Hyundai Ioniq 28 kWh 2018 2. felvonás

Talán nem fogok nagy meglepetést okozni, de egy elektromos autó csendes....nagyon csendes. Kinyitod az ajtót, beülsz, indítod...és várod a csodát. Üdvözlő bimbam zene, majd néma csend. Nem jár a motor? :D Nem olyan mint amikor a start/stop rendszer leállítja a kocsit várakozásnál. A Hyundai alapból bekapcsolja a 'VESS' nevezetű hanggenerátort, ami kb. 20 km-es sebesség alatt aktív és kifelé szórja a hangot (de bent is hallani az űrhajót), hogy észleljék a gyalogosok a közeledő autót. Őszintén bevallom, én ki szoktam kapcsolni, engem zavar...pedig sajnos volt már rá példa, hogy a kapun kiállva nem hallott minket a járdán közlekedő és úgy ugrott el a kocsi elől kis túlzással.

Tehát alapjáraton nincs semmi zaj vagy rezgés. VESS kikapcs és irány az út. A kerekek surrogását hallani csak, eléggé szokatlan érzés. Illetve az is hogy nincs váltás....semmi. Ha 50-nél nyom valaki padlót...vagy 90-nél, akkor sincs visszaváltás (nincs hova :D) csak húz a gép előre. 120 lóerő...ami nem sok, viszont a villanymotor ugye azonnal leadja a csúcsnyomatékát ami 295Nm. El sem tudom képzelni mit tudhat egy Tesla vagy Porsche Taycan. :) Persze azért nem présel teljes súllyal az ülésbe, de még Comfort vezetési módnál is meg tud ugrani, Sport módban meg jókora 'gázadással' meg lehet lepni alaposan a többi utast.

Ez az első olyan autó, amire a barátnőm azt mondta hogy szereti vezetni. Nevetgélve, ujjongva szokott vele közlekedni. Teljesen más élmény mint a belsőégésű társaik. Idővel biztosan elmúlik majd az újdonság hatása mindkettőnknél, de lehet megmarad majd...a fene tudja.

Meglepően autószerűen kanyarodik, nem érezni benne semmi mesterséges, gumis, nyúlós érzést. Az úthibákkal már más a helyzet. Alapvetően stabil jó minőségű úton, viszont hepehupásabb útszakaszon már kicsit hullámvasúthoz hasonló élményt produkál. Főleg, ha a kocsi két oldala között van némi szintkülönbség, nem pedig teljes sávszélességű keresztbordán megy át vagy hasonló. Nem kényelmetlen vagy pattogós, inkább 'behintósodik' ilyenkor....remélem érthető mire gondolok. Magasabb fekvőrendőrnél is ez a helyzet, olyankor is hintázik kissé.

A fékeket elég ritkán kell használni, ezért nem meglepő hogy egy 80 ezret futott autón még a gyári féktárcsa és betét van, szinte zéró kopással. Érzetre azért nem olyan harapósak, de mivel eddig kb. csak az utolsó 2-3 méteren használtuk a teljes megállásig - egy-két kivétellel - így annyira nem tűnik zavarónak.

A csomagtér nem túl nagy, de nem is kicsi. 400 liter feletti űrtartalommal gazdálkodhatunk. Nem klasszikus kalaptartó van, hanem olyan elhúzható lebernyeg mint a kombi autók jó részén. A töltőkábelt és az otthoni töltőt a csomagtér padlója alatt kialakított rekeszben lehet tárolni, így nem vesznek el hasznos helyet a csomagtartóból. A parkolóradarok kissé pánikszerűen viselkednek, óriási lármával tudatják ha közel kerültünk valamihez. A tolatókamera felbontása a mai világban már inkább átlag alattinak mondható, de azért nem egy kaputelefon minőség, amire ki lett találva...azt a funkciót ellátja. A keresztirányú forgalmat figyelő rendszer is szépen dolgozik, bár az is éktelen lármával tudatja, ha történik valami épp. Gondolom valahol be lehet állítani a menüben, hogy ne süketítsen meg minden egyes alkalommal. Ugyanez igaz a holttér-figyelő rendszerre, visít mint a fába szorult féreg, ha épp akkor próbál valaki irányjelzőt használva sávot váltani, amikor ő autót érzékel ott.

A klíma nagyon jól szuperál eddig és külön tetszik, hogy ha egyedül utazunk akkor van 'driver only' mód...ami csak a sofőrre fújja a levegőt. Hogy ez valójában spórol-e bármit...azt nem tudom. De olyankor is jól tud jönni ha a többi utas fázósabb.... :D őket így meg lehet óvni a megfázástól. Hozzá kell tennem, hogy ilyenkor a hátsó szellőzőnyíláson a hátsó utasok sem kapnak hűsítő szellőt....tehát valóban csak sofőr üzemmód ez. Az autó egyébként számszerűen tudja mutatni, hogy a motor, az elektromos cuccok és a klíma épp mennyi energiát vesz fel. Ez a funkció inkább a sötétzöldeknek való, mi csak érdekességként néztünk rá pár alkalommal.

Ami a fogyasztást illeti, 10.6 és 12.3 kWh közötti értékeket mutat eddig 100km-re. És ezeket úgy produkálta, hogy olyan stílusban használtuk ahogy a benzines/dízel autóinkkal tettük. Nincs tötyögés, spórolás. Ha hűteni kell, akkor hűtünk...stb. A sebességhatárokat betartjuk, de nem cammogunk.

Kíváncsi vagyok, hogy fél év vagy egy év múlva is ilyen jó véleménnyel leszek-e a kocsiról. Majd megírom. :D Csak valaki emlékeztessen rá...

  • DeFranco

    nagyúr

    válasz Csandi #3 üzenetére

    Ez azért van mert a közlekedők vigyáznak rád, nem azért mert sentinel vagy minimum bagoly vagy. Nem látod a balról hátról jövő autót, nem veszed észre a parkolóban a mozgást, csak figyelnek rád és még nem csaptak el.

    Ha rajtam múlna, akkor a tilos jelzésen átrongyolással lennek egyenértékű büntetési tétele a lopakodó elektromos autózásnak, nem érdekel, hogy hány milliót fizetett a csendért, feküdjön ki a hegyoldalba relaxálni és ne a városban fakksuizzon.

  • Hieronymus

    veterán

    LOGOUT blog

    válasz Kinder #8 üzenetére

    Volt aki azt állította, neki a sebesség váltás hiányzik.
    Nagyvárosban zsúfoltabb forgalomban nekem egyáltalán nem hiányzik. De másutt sem. :DDD

  • Kinder

    senior tag

    Teljesen más élmény mint a belsőégésű társaik. Idővel biztosan elmúlik majd az újdonság hatása mindkettőnknél de lehet megmarad majd...a fene tudja

    Meg fog maradni, méghozzá olyan szinten, hogy ez lesz számotokra a normális, és a belsó égésű lesz a fura....zúg, zörög, hörög, rezeg, büdös, stb.
    10 éve e-autózom, tudom. :))

  • mepet

    addikt

    Sokat hajtok egy ilyen kicsi kocsit, ez az elso es egyetlen full elektromos, amit valaha vezettem. Koszi az irast hdanesz, nem tudok belekotni semmibe, amit irtal. Remelem elfer itt, en is megosztom par gondolatom a verdarol!

    Eloszor is, ez egy jo kocsi. Szerintem kivulrol jol nez ki, es igen franko szinekben arultak. Kenyelmes ulesek, el van talalva a kormanyszervo, osszessegeben jo erzes hajtani. Ami viszont egybol szemet szur, az az igenytelen belso ter, a dizajn csunya, az anyagok gagyi muanyagok. Varosi korulmenyek erezhetoen jobban huz, mint egy kis motoros benzines, varoson kivul kb ugyanugy. Ami szornyu, az a felfuggesztes; reszben a villany hajtas csendje es a nagy tomeg is tehet rola, de minden katyunak baleset hangja van, es raz is; tul kemeny, de megsem feszes. Ami meg meglepo tud lenni, az a nagy fektav; megallas elott, egy-egy nagyobb fekezes mar veszfekezesnek tunik (jo gumikkal, jo uton is), dolgozik szepen az ABS... Erdemes nagyobb kovetesit hagyni, hogy ne legyen baj. Varosi rohangalosnak, masodik autonak a csaladban boven jo kocsi, meg a "draga" otthoni villannyal is nevetseges osszegre jon ki 100km. Raadasul mar igen jo aron mennek hasznaltan, az ovatos soforoknek csak ajanlani tudom, a vadulosabbak inkabb keresgeljenek tovabb!

  • Hieronymus

    veterán

    LOGOUT blog

    Én kb egy évig használta VW e-UP autót. Abban a rekuperációs szintet maximálisra állítva szinte soha sem kellett fizikai féket használni.
    Imádtam. Egy pedállal lehetett közlekedni. Zajkeltés 20 alatt abban sem volt.

    Még valami. A maximális nyomaték alacsony fordulatszámon indul. a fordulatszámot emelve gyorsuló ütemben csökken. A maximális sebesség elérése esetén már csak a sebesség tartásához elegendő.

    Vicces volt, amikor sikerült "lefullasztanom" az elektromotort és a rendszer a motor újra indítását kérte.

  • HThomas

    őstag

    válasz Csandi #3 üzenetére

    Mondjuk a fentebb említett parkolós esetben azért hasznos, kivéve ha valakinek az a fétise, hogy a gyalogosokat rémisztgesse... de ugyanez pl akkor is, ha olyan helyen mész, ahol nincs járda és szűk az úttest. Nyilván forog az ember feje, de azért nem fog mindig hátrafelé nézegetni, nem életszerű. Főleg, mivel megszokta, hogy eddig hallotta, ha valami közeledik. De ugyanez a probléma sokszor a járdán biciklissel és rolleressel, relatíve gyors és nem mindig hallod, főleg ha takarásból érkezik. Balesetveszélyes, a hang meg valamennyit segít ezen, cserébe zavaró... ennyi.

    Egyébként a kocsi jópofa, én is gondolkodom, hogy ha kell második, akkor az elektromos legyen. Ha ott van mellette a benzines hosszabb utakra, akkor a hatótáv sem para.

  • Csandi

    őstag

    válasz vadkörte #2 üzenetére

    Amúgy nem értem azokat az embereket akiknek hang kell, hogy észrevegyenek egy autót.. Én zajszűrős fejesben/fülesben megyek akárhova amikor kilépek a házból, de szerencsére van szemem (ami működik) és forog is a fejem, hogy körbe tudjak nézni, így nem kell hangra hagyatkoznom, amit ugye szándékosan kizártam, a fejessel/fülessel.

  • vadkörte

    addikt

    Üdv!

    Először is gratulálok, jól választottál! :)

    Előrebocsátom, hogy nem BEV járművem van, "csak" egy fullhybrid Toyota Prius P2.

    A Hyundai alapból bekapcsolja a 'VESS' nevezetű hanggenerátort, ami kb. 20 km-es sebesség alatt aktív és kifelé szórja a hangot (de bent is hallani az űrhajót), hogy észleljék a gyalogosok a közeledő autót.
    Gyűlölöm de kétségkívül hasznos. A Prius nem rendelkezik űrhajószimulátor"ral, ezért nyugodtan húzogathatnám a strigulákat, hogy mennyi gyalogost, kerékpárost, nyugdíjast sikerült majdnem kilapítani... Egyszer a helyi Interspar parkolójában követtem vagy 50m-en át egy párt, akik többször megálltak hallgatózni, mert hallottak valamit (engem). Megálltam mögöttük 1-2m-re, majd amikor elindultak mentem tovább én is. Kb. a 4. alkalomnál vette észre a hölgy, hogy ott állok mögöttük. Ijedtében akkorát sikított, hogy a fél parkoló odakapta a fejét. Én meg majd kiestem a kocsiból a röhögéstől... (tudom, szemét vagyok)
    Egy másik alkalommal egy zárt udvarból kiállva repült át majdnem rajtam egy kiscsaj, mert a telefon nyomogatása fontosabb volt és nem hallotta a Néma Leventét.
    Ez az első olyan autó, amire a barátnőm azt mondta hogy szereti vezetni. Nevetgélve, ujjongva szokott vele közlekedni. Teljesen más élmény mint a belsőégésű társaik. Idővel biztosan elmúlik majd az újdonság hatása mindkettőnknél de lehet megmarad majd...a fene tudja.
    A Prius-ra is azt mondják, hogy semmi élményt nem ad, csak egy érzelemmentes közlekedőedény. Nagy tévedés!!! 2021-ben vettem, óra szerint 156.365Km-rel (Belgiumból jött, a futás valós) most van benne 213.párszáz Km, a nálam töltött 4 év alatt 50+E Km-t vándorolt bele és minden megtett Km-t élveztem. Megesett, hogy több tíz Km-t autókáztam csak úgy, mert jólesett. Beülök, bekapcsolom, behúzom az előválasztót "D"-be és megszűnik a külvilág. Átjár valami zen-es nyugalom...

    Meglepően autószerűen kanyarodik, nem érezni benne semmi mesterséges, gumis, nyúlós érzést.
    Meg fogsz lepődni. Azért teszi, mert a BEV hajtásláncot leszámítva egy kutyaközönséges autó.

    A fékeket elég ritkán kell használni, ezért nem meglepő hogy egy 80 ezret futott autón még a gyári féktárcsa és betét van, szinte zéró kopással. Érzetre azért nem olyan harapósak, de mivel eddig kb. csak az utolsó 2-3 méteren használtuk a teljes megállásig - egy-két kivétellel - így annyira nem tűnik zavarónak.
    A varázsszó a regeneratív fékezés (rekuperáció). Időnként nagy sebességről ABS határon nagyot fékezve (megfelelő forgalmi viszonyok között persze) pucold le vakrozsdát. Az első tárcsáim és a betéteket 160E-nél cseréltettem, 4 év és 50+E Km után a betétek fele még megvan a tárcsák olyanok, mint ha 1,5 éve a kocsi hozzá sem nyúlt volna. Ennyit tesz a megfontolt fékkezelés. A hátsó féket ~180E-nél újították fel. Elvileg még gyári volt.

    A tolatókamera felbontása a mai világban már inkább átlag alattinak mondható, de azért nem egy kaputelefon minőség, amire ki lett találva...azt a funkciót ellátja.
    Amire kell, arra elég...

    Kíváncsi vagyok, hogy fél év vagy egy év múlva is ilyen jó véleménnyel leszek-e a kocsiról.
    Szerintem igen. ;)

  • NvidiaRTX

    őstag

    Szép kocsi, grat hozzá. :R
    Én az elektromos Mokkát teszteltem anno amikor megjelent.

Még van hozzászólás! Tovább