Opel Senator 1978–1993

Sziasztok!

Most egy autós tartalommal jöttem.
Méghozzá a talán kicsit méltatlanul keveset említett, ámde igen vagány Opel Senator nevű típusról szeretnék "beszélni".

Hirdetés

Az Opel a Senatort először a Rekord, majd később az őt váltó Omega fölé helyezte. Mindkét esetben, az alap típus meghosszabbított alvázára épült. Nagyfőnöki esetenként Elnöki autó volt. Nem kis darab. Ráadásul akár 4 literes motorral is szerelték. De ne szaladjunk ennyire előre.

Mint írtam két generációja volt:


Senator A (1978–1986)

+ 1982-ben volt egy facelift


Senator B (1987–1993)

Az első fő érdekessége a típusnak az volt, hogy nemcsak Európába, hanem világszerte elkezdték forgalmazni, ámde különböző neveken.
Sorban a következők:
Chevrolet Senator (Dél Africa)
Opel Kikinda (Jugoszlávia)
Vauxhall Royale (Anglia 1983-ig.)
Vauxhall Senator (Anglia 1983-tól.)

Továbbá, típusváltozatok:


Bitter SC Coupé


Opel Monza


Holden Commodore LT Nagyon jól néz ki!

Az első generációs Senatorhoz megemlíteném ugye az alapjául szolgáló Rekordot, de az alatt meg ott volt a kísértetiesen hasonló:


Opel Ascona 1982

És még ma mondjuk, hogy egy kaptafára készülnek az autók. Jó akkor elég volt persze csak Márkán illetve családon belül. Ma meg 5 márka autója is egyforma...

Motorok amikkel szerelték, egész a 2.5 literestől a legerősebb Irmscher 4.0 ig voltak.
2.5 L 25NE I6 - 140 LE
2.6 L C26NE I6 - 150 LE
3.0 L C30NE I6 - 156 majd 157LE
3.0 L C30SE 24V I6 - 204LE
4.0 L Irmscher C40SE 24V I6 - 272 LE (6,5 másodperc a 100 és 255 a vége) Szép számok bizony.

Az első négy motorhoz volt 4 sebességes automata és 5 sebességes manuális váltó. Az Irmscher csak 5 sebességes manuálissal adta ki. Ezek az értékek ma már inkább alacsonynak számítanak, de valószínű ezekkel a motorokkal lement volna a földről is, ha azóta jó részük el nem porlad. Nem csak a Mercik rohadtak, nem kell megijedni. Volt Asconánk akkoriban. Műszaki hibája szinte semmi, a rozsda viszont zabálta...

Itt megállnék egy kis érdekességgel. Az automata váltó nem a ZF től és nem is házon belülről a GM től jött, hanem az Aisintól. Aki már akkor egy 4 sebességes digitális vezérlésű váltót adott ki. Sport, Eco és Téli üzemmóddal. Nekünk volt később A Vectrán 1992-es és a modern Bosch computer tudta olvasni a váltót is. Elképesztő, a Japók kicsit előrébb jártak.

A Német GM Automata váltó meg bekerült a Citroen BX be :D Ezt hívják Globalizációnak kb. Vagy prosztóságnak? :D Ki kitől lopott, nincs több kérdésem.

A Senatornak volt a CD nevű legmagasabb felszereltségi szintje.
Ez azt jelentette, hogy itt jelent meg először Európában például az ERC azaz Electronic adjustable suspension azaz elektronikusan állítható rugózás. Elképesztő. A Subarunak ekkoriban a Leone típusban kísérleteztek az elektro hidro pneumatikus futóművel.
Továbbá volt légkondi persze, meg fűthető ülések, faberakás, bőr, fedélzeti számítógép, tempomat.
Itt jelent meg az elektronikus szervó-kormány és a baleseteknél nagyon fontos gyűrődési zóna kifejezés is.

Tehát ha úgy nézzük a Senator olyan volt, mint a Toyotánál a Camry, a Mercinél az S osztály. Így nem volt elég, hogy meghosszabbították az alvázát előbb a Rekordnak, majd az Omegának, bőven át kellett tervezni az egészet. Nagyobb súly, nagyobb terhelés. Ezért kellett más váltót beszerezni. Az új extrák mind mind tettek azért, hogy kiérdemelje a Senator nevet.

Az elődtípusa:
Opel Diplomat Coupe 1964–1977 - 5,4 liter V8 227 LE

Megjegyzés, magyarázat. Senator jelentése:
1. Történelem: Az ókori Rómát irányító emberek neve. Ezek az emberek voltak a szenátus tagjai.
Az egyik szenátor megverte a másikat, ha nem tudtak megegyezni. A szenátorokat a cenzor jelölte ki.
2. Tanácsos, a városi tanács tagja
Az autó neve pusztán a kategóriájában, illetve a családján belüli felső rangját sugallta. Szerintem kiváló választás volt! Mai napig tiszteletem a típust. Élőben láttam első szériást. Hát nem egy pici autó még mai mércével sem.

Ez csak egy rövidke blog poszt volt az autós történelem egy pici darabjáról.

Ha tetszett az írás, akkor nyomjatok rá egy lájkot, vagy kövessétek a csatornámat. Szokott ez elhangzani, minden Youtube videó végén :D

Én csak annyit mondok:
Köszönöm, hogy elolvastad az írásomat. Tisztelettel várom a kritikákat és kiegészítéseket és ha van igény akkor írhatok más típusról is. Van ötletem bőven.

Forrás: Wikipédia

Lalikirály

Tovább a fórumba.