Hyper-Threading! Van értelme a játékokban?

Vizsgáljuk meg, van-e értelme a Hyper-Threading használatának egy játékra használt számítógép esetén?

Mi is az a Hyper-Threading?

Na de mi is az a Hyper-Threading és miért jó ez egy játékra használt számítógép esetén? Ok, elsőre ez körülbelül olyan, mint a piros led a ventilátorban: kívülről tényleg jól mutat, de a számítógép használata közben nem is nézünk rá, semmit nem ad a játékélményhez. Persze a havernak tuti leesik az álla, ha mutatjuk az eszközkezelőben, hogy nekünk bezzeg 12 magos a processzorunk.

Honnan indult az egész? 2002 körül jártunk és akkor még mindig ritka volt az otthoni internet, a játékokat írott CD-n szereztem be. Emlékszem, hogy a papír PC-Guru magazinban olvasgattam tágra nyílt szemmel Oldman tuninggal és hardverekkel kapcsolatos cikkeit. Brazil után mindig ez volt az első amit fellapoztam. Bár utólag már sok rosszat és jót is olvastam a szerzőről, akkor ez volt az egyetlen információforrásom, ezért ezeket a cikkeket rongyosra olvastam.

Szóval az öreg írt valami új P4 processzorról ami akkor számomra elképzelhetetlen két!! maggal rendelkezett (még ha virtuálisan is). Ráadásul hatalmas (akár 50%) plusz teljesítményt ígért csupán 5-8 °C melegedés árán. Azonnal akartam egyet, így már lapoztam is az újság végére az árlistához. Persze még nem volt kapható, és a sima P4 árait figyelembe véve még évekig kellett várnom egy HT-s példány birtoklására. A processzor akkoriban HT nélkül is úgy 50000 Ft volt. (Viszonyításképpen, az akkori nettó átlagkereset körülbelül 90000 Ft körül alakult.) Utólag visszanézve tök érdekes, hogy már akkor is 3 GHz körüli processzorok léteztek, és a teljesítmény növelését akkor még főként az órajel növelésével képzelték el. Az órajel azóta sem kúszott igazán magasabbra annak ellenére, hogy az elérhető teljesítmény azért bőven megnőtt.

A történelmi kitérő után vissza az eredeti célhoz: nagyon egyszerűen szólva a Hyper-Threading lehetővé teszi a processzornak, hogy az utasításokat fizikai magonként két szálon dolgozza fel. Mindez majdnem ingyen, hardver oldaláról csak minimális tranzisztorszám emelkedéssel megvalósítható (a fizikai két maghoz viszonyítva). Tulajdonképpen annyi történik, hogy amíg a processzormag az egyik szálon valami miatt várakozni kényszerül (például a memóriára), addig a másik szálon ugyanaz a mag végezhet adatfeldolgozást, így csökkenni fog az üresjáratok ideje és emiatt növekedni a feldolgozás sebessége. A hatékony működéshez az operációs rendszer oldaláról a Hyper-Threading támogatása, a futtatott program oldaláról pedig a többszálúsított működés szükséges. Ennek hiányában - szélsőséges esetben - a sebesség növekedése helyett inkább lassulás figyelhető majd meg.

Elméletileg mind a korszerű operációs rendszerek mind a mai játékok fel vannak készítve a Hyper-Threading használatára. Ennek ellenére rengeteg olyan információ, videó található az interneten, amik alapján gyorsabbak a játékok HT nélkül. Nos akkor, járjunk utána, hogy mi az igazság!

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

3 pénzügyi döntés, amit minden kisvállalkozónak érdemes átgondolnia az év végéig

PR Ahogy az év vége közeledik, itt az ideje, hogy egy pillanatra megálljunk és áttekintsük vállalkozásunk pénzügyi helyzetét. Ne hagyjuk, hogy az év utolsó hónapjai elússzanak a sürgető feladatok és elfeledett határidők között!

Előzmények