térkép). Természetesen itt is van lehetőség PVP-re, guildbe belépni, professiont tanulni (3 van: Blacksmith, Leatherworking és Tailoring), AH betyárkodni és ha valami bajunk van, akkor a beépített gomb segítségével jelezhetjük a GameMasterek felé. Dungeon-ból jelenleg 4db van a játékban, ezekből elérhető normál változat vagy ha elértük a maximum, 60-as szintet, akkor mehetünk heroic változatba (vagy ahogy a játékban hívják "Legendary mód"). Mint a WoW-ban, itt sem lehet a Legendary instákat egész nap farmolni, van egy számláló ami ha lenullázódik, akkor nem mehetünk a következő napig, bár ezt a számlálót 10 rúnáért vissza lehet tölteni. Egy dungeon 4 fős a WoW 5 főseivel szemben és átlag 3-7 bosst tartalmaznak. Raid jelenleg nincs.

Sok előnye van a játéknak, de sok hátránya is, többször sikerült találkoznom olyan buggal, ami bezavarta a nézet beállításom (vagy nem bírtam forgatni vagy "fps nézetben" ragadtam, mert annyira bezoomolt és nem tudtam kijönni, stb) és csak a játék újraindításával tudtam megjavítani, de ez nem biztos, hogy mindenkinek előjön, lehet csak az OS nem tetszett neki. Már rögtön az elején sikerült találnom egy kezdők csapdáját, amikor a teleport segítségével (az instant flight master) sikerült jó messzire eljutnom, ahova még túl alacsony szintű voltam questeléshez, de vissza menni nem tudtam, mert nem volt elég pénzem. Meg ott vannak az említett hiányosságok is, mount még nincs (de petek azért vannak, amiket akár rúnáért is lehet venni...) és a tartalom is kevés, raid nincs (tudom, hogy limitált az erőforrás, de egy 10 fős raid szerintem belefért volna) és dungeon-ból is csak 4 van. Ez mind kevés lenne PC-n, azonban vitathatatlanul mobiltelefonon sok-sok napot/hetet el tud venni életünkből ez a felfedezésre váró sandbox játék.

És hogy miért hasonlítgattam folyamatosan a WoW-hoz? Csak nézzétek meg a screenshotokat, amiket készítettem.


9mm
John Kannon drognyomozó bőrébe bújva kell felvennünk a harcot a szervezetbűnözéssel szemben. John és csapata lesz a célpontja a város összes bűnözőjének, amikor egy rajtaütés során megölik az egyik helyi drogbáró testvérét és elsikkasztanak több millió dollárt. Egy, a jobbak közé tartozó Max Payne klón a Gameloft-tól.

Grand Theft Auto III
Nem sok játékos van, aki ne ismerné a Grand Theft Auto nevet, hatalmas sikert futott be az évek alatt. A manapság ismert GTA alapját, a TPS nézetet és a hatalmas lemodellezett várost és sandbox szabadságot a sorozat 2001 végén megjelent PS2-es változatában, a harmadik részben fektették le a készítők és a 10. évforduló örömére a Rockstar átportolta iOS és Android rendszerekre a játékot. Vannak apró bugok és az irányításban is lett volna mit csiszolni (vezetni nem nehéz, de célozni nem könnyű), ám ezek ellenére is nagyon jó szórakozást biztosít. A meglepő igazán az, hogy alapból csak 2 magos telefonokra tervezték kiadni, azonban később kiadták 1 magosokra is, többek között a Neo V-re és az érdekesség a dologban az, hogy a Neo V képes játszható sebességgel futtatni "Max" grafikai beálításon. Vannak pontok ahol belassul picit (végülis csak 2 magos telefonra készült), de nem vészes, játszható marad. A még nagyobb érdekesség, hogy annak ellenére, hogy ilyen jól fut, a legutóbbi patchban a Rockstar a Google Play-en inkompatibilissé tette a játékot a Neo V-vel szemben, így most már az új Neo V tulajok nem tudják megvenni, legalábbis alapból nem.



Max Payne
A GTA 3 után a Rockstar kedveskedett nekünk egy másik régi kedvenc átportolásával és ezzel egy kis rejtett reklámot biztosítva magának a nemsokára megjelenő harmadik részhez, elhozta telefonjainkra a Max Payne első részét. Irányítás igényel megszokást és senki se várja el, hogy olyan könnyű legyen mint PC-n volt, de a játék jó lett, ott a Max Payne hangulat ebben a verzióban is, aminek hála az első rész sokunk kedvence lett. A GTA 3-al ellentétben a Max Payne-be a Rockstar Social Club is be lett építve. El se hiszem, hogy anno vennem kellet egy új videokártyát ahoz, hogy játszhassak vele, most meg mobiltelefonon megy majdnem ugyanolyan grafika mellett...talán még szebben is néz ki, sőt a legjobb grafikai beállítások mellett sem akad, nagyon jól optimalizálva lett, ráadásul plussz pontot érdemelnek, hogy a GTA 3-hoz hasonlóan itt is mindenki saját maga beállíthatja, hogy milyen grafikán szeretné futtatni. Az irányításra sokan panaszkodnak, de szerintem nem annyira gáz és az ikonok elrendezését is könnyen lehet módosítani.
Cache tartalom terén 1.32 GB-ot tölt le és foglal el alapból, azonban ennek nagy része nyelvi fájlok, tehát ha valakinek nincs szüksége az angolon (vagy más nyelven) kívül másra, akkor tud helyet felszabadítani. Nekem csak az angol kellett, így töröltem ezeket a fájlokat az SD\Android\data\com.rockstar.maxpayne\files\MaxPayne mappán belül:

MaxPayneSoundsFrenchv2.msf
MaxPayneSoundsGermanv2.msf
MaxPayneSoundsItalianv2.msf
MaxPayneSoundsJapanesev2.msf
MaxPayneSoundsRussianv2.msf
MaxPayneSoundsSpanishv2.msf
x_french.ras
x_german.ras
x_italian.ras
x_japanese.ras
x_russian.ras
x_spanish.ras

Ezek nélkül már csak 550 MB-ot nyom az 1.32 GB helyett. Adóval nekem 906Ft-ba került, ennyit simán megér, hisz ismét nem egy leegyszerűsített mobilos kiadást kapunk, hanem a teljes játék portját.

Figyelem! A játék csak ARMv7 CPU alatt megy, azonban a cikk írásakor a Google Play-en (valószínűleg csak ideiglenesen), rosszul lett beállítva a támogatott telefonok listája, így ARMv6-os CPU-val ellátott telefonra is engedi a vásárlást, amin nem fut! Tehát Samsung Galaxy Ace, ZTE Blade, Galaxy Mini, LG Optimus One, stb tulajdonosok ne vegyék meg, mert nem fog menni!



Tipp: Nekem előfordult egy olyan bug, hogy végigért a letöltés, még 3 fájl hiányzott, azonban a 3 fájl letöltése helyett már mínuszba kezdte számolni a %-ot és időt, én ezt úgy oldottam meg, hogy kiléptem, majd újraindítottam a játékot és ekkor már letöltötte a hiányzó fájlokat és indult gond nélkül.

Real Football 2012
A Gameloft az ingyenes RF 2012 kiadásával a Google Play legkeresettebb focis játéka, olyan nagy neveket leelőzve, mint az EA Fifa 12 vagy a Konami PES 2012 játéka. Egy nem régi frissítésben az európai bajnokság is be lett építve, továbbá a FIFPro licence-nek hála valódi nevekkel és csapatokkal találkozhatunk, a játékosok azonban nem lettek névadójukról mintázva. Összességében nem lenne rossz, de nálam megölte az egészet a micropayment, például ~16-17 óránként 2 meccset lehet lejátszani, mert elfárad a csapat; azonban vissza lehet tölteni az "állóképességüket" energiaitallal, ami 5 játékbeli dollár, 40 játékbeli dollár pedig 0.79 euró.

Sonic CD
Láttam már ezt a játékot a Google Play-en, de anno nekem kimaradt a Sonic és nem is nagyon érdekelt, de miután láttam, hogy az AVGN említette a Sega CD videójában, mint az eddig készült legjobb Sonic játék, már kíváncsi lettem. Pár perc játék után meg is állapítottam, hogy igaza van a Nerd-nek, néha tényleg tud összezavaró lenni.
Viszont 2 hibám van vele: az első, hogy a szükséges adatfájlokat egy örökkévalóság mire letölti. Azt hittem a GTA 3-nál oldották meg nagyon hülyén a letöltést (ha megakad a letöltés a zenék letöltése előtt, akkor maga a játék menni fog, de a zenék és hangok nagy része hiányozni fog), de amit a Sega ezzel művelt az már szinte mesteri. 8db fájlt kell letölteni, de vagy csak áll 0%-on vagy letöltés közben megakad és ha újrakezded, akkor nem onnan folytatja, ahol abbahagyta, hanem az elejéről az 1. fájltól! (Google Play-en ezért a hiba miatt lett nagyon lehúzva a játék)
A másik meg, hogy mi a fészkes fenéért kell ehez a játékhoz ~270MB méretű cache?! Egy 1993-ban megjelent játékról van szó, hány játék volt akkoriban ilyen nagy? Sőt a grafikát elnézve nem is sokat csiszoltak az akkorihoz képest. A Sega CD volt egyike az első CD lejátszásra alkalmas konzoloknak (tudtommal a 2. volt és 2 hónappal a Philips CD-i után jelent meg 1991-ben), így volt pár újdonság, amit a készítők hozzátudtak adni, mondjuk az Androidos változat cache tartalmában turkálva is lehet találni 7db 640x480 felbontású videót, amit sikerült eléggé rugalmatlanul kódolniuk (valamelyik videó alatt feleslegesen majdnem 2x nagyobb a bitrate) és amik összesen majdnem 180MB helyet fognak. Nem is említve, hogy a 7 videóból 6 esetében 2 van mindegyikből, 1 "normál" és 1 "amerikai változat", amik között annyi a különbség, hogy az amerikai változat alatt szól angol nyelven egy Sonic dal. Kíváncsi vagyok, hogy az app érzékeli-e, hogy milyen telefonra van telepítve és az annak megfelelőt játsza le vagy mindig a "normált" játssza és az US videók csak helyfogónak vannak? Mondjuk a játék maga is több, mint 70MB.
Nem tudom, hogy a játék azért ilyen nagy, mert nem tudták anno kisebbe összenyomni vagy csak minél jobban ki kellett "tölteni" a helyet a CD-n, hogy azért ne már csak 70MB-ot foglaljon az egész lemezből? De nagyon belemerültem már ebbe, magáról a játékról annyit, hogy összességében jó port lett.

Kinectimals
A Microsoft modern Tamagochi-ja megérkezett Androidos telefonokra is. Választhatunk egy kisállatot, akit tanítanunk, gondoznunk kell és akivel minijátékokban vehetünk részt. A Kinect mozgásérzékelőjét ezúttal a telefon érintőképernyője helyettesíti. Le a kalappal a Microsoft előtt, hogy lehetővé tette azok számára, akik rendelkeznek az Androidos kiadás mellett az X-Box 360-as verzióval is, hogy a Kinect és a telefon kamerája, valamint egy generált QR kód segítségével, egyik platformról a másikra tudjuk vinni a kedvencünket, így akár már akkor is velünk tarthat, ha nem vagyunk otthon. Ha pedig valaki még csak a boxos változattal rendelkezne, akkor azért is érdemes a droidosat is beszerezni, mert a mobilos változattal feloldhatunk 5 új állatot a konzolon.

Fight Game: Heroes
Próbáltam keresni, de nem találtam nagyon sok verekedős játékot Androidra, de szerencsére a Fight Game elérhető a Google Play-en minden Snapdragon CPU-val szerelt telefonra, annak ellenére, hogy elvileg Xperia Play exkluzív. Azért hangsúlyoztam ki, hogy "Snapdragon CPU-ra", mert speciálisan Xperia Play-ra lett készítve, így csak az abban használt CPU és GPU (ami szerencsére a Neo V-ben is ugyanaz) támogatott, más CPU/GPU alatt nem indul el vagy gondok lehetnek, például PowerVR GPU alatt harc közben fekete a képernyő.
Sajnos Xperia Play exkluzív révén hiába pengeti ki a játékos a 3,5 eurós árát, elvileg csak a Play-be beépített d-pad-al és gombokkal tud játszani. Azért elvileg, mert szerencsére ~550Ft-ért vásárolható egy app a Google Play-en, ami tudja szimulálni a szükséges d-pad-ot és a gombokat, így egy külső program segítségével nem csak Xperia Play telefonon játszható.
A játékmenet nekem nem nagyon jött be, story semmi sincs és azon kívül, hogy elég energia mellett beleverhetjük ellenfelünket néhány háttérben látható tárgyba, én nem találtam igazán látványosnak. A demó engem nem győzött meg, így nem fektettem be a teljes változatba. A grafika viszont szép, nagyon jól teljesít itt is a Shadowgun alatt is használt Unity motor.

Bruce Lee: Dragon Warrior
Egy másik verekedős játék, ami szintén Xperia Play exkluzív, így ennek az irányításához is szükség van a fentebb linkelt programra. Őszintén megmondva nem tudom, hogy ezt a játékot hol lehet megvásárolni, kerestem mindenfele, de nem találtam, sőt licenc lejárat miatt már az Itunes-ról is törölve lett az iOS verzió, így lehet, hogy már meg sem vásárolható sehol sem? E miatt, a próba erejéig, egy "virágbolti" verziót voltam kénytelen használni (ennek a játéknak az indulásánál nem jelenik meg a Snapdragon logo, de tippre ez is csak Snapdragon CPU és Adreno GPU alatt megy).
A játék szerintem bitang jó lett, van történet mód (persze itt se kell valami nagy durranásra számítani), ahol külön a történetmesélés is bejött nekem (képregényekben látható rajzolt karaktereket használtak), a harcok jók és a grafikára sincs semmi panasz.

Nem értem mi ez a nagy hiány verekedős játékok terén, van ez a kettő, ami "elvileg" csak Xperia Play-en jött ki, meg van a The King of Fighters, amihez nem csak állandó internetkapcsolat kell, de sokak szerint hemzseg a hibáktól is. És ennyi, tudomásom szerint. Májusban lejárt a Street Fighter 4 LG telefon exkluzivitása, tehát nemsokára az is várható a Google Play-en, azonban a $12.99 ára elég borsos lesz, főleg ha azt nézzük, hogy más játék (például a GTA 3) 5-7 dollárba kerül a megjelenéskor.

Samurai II: Vengeance
A Shadowgun készítőinek (igen, tudom, hogy sokszor említettem már, hogy Shadowgun...), a cseh Madfinger Games-nek a másik játéka, ami a feudális Japánban játszódik. Hősünket, Daisuke-t irányítva kell megkeresni és bosszút állni a rablók vezérén, Orochi-n. Elég jó kis játék lett, sok akcióval, sok vérrel, látványos kivégzésekkel és az Unity motor kellemes, képregényes hangulatú 3D grafikával visszaadja a feudális Japán hangulatát (már amennyire beleillenek a történetbe olyan óriási mechanikus szerkezetek, amilyeneket még Indiana Jones sem látott).

Mami no Dokidoki Tiro Fināre 「マミのドキドキ ティロ・フィナーレ」
Kiveséztem jó pár nyugati játékot, de most legyen itt pár játék a messzi Japánból. Az első egy ingyenes játék, amit a Namco Bandai a március 15-én megjelent Madoka Magika mangát és animeot feldolgozó PSP-s játék promotálására adott ki. Nem kell sokra számítani, alapból egy irányítható karakter (értelemszerűen Mami) és boszorkány volt, ami később picit bővült egy update segítségével még egy boszorkánnyal és egy újabb irányítható karakterrel, Homurával. Egy egyszerű side-scrolling játék, bejárható pálya gyk nincs, amit a képeken láttok az minden, akkora az egész pálya, csak az adott platformokon lehet ugrálni. A recept egyszerű: addig öljük a csatlósokat, amíg a boszorkány nem jön, majd legyőzzük őt is, ami nem lesz könnyű, mivel szerintem az irányítás hihetetlenül kényelmetlen és rossz, valamint olyan érzésem van, mintha az új patchben nehezítettek volna a játék erősségén. Meghalni nem igazán lehet benne, Game Over akkor lesz, ha a platformok alatt levő Sayaka és Madokát védő pajzsot túl sok ellenség ér el.
De mint írtam, ingyenes játék, és ismerjük a mondást, hogy "ajándék lónak ne nézd a fogát", valamint arra is jó, hogy lássuk, hogy az Unity motort mennyi fajta játékhoz fel lehet használni.

Mahou Shoujo Madoka Magika TPS FEATURING Akemi Homura
「魔法少女まどかマギカ TPS FEATURING 暁美ほむら」
Ez a szép hosszú nevű játék a fentinek a nagytestvére, azonban az alaptörténeten kívül nem sokban hasonlít rá, 2D-s side-scrolling helyett egy 3D-s TPS-t kapunk. A kiadó mellett az ár is különbözik, mert míg a fenti ingyenes, addig ehez 600 yenbe (mai árfolyamon kb 1800Ft) került, hogy hozzájussak. A manga és anime sorozat egyik főszereplőjével, Akemi Homurával kell bejárnunk a történet helyszíneit és legyőzni a sorozatban megismert boszorkányokat az útközben felszedett fegyverekkel. A játék nem nehéz és ha nagyon jól teljesítünk a szint végén, ("A" vagy nagyobb értékelés), akkor a galériában feloldódik egy, az anime sorozatból készített random kép, amit a telefonunk hátterének is beállíthatunk. Összességében szerintem max csak a rajongóknak éri meg, a grafika nem nagy szám, sok pálya elég sivár és az ellenfelek is úgy néznek ki, mintha kartonpapírból lettek volna kivágva és maga a játékmenet sem tapaszt annyira a telefon elé, mint mondjuk a GTA 3 vagy a 9mm.

A készítők figyeltek arra, hogy ne csak egy 480x800 (/480x854) felbontású kép legyen, így amikor lapozunk akkor "mozog a kamera" is. Tudom tudom, ez alap dolog, de eddig csak 480x854-es háttérképet raktam ki és hiába már 3. Androidos telefonom a Neo V, még mindig meg tudok lepődni apró dolgokon

Kanon
A Kanon egy nagyon jó anime sorozat, amely örök helyet foglal a kedvencek toplistámon a Key másik műve (amely sokak szerint minden idők egyik legjobb sorozata), a Clannad mellett. A sorozat sikeressége 1999-ben indult, amikor megjelent a Key fejlesztésében a felnőtteknek szóló Visual Novel (visual novel olyan, mint egy anime és egy könyv keveréke). Mi sem bizonyítja jobban a sikerességét, mint hogy 1999 és 2005 között PC, Dreamcast és PS2 platformokon a PC-re 2000-ben és 2005-ben kiadott "vágott" változatokat (kivágták az erotikus tartalmakat) beleszámítva összesen 7 féle kiadást élt meg, amikből (a vágottból) 2002-ben készült egy anime sorozat, amit 2006 végén felújítottak és kiegészítettek 11 extra résszel. 2007-ben a Prototype kiadta a játékot PSP-re, majd a játék eredeti kiadójával, a Visual Arts-al együttműködve a Prototype kiadta a játékot FOMA (a japán NTT Docomo szolgáltató által kifejlesztett platform) és SoftBank (korábbi nevén Vodafone Japán) telefonokra.
Azonban itt még nincs vége, ugyanis 2011 végén a Visual Arts kiadta Android platformra is a játékot és elérhetővé tette a Google Play-en. Mivel rendelkezem az anime eredeti DVD-jével, így a játék sem maradhat ki és gondoltam végre megnézem milyen lett a játék, amiből ilyen jó sorozatot tudtak csinálni. Az ára kicsit borsos volt, 800 yen (jelenlegi árfolyamon korülbelül 2400Ft), de még így is olcsóbb volt mint néhány "játék", például kicsit kerekedett a szemem, amikor megláttam, hogy egy egyszerű félkarú rabló játékot, ami a Black Lagoon sorozatra "épít", 1500 yen (kb 4500Ft) áron próbálják eladni...hiába lett a sorozat nagy siker (és teljesen jogosan), nem tudom, hogy van-e sok rajongó, akinek ennyit megér.
Visszatérve a Kanon-ra, a történetről röviden annyit, hogy a főszereplő Aizawa Yūichi, aki a játék főhelyszíneként szolgáló városból kiskorában elköltözött, de középiskolás korában ideiglenesen visszaköltözik a szülei elfoglaltsága miatt. A játékosnak Yūichi bőrében bújva kell átélnie a mindennapjait, ami annál jobban bonyolódik, minél több lánnyal ismerkedik meg. A történet nem rövid, összehasonlításképpen, azt mondják, hogy a Kanon forgatókönyve körülbelül hatszor hosszabb, mint egy Shakespeare színpadi előadásé. Visual Novel révén a játékmenet annyiból áll, hogy a képernyőn kell bökdösni és olvasni az újonnan megjelenő szöveget. Néha kapunk választási lehetőséget, ami befolyásolhatja a kapcsolatunkat az adott szereplővel és a történet menetét. Grafikáról nehéz beszélni, mert a legtöbb esetben csak állóképet kapunk, viszont azok gyönyörűen meg lettek rajzolva és rendkívül jó történettel is el lett látva a program.
A kezdésnél megkapjuk a 2006-os anime változatban hallható openinget, azonban a játék további részében picit zavart, hogy minden egyes helyszínnek csak egyetlen saját háttérzenéje van. Kár, hogy a szép visual novel opening után már nem futotta nekik arra, hogy egy helyszínen több zene játszódjon.
Azt is sajnálom, hogy a PC-s változatot portolták át, ugyanis a DreamCast és a PS2-es változatban a főszereplőt kivéve mindenki kapott szinkronhangot, a PSP-s változatban pedig maga a főszereplő is már megszólal, az Androidos változatban azonban néma mindenki, ugyanaz az "élmény", mint ami lehetett 1999/2000-ben. Mondjuk ahoz képest még így sem olyan aprócska a kicsike, a 378MB-os cache tartalommal nagyobb mint mondjuk a fentebb említett Dead Space.

Frontier Gunner
Egy csapat alapú MMO TPS, ahol maximum 4 fős csapattal kell küldetéseket végrehajtani. Az összes küldetés egy óriási bossharc, amelyek nehézsége a játékosoktól függ. Például többszöri nekifutás után sem sikerült a 2. bosst legyőznünk, de utolsó próbaképpen már egy olyan csapatba kerültem, amivel szinte esélye sem volt. A grafika nem rossz, viszont a legjobb az egészben, hogy a program ingyenes. További érdekesség, hogy a játék egyes részei nem tudom miért, de angolul vannak japán helyett, valamint az is érdekes, hogy az első küldetés a "Laszlo Dome" nevű pályán játszódik, ez vajon magyar vonatkozás vagy csak véletlen?

Armed Heroes Online
Természetesen japán játékból is még van rengeteg, nem is említve a koreai és kínai műveket, azonban az összes említéséhez lehet kellene még egy oldal. Viszont nem akartam szótlanul elmenni az Armed Heroes nevű új kínai MMO mellett, így tettem egy próbát a béta hétvégén. A cache letöltés nem ment zökkenőmentesen, mert sokszor vagy el sem kezdte vagy megállt majdnem mindig ugyanannál a fájlnál, de több tucat kilépés-úraindítás meghozta gyümölcsét és nagy nehezen átcsordogált az adat Kínából.
A játék első indításánál már csalódtam is egy kellemeset:

A program 99%-t, beleértve a képeket és textet is, a készítők angol nyelvre is átültették, így olyan is tud vele játszani, akinek hozzám hasonlóan nem erőssége a kínai.
Összesen négy karakter áll rendelkezésre a választásnál, Fighter, Archer, Mage és Shaman, amik közül az Archer és Shaman alap külseje engem különösen emlékeztet már máshol látottakra.


Vajon hol láttam már hasonló külsejű karaktereket?

Játékmenet szempontjából azt kell elképzelni, mintha a fentebb említett Dungeon Hunter 2 lenne MMO-ba átültetve, questeket kell felvennünk, amik többnyire abból állnak, hogy "pucold ki xy instance-t", amire lehetőségünk van egyedül vagy partyban még 3 emberrel. Instance-ok esetében több nehézségi szint közül választhatunk, amik "Normal", Nightmare", "Hell" és "Inferno" (mintha megint déjà vu-t éreznék). A grafika szép lett, a használt stílus alapján nekem olyan hangulatom volt, mintha a Warcraft 3 felturbózott változatával játszanék. Optimalizálás is rendben van, a városokban, ahol tömegestül vannak jelen a játékosok és nagy csatákban érezhetően leesik az FPS, de még játszható marad. Örülhetnek azok, akik Frostshock-on mindig azzal poénkodnak, hogy "robotpilóta bekapcsolva", mert itt szó szerint be lett építve ez a funkció, ha egy NPC egy másikhoz küld, akkor a játékbeli karakterünk magától odaballag vagy ha kiválasztunk a beépített NPC keresőből valakit, akit nem találtunk, akkor is elnavigál oda a játékos beleavatkozása nélkül, nem is említve a felvett quest helyszínéül szolgáló instance bejáratához. Sajnos sandbox játéknak nem igazán nevezném, mert hiába van sok bejárható helyszín, nincs teljes szabadságunk.


Az "Active skill" fül alatt tudunk minden szintlépés után új képességet megtanulni, illetve fejleszteni, a "Passive skill" alatt pedig karakterünket vagy nálam sámán esetében a minionokat lehetett fejleszteni, a "Life skill" (hmm, találó név) alatt pedig a megtanult mesterségeink szintjét követhetjük nyomon.

Mesterségek közül lehet tanulni főzést, a World of Warcraft-ból vett Enchanting, Blacksmith, Leatherworking és Tailoring mesterségeket ötvöző Forging-ot vagy akár a horgászatot is.

Béta révén még messze áll a kész állapottól, rengeteg hiba és hiányosság van még benne. A grafika szép lett, de vannak pontok, ahol eléggé illúzió romboló, hogy látható a "világ vége", továbbá van rengeteg tárgy, aminek még csak placeholder neve van és vannak üzenetek is, ahol szintén placeholder jelenik meg maga az üzenet helyett. Az angol fordítás jó lett, de még ott is van csiszolni való, van mondat, aminek a fogalmazásán kellene még javítani és vannak pontok, ahol pedig a helyesírást kell átnézniük. Apropó, nem tudom, hogy csak félrefordítás vagy szándékosan sámánnak nevezték el, de a karakter, amivel játszottam gyanúsan inkább warlock, mint sámán. Talán a legfontosabb, amin javítaniuk kellene, az a játék stabilitása, sokszor volt, hogy a játék összeomlott, ez kellemetlen, ha valaki instance-ban van, mert ha egyedül játszol, akkor nem oda rak vissza visszalogoláskor, hanem a városba, de partyban is az instance legelejére dob. A töltési időn is kell még csiszolni, túl sokat tölt a program, egy quest adónál, ha új oldal szöveg jön akkor még azt is megtölti...

A játék elvileg ingyenes lesz, már a bétába is beépítették a mikrotranzakciót (nem tudom, hogy működik-e már), így aki szán rá pénzt az az inventory mérete mellett az accountonkért 2 karakter számot is kibővítheti, valamint vehet dolgokat, amiktől táposabb lesz a karaktere. Kapunk az MMO-kban alapvető Aukciós Házat és chat funkciót is, ám barátokat nem lehet felvenni (legalábbis én nem találtam), valamint közvetlen tudunk Twiterre vagy Facebookra bejegyzést írni a játékból és 41-es szint elérésével guildet is alapíthatunk. Összességében, ha kijavítják ezeket a bugokat, akkor kezdhet félni az Order & Chaos, mert egy nagyágyú fog érkezni keletről.

Tegra

Trainz Simulator
A GTA 3 mellett le volt ez is akciózva 1 dollára, így tettem egy próbát a fentieken kívül még a Trainz Simulator-al is. Ez a játék NVidia platformra lett optimalizálva, tehát ismét szükség lesz az ingyenes Chainfire3D programra. Mondjuk az FPS nem volt az egekben, de még éppen játszható kategória. Tegra alatt jobban néz ki, de azért Neo V alatt is megvan az MS Train Simulator minőségű grafika.

Sonic 4 episode II
Továbbá kipróbáltam a Sonic 4 episode II-t is, ami szintén Tegra-ra lett optimalizálva, viszont sajnos annak ellenére, hogy játszható sebességgel fut, vannak textúrák, amik hiányoznak. Így néz ki a Tegra-ra optimalizált Sonic a Neo V alatt:

Nem akarok megbántani egy Tegra tulajt sem, de szerintem elég gáz, hogy Adreno 205 alatt majdnem olyan szintű grafikával megy, mint a Messiásnak tartott Tegra 3 alatt. Egy kis optimalizálással könnyen el lehetne érni más platformon is majdnem azt a szintű grafikát, amit a Tegra 3 nyújt, legalábbis ez a Sonic játék alatt.
Nem tudom mi alapján dől el, hogy mik hiányozzanak, de mint láthatjátok, a textúrájuk nem renderelődik le és feketék maradnak. Sikerült megoldanom, hogy a hiányzó textúrák is megjelenjenek, azonban ezt csak a menüben tudtam ellenőrizni, mert a játék betöltés közben sajnos bezáródik a hivatalos Gingerbread és a hivatalos Ice Cream Sandwich legújabb verziója alatt is. Talán sikerülne megoldani egy agyontuningolt Cyanogenmod alatt, de már nem volt kedvem tovább próbálkozni egyelőre, mert ahoz ki kellett volna nyitni a telefon Bootloaderét is.
Kép a menüről:


Textúrával és anélkül

Természetesen ez nem az összes Androidos játék, sokat nem próbáltam ki, köztük a mobiltelefonok Uncharted játékát, a Shadow Guardian-t sem. Elég szép már most is az Androidos felhozatal és remélhetőleg a jövőben is várhatóak lesznek igen ütős címek, már van is információ néhány nagy névről, mint például a nyáron megjelenő és ingyen elérhető Carmageddon port vagy a Szeptember 30-án érkező, Football Club szolgáltatással ellátott Fifa 13 és az Október 30-án érkező Need for Speed: Most Wanted. De nem szabad elmenni említés nélkül a június végén érkező Dead Trigger, továbbá a nyáron megjelenő The Amazing Spider-Man és a Batman: The Dark Knight Rises mellett sem.

Mellesleg jelenleg a Digital Reality gondolkodik azon, hogy a nemrég megjelent Imperium Galactica 2 iPad portját elhozza Android telefonokra is. Reménykedjünk, hogy eljut hozzájuk a sok Android felhasználó kérése és megtisztelnek minket egy Android porttal.

Videók
Pár játékról rögzítettem videót a telefonon miközben játszottam, viszont le kell szögeznem, hogy a videók semmiképpen sem tudják prezentálni a játék teljes minőségét, mivel a felvevő program bugos volt és mivel csak 1 CPU mag áll rendelkezésre, az FPS is 40-50%-al kevesebb (a FRAPS is PC-n a legerősebb CPU mellett is le tudja vinni eléggé az FPS-t) a valós mértéknél, így a legtöbb játék a videón úgy tűnik, hogy akad, azonban gyakorlati szempontból ez nincs így.
Alábbi dolgokra kell figyelni:
-néhány videó alatt elment a hang
-néhány videó alatt akad a hang vagy eltolódott
-FPS és ezáltal a játék sebessége sokkal kisebb a valósnál

Akkor mégis minek mutatom őket? Azért, hogy nagyjából mindenki megtudhassa mire számítson játékmenet szempontjából és hogy látni lehessen a grafika minőségét.

Végül annyit, hogy mivel a videók telefon alatt, 854x480 felbontásban készültek, néhánynál előfordulhat, hogy erősen pixelesedik, ha fel lesznek nagyítva, így javasolt nagyítás nélkül megnézni őket.

Sajnos hardveres gyorsítással ellátott videókat nem lehet felvenni és screenshotolni, így nem minden átvezetőt sikerült felvenni, viszont ami fel lett véve azok mind valós időben a játék grafikus motorjával készültek (pl a NOVA 3 esetében már az intronál lehet látni, ha a játék leveszi a grafika minőségét).

]

Mit tegyek, ha a Google Play azt mondja nem kompatibilis a készülékem?
Sokszor előfordul, hogy egy játék kiadója a Google Play-en nem állítja be kompatibilisnek az adott hardverre épülő összes telefont, így előfordul, hogy egy telefon támogatott és hiába van nekünk is ugyanolyan hardverrel szerelt készülékünk, nem biztos, hogy a mi modellünkre is engedi a vásárlást (vagy ha már meg lett egyszer vásárolva, akkor a letöltést), hiába 100%, hogy képes futtatni. Azonban, ha valaki biztos abban, hogy a megvásárolandó játék fut a készülékén (más megegyező hardver alatt fut vagy khm, próbálta a virágbolti változatot), akkor van egy egyszerű módja annak, hogy támogatottá tegye a készüléket.
Ehez mindössze az alábbiakra van szükség:
-root jog (minden gyártónál más a módja a rootolásnak, de szinte biztos, hogy itt a PH!-n az adott készülék topikjában már ki lett tárgyalva a folyamata)
-root explorer

Ha a két fenti dolog megvan, akkor a Root Explorer-el mindenki menjen a system mappába és az ott található build.prop fájlban kell néhány sort átírni, pontosabban a ro.build.product, ro.product.brand és a ro.product.device értékét. Így nézzenek ki:

ro.build.product=DESIRE HD
ro.product.brand=HTC
ro.product.device=DESIRE HD

Nekem elég volt átírni ezt a három sort, azonban ha valakinek ezek átírása után sem működne, akkor a következő sorokat is lehet módosítani a fentieken felül, így nézzenek ki:

ro.product.model=DESIRE HD
ro.product.name=DESIRE HD
ro.product.manufacturer=HTC

Ne felejtsetek a Root Explorer-nek a jobb felső sarokban levő gombbal írás jogot adni, különben nem fog sikerülni elmenteni a módosításokat (mentésnél a program készít biztonsági mentést alapból).

Ha megvagyunk a fájl módosításával, akkor már csak annyi van hátra, hogy az Alkalmazások kezelése menüben a Google Play alkalmazáshoz tartozó Adatokat töröljük:

Ha letudtuk ezt is, akkor már csak a telefont kell újraindítani. Újraindítás után a Google Play alkalmazás újra kérni fogja a szerződés elfogadását (ha nem kéri, akkor az gond) és elfogadás után már a módosított adatokat fogja használni azonosításra.

Mielőtt belevágsz, ezeket érdemes tudni:
1) Természetesen sem én, sem a sarki zöldséges, senki sem vállal felelősséget a dologért, csak TE vagy érte felelős
2) A megadott adatokkal HTC Desire HD-nak fogja hinni a telefont a Google Play (érdekes, hogy a Neo V fényévekkel újabb, mégis a Desire HD jobban támogatott...), azonban akinek nem Adreno VGA-ja van, az más adatokat használjon
3) Nekem eddig még minden rendben volt, de mint tudjuk, a technika ördöge nem alszik, így mindenki készítsen biztonsági mentést, főleg, ha a telefon memóriájában valami fontos adat van! Szinte lehetetlen a build.prop módosításával annyira megölni a telefont, hogy kukázni kelljen, viszont ha valami el lett rontva és nem indul be, akkor OS-t újra kell rakni, ami azzal jár, hogy a telefon memóriája törlődik
4) Minden alkalommal amikor visszaállítjuk az eredeti build.prop fájt (pl OS újrarakás), akkor ismét el kell játszani ezt a dolgot, mert hiába vettük meg már és játszottunk a programmal, a Google továbbra is azt fogja hinni, hogy a készülékünk nem tudja futtatni, így nem is engedi az újbóli letöltést
5) Mivel a rootolás garanciavesztéssel jár, így értelemszerűen ez a dolog is azzal jár. Viszont vissza lehet állítani a garanciát, ha unrootolod a telefont.
6) A régiókód nem kerül feloldásra, tehát továbbra is csak az országnak megfelelő programok lesznek elérhetőek. Hivatalos, más országból vásárolt SIM kártya nélkül nincs legális mód a régiókorlátozás feloldására.
7) Ha mindenki csak vásárlásra használja a dolgot, akkor nincs olyan, aki jogi szempontból belekötne a dologba, azonban, mint sok mindenből, ebből is könnyen illegális dolgot lehet csinálni, így mindenki CSAK vásárlás céljából használja! IMEI szám, kártyafüggőséghez nincs hozzányúlva, érintetlenek maradnak.

Mint látjátok a Neo V simán viszi a GTA 3-at és Mass Effect Infiltrator-t is, azonban sajnos alapból nem kompatibilis a kiadók szerint egyik sem, viszont a build.prop módosítása után már gond nélkül ment a vásárlás.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.