2024. március 28., csütörtök

Gyorskeresés

Esti vezetési tippek

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Sziasztok!

Ez a poszt nem az "esti vezetés finomságai" folytatása. Előbbit kissé illuminált, flusztrált állapotban írtam, ezt a témát inkább afelől közelíteném meg, mire érdemes figyelni sötétben, a volán mögött. Plusz, apró praktikák, amik lehet neked is újak, és segíthetnek.
Tehát. Korán reggel, illetve késő este eléggé hűvös van. Ebből adódik, hogy a kocsi ablakán a hőkülönbség miatt pára képződik. Ezért érdemes lehet beszerezni egy ablaktisztítót. Valami ilyesfélét:

Nem nagy tétel, kb 1500 Forint. Az autónak is jót tehet, ha elindítod, és hagyod töfögni, amíg gyorsan körbeszaladod, és lehúzod a párát. Ennél több melegítés nem feltétlenül szükséges, sőt akár káros is lehet, mert alapjáraton alig van olajnyomás, és a dermedt olaj így nem tud időben eljutni a kritikus helyekre. Kivétel a modern autók, és a villanyosok.
Azt is megteheted, hogy felkapcsolod a helyzetjelzőt, így egyben lecsekkolhatod a hátsó lámpákat is. Apropó, ezzel az eszközzel a fényszórókat is lehúzhatod, mert a vizes burán megtörhet a fény, elvakítva a szembejövőt.
Rosszabb a helyzet, ha a nedvesség rá is van fagyva a szélvédőre. Ha kényelmes vagy, bekapcsolhatod a fűtést, aztán megvárod, amíg leolvad. Ha sietsz, és pláne nem vagy rá felkészülve, két dolgot ne tegyél: Az egyik rossz szokás, hogy megpróbálod lemosni az autó szélvédőmosójával. Ilyenkor sérülhetnek a megdermedt, lefagyott ablaktörlőlapátok, esetleg a folyadék meg is lehet fagyva, ha nem cserélted időben. Másik rossz dolog a kaparás. Ami csak a kezed ügyébe kerül, nekiesel vele az üvegnek. Kéz, bankkártya, olcsó kínai kaparó, döglött kutya- egyik sem jó. Pontosabban, kíméletes. Ilyennel lehet szépen hajszálkarcossá tenni a szélvédőn, amin aztán zavaróan törik meg a fény. Eredmény: szrt se fogsz látni.
Érdemes jégoldót használni, plusz az előbb bemutatott szerszámot, amivel gyorsan el lehet távolítani a jégpáncélt. A jégkaparót ha lehet, felejtsd el. Egyrészt karcol, másrészt nem hosszú távú megoldás, menet közben újra felléphet jegesedés. Ha mégis ragaszkodsz hozzá, válassz inkább minőségi darabot. Egy ezredesért már egész jókat lehet kapni.
Ja, igen: Szánd rá azt a kis időt, ne csak a frontoldalt, hanem körben tisztítsd meg az autót, jó dolog, ha besorolásnál, előzésnél látsz a hátsó ablakokban is valamit.
Komfort. Egy hideg autóban- hideg van. Ha fázós a kezed, nem ciki a vékony kesztyű. Ha van ülésfűtésed, kormányfűtésed, te vagy a császár. Ha nincs, abból még baj is lehet. Gémberedett ujjal lassabban tudsz dolgozni, nehezebben tudsz tekergetni, nyomogatni. Érintőképernyős autókban indulás ELŐTT állítsd be a hőfokot, a szellőzést. Ha van klíma a kocsiban, használd: remek ellenszere a belső párásodásnak.
Ha fapados autód van, még nem kell síkesztyűt húzni. Egy egyszerű módon kedveskedhetsz fagyott ujjaidnak és még egyedi is lehet. Hallottál már a szőrös kormányvédőről? Pedig van. Na nem erre az ultracuki szőrgombócra gondoltam, de persze ha tetszik:

Lehet kapni mindenféle bolyhos kiegészítőt, nekem is van, nagyon szeretem. Egy plüss kormányvédőt kényelmesebb markolászni, mint a hideg bőrt. Persze ha nem bírod a szőrt, marad a kesztyű.
Motorikusan is illik felkészíteni a járgányt. Érdemes téli fagyállóval feltölteni a hűtőt, de ha úgy érzed, jó lehet, bármelyik benzinkúton ingyenesen megnézik, és gyorsan meg is van. Érdemes téli ablakmosót tölteni az ablakmosó tartályba.
Hideg időben érdemesebb lehet jobb minőségű üzemanyagot tölteni a kocsiba, bár a mostani üzemanyagárak mellett azért ez nagy kihívás. Arra figyelj, legalább negyedig legyen a tank. Sose használd ki a teljes kapacitást, ne várd meg a kigyulladó lámpát. Egyrészt az üzemanyagból is kicsapódhat pára, ami hosszú távon tönkreteheti az üzemanyagrendszert, másrészt sosem tudhatod, hol lesz dugó, baleset. Márpedig több órát ülni a hideg kocsiban nem túl egészséges, sőt, akár életveszélyes is lehet.
Sokan elfeledkeznek a pótkerékről. Legalább havonta érdemes ellenőrizni a nyomást.
Az autón lévőket is rendszeresen ellenőrizzük, csak akkor érhetjük el a maximális tapadást, ha megfelelő a guminyomás. Tartsuk be a gyártó által előírt értékeket, télen egy-két tizeddel lejjebb lehet venni, a fontos az, hogy mindig hideg gumit ellenőrizzünk. Mondok egy példát: Nissan Almera, 1125 kg száraz tömeg, plusz én, legyen 1200 kiló. Előírt nyomás 2,2 bar. Ha most benzinkúton ellenőrzöm, az tőlem tíz kilométer. A téli gumit mindig két tizeddel lejjebb veszem, tehát ha odaérek és leellenőrzöm, akkor annak kb 2,2 bar nyomáson kell lennie. Ennyit "fúvódik" a gumi használat közben. Viszont ezzel óvatosan: A benzinkúton nem biztos hogy pontos, kalibrált műszert alkalmaznak.
Lehet kapni szivargyújtóról működő mini kompresszort, ami pontosnak nevezhető, az általában már digitális, és olyan nyolcezertől kezdődik. Kis helyen elfér, és életet menthet.
Ha közlekedsz: a csillogó aszfalt szinte mindig csúszik. Kanyarban, erdős részen, hídon szinte mindig csúszik. Sötétben érdemes lehet a felezővonal mellé húzódni, ha nem jönnek szembe, természetesen. Út szélén mindig lehet kivilágítatlan biciklis, részeg gyalogos, hülye nyúl. Ha vakít a szembejövő, ne nézz a fényszórójába. Tudom, nehéz, valamiért vonzza a tekinteted, de inkább az út szélét figyeld. Ezért jó, ha van felfestés. Kanyarban keresd az út szélén lévő tereptárgyakról visszaverődő fényt. Ez jelzi, hogy valaki jön szembe. Ha ilyenkor villogsz, még nem vakítod el, viszont észreveszi, hogy jössz. Más. Hideg autót nem parkettázunk. Legalább a vízhőfok érje el a szokott helyét. Utána is óvatosan, csúszhat. Hiába van alatta Falken, hiába a sperr, az adaptív lengéscsillapító, az ESP, ABS, a több éves tapasztalat, a fizikát a magadévá teheted, de meg nem erőszakolhatod.
Keresd a fényvisszaverő pontokat az út szélén. Piros és fehér általában oszlop. Ha alacsonyabban van, nyúl. Az őzé lilás-kékes, az útjelzőkhöz képest sokkal magasabban van. Kutyáé-rókáé általában zöld.
Kcsg fácánt nehéz, szinte lehetetlen sötétben észrevenni.


Ha mozog a fény, inkább vedd el a gázt: sosem lehet tudni.
Körülbelül ennyi. Összefoglalva: Elindulás előtt tisztítsd meg az ablakot, kicsit járasd az autót ha hideg van, de ne ess túlzásba. Ellenőrizd a lámpákat, légy előrelátó. Pár szerszám, kütyü, némi elemózsia, meleg cucc, takaró, akármi. Magyarországon már nincsenek zord telek, de a téli gumi még mindig jobb lehet a négyévszakossal szemben, az sem árt, ha felkészíted a verdát a télre. Sok balesetmentes kilométert kívánok, legyünk egymással türelmesek és megértők, sziasztok!

Ui.: a képeket az internetről loptam.

Hozzászólások

(#1) bkercso


bkercso
nagyúr

- Takarítsd le a tetőről is a havat, meg a motorháztetőről is indulás előtt, ne fújja a menetszél a mögötted lévőre, ill. a szélvédőre!
- Ha fagy, a szélvédőtisztítás (jégtelenítés) után ne mosd le a szélvédőt, amíg be nem melegedett az utastér, mert a fagyállós ablakmosó is ráfagy, ha a menetszél hűti (ilyenkor 0°C-os külső hőmérsékletnél is lehűlhet -20°C alá a gyorsan párolgó folyadék)!
- Zárjégoldó legyen a kabátzsebedben!
- Télen ne irányítsd a nagynyomású mosót merőlegesen a zárra, mert belenyomhat vizet!
- Az út tapadását/csúszását satufék helyett kanyarban (kis sebességnél) rövid ideig tartó kormányalászedéssel érdemes ellenőrizni.
- Sötétben kapcsolj lámpát!! (Ugyan az új(abb) kocsikon kötelező a menetfény, azonban ettől még hátulról észrevehetetlen maradsz.)
- Ha félsz, ne vezess! Ne tarts fel a forgalmat!

[ Szerkesztve ]

Megjelentek! : MFD3 és MFA3 || bkercso HiFi készülékek: https://hardverapro.hu/aprok/hirdeto/bkercso/keres.php?search_exac=0&search_title=0&usrid=341946&buying=0

(#2) Jack Hunter


Jack Hunter
csendes tag
LOGOUT blog

Maximálisan egyetértek, öné a sajt. :) El is felejtettem a havat, elég kevés volt az utóbbi időben.

(#3) RudY


RudY
addikt

Az illusztrált lehúzó helyett inkább szilikonos vízlehúzót javasolnék. Mivel inkább az autóban van tárolva, a "sima" gumi hajlamos merevedésre, a szilikonos viszont kevésbé, így hidegben is jobban eltávolítható a nedvesség az üvegfelületekről.

Nyestriasztás különösen az őszi időszakban ajánlott, főleg ha már megjelent a környéken. Kezdődik a fészekrakás és a gyűjtögetés, minden gumi és rágható műanyag kedvelt. Mivel imádják az érett gyümölcsöt (is), az ilyen gyümölcsös illatú szélvédőmosó folyadékok használata messziről kerülendő! Spriccelés után ez a vízelvezetőkön szépen lecsurog a motortérbe és még vonzóbbá teszi a rágcsálást. Megelőzésként ez a legjobb, de sokan használnak elektromos kütyüt, kutyaszőrt, spray-t is, ahol nagyon aktívak, ott leginkább ezek kombója ajánlott. Az utóbbi időben elterjedt - és a tapasztalatok szerint valóban bevált -, pl. a belógatós Domestos wc öblítő elhelyezése ott, ahol biztonságosan beakasztható a motortérbe, illetve a vízelvezetőn átfolyik rajta a víz. Úgy tűnik ezt kifejezetten rühellik.

Indítókábel. Nyilván a többség rendszeresen odafigyel az akku állapotára, de mégis érheti meglepetés, még a modernebb autóknál is. Jól jöhet a bikakábel, de mindig a saját akkunkhoz megfelelőt válasszunk, az olcsó és gyenge pont vészhelyzetben nem tud segíteni. Manapság inkább már nem az ampert adják meg, hanem a kábel vastagságát, de normális gyártó és forgalmazó azt is feltünteti, hogy ez milyen teljesítményhez megfelelő (benzines és dízel motor esetében is).

Az ablaktörlők cseréjét is meglepően sokan hanyagolják, inkább bosszankodva morognak, ha csíkoz és foltoz. A túlárazott "gyári" és a filléres 1 telet se bíró között van ám más is, de sokan mégis sajnálják rá a pénzt és némi keresgélést az ismert alkatrész hálózatokon kívül.

A teljes értékű pótkerék manapság már feláras extrának számít, már ha egyáltalán tudnak adni, ráadásul a mankókerék is csak bizonyos felszereltség felett jár. Az általános defektjavító készlet (kompresszor és lötyi) nyilván csak bizonyos esetekben alkalmazható, ráadásul a befújt trutymó után a sérült gumi és vele együtt a párja is cserés lehet. Nemrég az OSRAM dobott piacra egy mosható trutymóst úgy látom itt a legolcsóbb, ráadásul a lötyi külön is pótolható, nem kell felhasználás után egy teljes készletet megvenni.

A szintén OSRAM digi kompresszort csak ajánlani tudom. Agyf@szt kaptam a nem túl precíz analóg műszeres fújások után, amikor a TPMS szenzor minden guminál más-más értéket mutat és jöhet a kis leengedés...ami a már túl sok...egy kis fújás...ami már megint sok...jó hogy csak négy gumival kell szórakozni. :DDD Ennél beállítható a kívánt érték, leáll, ha eléri és tényleg annyi.

[ Szerkesztve ]

(#4) Hieronymus


Hieronymus
addikt
LOGOUT blog

"Ilyennel lehet szépen hajszálkarcossá tenni a szélvédőn, amin aztán zavaróan törik meg a fény. Eredmény: szrt se fogsz látni."
A műanyag kaparó nem karcol. sokkal lágyabb az ablaküveg anyagánál. Azt nyugodtan lehet használni.

"Egyrészt az üzemanyagból is kicsapódhat pára..."

Az már nagy baj. A pára pontosabban a víz nem az üzemanyagból származik. Az üzemanyag fogyása közben külső levegővel töltődik ki az üzemanyag helye. Nappal szív a tank, éjjel kicsapódik a pára a tankban. A kondenzvíz gyűlik a tank alján a többi szeméttel, ami bekerül az üzemanyaggal és levegővel. Ha ebből a trutyiból szív a motor, üzemanyagszűrő soron kívüli cseréjére lehet szükség. A modernebb motoroknál sohasem szabad megengedni az üzemanyagtank tartalék szint alá csökkenését. A magasnyomású befecskendező rendszert az üzemanyag keni. Ha az üzemanyag ellátás mértéke nem elégséges, akkor nincs kenés. Ez nagyon rövid belül károsítja a befecskendező rendszert. A régi karburátoros autók esetében nem volt ilyen gond. Akármennyi tartalék van az autóban, ha a tartalék jelzés jön, azonnal tankolni kell.

"Előírt nyomás 2,2 bar."

Van egy gyakorlati módszer amit érdemes tartani.
Ha túl alacsony a guminyomás akkor a gumi szélei kompnak jobban.
Ha túl magas a nyomás, akkor a gumi közepén kopik jobban.
Az optimális nyomás esetén egyenletes a kopás. Ez az ideális állapot. Ezt sajnos nehéz tartani. Függ a hőmérséklettől, sebességtől és a jármű össztömegétől. Az odafigyelés haszna az alacsonyabb fogyasztás és rövidebb fékút. A modernebb autókban ezért van nyomásfigyelő rendszer.

Egy nagyon fontos dolgot hozzátennék. Ködlámpa!
Ködben, hóesésben nagyon jó, de!
Ha mögötted jönnek, akkor kapcsold ki a ködlámpát. A mögötted jövő tudja, hogy ott vagy előtte. Nem kell sokkolni a látását a ködlámpával. Ha eltűnik mögüled, kapcsold vissza.

Volt szó a motor melegítésről.
Az antik időkben volt nyári és téli olaj. A mai motorolajak viszkozitása (folyóssága) sokkal nagyobb hőmérséklet tartományban tekintgető közel állandónak. Mínusz fokokban a lehető legrövidebb időn belül kell magasabb fordulatszám tartományba emelni a motor sebességét. Maximum az alapjárat duplája az utazással történő motormelegítés. Gyorsabban alakul ki a kenőfilm hatás és üzemanyag takarékosabb megoldás.

Legyen béke! Menjenek az orosz katonák haza, azonnal!

(#5) bkercso válasza Hieronymus (#4) üzenetére


bkercso
nagyúr

A jég karcol, nem a kaparó.

Megjelentek! : MFD3 és MFA3 || bkercso HiFi készülékek: https://hardverapro.hu/aprok/hirdeto/bkercso/keres.php?search_exac=0&search_title=0&usrid=341946&buying=0

(#6) bkercso válasza RudY (#3) üzenetére


bkercso
nagyúr

Bikázásnál 3-5 percig tölteni kell a lemerült akkut olyan 2500-as motorfordulattal, hogy az is besegítsen. Különben a vékony bikakábelen túl nagy feszültség esik és nehéz bikázni.
Ezt se tudják sokan.

Megjelentek! : MFD3 és MFA3 || bkercso HiFi készülékek: https://hardverapro.hu/aprok/hirdeto/bkercso/keres.php?search_exac=0&search_title=0&usrid=341946&buying=0

(#7) belashx


belashx
senior tag

Ha koszos a szélvédő, akkor ezzel a lehúzóval is összekaristolod az üveget, vagyis a porral, amit húzol vele.

"Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel."

(#8) Jack Hunter


Jack Hunter
csendes tag
LOGOUT blog

A ködlámpa,és úgy an block az egész világításmizéria nagy mumus sokak számára.Vannak a lusták, kik a menetfényre hagyatkoznak, holott ettől hátul még nem világít semmi.Vannak a spórolósok, akik agyérgörcsöt kapnak, ha új izzót kell venni.Ezért "én látok!" felkiáltással cseszik felkapcsolni a lámpát.A ködlámpa használata meg már egyetemi szint.Volt olyan kollégám, aki a ködlámpa piktogramját a fényszórófűtéssel magyarázta. :W Lehet használni indokolt esetben, ha1:nem vakítom el a szembejövőt,2:nincs előttem senki.Én ritkán használom, viszont ahogy elnézem, a többség elég gyakran.Akár menetfénynek is.Roppant zavaró, de ha egyszer nincs tanítva, akkor nem kell csodálkozni.
Guminyomás.Érdemes betartani a gyári értéket.Túl alacsony nyomásnál bizonytalan lesz a kormányzás, megnő a fogyasztás, jobban kopik a gumi.Ha nagyon fel van fújva,hamarabb csúszik, megnő a defekt kockázata.
Lehúzó: Szilikonos is jó lehet, ha eleve csurog a pára a szélvédőn, nem biztos hogy a por/szennyeződések összekarcolják a szélvédőt.Az olcsó jégkaparó viszont valóban kárt tehet az üvegben, mert rideg, kemény anyagból készítik.Kivéve a jobb fajtákat.
Ablaktörlő szintén fontos tétel.Valóban érdemes egy minőségibb darabot beszerezni, a Bosh grafitos lapátjai egész jók, olyan 8000 ből megvan, és sokáig jó.
Nyesttel még nem volt dolgom, bár javarészt vidéken laktam, atrocitásom soha nem volt.Úgy látszik csak az újabb autótípusokat szereti.

(#9) Hieronymus válasza bkercso (#5) üzenetére


Hieronymus
addikt
LOGOUT blog

Inkább a az üvegre tapadt keményebb szennyeződések a jég tolása közben.

Legyen béke! Menjenek az orosz katonák haza, azonnal!

(#10) #90088192


#90088192
törölt tag

Hol lehet ilyen világító szemű kutyát kapni? :DDD
Van külön nyári fagyálló folyadék is? ;]

Hirtelen csak ennyi ami eszembe jutott. ;)

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.