Talán nem fogok nagy meglepetést okozni, de egy elektromos autó csendes....nagyon csendes. Kinyitod az ajtót, beülsz, indítod...és várod a csodát. Üdvözlő bimbam zene, majd néma csend. Nem jár a motor? Nem olyan mint amikor a start/stop rendszer leállítja a kocsit várakozásnál. A Hyundai alapból bekapcsolja a 'VESS' nevezetű hanggenerátort, ami kb. 20 km-es sebesség alatt aktív és kifelé szórja a hangot (de bent is hallani az űrhajót), hogy észleljék a gyalogosok a közeledő autót. Őszintén bevallom, én ki szoktam kapcsolni, engem zavar...pedig sajnos volt már rá példa, hogy a kapun kiállva nem hallott minket a járdán közlekedő és úgy ugrott el a kocsi elől kis túlzással.
Tehát alapjáraton nincs semmi zaj vagy rezgés. VESS kikapcs és irány az út. A kerekek surrogását hallani csak, eléggé szokatlan érzés. Illetve az is hogy nincs váltás....semmi. Ha 50-nél nyom valaki padlót...vagy 90-nél, akkor sincs visszaváltás (nincs hova ) csak húz a gép előre. 120 lóerő...ami nem sok, viszont a villanymotor ugye azonnal leadja a csúcsnyomatékát ami 295Nm. El sem tudom képzelni mit tudhat egy Tesla vagy Porsche Taycan.
Persze azért nem présel teljes súllyal az ülésbe, de még Comfort vezetési módnál is meg tud ugrani, Sport módban meg jókora 'gázadással' meg lehet lepni alaposan a többi utast.
Ez az első olyan autó, amire a barátnőm azt mondta hogy szereti vezetni. Nevetgélve, ujjongva szokott vele közlekedni. Teljesen más élmény mint a belsőégésű társaik. Idővel biztosan elmúlik majd az újdonság hatása mindkettőnknél, de lehet megmarad majd...a fene tudja.
Meglepően autószerűen kanyarodik, nem érezni benne semmi mesterséges, gumis, nyúlós érzést. Az úthibákkal már más a helyzet. Alapvetően stabil jó minőségű úton, viszont hepehupásabb útszakaszon már kicsit hullámvasúthoz hasonló élményt produkál. Főleg, ha a kocsi két oldala között van némi szintkülönbség, nem pedig teljes sávszélességű keresztbordán megy át vagy hasonló. Nem kényelmetlen vagy pattogós, inkább 'behintósodik' ilyenkor....remélem érthető mire gondolok. Magasabb fekvőrendőrnél is ez a helyzet, olyankor is hintázik kissé.
A fékeket elég ritkán kell használni, ezért nem meglepő hogy egy 80 ezret futott autón még a gyári féktárcsa és betét van, szinte zéró kopással. Érzetre azért nem olyan harapósak, de mivel eddig kb. csak az utolsó 2-3 méteren használtuk a teljes megállásig - egy-két kivétellel - így annyira nem tűnik zavarónak.
A csomagtér nem túl nagy, de nem is kicsi. 400 liter feletti űrtartalommal gazdálkodhatunk. Nem klasszikus kalaptartó van, hanem olyan elhúzható lebernyeg mint a kombi autók jó részén. A töltőkábelt és az otthoni töltőt a csomagtér padlója alatt kialakított rekeszben lehet tárolni, így nem vesznek el hasznos helyet a csomagtartóból. A parkolóradarok kissé pánikszerűen viselkednek, óriási lármával tudatják ha közel kerültünk valamihez. A tolatókamera felbontása a mai világban már inkább átlag alattinak mondható, de azért nem egy kaputelefon minőség, amire ki lett találva...azt a funkciót ellátja. A keresztirányú forgalmat figyelő rendszer is szépen dolgozik, bár az is éktelen lármával tudatja, ha történik valami épp. Gondolom valahol be lehet állítani a menüben, hogy ne süketítsen meg minden egyes alkalommal. Ugyanez igaz a holttér-figyelő rendszerre, visít mint a fába szorult féreg, ha épp akkor próbál valaki irányjelzőt használva sávot váltani, amikor ő autót érzékel ott.
A klíma nagyon jól szuperál eddig és külön tetszik, hogy ha egyedül utazunk akkor van 'driver only' mód...ami csak a sofőrre fújja a levegőt. Hogy ez valójában spórol-e bármit...azt nem tudom. De olyankor is jól tud jönni ha a többi utas fázósabb.... őket így meg lehet óvni a megfázástól. Hozzá kell tennem, hogy ilyenkor a hátsó szellőzőnyíláson a hátsó utasok sem kapnak hűsítő szellőt....tehát valóban csak sofőr üzemmód ez. Az autó egyébként számszerűen tudja mutatni, hogy a motor, az elektromos cuccok és a klíma épp mennyi energiát vesz fel. Ez a funkció inkább a sötétzöldeknek való, mi csak érdekességként néztünk rá pár alkalommal.
Ami a fogyasztást illeti, 10.6 és 12.3 kWh közötti értékeket mutat eddig 100km-re. És ezeket úgy produkálta, hogy olyan stílusban használtuk ahogy a benzines/dízel autóinkkal tettük. Nincs tötyögés, spórolás. Ha hűteni kell, akkor hűtünk...stb. A sebességhatárokat betartjuk, de nem cammogunk.
Kíváncsi vagyok, hogy fél év vagy egy év múlva is ilyen jó véleménnyel leszek-e a kocsiról. Majd megírom. Csak valaki emlékeztessen rá...