Motoros sztorik #06

Félmillió lett, maradhat?

Azon kedves olvasók, akik követték az eddigi Motoros sztorik sorozatomat, ezen írásom után joggal gondolhatják, hogy Ezzel a csókával állandóan csak szerencsétlenségek történnek? - de nem! A helyzet az, hogy megannyi jó dolog történik 1-1 epizód között, csak az ember (természetéből adódóan) a jó dolgokat nem feltétlen akarja kidühöngeni magából, ellenben a kevésbé kellemes eseményekkel.
A tavalyi balesetet követően szeptember végére elkészült a gépsárkány. Tekintettel arra, hogy a biztosító egy árva garast sem adott a bírósági csalás után, amit ellenem elkövettek, önerőből kellett talpra állítanom. Na szép az nem lett, egy PD06-oshoz új alkatrészeket csak tündérmesékben lehet szerezni, de a vázat gépműhelyben kihúzták, az idomokat egy ügyes Halásztelki műanyaghegesztő összepakolta, kapott a gép új kormányrudat, markolatokat, Vicma tükröket, bontott kézvédőket ésatöbbi. Az egész mutatvány megállt a végére valahol 600.000 forint környékén, bár fényezést még nem kapott. OT vizsga egy életre elfelejtődött, de legalább az első hosszabb utamon vele csak a hátsó fékmunkahenger ment szét, azt helyben a cégnél még orvosoltam is.

Azóta eltelt ~2 hónapnyi motoros időszak (beleértve az idei évet is), és 6.000+ kilométert tettünk meg a géppel közösen, problémamentesen. A baleset óta erősebben ette a motorolajat, így ennek szintjére állandó odafigyeléssel és rátöltéssel vigyáztam.
Végül elérkeztünk majdnem a jelenbe, 2025. 06. 04-ére, amikor sok minden megváltozott. Többek között az idegrendszerem is...

Hazafelé tartottam munkából, M0-áson Szigetszentmikós irányába. Éppen elhagytam a Dunaharaszti kihajtót, a belső sávba húzódtam kielőzni a külső sávot. Az előzéshez talán picit meg is haladtam a 110-es tempót, de nem veszélyesen, biztosan nem értem el a 125-öt sem. Ebben azért is vagyok olyan biztos, mert a gép drasztikus hirtelenséggel kezdett lassulni pár másodperccel azután, hogy megkezdtem az előzést. Lepillantva a műszerfalra az a kép fogadott, hogy a sebességhez és sebességi fokozathoz mérten ~6500-as PRM-el forogni illenék főtengelyt a fordulatszámmérő nullának jelezte...
Ehhez társult némi csúszkálás a motor részéről és a hang, mely árulkodott a hátsó gumi éles csikorgásáról a felforrósodott flaszteren - a hátsó kerék ugyanis szögre állt. Behúzva a tengelykapcsoló karját viszont kioldott, így jobb híján (bár tudom, nem ez a legmegfelelőbb hely erre), a belső leállósávba navigáltam ki a gépet. Egyetlen szerencse ebben a szituációban talán az, hogy pont azon a részén az M0-ásnak van egy rendkívül széles forgalomtól elzárt területe.

Tehát megállt. Önindítózási kísérletre az akkumulátor akkori 12,9 Voltos szintje szempillantás alatt ment le 5 Volt alá, ezt onnan veszem, hogy az egyedi visszajelző műszerem kikapcsolt - annak meg az az alsó határa. Nem volt más hátra, trélert kellett hívni...

Közel másfél órát rohadtam a tűző napon, amíg megérkezett a felmentés, aki engem és a gépet is biztonsággal hazavitt. Otthon felhívtam a főnökömet, hogy másnap jármű híján ne számítson rám (autóval én be nem megyek a belvárosba), másnap terveztem szétkapni a gépet megnézni, mi a fene volt ez.
Otthoni mérések megmutatták, nem akkumulátor gond van és a hátsó kerék is rendben van, hiszen a váltó üres állapotában forog a kerék. Továbbá minden fokozatot át tudtam léptetni a villával, így nem is váltó probléma.

Másnap meg is kezdtem a szétszedést. Elsőnek a generátor oldali deklit vettem le, de ott minden iskolapéldának mutatkozott, nem hogy 30 év és 320+ ezer kilométer, de egy perc üzem sem látszott meg rajta. Viszont itt lehetőségem nyílt egy dugókulccsal ráfogni a főtengelyre, megkíséreltem kézi erővel az átfordítást, de eredménytelenül. A motor kompresszió csökkentése érdekében kivettem mindkét hengerből 1-1 gyertyát, ekkor már kellően nagy erőfeszítéssel sikerült megforgatni, ami nem volt egy jó hír, ugyanis ebben az állapotában gyakorlatilag ráfújással is kéne forognia, némi költői túlzással.
Jött hát a másik oldal, kuplung dekli. Ráláttam a kuplungtárcsára, a lamellák, a szabadonfutó gyönyörűek voltak. Az első henger vezérműlánca sem mutatott problémát, de még a vízkör szivattyújának lánca sem lötyögött.
A kivett gyertyák helyén endoszkóppal benézve viszont szörnyű volt a látvány. Amiről az előző tulaj elfelejtett tájékoztatni az az volt, hogy ezt a motort már megbontották. A hengerek hónoláson estek keresztül és habár a dugattyútetők szépek voltak, egy kisebb bogár kényelmesen el tudott volna közlekedni a henger furata és a dugattyúk között...
Utolsó elkeseredett lépésként még bizakodva levettem a szelepfedeleket, de ott sem mutatkozott probléma. Így nem volt más hátra, mint kivenni a blokkot a gépből és lehúzni a hengereket.

Ami ezután fogadott, arra lélekben nem voltam felkészülve. A hátsó hajtókar meg sem mozdult a főtengelyen és maga a főtengely is berágott, az sem mozdult. Ráadásként azzal is tisztában voltam, hogy ha ilyen fordulatról áll meg egy szempillantás alatt egy ilyen tömeg, az ott valamit pusztítani is fog. A leengedett olaj ugyan csak fekete volt, de az olajszűrő tele volt fémszilánkokkal.
Elkezdődött a kalkuláció, miben állna meg a blokk felújítása, rendbetétele. A szám olyannyira lett elkeserítő, hogy június 11-én leutaztam Balassagyarmat mellé egy Transalp bontóba és vettem egy fűzött blokkot 420.000 forintért... '91-es évjárat, tehát némileg öregebb az enyémnél, még a szinkronváltó előtti időkből. Viszont benne volt egy motorba, tehát a helyszínen ki tudtam próbálni, majd szerszámot ragadtam és kivettem magamnak, ami kellett.

Rákövetkező hétvégén pedig ~20 óra ráfordításával ismét egyben volt a kicsikém. Persze a kiadások nem álltak itt meg, kellett motorolaj, iridium gyertyákból 4 darab, olajszűrő, stb stb. De elkészült. És ez a motor már nem az a motor. Hiszen amióta velem van, szinte minden 'deszka' kicserélésre / javításra került már...

De most eljutottam arra a pontra, hogy nincs a gépnek egyetlen olyan része sem, amin ne köszönne vissza az én kezem munkája - következtetésképpen ettől a ponttól kezdve megbízom a gépezetben.
Biztosan vannak köztetek olyanok, akik ezt nem csinálták volna meg. Mindezt a szarságot, ami az elmúlt 2 évben történt vele, ezután elengedtétek volna a kezét. De én nem. Mert ezalatt a két év alatt átéltünk együtt árkot, bokrot, napsütést, tomboló vihart, hóesést, hideget és meleget, nameg 50.000+ kilométert. És lehet, hogy mostmár az ország legdrágább PD06-osávla rendelkezem, mert csak anyagárban ezidő alatt 2 millió ment bele, ha pedig szervízre bírtam volna magam helyett az elmúlt 150+ óras munkát, az lenne a következő millió, de legalább van egy jó motorom.
És igen. A mostani esetnél elgondolkodtam azon, hogy tovább lépek, hogy veszek inkább egy másik motort. Ebben az esetben viszont a kukába dobtam volna 2 évnyi munkámat és rengeteg pénzemet... Volt már ilyen, amikor a fiam megszületett és el kellett adnom a projekt autómat... Azon a Subarun is több, mint másfél milliót buktam. Ezt viszont nem akarom ismét átélni. Inkább tupírozom apránként, mint egyben bukjam el az egészet...

Köszönöm a figyelmet!

  • buherton

    őstag

    válasz Hieronymus #9 üzenetére

    Szerintem fölöslegesen nem kell a kákán is a csomót keresni.

    A KRESZ több mindenben is eltér a motor vs autó témában:
    - a motorosnak kötelező a bukósisak
    - a motorosoknak eleve 4 kategóriája van (segéd-, kis-, korlátozott, és nagymotor)
    - a motoros mehet a BUSZ sávban
    - a motoros tolhatja a motort a járdán, de nem lehet ittas, mert vezetőnek minősül
    - utast csak 2 év után szabad vinni és utasként csak olyan ülhet, aki biztonságosan tud ülni és a lábai elérik a lábtartót (nincs más kitétel, a 7 éves lányommal hivatalosan is mehetünk motorozni :) )
    - ha már utas, akkor ittasan nem ülhet fel
    - oldalkocsiban két 10 éven alulit lehet szállítani
    - 2 motor is parkolhat egy autónak szánt parkolóban
    - vannak helyzetek, amikor a motoros akkor is előzhet, amikor az autós nem, tipikusan az egy nyomon haladókat lehet, nyilván nem zebrán
    - a motoron nem kötelező a háromszög és az elsősegély csomag sem (de ebben nem vagyok biztos)
    - motoron mindig kötelező a tompított fényszóró
    - a motorosok rutinvizsgáit nem törölték el és egy pöppet nehezebb, mint az autós volt

  • Hieronymus

    veterán

    LOGOUT blog

    válasz Mr. Y #7 üzenetére

    Ez nem off, mivel kapcsolódik a témához.

    ...higgyétek el, a 80+ százalékunk normális közlekedő.

    Azt gondolom ennél többen közlekednek normálisan. De őket nem vesszük észre. A normálisan közlekedő autókat sem. Látjuk, ott van, de ennyi. A maradék X% motorost viszont 100%-ban látjuk.

    ...Abban viszont nem értek egyet, hogy a motorosok lennékek felelősek a legtöbb balesetért.
    Ez is az előbbi kategória. az alaphangon agyilag alsónadrágos és a pillantnyi elmezavarban szenvedő járművezetők okozzák a baleseteket. Járművezetők és gyalogosok.

    ...létezik külön motoros KRESZ (amit csak jelzem: meg kellett tanulnunk és vizsgáztunk belőle!) és a motorosokat megilletik olyan egyéb lehetőségek / jogok, amik az autósokat nem...

    Kérlek linkeld be valamelyik jogtárból a külön motorosokra vonatkozó KRESZ-t. Eddig úgy tudtam, Magyarországon egyetlen KRESZ van, amiben a járművek közlekedése van szabályozva.
    A motorosokra vonatkozó egyetlen kedvezmény a torlódás van. A járműsorok között előre haladhatnak, Ha ezt biztonságosan tudják megtenni. ez nem előjog hanem lehetőség, amivel a motoros élhet. Akkor, ha biztonságos az előre haladás.

    Ezen kívül a sebességekre van külön szabályzás. Illetve a védő eszközök használatát szabályozza a törvény.

    Előjoga a megkülönböztetett jelzést használóknak van. A megkülönböztető jelzés felülírja az összes közlekedési szabályt, kettő kivételler. A másik megkülönböztetett jelzés használó járművel szemben vissza áll a KRESZ. A rendőri karjelzések felülírják a megkülönböztető jelzést használó jármű jogait.

    Az én álláspontom az, hogy aki nem fogadja el, hogy az úton a gép az úr, nem pedig a sofőrje, annak nem szabadna még gyalogosan sem közlekednie...

    Értem. Akkor a nagyobb gép, az nagyobb úr?
    Azt azért el kell fogadnod, hogy a gépsárkány működésért a vezetője felelős. Nem lehet mondani például. "Tisztelt bíróság! Az utakon a gép az ÚR, Nem én hajtottam be a buszmegállóba, hanem a gép. Ítéljék el gépet, engem meg hagyjanak nyugodtan tovább vezetni." :Y
    Gondolom te sem így gondolod!

  • buherton

    őstag

    válasz Mr. Y #7 üzenetére

    Utólag is köszi, hogy ilyen összeszedetten leírtad. Gyakorlatilag teljesen egyetértek az írásoddal. Nekem csak a tl;dr-s szösszenetre volt erőm. :DDD M-el (nem SM!) kezdtem, aztán A1, és A B egyszerre.

  • Mr. Y

    őstag

    LOGOUT blog

    válasz Hieronymus #6 üzenetére

    Tudjátok az a baj az ilyen kihaénnem alakokkal, hogy miattuk ítélitek meg a komplett motoros társadalmat úgy, ahogy. Mert arról nem sok cikk születik, hogy egy motoros normálisan közlekedik, ugye? :)
    Pedig higgyétek el, a 80+ százalékunk normális közlekedő. És minket ugyan úgy zavarnak az efféle töketlenek, mint titeket. Igazából minket jobban, az említett negatív általánosítás okán...

    Abban viszont nem értek egyet, hogy a motorosok lennékek felelősek a legtöbb balesetért. Biztosan van olyan is, ahol motoros néz be valamit, vagy éppen Ő érzi magát az utak királyának, de javarészt figyelmetlenségből ered, nem csak motoros, de kiváltképp autósok szemszögéből. Az autósok nem veszik figyelembe, hogy a forgalomban haladnak bizony kasztni nélküli kétkerekűek is és simán elénk húzzátok a kormányt, bekanyarodtok előttünk körültekintés nélkül, vagy éppen a tavalyi esetemet felhozva alárendelt útvonalról kilépve elgázoljátok a motorost, mert "autó nem jön" alapoon megindultok kifelé...

    A közlekedési morállal van a gond, de nem csak az egyik térfélen, sokkal inkább a másikon IS. Nem óhajtok most motoros kontra autós vitát kirobbantani, magam is autózom, igaz, csak évi 15+ ezer kilométert, nem annyit mint motoron, de ha én autó volánja mögött ülök, mint motoros kétszer is körültekintek még egy mezei sávváltáskor is.

    Az meg, hogy néhány csak B kategóriával rendelkező delikvens nem hajlandó elfogadni, hogy létezik külön motoros KRESZ (amit csak jelzem: meg kellett tanulnunk és vizsgáztunk belőle!) és a motorosokat megilletik olyan egyéb lehetőségek / jogok, amik az autósokat nem, ezért már csakazértis keresztbe tesznek szándékosan a motorosoknak, az gyilkossági kísérletnek minősül jelenlegi törvénykezéseink alapján!

    Az én álláspontom az, hogy aki nem fogadja el, hogy az úton a gép az úr, nem pedig a sofőrje, annak nem szabadna még gyalogosan sem közlekednie...

  • Hieronymus

    veterán

    LOGOUT blog

    válasz NvidiaRTX #5 üzenetére

    Nem csak a morállal. Van amikor pillanatnyi elmezavaros állapot keletkezik. Nem csak motorosoknál, minden közlekedőnél.

    A nagyobb baj tartós hibás döntés.
    Nagyjából 10 éve a hatos úton
    haladtam Budapest felé. Szekszárd után előzni akartam egy teherautót. A visszapillantóba nézve nem láttam semmi különöset. Mégis elbizonytalanodtam. Másodjára vissza pillantva ismertem fel. Egy motoros jön mögöttem. A zöld-barna mintázatú motorosruhából a fák okán semmi sem látszott. A motor lámpája nem volt bekacsolva. A sebessége amikor elhaladt mellettem kb. 160+ volt.
    Legalább a lámpát bekapcsolhatta volna, ha camouflage ruhát visel.

  • NvidiaRTX

    őstag

    válasz buherton #4 üzenetére

    A morállal, a hozzáállással, az egoval, a kihaénnemmel és a mentalitással van a probléma nem a motorozással.

  • dugo_

    veterán

    válasz NvidiaRTX #2 üzenetére

    ha netalántán valami miatt fékeznem kell én leszek a hibás, hogy belém jött.

    Nem te leszel a hibás. Mindig a hátulról csattanó a hibás, kivéve, ha van szemtanú/videó büntetőfékezésről. Semmilyen más esetben nem fognak kihozni téged okozónak.

  • NvidiaRTX

    őstag

    Én nagyon keveset autózok de a tapasztalataim alapján a motorosok nagyon rámenősek/erőszakosak.

    Rámegy a kocsi hátuljára alig várja, hogy előzhessen, ha netalántán valami miatt fékeznem kell én leszek a hibás, hogy belém jött.
    Mindezt úgy hogy nem vagyok lomha autós az adott útszakasz maximum sebességével közlekedek amiért még nem küldenek csekket.

    Az esetek 90%-ban a motoros balesetek a motoros hibájából fakadnak.

  • buherton

    őstag

    Gratula! És jó olvasni ezt a kitartást. Esetleg lehetne benne néhány kép a motorról.

    Hogy megérte-e? Szerintem ez a hobbid, így ezen kár vitatkozni. :)

Még van hozzászólás! Tovább