Hirdetés

Egy forró nyári napon...

...azon gondolkodtam miért ilyen dögmeleg a gép?! Sokat eszik, hangos, stb. Mint már tudjátok, hogy konzolválasztás előtt állok, a gépem le fog alacsonyodni netezős-old shool gamés gépre. Gondolkodtam azon, hogy így is öreg meg gyengus a Celeron 420-asom (hiába megy 2,4-en alapfeszen egy VM900-M-ben) és az 1Gb RAM is igen kevés, ráadásul az X1600XT se nyújta a mai elvárható szintet, de a mostanit is 50°C-on produkálja. Eljött tehát mindenki (gamer, stb) életében a sokadik nagy kérdés: gépet kell újítani? Hát igen. Megkerülhetetlen. Mire vágyom? Csendre és békességre, de ezt szeretném viszontlátni mind a gépemben, mind a számlafizetéskor a postán. Mi kellene nekem? Core i7-980X, ASUS Rampage III, 24Gb RAM, stb. tehát álmodozom.
Ez egy komoly téma és teljeskörű cikken belül is ki fogok erre térni, de akkor még szó se esett a gépről magáról, amit vennék. 16 éves fejjel már zavar, ha egy gép nagy, hangos, sokat eszik, melegszik, stb. vagyis az általános dolgok. Tehát egy új géppel szembeni feltételeim:

Wii have a problem

Nos, míg karikás szemekkel itt körmölöm következő cikkem, éppen azon tűnődtem mitől ilyen sikeres a nagy N 7. generációs konzolja? John Doe barátommal hosszasan boncolgattuk az esetet: fórumokat olvasgattunk, elolvastuk a wikipédiás cikket, megjártunk pár konzolboltot és megtapasztaltuk a konzol erősségeit egy elektronikai szaküzletben, de nem nevezzük meg a helyet, mert hülyék azért nem vagyunk:).

A "mi" játékunk

A konzol technikai adatait szemlélve nagyon nagyot néztünk. Első blikkre egy továbbfejlesztett GameCube-nak tűnt ami nem lehetetlen (egyesek szerint 1.5-2x gyorsabb a Wii mint elődje). Le a kalappal a Nintendo előtt, mert elég hűséges megbízó: ugyanúgy az IBM és az ATi szállítja a főbb komponenseket. A gép lelke egy IBM PowerPC Broadway processzor. Elég harmatosnak tűnik a 729MHz-es órajel itt a 7. generációban (ráadásul egymagos a prockó) és az ATi Hollywoodja se elég ijesztő a 243MHz-ével, sőt a 88Mb rendszermemória (+3Mb (!) GPU struktúrált memória) is elég kevésnek látszik. (Anonymus itt röhög a markában; ő köztudottan PS párti, de kezd idegesíteni és minnyá' kap egy sallert).Na mindegy elvileg itt nem a hardver adja el a konzolt. Az adu ász ezesetben a mozgársérzékelés.

Emotion Engine - egy mérnöki remekmű

A proci maga

Az Emotion Engine (innentől EE) köztudottan a méltán sikeres PlayStation 2 központi processzora amit a Toshiba és a Sony közösen fejlesztett ki. Az EE tulajdonképpen egy MIPS R5900-as processzor felturbózva pár aprósággal: bónusz két vektor (lebegőpontos) társprocesszor (128bitesek), memória kontroller, DMA (közvetlen 10 csatornás memóriahozzáférő), FPU, képfeldolgozó egység, és egy grafikus interfész. Az egész prockó SIMD szervezésű

A MIPS R5900-ról annyit érdemes még tudni, hogy 10,5 millió tranzisztorból áll, 16Kb L1 Chache-ja van és két ALU-t foglal magában ami a kétutas szuperskalát tagja és egy órajel alatt 64 bitnyi adatot dolgoznak fel fejenként. Ez annyit tesz, hogy a szuperskalár két ALU-ja fixpontos feldolgozóegység és így 2x64 bitnyi adatot dolgoznak fel párhuzamosan (tehát 128 bitet).
A procinak mosolyogtatóan alacsony az üzemfrekvenciája: mindössze 295MHz. De nem szabad őt se lebecsülni. Ez a cikk éppen azért készült, mert sokan azt mondták a PC-sek közül, hogy az ő Pentium 4 processzoruk sokkal gyorsabb. Mivel a konzolos barátom, összeveszett az egyik PC-hívő haverommal ez ügyben, ezért én néztem utána mit is tud az EE. Meglepő adatok láttak napvilágot: az EE simán felveszi a versenyt egy Pentium 4 3GHz-s modelljével (Northwood), sőt kb. a háromszorosát nyújtja! Egy Athlon MP 1800 összteljesítménye 1.64 GFOLPS egy 3GHz-s Northwood P4-nek 1.98 GFOLPS (P3-800MHz - 0,284 GFOLPS, Athlon TB 1GHz - 0,486 GFLOPS), míg az EE 6.2 (!) GFLOPS lebegőpontos összteljesítménnyel bír. Hiába no, a két ALU+FPU+2 vektor egység megteszi ám a dolgát. A két vektorprocinak is van ám gyorsítótára: VU0 - 2x8Kb VU1 - 2x16Kb.

Hová tűntetek?

Aki "ébren" volt az ezredforduló környékén észrevehette, hogy pár márka már nincs a magyar piacon. Persze az is lehet, hogy megszűntek ami több mint valószínű. Vagy mégsem?

Miután áttekintettem a hardverkészletem (részletek itt) ráeszméltem, hogy több mint a fele nincs már/vagy csak hazánkban. Többek között a videokártyagyártók hiánya keltette fel a figyelmemet: a Matrox és az S3. Egy kis minitörténet, hogy elvileg mikortól nem voltak jelen hazánkban:

Matrox

"A Matrox kanadai cég és videokártyákat, továbbá videófeldolgozással kapcsolatos hardvereket gyárt.
Lorne Trottier és Branko Matić alapította 1976-ban. A Matrox név a két alapítótag nevéből áll össze: a "Ma" Matićból, a "tro" a Trottier-ből, a szóvégi x pedig az angol "excellence", azaz „kiválóság” szóból jön.
A Matrox két külön vállalatból áll: az egyik a Matrox Graphics Inc., a másik pedig a Matrox Electronic Systems Ltd. A Matrox Graphics a közismertebb, ugyanis több mint 30 éves múltra tekintenek vissza személyi számítógépbe illeszthető videokártyák fejlesztése területén."

Gyűjtő vagyok-e?!

Nemrég azon gondolkodtam el, hogy gogyan kerülhetett ide mellém ez a hardver-hegy. Természetesen szomszéd srácnak segítettem lecserélni P3-as gépét, lomtalanításon kihajított Voodoo2 talált gazdára a 466-os Socket370-es cerkával és még innen-onnan. De hogy ennyi!! Azon gondolkodtam el a gyártók és a márkák névsorán, hogy léteznek-e még... Guillemot? K.O...Matrox és S3? Csodálatomra még élnek sőt DX10.1esmodellekkel is rendelkeznek és míg az előbbi tervezői kártyákat gyárt akár 8 monitort lekezelően, ellenben az utóbbi a low-end piacot ostromolja. Nem tudom, hogy sikerrel-e, mert Magyarországra nem nagyon jutott el a hírük (utoljára; Matrox: Parhelia, Parhelia-LX(2002-03); S3: DeltaChrome sorozat(2004-05)).
Most miután a házunk egy kisebb raktárhelységét kieveztem "IT főhadiszállásnak" letesztelgettem a hardvereket és kb az 1/3-a selejt. A maradék pedig ez:
VGA:
-Matrox G200A PCI (2db)
-S3 Trio 1mb AGP/PCI (1-1db)
-S3 Savage 4 8mb
-3Dfx Voodoo(2?) 4(/8mb?) [teszt alatt, képet ad de még nincs driver és gpu-z nem látja]
-nVidia TNT2 Vanta 4mb (asszem, csak simán azt írja a BIOS hogy: NVIDIA GRAPHIC CARD)
-nVidia GF2MX400 64mb (inno3D)
-nVidia GF FX 5200 64bit/128Mb
-Radeon 9550 128bit/128mb

In Memoriam: 3dfx

Egy korszak vége

2000. december 15-én, pénteken délután (magyar idő szerint kb. éjfélkor), több hetes halogatás után sor került a 3dfx negyedésves közgyűlésére. A nyilvánosságra hozottpénzügyi adatok szerint a cég bevétele augusztus 1 és október 31 között 39,2 millió dollár volt szemben a 178,6 milliós veszteséggel. A folyamatos forgalomcsökkenés és az idén eddig termelt csaknem 300 milliós veszteség a csőd veszélyével fenyegeti a céget, ezért az igazgatótanács javaslatokat terjesztett be a befektetők és a részvényesek érdekeinek védelmére. A cég grafikus technológiával kapcsolatos minden vagyonát, szabadalmát eladja 70 millió dollár és 1millió NVIDIA részvény fejében az NVIDIÁnak, beleértve a Rampage és Fear projekteket is. A cég jelenlegi költségeit minimálisra csökkentik az alkalmazottak 90%.ának elbocsátása, az irodahelységek lezárásával és egyéb intézkedések segítségével. A felvásárlás 2001 Q1 időszakában esedékes. Ezután a 3dfx-et feloszlatják és a fennmaradó vagyonát a részvényesek kielégítésére és hiteleik rendezésére fordítják majd.