2024. április 19., péntek

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Számtech rovat

IMAX – Maximum mozi

Az IMAX és IMAX 3D működésének és hátterének áttekintése

[ ÚJ TESZT ]

Utómunkálatok

A 35 mm és a 70 mm kombinálása

Látható, hogy a legjobb felvételeket egyértelműen egy IMAX 3D kamerával készíthetik el az operatőrök, ám vannak olyan részei a filmnek, ahol egyrészt spórolás, másrészt praktikussági okokból kisebb, könnyebb kamerákat kell alkalmazni, ám azok már nem 70 mm-es filmre rögzítenek. Nézzünk egy valós példát.

A Dinosaurs Alive! című IMAX film egy részét két Super 35 mm-es ARRIFLEX 235 kamerával rögzítették (ARR/Ultima Prime lencsékkel, amik a legjobbak a világon). Az autós, mozgást igénylő jeleneteknél különösen jól jön egy könnyebb kamera.

Az ARRIFLEX 235 kamerákat kicsit módosították és egy szinkronizációs panellel látták el, valamint összekötve szoftveresen távolról is kezelni tudták. A gyártó és a filmesek tehát lényegében egy új 3D kamerát alkottak meg végül.



Munkában az ARRIFLEX 235

A felvétel során előállt 35 mm-es anyagot azonban 70 mm-es filmre kellett nagyítani. Az eljárás, amivel egy 4 perforációs, 35 mm-es filmet 15 perforációs, 70 mm-es IMAX méretre és minőségre lehet átültetni, az IMAX által kifejlesztett DMR (Digital re-Mastering).

A Kodak kidolgozott egy 35 mm-es filmet, ami 6K felbontásra képes (ez jobb a 4K-s Red One kamera képénél is). Minthogy a Kodak gyártja az IMAX filmszalagokat is, nem nehéz elképzelni, hogy lehet olyan eljárást találni, amivel össze lehet hozni a 18K-s (hihetetlen 252 megapixeles) IMAX és az előbbi filmet. Ilyen vállalkozás volt a Star Trek 35 mm-ről 70 mm-re ültetése is.

Az egész eljárás régebben hónapokat vett igénybe, de ma már kb. 3 hét alatt végeznek egy 2K vagy 4K forrásanyag IMAX-ra "konvertálásával" ( Dark Knithg egyes jelenetei 5.6K és 8K felbontásúak voltak).
A művelet azzal kezdődik, hogy többször megnézik a filmet és megpróbálják a lehető legközelebbi színsémát, filmtípust megtalálni. Például, ha egy film többnyire szabadban játszódik, sötétben vagy zárt térben, jó eséllyel be lehet sorolni valahová. Ezt követően jól megírt algoritmusok alapján renderfarmokon automatizált folyamatok végzik a számításokat. Ezek után az elkészült anyagot újra és újra átnézik és szakemberek javítják a fennmaradó hibákat.



Forrás: gizmondo

Mivel a szalagok hossza, mérete sem ugyanolyan, sokkal nagyobb IMAX tekercs szükséges a felvételhez, mint 35 mm-es. Végül összehasonlítják a két filmet kockánként. Egy 2 órás film 172 800 keretet tartalmaz, így ez igen időigényes feladat.

Természetesen egy eleve IMAX filmre rögzített film mindig jobban néz ki, mint egy felnagyított 35 mm-es, de az IMAX-ra felnagyított, tisztázott 35 mm-es is jobban néz majd ki, mint az eredeti 35 mm-es. Persze a különbség nem igazán észrevehető a nézők számára.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

  • CINEMApink mozi teszt

    Tényleg megérkezett a prémium mozizás Magyarországra? A cikkből minden kérdésre választ kapsz!

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.