Két héttel ezelőtt tettünk szert életünk első elektromos autójára, egy Hyundai Ioniq Electric 28kWh modell személyében. 2018-as évjáratú autó, 80 ezer km-t futott.
A rám jellemző hosszas kutakodás és gondolkozás előzte meg az autó megvételét. Keresgéltem mindenfelé az interneten, véleményeket olvasgattam, típushibákat bújtam. Első körben Nissan Leaf volt a kiszemelt, majd elég gyorsan lebeszéltek róla. Itt a fórumon is és más oldalakon is hasonló véleményekkel találkoztam. Persze ez nem azt jelenti, hogy a Leaf rossz lenne...mindössze annyit, hogy az általunk meghatározott anyagi kereten belül elérhető változattól van jobb választás.
Hyundai Ioniq 28kWh....a legtöbbször ezt javasolták. A 'legenda'...az elpusztíthatatlan, a megbízható...a világ végéig elmegy. Hangzatos, igaz? Sajnos már kinőttem abból a korból, hogy naívan benyaljam ezeket. Inkább már a 'hiszem ha látom' kategóriába tartozok. Való igaz, hogy a neten tényleg jókat lehetett olvasni róla és viszonylag kevés meghibásodás jellemzi a gépet. Töltőretesz szokta megadni magát, ventilátor állító motorok problémásak lehetnek illetve előfordulhat csapágyasodás, ami hajtóműolaj időben történt cseréjével elvileg megelőzhető.
Az akkumulátorral és a motorral kapcsolatban általánosságban nem olvastam különösebb problémákról. Ez eddig szép és jó, elkezdtem nézelődni a hahu-n. Mint a többi autó esetében itt is óriási volt a szórás. Volt túlárazott, volt gyanús...volt ígéretes, de élőben pocsék...szóval akadt itt minden. Teljesen mindegy volt, hogy magánszemély vagy kereskedő volt az eladó. Sérülésmentesnek hirdetett autó, aminek a jobb hátsó kerékjárati ívén akkora recés folt volt, hogy a holdról látszott. Majd kiderült, hogy az eladó úgy értette: jelenleg nem sérült az autó. Magánszemélyként hirdetett autóknál több esetben is kibújt a szög a zsákból, hogy Józsi, Pista...Laci...a kert végéből árulta a behozott autókat. Persze a telefonos egyeztetés során mindenki magának hozta, csak végül eladja mert... ________.
A vonal helyére mindenki helyettesítsen be tetszőleges indokot, a fantáziátokra bízom. Összesen három autót próbáltunk, a harmadikat meg is vettük. Már az elsőnél lenyűgözött a villanyautós közlekedés. Teljesen más világ mint a robbanómotor. És mivel általában napi 40-50 km megtétele a max., így nem bántott az Ioniq által biztosított nyáron 220-250 km-es, télen pedig 180-200km-es hatótáv. Napelemünk nincs, de még a rezsicsökkentésen kivül eső áron is jóval olcsóbban üzemeltethető autó mint egy benzines vagy dízel. Mellette nincs olajfogyasztás vagy olajszivárgás para, nem kell gépjárműadót fizetni sem vagyonszerzési illetéket. Az ingyenes parkolás már kiesik a körből, de az 'kell' a legkevésbé.
Nagyon messze volt tőlünk a harmadik autó, de valamiért úgy éreztem meg kell nézni, különben nem hagy majd nyugodni, hogy nem néztem rá. E-mailben és telefonon egyeztettem a tulajjal. Egy végtelenségig kedves nyugdíjas házaspár autója volt. A megtekintés és kipróbálás után még 1-2 nap gondolkodási időt kértem. Alapvetően nem tudtam belekötni az autóba. Inkább az ismeretlen (az elektromos autózás mindennapos léte) miatt kellett az idő. Hogy miként nézhet ez ki a mindennapokban, mennyire körülményesebb esetleg mint egy 'normál' autóval.
Akad céges autó, így valójában második autóként lesz használva a kocsi. A céges megoldja a hosszútávú utakat. Így végül öröm és boldogság....vétel lett a döntés. Hazafelé rögtön át is esett a tűzkeresztségen a gép, hiszen majd' 200km-t galoppozott hazáig. Az első töltésnél volt a legnagyobb izgalom. Működik-e rendesen? Tölt-e az adott oszlop? Nem lesz-e valami gáz?
A TEA vagy Tea csoport egyik töltőjéhez vezetett a GPS Békéscsabán. Szerencsére minden flottul ment, az Ioniq pici akksiját kb. 20 perc alatt feltöltötte 80%-ra. Ez az egyik előnye a kis akksinak, hogy gyorsan feltölthető. A kocsi eléggé aerodinamikus formájú, ennek is köszönhető, hogy nagyon hatékony. A hazafelé vezető úton nekem 11.6kWh/100km jött össze. Pedig előtte kb. 10 percet vezettem elektromos autót összesen. Aki profi ebben, tudja sokkal lentebb is vinni. Nem egy embertől láttam már 280-300km hatótávot is.
Az Ioniq nem túl jól hangszigetelt autó, de mégis csendesebb egy belsőégésű társához hasonlítva. Ezen a kocsin 4 évszakos gumik voltak, az első tengelyen egy évesek múltak, a hátsón már hatodik évüket taposták. Biztos ami biztos alapon vettem rá 4 nyári gumit és sokkal jobb lett a helyzet. Elég sok zörgés elhallgatott a gumicsere után és az utazási komfort is jobb lett.
Városi tempónál a gumik zaját hallani minimálisan, országútra kiérve már a szélzaj kezdi átvenni a hatalmat. Eddig a max. sebesség 120-130 volt, ott sem volt vészes a hangzavar...ilyenkor már valóban csak a szélzajt hallani. Annyit venni észre, hogy jól hallani egymást ilyen tempónál is, még a hátul ülőket is.
Amit eleinte nehéz volt megszokni a három fokozatban állítható visszatöltés volt. A legerősebb fokozatban óvatosan kell leszállni a 'gyorsítópedálról' különben elég jót bólint majd mindenki a kocsiban. Pár nap után már egészen jól megy, szóval nem para...csak némi megszokást igényel. Ha pedig nullára van állítva akkor olyan érzés mintha a végtelenségig el tudna vitorlázni az autó.
Premium felszereltségű jármű, a tetőablakot kivéve minden benne van, amit rendelni lehetett hozzá: elől-hátul ülésfűtés, elől szellőztetés is, keresztirányú forgalmat figyelő rendszer, holttér figyelő, tolatókamera, adaptív tempomat, ráfutást gátló rendszer, LED fényszórók, indukciós telefontöltő, Infinity hifi, kulcsnélküli nyitás/indítás...stb. Mivel külföldről behozott autó, így hőszivattyúval is rendelkezik. Mivel bőr/műbőr? ülése van, ezért mindenképp jól jön az ülésszellőztetés. Amit igazából nem annyira érez az ember, csak akkor ha kikapcsolja.
Az itthoni töltés elég sok ideig tart, a leglassabb verzióban bőven 11-12 óra környéke...sőt lehet több is. Attól függ mennyire van lemerülve az akksi. Utcai töltőknél amiket eddig próbáltunk: Mobiliti, E-on, TEA és Tesla. Ezek mind 50kW környékén töltenek ezzel az autóval a Tesla kúszott fel 60-ra kb. Azt hiszem az a max. amit az Ioniq tud. Könnyen kiszámolható, hogy a 28kWh akksit mennyi idő alatt tölti fel. Azt nem árt megemlíteni - ha esetleg valaki nem tudná - hogy 80% felett lelassul a töltés 20-22kW környékére. Egy átlagos bevásárlás nálunk 20-30 perc, ennyi idő alatt szemmel jól látható mennyiséget képes magához vételezni.
Eddig azt mondom, kellemes meglepetés az autó is, meg maga az elektromos autóval történő közlekedés is. Arra a felhasználásra amire nekünk kell, azt gondolom megfelelő lesz. Van még pár dolog, amit ki kell tapasztalni, de kezdésnek jók vagyunk.
Időről-időre beszámolok majd merre tart a dolog, tart-e szerelem vagy elszáll a rózsaszín köd.