Hirdetés

A digitális hangerőszabályozás hatása a zenére

Pár napja felmerült egy kérdés azzal kapcsolatban, hogy hogyan érdemes szabályozni az aktív hangfalak illetve úgy általában a digitális lejátszórendszerek (PC, laptop, telefon) hangerejét. Erre akkor a fórumban azt a választ adtam, hogy érdemes digitálisan a maximum hangerőt beállítani és analóg módon szabályozni a hangerőt a DAC-on, erősítőn, mivel a digitális hangerőszabályzás csökkenti a bitmélységet. Ezt akkor pontosabban nem tudtam megmagyarázni, de ígértem, hogy utánanézek. Most utánanéztem és alapvetően érdekes dolgok derültek ki számomra, a végkimenetelt illetően. De kezdjük az elejéről.

Hogyan működik a digitális hangerőszabályozás?

Bármilyen formátumú (mp3,flac,ogg,wav) zenét is játszunk le, bármilyen lejátszószoftverrel, a hangkártyánk (vagy külső hangkártya, DAC) PCM adatfolyamot fog elvárni (most a DSD-vel nagyvonalúan nem foglalkozom).
A PCM (Pulse Code Modulation) adatfolyam legismertebb konténere a WAV formátum, amit sokan tömörítetlen audioként ismernek, ami így is van. Tehát a lejátszószoftverünk egy PCM adatfolyamot fog kiküldeni az oprendszernek, ami továbbítja a hangkártyánk felé. A PCM-ről azt kell tudni, hogy a legelterjedtebb a 16 bites 44,1Khz mintavételezésű adatfolyam, ezt a CD standard. A 44,1 Khz azt jelenti, hogy minden másodpercben 44100 diszkrét ponton van mintavételezve az analóg jel, itt kap egy értéket, és ezekből az értékekből a DAC fogja visszaállítani az eredeti analóg hullámformát. Minden egyes minta amit az analóg jelből veszünk az egy 16 bites "signed integer" ami egy számot jelent −32,768 és +32,767 között. Gyakorlatilag egy ilyen digitálisan tárolt zeneszám minden egyes másodperce 44100 darab −32,768 és +32,767 közötti értékből áll, ezeket nevezzünk mintának (sample).

A zenehallgatásról dióhéjban I.

Az utóbbi időben egyre többször esik szó a hangfalak és fejhallgatók frekvenciaátviteléről, mélyekről, közepekről, magasakról, zenei stílusokról, ezért úgy gondoltam, hogy leírom a saját gondolataimat a témában. Mivel nem vagyok szakértő, inkább lelkes zenehallgató, ezért ha esetleg tárgyi tévedésben élnék, akkor örömmel veszem, ha kijavít valaki.

Az írásomban szó fog esni eszközökről, zenei stílusokról, ízlésről és ezek kapcsolatáról. Fogok idézni a Wikipediából, méréseket, grafikonokat fogok betenni, nem áll szándékom feltalálni a spanyolviaszt, inkább csak összeszedni és rendszerezni a különféle ismereteket.

A zenei hang és a frekvenciák

"Zenei hangnak azt az összetett hangjelenséget nevezzük, melyet a zenetudomány a hangzás fogalmával határoz meg. Egyetlen periodikus rezgés hatására hang (fizikai értelemben vett hang, egyszerű hang, szinuszhang) keletkezik.

Genius 3000A vs. 1800A

Sikerült kölcsönbe megkapnom egy délutánra egy Genius 1800A-t és egy Genius 3000A-t.
Úgy gondoltam érdemes lenne összehasonlítani őket, ugyanis körülbelül egy árkategóriát képviselnek és sokak talán nem tudják, hogy melyiket válasszák.

A külső: Szemügyre véve a két hangdobozt látszik, hogy az 1800A magasabb, de vékonyabb és rövidebb kivitel, 4"-os méllyel, 4"-os középpel, és egy magas-hangszóróval. A 3000A zömökebb, alacsonyabb, szélesebb 5"-os mély-közép hangszóróval. Kézbe véve őket érezhetően nehezebb a 3000A, az anyaga is tömörebb, az 1800A kicsit műanyag hatást kelt mellette. Sajnos mindkét rendszer bal oldalán fix az RCA kábel, ez mindenképpen hibaként írható fel. A kezelőszervek tekintetében az 1800A a nyerő, normális előlapi potméterek, csatlakozók. A 3000A egyik nagy tervezési bakija az oldalt elhelyezett potik és a hátul lévő bekapcsológomb és fejhallgató-kimenet (vicc...). Talán azt akarták elérni vele, hogy ránézésre ne legyen megállapítható hogy ez aktív hangfal? Nem tudom, mindenesetre kényelmetlen megoldás.