Kezdjük egy kis ismerkedéssel...
A Hyper-Threading (később HT) technológiát az intel 2002-ben vezette be, először Xeon majd P4-es procikban. Nagyon leegyszerűsítve annyiról van szó, hogy 1 fizikai processzormag 2 logikai magnak, szálnak "látszik". Régen - és látszólag manapság is - nagy megosztottságnak "örvend" a technológia, hiszen legalább annyian vannak ellene, mint mellette. Sajnos néhány gyérül optimalizált programban HT -el gyengébb teljesítményt érhetünk el, mint nélküle.
Bővebben:
http://wiki.hup.hu/index.php/HyperThreading
http://en.wikipedia.org/wiki/Hyper-threading
A tesztkonfig
Jelen esetben egy 2. generációs core ix prociról lesz szó, egy Sandy Bridge i7 2600k -ról. 4.0GHz (40x100) @ 1.165V beállításokkal fognak futni a tesztek, 8GB 1600-as RAM kíséretében. Akit bővebben érdekelne a konfig többi része, részletesebb leírás, az ITT megtalálhatja.
Jelmagyarázat
HT ON - Hyper Threading enabled, 4 fizikai mag, 8 logikai szál
HT OFF - Hyper Threading disabled, 4 fizikai mag, 4 logikai szál
I. Teszt - LinX
A LinX 0.6.4 -es, AVX -es kiadásáról van szó, problem size: 20k.
HT ON 4GHz (max. GFlop: ~92)
HT OFF 4GHz (max. Gflop ~111)
Összegzés
Egyértelmű győztes a HT nélküli felállás, vitathatatlanul 20GFlop-ot ráver a HT -es konfigurációra. Kérdés, hogy ez a valós életben mire lesz elég?
II. Teszt - 3DMark Vantage
A jó öreg benchmark CPU részlege...
HT ON 4GHz (cpu score: 26930)
HT OFF 4GHz (cpu score: 20875)
Összegzés
Jól látszik, hogy több, mint 6k ponttal nyert a HT -es felállás. Ezek a tesztek azért már jóval közelebb állnak a hétköznapi felhasználáshoz, játékokhoz, egyebekhez, mint egy LinX.
III. Teszt - Battlefield 3
Mivel is lehetne jobban bizonyítani egy feltevést, mint éles bevetéssel... Itt az FPS -t is figyelni fogjuk (MSI Afterburner diagrammjával), illetve a CPU-GPU "kilengéseket" is (a játék beépített diagnosztikai grafikonjával [render.perfoverlayenable 1, render.perfoverlayvisible 1])
Itt láthatóak a beállítások. Minden esetben ezeket használtam.
HT ON 4GHz -> cpu kiingás, beépített diagnosztika
HT OFF 4GHz -> beépített grafikon
HT ON 4GHz -> fps avg.: ~62
Igyekezeteim ellenére is becsúszott 1 hiba, mégpedig a max. fps 194 hülyeség! Max. fps- nek kéretik a piros keretben tartózkodó 78 -at figyelembe venni! Mint ahogy azt később le is írtam, tiszta hülye az Afterburner, utólag kézzel leolvasva jött ki az eredmény. A grafikon elejét és végét nem szabad figyelembe venni, az még/már a töltés szakasza.
HT OFF 4GHz -> fps avg.: ~69
Az afterburner itt már végleg feladta, nem adott se min. se max. fps -t, kézzel olvastam le.
Összegzés
Sajnos az FPS méricskélés nem egészen úgy sikerült mint szerettem volna, de azért kivehető, hogy szinte nincs különbség HT ON és HT OFF között. Mivel a két teszt elvégzéséhez legalább 1 újraindítás szükségeltetett, ez a minimális eltérés betudható akár a Windows pillanatnyi hülyeségének is. Ámde ekkor lép be a játékba épített grafikon! Ott már CPU :: HT ON avg.: 17.45 vs HT OFF avg.: 15.24.
Végszó
Először is megemlíteném, hogy még várható egy 4.5GHz-el végzett összehasonlítás, illetve igény esetlegesen gyári órajeles is, bár ez a 4GHz nem áll messze attól, és garantálom, hogy 100% -osan stabil beállításokkal teszteltem.
Az eddigi eredmények alapján szerintem nyugodt szívvel mondhatjuk, hogy igenis jót tesz a Hyper Threading, illetve én nem találkoztam még olyan életbeli esettel, amiben hátrányt jelentett volna. Sokak írták, hogy nekik jobban fut a játék HT nélkül, én ilyen kijelentést nem mernék tenni. Mintha - mintha a szinte zéró, minimális micro lag helyett még kevesebb lett volna, de ez lehet placebo effektus részemről, a Windows pillanatnyi "idótasága", vagy bármi más is. Szerintem NEM bizonyított, hogy HT -re felkészített progiknál / játékoknál jobb lenne mégis a HT nélküli felállás.
Meglátjuk mit hoz a jövő, megérzésem szerint a 4.5GHz -es tesztek is hasonló eredményeket fognak szülni.
Szívesen fogadok bármely nemű kritikát, illetve ötleteket is! Akár konkrét teszteket is, melyekkel még bővíthetném a listát! Remélem sikerült néhány városi legendát eloszlatni / megerősíteni, így értelmet adva a teszteknek :)
UPDATE: #1 és #2 hozzászólások alapján érkezik a frissítés hamarosan, amint hazaérkeztem.