2024. május 2., csütörtök

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Számtech rovat

IMAX – Maximum mozi

Az IMAX és IMAX 3D működésének és hátterének áttekintése

[ ÚJ TESZT ]

Érdekességek, végszó

Érdekességek

A RealD 3D cikkben (kapcsolódó cikkek) említett DLP technológia alkalmazására szánt el magát az IMAX tavaly tavasszal a legnagyobb mozikban, termekben, így zárkózva fel a RealD mellé.

Denevérember-kísérlet

A Dark Knight forgatása közben a film 20 perce 70 mm-es IMAX kamerával lett fényképezve. Mondanom sem kell, sokkal nagyobb képtér és minőség jellemzi ezt a 20 percet.



Forrás:slashfilms.com

Chris Nolan már a Batman: Kezdetek! forgatásán szerette volna ötvözni a két technikát, de akkor ez nem jött össze. Az "éles" IMAX filmezés előtt a The Prestige, című film forgatásán már tesztelték a 70 mm-es kamerát és ez olyan jól sikerült, hogy az eredetileg tervezett néhány jelenet helyett szerencsére több helyzetben érdemesnek találták az IMAX nagyobb képkockáira rögzíteni a filmet.

Bevallásuk szerint nem volt egyszerű a nehéz, zajos kamerákkal dolgozni és a sűrű filmcserélés is hátráltatta a forgatást, de előtte még nehezebbre számítottak, ezért növelték meg az IMAX idejét a filmben.

Két kamerát kaptak a forgatásra. Az egyik 2 és fél percet tudott egyszerre rögzíteni, ám a másik csupán 2 percet. A forgatás alatt a két kamerát cserélgették, ha az egyikből már kifigyott a film.

Nolan szerint a rövid forgatási idő és cserélgetés nem jelentett akadályt, hiszen egy átlagos akciójelenet nem nagyon tart tovább 10-30 másodpercnél. A dialógoknál viszont a zaj és a rövid idő okozott méni gondot és a kamerák rögzítéséhez is át kellett alakítani egyes emelőjüket, tartószerkezetüket - de általában bírták a terhelést a 35 mm-es kamerákra tervezett rögzítők.

A forgatás után természetesen az IMAX formátumot "lekonvertálták" 35 mm-esre. A végeredmény sokkal jobb lett, mint az eredetileg 35 mm-re rögzített jelenetek, amin a készítők is meglepődtek.

A 70 mm-esben vetítő IMAX mozikban természetesen a film többi részét ültették át DMR eljárással 70 mm-re.

Ugyanígy jártak el a Transformers 2 forgatásánál is. Ebben a filmben is voltak IMAX jelenetek, amelyekhez aztán a 35 mm-es részeket DMR eljárással igazították hozzá.

Forgatás az űrben

A Hubble 3D filmről már írtam, de érdemes még néhány érdekességet kiemelni a projektből.

A jelenetek egy részét, amikor még a Földön gyakoroltak az asztronauták, a tengerben rögzítették. Bizonyos mélységben már egész jól lehet szimulálni a súlytalanságot a vízben, így a felkészülés ott zajlott. Toni Myers IMAX rendező egy speciális apró tengeralattjáróra emlékeztető kabint építtetett a Solido 3D-s IMAX kamerának, hogy forgatni tudjanak.



Forrás: gizmondo

Közben pedig elkezdték kiképezni az egyik űrhajóst is a másik, kisebb 3D-30 kamera kezelésére, hogy az űrben tudják használni az űrséták során.



Bill Shepherd és az IMAX kamera az űrállomáson 2002-ben
Forrás: creativecow

Persze ezt a nehéz monstrumot nem az űrben lévők irányítják, hanem egy távoli vezérlésre alkalmas berendezéssel az űrhajó belsejéből és egy monitoron figyelhetik, mit is lát a kamera. A sugárzástól való védelmet elég olcsón, speciális vizes palackokkal sikerült elérniük.

2K, 4K

2K = 2048×1080, de a legtöbb filmes 2K néven említi az 1920x1080 felbontást is.
4K = 4096×2160 pixel felbontás

Még a végére egy kissé kiábrándító dolog, ami nem csak az IMAX jellemzője. A legtöbb kis IMAX moziban csupán 4K felbontásban vetítenek filmeket, ami természetesen jó és semmivel nem rosszabb a többinél, ám érdemes tudni, hogy egyszer az IMAX alkalmazottai elvégeztek egy tesztet a 4K képminőség szemléltetésére.

A lényeg az volt, hogy készítettek egy filmet, amely úgy kezdődött, hogy a képernyőn két sor és oszlop volt, vagyis 4 pixel, fekete, fehér, fekete, fehér felállásban. A film vetítése során ezt duplázgatták egészen 4K felbontásig és mire elérték a 4K-t, már nem lehetett megkülönböztetni a fekete és fehér színeket. Hogy mi ennek a tanulsága? Csupán annyi, hogy a kép kevésbé éles 4K-n ekkora vásznon, kontrasztot lehet látni csupán, nem részleteket.

Persze ezt vetítés alatt nem nagyon lehet észrevenni, de ha javasolhatok valamit, bármelyik mozi teremben a középső sorokban vagy ezeknél kicsit előrébb foglaljon mindenki helyet, mert közelebbről élesebb lesz a kép (valamelyest). A hangzás miatt nem kell aggódnunk, mert ha nem is tökéletesen, de majdnem tökéletesen ugyanazt kapjuk, pár sorral lejjebb is.

A teljesség kedvéért azt hozzá kell tenni, hogy a kép minőségét, élességét nem csak a felbontás határozza meg (a sebesség is) és az IMAX moziban látható filmek így is kiváló minőségben láthatóak és a DCI által meghatározott szabvány szerint a többi moziban is 2K, illetve 4K felbontást használnak, míg az IMAX Dome-okban 18K-t.

Azt is meg kell jegyezni, hogy pl.: a Szörnyek az űrlények ellen című film is 1920-as felbontáson készült és a nagyon várt Avatar is 1920-ban készül.

Avatar

Az Avatar az első olyan egész estés film, amit IMAX 3D kamerákkal rögzítenek. James Cameron az írója és rendezője a filmnek. A felvételek elkészülte után még digitálisan "újramasterelik" az egészet, hogy a lehető legjobbat hozzák ki belőle. Természetesen elkészül majd a 35 mm-es kópia is, így nem csak IMAX mozikban vetíthetik, de a film így a mozizás telljes skáláját lefedi majd az IMAX Dome-tól a RealD termekig.

A CGI-ben a WETA Digital (Gyűrűk Ura, King Kong) Cameron partnere, akik új technológiákat, megoldásokat is bevetnek ebben a filmben.

James Cameron nem titkolt célja, hogy a '97-es Titanic című filmhez hasonlóan nagyot üssön ez az alkotás is.

Végszó

Az IMAX a maga túlzásaival is a lehető legjobb minőséget, legnagyobb képméretet, elképesztő látványt és hangzást nyújt. Vitathatatlan, hogy a 70 mm-es film sokkal jobb, nagyobb képet eredményez, ám az is kétségtelen, hogy drága és nehézkes a forgatás az IMAX kameráival.

Mindezek ellenére is a prémium szórakozást a nézők számára biztosítja, egyre több 3D-s filmet forgatnak vagy ültetnek át IMAX-ra, készülnek kuriózumok, mint a Hubble 3D és az IMAX mozik szépen terjednek a világban.

IMAX filmek lisátja: LINK
IMAX DMR filmek listája: LINK
IMAX mozik listája: LINK

Azóta történt

  • CINEMApink mozi teszt

    Tényleg megérkezett a prémium mozizás Magyarországra? A cikkből minden kérdésre választ kapsz!

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.