Játékok
Az Amigákon elég sok programot lehetett futtatni. Több filmhez is készítettek animációkat, jó példa a Babylon sorozat. Az A500-as gépek azonban első sorban játékra, demózásra voltak befogva. A programok jelentős része elérhető volt PC-n is, de a fejlett hang és grafikai tudás miatt az Amigás verziók sokszor nyújtottak valami pluszt. Egyedül a lemezek cserélgetése volt bosszantó egy 6-7 lemezből álló játéknál.
Szerintem nincs olyan, aki nem volt olyan, aki nem ismerte a Dyna blaster-t. Vérre menő csatákat lehetett vívni több useres módban. Sokszor elég volt egy jól elhelyezett bomba, hogy a másik nyakába robbantsuk a sort, amit lerakott.
A Dune II RTS is futott több platformon. A hang és a grafikája szebb volt, mint PC-n, a játékmenet megegyezett. A lemezek cserélgetése miatt inkább a PC verziót favorizálom, ha mostanában rám jön a spice gyűjthetnék. Emulátoron 4 meghajtónk is lehet, így nem kell vele szenvedni.
A bemutatottak közül a Cannon fodder a kedvencem. Egy kis csapat katonával kell végigmasírozni a pályákon a megszokott lőj le mindenkit stílusban. Grafikája jó, a hangok eltaláltak és van egy kicsit fekete humora, ahogy az újoncok mögötti mező szépen megtelik sírkövekkel.
A következő a Defender of the crown című ős stratégia. Már C64-re is kiadták, de nem volt szívem kihagyni a felsorolásból.
Amikor először láttam Pinball dreams-et, akkor kerestem az állam a padlón. Később természetesen megjelent PC-re is, de akkor már nem ütött annyira. Szerintem elég sokan folyatták ki a szemüket TV-re meredve és azon szenvedve, hogy csak még egyszer be tudják juttatni a golyót a loop-ba.
A Dragon's lair nem tartozik a kedvenceim közé, de szép grafikája miatt ki nem hagynám. A harmadik részt találtam csak meg és nem sikerült átjutnom már a játék legelején. Ha valaki kisegítene szívesen venném, hátha újra nekifutva megkedvelem.
A Lemming széria tagja az Oh no more lemmings! Ha valaki nem ismerné, akkor az a feladat, hogy a kicsit bugyuta állatokat át kell juttatni A-ból B-be úgy, hogy néhány parancsot adhatunk csak ki. Mondjuk ásathatunk lukat, út végét jelző őrt, de akár fel is robbanthatjuk állatkáinkat. A lényeg, hogy az előre meghatározott mennyiség egyben megérkezzen a célba.
A Super space invaders nem különleges és még csak nem is a legszebb. De jó példája azoknak a lövöldözős játékoknak, amikkel pusztítani lehetett a joystickokat. Pedig a jó öreg mikrokapcsolós Quickshotok és társaik elég sokat kibírtak.
Az A500 kb. az X-COM - Enemy Unknown idején kezdett kifutni. Az A1200 vette volna át a helyét ekkorra, de jött a csőd. Mindenesetre szép, hogy el tudja futtatni még ezt a programot is egy 7MHz-es CPU-val 1MB memóriával. PC-s verzióhoz 386SX 2MB memóriával volt a minimum. Egy 386SX-33 alig gyorsabb, az A500-nál, de nem kell küzdeni a lemezről töltögetéssel. Ha hangot is akart az ember, akkor PC-n kellett a 4MB, különben néhány komolyabb pályánál kilépett memory full üzenettel. Ez jó példa az Amiga technikai előnyére, ami sajnos lassan elolvadt, ugyanis 94-ben már 386DX-486DLC volt a középszint.
Mi lett volna ha...
Nem akarom nagyon szaporítani a szót, de érdemes végiggondolni, hogy mi lett volna, ha... A Commodore-ból kigolyózták Tramielt, aki nem csak jó műszaki ember volt, de el is tudta adni a gépeket.
Mi lett volna, ha:
- hozzáértőbb vezetés ül a cégben, aki kiaknázza rendesen az Amigával megvásárolt technikai fölényt?
- rendesen reklámozzák?
- a külső fejlesztőket rendesen támogatják?
- időben kijönnek az új fejlesztésekkel?
- a költségcsökkentést nem a modernizáción dolgozó mérnökök kirugdosásával végzik?
Lehetséges, hogy ma is létezne az AmigaOS és az Apple-hez hasonló piaci részesedése lenne? Ki tudja...