Sziasztok!
Hirdetés
Ez a poszt nem az "esti vezetés finomságai" folytatása. Előbbit kissé illuminált, flusztrált állapotban írtam, ezt a témát inkább afelől közelíteném meg, mire érdemes figyelni sötétben, a volán mögött. Plusz, apró praktikák, amik lehet neked is újak, és segíthetnek.
Tehát. Korán reggel, illetve késő este eléggé hűvös van. Ebből adódik, hogy a kocsi ablakán a hőkülönbség miatt pára képződik. Ezért érdemes lehet beszerezni egy ablaktisztítót. Valami ilyesfélét:
Nem nagy tétel, kb 1500 Forint. Az autónak is jót tehet, ha elindítod, és hagyod töfögni, amíg gyorsan körbeszaladod, és lehúzod a párát. Ennél több melegítés nem feltétlenül szükséges, sőt akár káros is lehet, mert alapjáraton alig van olajnyomás, és a dermedt olaj így nem tud időben eljutni a kritikus helyekre. Kivétel a modern autók, és a villanyosok.
Azt is megteheted, hogy felkapcsolod a helyzetjelzőt, így egyben lecsekkolhatod a hátsó lámpákat is. Apropó, ezzel az eszközzel a fényszórókat is lehúzhatod, mert a vizes burán megtörhet a fény, elvakítva a szembejövőt.
Rosszabb a helyzet, ha a nedvesség rá is van fagyva a szélvédőre. Ha kényelmes vagy, bekapcsolhatod a fűtést, aztán megvárod, amíg leolvad. Ha sietsz, és pláne nem vagy rá felkészülve, két dolgot ne tegyél: Az egyik rossz szokás, hogy megpróbálod lemosni az autó szélvédőmosójával. Ilyenkor sérülhetnek a megdermedt, lefagyott ablaktörlőlapátok, esetleg a folyadék meg is lehet fagyva, ha nem cserélted időben. Másik rossz dolog a kaparás. Ami csak a kezed ügyébe kerül, nekiesel vele az üvegnek. Kéz, bankkártya, olcsó kínai kaparó, döglött kutya- egyik sem jó. Pontosabban, kíméletes. Ilyennel lehet szépen hajszálkarcossá tenni a szélvédőn, amin aztán zavaróan törik meg a fény. Eredmény: szrt se fogsz látni.
Érdemes jégoldót használni, plusz az előbb bemutatott szerszámot, amivel gyorsan el lehet távolítani a jégpáncélt. A jégkaparót ha lehet, felejtsd el. Egyrészt karcol, másrészt nem hosszú távú megoldás, menet közben újra felléphet jegesedés. Ha mégis ragaszkodsz hozzá, válassz inkább minőségi darabot. Egy ezredesért már egész jókat lehet kapni.
Ja, igen: Szánd rá azt a kis időt, ne csak a frontoldalt, hanem körben tisztítsd meg az autót, jó dolog, ha besorolásnál, előzésnél látsz a hátsó ablakokban is valamit.
Komfort. Egy hideg autóban- hideg van. Ha fázós a kezed, nem ciki a vékony kesztyű. Ha van ülésfűtésed, kormányfűtésed, te vagy a császár. Ha nincs, abból még baj is lehet. Gémberedett ujjal lassabban tudsz dolgozni, nehezebben tudsz tekergetni, nyomogatni. Érintőképernyős autókban indulás ELŐTT állítsd be a hőfokot, a szellőzést. Ha van klíma a kocsiban, használd: remek ellenszere a belső párásodásnak.
Ha fapados autód van, még nem kell síkesztyűt húzni. Egy egyszerű módon kedveskedhetsz fagyott ujjaidnak és még egyedi is lehet. Hallottál már a szőrös kormányvédőről? Pedig van. Na nem erre az ultracuki szőrgombócra gondoltam, de persze ha tetszik:
Lehet kapni mindenféle bolyhos kiegészítőt, nekem is van, nagyon szeretem. Egy plüss kormányvédőt kényelmesebb markolászni, mint a hideg bőrt. Persze ha nem bírod a szőrt, marad a kesztyű.
Motorikusan is illik felkészíteni a járgányt. Érdemes téli fagyállóval feltölteni a hűtőt, de ha úgy érzed, jó lehet, bármelyik benzinkúton ingyenesen megnézik, és gyorsan meg is van. Érdemes téli ablakmosót tölteni az ablakmosó tartályba.
Hideg időben érdemesebb lehet jobb minőségű üzemanyagot tölteni a kocsiba, bár a mostani üzemanyagárak mellett azért ez nagy kihívás. Arra figyelj, legalább negyedig legyen a tank. Sose használd ki a teljes kapacitást, ne várd meg a kigyulladó lámpát. Egyrészt az üzemanyagból is kicsapódhat pára, ami hosszú távon tönkreteheti az üzemanyagrendszert, másrészt sosem tudhatod, hol lesz dugó, baleset. Márpedig több órát ülni a hideg kocsiban nem túl egészséges, sőt, akár életveszélyes is lehet.
Sokan elfeledkeznek a pótkerékről. Legalább havonta érdemes ellenőrizni a nyomást.
Az autón lévőket is rendszeresen ellenőrizzük, csak akkor érhetjük el a maximális tapadást, ha megfelelő a guminyomás. Tartsuk be a gyártó által előírt értékeket, télen egy-két tizeddel lejjebb lehet venni, a fontos az, hogy mindig hideg gumit ellenőrizzünk. Mondok egy példát: Nissan Almera, 1125 kg száraz tömeg, plusz én, legyen 1200 kiló. Előírt nyomás 2,2 bar. Ha most benzinkúton ellenőrzöm, az tőlem tíz kilométer. A téli gumit mindig két tizeddel lejjebb veszem, tehát ha odaérek és leellenőrzöm, akkor annak kb 2,2 bar nyomáson kell lennie. Ennyit "fúvódik" a gumi használat közben. Viszont ezzel óvatosan: A benzinkúton nem biztos hogy pontos, kalibrált műszert alkalmaznak.
Lehet kapni szivargyújtóról működő mini kompresszort, ami pontosnak nevezhető, az általában már digitális, és olyan nyolcezertől kezdődik. Kis helyen elfér, és életet menthet.
Ha közlekedsz: a csillogó aszfalt szinte mindig csúszik. Kanyarban, erdős részen, hídon szinte mindig csúszik. Sötétben érdemes lehet a felezővonal mellé húzódni, ha nem jönnek szembe, természetesen. Út szélén mindig lehet kivilágítatlan biciklis, részeg gyalogos, hülye nyúl. Ha vakít a szembejövő, ne nézz a fényszórójába. Tudom, nehéz, valamiért vonzza a tekinteted, de inkább az út szélét figyeld. Ezért jó, ha van felfestés. Kanyarban keresd az út szélén lévő tereptárgyakról visszaverődő fényt. Ez jelzi, hogy valaki jön szembe. Ha ilyenkor villogsz, még nem vakítod el, viszont észreveszi, hogy jössz. Más. Hideg autót nem parkettázunk. Legalább a vízhőfok érje el a szokott helyét. Utána is óvatosan, csúszhat. Hiába van alatta Falken, hiába a sperr, az adaptív lengéscsillapító, az ESP, ABS, a több éves tapasztalat, a fizikát a magadévá teheted, de meg nem erőszakolhatod.
Keresd a fényvisszaverő pontokat az út szélén. Piros és fehér általában oszlop. Ha alacsonyabban van, nyúl. Az őzé lilás-kékes, az útjelzőkhöz képest sokkal magasabban van. Kutyáé-rókáé általában zöld.
Kcsg fácánt nehéz, szinte lehetetlen sötétben észrevenni.
Ha mozog a fény, inkább vedd el a gázt: sosem lehet tudni.
Körülbelül ennyi. Összefoglalva: Elindulás előtt tisztítsd meg az ablakot, kicsit járasd az autót ha hideg van, de ne ess túlzásba. Ellenőrizd a lámpákat, légy előrelátó. Pár szerszám, kütyü, némi elemózsia, meleg cucc, takaró, akármi. Magyarországon már nincsenek zord telek, de a téli gumi még mindig jobb lehet a négyévszakossal szemben, az sem árt, ha felkészíted a verdát a télre. Sok balesetmentes kilométert kívánok, legyünk egymással türelmesek és megértők, sziasztok!
Ui.: a képeket az internetről loptam.