Az objektívekre két nagyon fontos adat jellemző, melyek alapján rendszerint azonnal be lehet őket sorolni. Ezek az objektív fényerejét és gyújtótávolságát jelző számok.
Gyorskeresés
Legfrissebb anyagok
- Bemutató Spyra: akkus, nagynyomású, automata vízipuska
- Bemutató Route 66 Chicagotól Los Angelesig 2. rész
- Helyszíni riport Alfa Giulia Q-val a Balaton Park Circiut-en
- Bemutató A használt VGA piac kincsei - Július I
- Bemutató Bakancslista: Route 66 Chicagotól Los Angelesig
Általános témák
LOGOUT.hu témák
- [Re:] [sziku69:] Fűzzük össze a szavakat :)
- [Re:] [gban:] Ingyen kellene, de tegnapra
- [Re:] [sziku69:] Szólánc.
- [Re:] [attilasd:] A laposföld elmebaj: Vissza a jövőbe!
- [Re:] [Luck Dragon:] Asszociációs játék. :)
- [Re:] [bb0t:] Gyilkos szénhidrátok, avagy hogyan fogytam önsanyargatás nélkül 16 kg-ot
- [Re:] Gurulunk, WAZE?!
- [Re:] [antikomcsi:] Való Világ: A piszkos 12 - VV12 - Való Világ 12
- [Re:] [koxx:] Bloons TD5 - Tower Defense játék
- [Re:] [ubyegon2:] Airfryer XL XXL forrólevegős sütő gyakorlati tanácsok, ötletek, receptek
Szakmai témák
PROHARDVER! témák
Mobilarena témák
IT café témák
Téma összefoglaló
Hozzászólások
Ja, van. De f5.6 felett nincs AF Canonnál, kivéve 1-es szériát, hogy f8ig van középső szenzorra.
Szóval, ennyi pénzért AF nélküli, gondolom erőteljes optikai hibákkal tarkított obit venni... hát nem tom. Ha van pénzed vedd meg, legfeljebb szép szobadísz lesz belőle
どんな時代だろうが、機械は決断しない、 戦闘は人間がやるんだ。
#27070592
törölt tag
Van itt egy hasonló gigatele-zoom teszt. Az opteka is lehet ilyen jó (hulladék). Ha obiként megunod, baseballozni is lehet vele.
Ezzel szemben használt Canon FD teléket érdemes lehet beszerezni.
ottkar
addikt
Megint az összehasonlítás egy drágával. Aminek az ára megfizethetetlen. Azt kell eldönteni mindíg hogy nekem ennyiért megéri e. Szinte nevetek amikor valaki egy fekete fehér korszakban készült optikánál a CA-t vizslatja, mert nem tudja hogy az akkor nem volt szempont.Nem is lehetett.
Bubanc
aktív tag
így egy hónap elteltével gondoltam megosztom a tapasztalataim. Vettem egy Canon 450d-t ami egy remek kis gép, nagyon meg vagyok vele elégedve vettem hozzá, egy Sigma 18-50-es f2.8-as obit, ami szintén nagyon jó, és egyetlen bajom, vele a becsillanás szemből jövő fényeknél... viszont, ha most kellene gépet venne, máshogy döntenék... megelégednék a kevésbé fényerős, és ggyengébb mechanikai kialakítású kit 18-55ós obival és vennék hozzá vagy egy 100 f2-es fix canont, vagy egy 50 f 1,8-as fix canont.... de ez a hajó már elment
AMD for(n)ever s754, a világ már csak ilyen, nem lehet bárhova bármit bedugni...
Cassidey
senior tag
Jo otlet lenne, de egy 50/1.8 talan igy is belefer, mondjuk karacsonyra. Igaz ezzel kapcsolatban nem sok tanacsot kaphattal itt, ahogy elnezem nem nagyon vannak fixbuzik. En ott bas.ztam el, h megvettem az 50/1.2-t, mostmar nincs megallas.
j.bravo
addikt
Lennék én fixb*zi de egyelőre csak egy Pentacon 50/1.8-am és egy Helios 58/2-m van, a Nikkor fixek nem túl occsók (persze egy "kötelező darab" 50/1.8 azért lesz előbb-utóbb, sőt tervezek egy 85-öst is, de perpill most bármely normális fotós cucc vételéhez vagy munkahelyet kell váltanom, vagy átalakítanom a pénzügyeimet radikálisan, vagy nemtom)
(Ha nyáron nem mentem volna Ciprusra, lenne fényerős alapzúmom és/vagy fixem és/vagy rendes rendszervakum a húszéves automata Metz helyett, de inkább Ciprust választottam, és nem bántam meg )
[ Szerkesztve ]
Whatever.
Cassidey
senior tag
en sem bantam meg, h nem hagytam ki Ciprust, talan azt egy picit, h nem fotoztam, alig lottem parat. de hat pihenni akartam.. lehet valasztani.
igazabol arra gondoltam, h zoomok helyett nem is nagyon merulnek fel senkiben fixek, pedig gyonyoruen ki lehet valtani a zoomokat, szuper dof, uj latasmod stbstb
az objektiv inspiral, de a zoomobjektiv szerintem nem! 24-70 egyszer volt a gepemen miota megvan, akkor is csak probabalgatni akartam.. felragadt a gepre a 85/1.8 es az 50/1.2 teljesen
szerk.: ja es nem is kell leragadni a Nikonoknal, Sigmatol is lattam mar tetszetoset, biztosan van mas 3rd party gyartonak is (bevallom nem szoktam oket nezni, nem ismerem a kinalatot)
[ Szerkesztve ]
Dtomi
őstag
Gyönyörű szépen ki lehet váltani hobby és stúdió fotózásra. Ja és természetfotózásra is, bár ott azért már kicsit mélyebben kell a zsebbe nyúlni.
"Megvan a saját véleményem - kemény vélemény -, de nem mindig értek vele egyet."
Bubanc
aktív tag
Igazából teljesen igazad van azzal kapcsolatban, hogy a fixekkel ki lehet váltani a zoomokat, mert nekem most az a tapasztalatom, hogy az esetek 90 %-ban csak a kényelmesség miatt használtam zoomot (ettől föggetlenül egy 17-55 körüli alap zoom szvsz mindenképpen kell egy felszerelésben)
lehet, hogy igazad van az 50/1,8-al, iszonyat szép képeket rajzol 25eHUF-os áron Csak tudnám, hogy miért csinálja ilyan iszonyat bénára a Canon az alacsonyabb kategória manuál fókusz gyűrűjét... (szerintem ezzel akarják direkt elcseszni, mert kül szinte mindenki ezt venné...) lehet, hogy rábeszélem magam, hogy vegyek egy ilyet a szülinapomra januárban (bár az az 1,4 nagyon vonz a fene vinné el ) De hát ott van még az agondom, hogy nagyon megcsapott a kerozin gőze és repülő mániás vagyok, uh muszáj vennem egy ilyetanon EF 70-300mm f/4-5.6 USM IS... sajnos a spotterek élete nem olyan könnyű, és nem mi határozzuk meg mennyire közel tudunk kerülni a géphez, uh itt a fix zoom igen nagy hátrány
Viszont ilyet is szeretnék, a portrék miatt:[link]
ajaj, úgy érzem ennek soha nem lesz vége
[ Szerkesztve ]
AMD for(n)ever s754, a világ már csak ilyen, nem lehet bárhova bármit bedugni...
Cassidey
senior tag
nekem a kovetkezo beszerzes egy 135/2 lesz szerintem, az is kivanatos
50/1.8 volt a kezemben, tenyleg kicsit gagyi a kialakitasa, de ennyi penzert...
stop
aktív tag
szia
kérlek a lehetőségeidhez képest, és ha nem bántalak meg használj ÉKEZETEKET.
a könnyebb olvasás és érthetőség kedvéért
kösssssz
"az együgyű lenézi társát, az okos pedig meghallgatja azt" P.K.11.12.
stefanitsr
senior tag
Az FD-EOS átalakítás amiatt bajos, mert az FD esetében a bajonett sík-filmsík távolság rövidebb, mint az EOS-nél ugyanez. Ez alaphangon eredményez egy enyhe közgyűrű effektust, amit ha nem csak a gép elé akarod fogni az optikát a bajonett konverziós gyűrű csak tetéz - nem lesz végtelen. Létezik egy marha jó gyári megoldás, de olyan ritka mint a fehér Zorró. Ez rendelkezik egy korrekciós lencsével, ami enyhe telekonverterként működik, és levesz a fényerőből (1.26x tc effekt és csak telékkel használható azon belül is főleg a nagytelékkel).
Ebayen is lehet kukázni olcsó konvertereket, amikből kivehető az optika rész (ami mellesleg sokkalta gyengébb mint a canon féle verzió), így ezeknél adott az a lehetőség, hogy képminőség és fényerő romlás nélkül tudunk fd-s üvegekkel makrózni, vagy pl egy 500 4.5-ös tele esetében bár a végtelen bukó, de mondjuk 40m-ig tudunk élességet állítani.
Léteznek egyéb megoldások pl különféle gépmunkával levesznek az objektív farából, tubusából pár mm-t, és arra applikálnak EOS bajonett véget, indexen van is egy srác aki ebben jártas, de bele kell nézzek a levelezésembe, hogy megtaláljam a nevét.
Ebből kb levezethető, hogy akármilyen, filléres, mondjuk nagylátó, vagy normál FD objektívekkel nem nagyon éri meg foglalkozni, mert nagyon erős kompromisszumokkal jár a használatuk. Telében illetve makrózásra alkalmas üvegekkel azonban érdemes.
[ Szerkesztve ]
RS Type97B, SLR105 C, TM Mk23, DE M56A, M56DL, A&K M24, WE XDMc - NE PM-et írj ! mail: stefanits@gmail.com http://playtogether.worldofwarships.eu/invite/mqwb539
Dtomi
őstag
Szerintem nem lesz ebből vita, és nem véletlenül kerülnek ritkábban említésre a fix obik. Itt legtöbben eseményfotózással foglalkoznak, családi fotózások, szülinapok, munkahelyi, iskolai, események, ez mind riport jellegű ott pedig kell a szabadság. Akik pedig komolyan foglalkoznak vele (esküvő, rendezvény, klasszikus riportesemények) koncertek kivételével lassú és nehézkes ezeket használni. Mikor nyakamba a 10D 580EX +24-70 vállamon a 30D 580EX II + 70-200 mindkettő markolattal, a hátam közepére nem kívánnék még 1 obit, vagy obicserét. így is épp elég váltani a két gép között, bár ez hál' isten már igen gyorsan megy. fixel ugyan ezt megcsinálnom minimum 4 váz kéne, és 4 vaku. És mindíg pont az kéne amelyik legalul van. Ráadásul a minőség nagyon sok helyen ilyenkor abszolut nem számít. Persze 1 stúdióba bőven van ideje az embernek, meg ott úgy is minden a tervek szerint megy, fel lehet rá előre készülni. Egy eskűvőn szintén, ahol egy 135 L maga a menyország. És itt a minőségnek is szerepe van. Bár nem tudom hányan stúdióznak a jelenlévők közül. Persze ezekre az esetekre és hobbyra is szívesen használna az ember 10-20 fölfelé 50-100mm es lépésekkel nagy fényerejű fixeket de itt a legtöbben még 1 obiért és egy vázért is nagyon sokat kell, hogy spóroljanak. Nem beszélve egy fix 3-4-500-ról. Valljuk be azért egy 85 f1,2L nem sok embernek figyel a táskájába. Pedig kétségtelenül jó obi, csak hát aki ilyet vesz az már valamit sejt a fotózásról és nem itt kérdez, vagy nem számít neki az ára, és azért nem kérdez róla semmit. Persze makróra itt is mindenki fixet ajánl/használ 105-150 egy 85/f1,8 is tökéletes és olcsó megoldás, és akár egy 135L is beleférhet a büdzsébe. 50/1,8 is, bár én kifejezetten utáltam 1 év alatt nem használtam talán 20-30 képet lőttem vele. És egyáltalán nem ajánlanám kezdő szettbe. Ezek még a megfizethető kategóriában vannak. Aki pedig dolgozik a gépével úgy is tudja mik a rendszere korlátai, és már beszerezte a neki szükséges dolgokat, vagy éppen használja a kiadójét, vagy a megrendelőjét.
"Megvan a saját véleményem - kemény vélemény -, de nem mindig értek vele egyet."
ottkar
addikt
"de egy 50/1.8"
Mellik 50/1,8 mert van egynehány. Pentacon drezdai, Pancolar jénai.
Bubanc
aktív tag
Szerintem se lesz ebből vita, hiszen mindenkinek igaza van szerintem én csak a saját tapasztalataim mondtam, és az alapján, hogy elsősorban szórakozásból fotózok, tehát felkapom a gépem és fotozok mindent, amit érdekesenek látok, vagy eszembe jut valami, és ehhez tökéletes elnne egy fix 50-es vagy 100 as obi Viszont eseményfotózásnál, vagy sport fotózásnál, vagy spotterkedésnél, vagy, vagy, vagy... még lehetne sorolni sokkal jobb egy fix, és abszolúte lehet még 18-200-as obival is hihetetlen jó képeket csinálni, ezt láttam a fotozz.hu-n egy bizonyos CPT nevű kollega képein.
Egy szó mint száz, igények és a fotózni kívánt téma határozza meg kinek mi a legjobb
csak érdekességképpen régen szinte mindenkinek fix 50-es obija volt a praktica és zenit mellé, uh az sem igaz, hogy nem lehet meglenni egy fixel életünk végéig
AMD for(n)ever s754, a világ már csak ilyen, nem lehet bárhova bármit bedugni...
stefanitsr
senior tag
Akinek szólt, az tudja melyikről van szó.
RS Type97B, SLR105 C, TM Mk23, DE M56A, M56DL, A&K M24, WE XDMc - NE PM-et írj ! mail: stefanits@gmail.com http://playtogether.worldofwarships.eu/invite/mqwb539
ottkar
addikt
"csak érdekességképpen régen szinte mindenkinek fix 50-es obija volt a praktica és zenit mellé, uh az sem igaz, hogy nem lehet meglenni egy fixel életünk végéig"
Nemcsak Praktica és Zenit mellé hanem mindegyik gépet 50mm körülivel adták akkor úgy hívták hogy alapobjektív. Persze hogy aki komolyabban akart fotózni az rögtön beszerzett egy nagylátószögűt ami 35mm-nél kezdődött, meg egy kistelét 135mm. De aki portrézni akart az máris rohant egy 85mm-esért. mivel zoom kevés volt és horribile drága. Vettem egy Minoltát húszezerért 50mm-es alapoptikával, egy olcsóbb 28-200-as 26 ezer volt.
rumos14
nagyúr
szemtelenül olcsó a Tamron 55-200 obi, 25k körül adják. eddig megvoltam a 24-85-ös alapobimmal, de előbb-utóbb, főleg ha lesz lehetőségem utazgatni, fog kelleni egy tele.
mindenhol azt olvasom, hogy az áráért meglepően jó az obi, a dyxum.com-on is (Sony gépem van, így sokat nézelődöm arrafelé). van vkinek tapasztalata, azért parázok attól hogy kifogok egy hibás darabot, mert ugye elő szokott fordulni backfocus és tsai.
Szten Márs
nagyúr
Johnjohn kollegának van személyes tapasztalata ezzel az objektívvel ha nem tévedek.
rumos14
nagyúr
calling johnjohn ............
olvasgatok még róla. amúgy egy koncepcionális kérdést is tisztáznom kellene.
érdemes-e befektetni egy Tamron 18-270-esbe, amit ha megvennék, eladnám végleg a kitobit és persze a most használt 24-85-öst is (a fix 50-es maradna persze).
vagy vegyek egy 55-200-ast (a 70-300-as elég gyengusznak tűnik), és akkor 4 obim lenne, persze a kitobit sztem továbbra sem használnám, de a jobb nagylátó miatt nem passzolom el.
(ha nikonos obijaid vannak, és végül úgy döntesz, h elherdálnád a 24-85-ös obidat, ami ráadásul nem az f2,8-4 macro, hanem az f3,5-4,5 af-s verzió, akkor dobj egy privátot... )
dicranum scoparium + genista pilosa = :)
runner 125
nagyúr
Sziasztok!
Egy hibátlan használt Nikon 70-210 f/ 4-5,6 obi jelenleg milyen árban megy?
Köszi
Üdv.M
"Kinek a pap, kinek a wlan" :-) • A forum arra hivatott, hogy a kérdéseiteket ott tegyétek fel, s ne privát üzenet formájában felém! Köszönöm!
rumos14
nagyúr
minden szám stimmel, csak a bajonett nem, az ugyanis Minolta
jó kis alapobi.
köszi, de az nem köll
dicranum scoparium + genista pilosa = :)
johnjohn
addikt
Hali.!
A Tamronról : Elsőre nagyon műanyag, de sehol nem lötyög, és ha kézbe veszed nincs "tojáshéj" érzete, az AF kicsit lassú, és zajos, cserébe viszont már rekeszelgetés nélkül is szép,éles képeket produkál, nagyon szép színekkel ! A hozzá adott napellenző is jó, és az 52 mm-es szűrőméret is kellemes. Nem torzít. A frontlencse viszont forog fókuszáláskor.
Összességébe véve nagyon megéri az árát !
johnjohn
addikt
Csak a D-jelzésűeket keresd, a sima sokkal gyengébb.30 000-50 000-között lehet.
rumos14
nagyúr
kizárólag kültéren, nappal használnám, akkor is lassú az AF? a most használt 24-85 szobában is szinte azonnal fókuszál, leszámítva ha nagyon sötét van.
a frontlencse forog -> ez pl. azért gond, hogy a napellenző is elforog vele?
johnjohn
addikt
A napellenző nem szirom alakú, tehát mindegy hogy forog,legfeljebb polár szűrőnél gond ,az AF meg csak akkor lassú, ha a két végállás között kell áttekernie, nem a fény, az áttétel miatt,úgyhogy gépfüggő. A D 200 fókuszmotorja elég gyorsan megtekeri.
[ Szerkesztve ]
runner 125
nagyúr
Köszi.
..és egy sima mennyiért megy?
Üdv.M
"Kinek a pap, kinek a wlan" :-) • A forum arra hivatott, hogy a kérdéseiteket ott tegyétek fel, s ne privát üzenet formájában felém! Köszönöm!
Stitch
őstag
Sziasztok!
Régebben is gondolkoztam a dolgon, de a pixinfo-n megjelent blogbejegyzés után még jobban érdekel a dolog. Szóval bajonettet védő kupak kifúrásával csinált már valaki dslr-ből "lyukkamerát"? Mik a tapasztalatok?
(most minolta bajonett, vagy nikon d200, vagy minoltából is volt d200........?)
dicranum scoparium + genista pilosa = :)
johnjohn
addikt
Tamron obi,-Nikon, Canon, Minolta bajonettel. Mindhárommal kapni az 55-200_as Tamront.
kiskornel
addikt
Köszönöm válaszod! Ha mégis belevágnék priv-ban megkereslek...
Így elsőre tényleg csak 500mm vagy a fölött éri meg...
http://www.flickr.com/photos/34330024@N05/sets/
Pilács
senior tag
Venni szeretnék egy Nikkor 18-105-ös objektívet, és azt látom, hogy mindenhol egységesen bruttó 60 ropi , valamint csak rendelésre. Nem tud vki boltot ahol egyből van?
Ajándék szesznek ne nézd a fokát!
johnjohn
addikt
Hehe ! Nekem volt egy új eladó, és akkor nem kellett senkinek !
kiskornel
addikt
Szerintetek a CA kisebb lesz a képeken, ha ND 2 vagy 3 stoppos szűrőt használok?
http://www.flickr.com/photos/34330024@N05/sets/
ottkar
addikt
Mi az a 3 stopp? ND szűrőből 2;4;és 8-as van. De mi köze a CA-hoz? Nem arra van. Minden színt egyformán mérsékel de csak fényerőre. És a záridőt növelni kell, pont az célja.
rumos14
nagyúr
Sony A300-ra tenném amúgy. nem akkora tétel az ára, hogy nagyon sírjak, ha nem százas az AF, szóval vszleg meg fogom venni.
azt írják mindenhol, hogy a teljes zoomtartományban éles, CA nem veszélyes, corner sharpness is okés.
a 3 stop = 3 fé = a 8-as ND.
dicranum scoparium + genista pilosa = :)
philoxenia
MODERÁTOR
Átmenetes ND szűrőnél lehet szó a CA csökkentéséről, mivel az általában az erősen megvilágított háttér előtt elhelyezkedő téma szélein jelentkezik....
Később általában nem értek egyet azzal, amit korábban leírtam. Ehhez néha évek kellenek, néha percek csak...
johnjohn
addikt
kiskornel
addikt
Arra gondoltam, hogy valaki megerősít abban, hogy a CA kevesebb, ha a kép sötétebb.. Mert:
- a kromanyoni abbberációt a lencsék okozzák.
- Megfigyeléseim alapján akkor keletkezik lila/kék kontúr valami körül (vagy a szélén), ha különösen fényes a háttere. Mikor be van égve, szinte mindig nagy a CA.
- Nos... ha már eleve kevesebb fény jönne be az objektívbe, akkor elvileg a CA-nak is kevesebbnek kell lennie (igaz a dinamika nem változott, de a fényerő már kisebb. Az expo idő nagyobb, és jobban be lehet állítani, hogy mind a csúcsfény, mind a sötét jobb legyen)
Ah... rendelek párat és kipróbálom. Van valakinek tapasztalata Hoya ND szűrőkkel kapcsolatban? Jók?
http://www.flickr.com/photos/34330024@N05/sets/
philoxenia
MODERÁTOR
A teljesen homogén ND szűrő nemigen segít a CA-n sokat, mivel az a fény összetevőire bomlása t.képpen , a CA eltűnésével a részletek is eltűnnek a sötét részekről a szűrő miatt. Akkor van értelme az ND-nek, ha nem tudsz már elég rövid záridőt beállítani.
Átmenetes szűrőknél a fölső erősen megvilágított részt szűröd külön, ahol leginkább jelentkezik a CA, alul /a kép alsó részén/ ugyanakkora záridő mellett így több részletet kapsz...Itt láthatod, hogyan működik...
A dinamika annyiban változik, hogy egyes részletek a nem átmenetes ND-knél már el fognak tűnni.... Gyakorlatilag alulexponáltak lesznek... Amire Te gondolsz, azt max elektronikusan lehetne megoldani, hogy csak egy jelszint fölött szűrjön, az optikában nem ismerek ilyen szűrőt, ami csak bizonyos fényerő fölött szűr, alatta nem, ha lenne ilyen az autók szélvédőiben is jól jönne....
[ Szerkesztve ]
Később általában nem értek egyet azzal, amit korábban leírtam. Ehhez néha évek kellenek, néha percek csak...
ottkar
addikt
A kromatikus aberrációt az okozza hogy a színek eltérő hullámhossza miatt a gyújtótávolságuk se egyforma. A lencse csak egy gyújtótávolságot tud ami abból kiesik az szétszóródik. Korrekciós lencsékkel lehet közelíteni hogy az optika minden színt nagyjából egy fókuszba vigyen. Az ND szűrőt azért hívják neutrálisnak mert minden színt egyformán tompít. De a helyes expozícióhoz mindíg ugyanannyi FÉ kell azt nem lehet csökkenteni, ezért kell a záridőt növelni.
[ Szerkesztve ]
Reset Elek
aktív tag
Ez így, ebben a formájában jo nagy marhaság
Nem ártana, ha kicsit utána olvasnál, mielőtt elkezdesz magyarázni....
Az elmélet és a gyakorlat viszonyának elméletét már jól ismerjük a gyakorlatból. Indoklás nélkül a hozzászólásod csak a ''vélemény'' szintjét éri el...
ottkar
addikt
Nem vagy te egy kicsit pofátlan? Nekem nem kell olvasni azon pár évtizede túl vagyok. Annál is inkább nem kell olvasnom mert több a rosszul leírt jelenség mint a jól.
Miért írnak színi eltérést mit gondolsz? Persze nem gondolni kell!
[ Szerkesztve ]
(#3747) Szten Márs válasza Reset Elek (#3745) üzenetére
Szten Márs
nagyúr
A kromatikus aberráció azért keletkezik, mert a különböző hullámhosszú fénysugarak különböző szögben törnek meg a lencsén való áthaladáskor -> magyarán más lesz a gyújtópontjuk, ahogy ottkar említette. Mi ebben a marhaság? Vagy mire gondoltál marhaság alatt? Te hogy határoznád meg a CA-t?
hcs57
őstag
Igen, erről írnak, az alap ez.
Azonban magam is elmélkedtem ezen, hogy miért pont ott látszik a képen, ahol egy fehér - fekete határ van?
Ez így nekem a rács melletti elhajlást (difrakció?) juttatja eszembe.. de 51 éves fejjel nekem sem mai már a fizika (pedig nagyon érdekelt..).
Okos vagy, ha csak a felét hiszed el annak, amit hallasz. Zseniális, ha tudod, melyik felét. forrás: mozaik.bloglap.hu
ottkar
addikt
A fekete fehér határán van a max, (összes szín) és a mimum szín határa ezért ugrik ott ki a színi eltérés mert ha egyáltalán nincs szín az a feketébe olvadna bele, ha nem volna színhiány akkor meg a fehér egész a feketéig tartana. Világosan látszik az aberráció színéből hogy melyik szín veszett el szóródott hisz ha a sáv kékeslila akkor a vörös és zöld hiányzik. Ezért a CA korrekciós lencsék eltérő törésmutatójú és ellentétes előjelű lencsék alkalmazázával hozzák egybe a fókuszpontokat. Ez viszont jelentősen drágítja az optikát hiszen a +os bórkoronaüveg se olcsó de a szórólencsét adó flintüveg sokkal drágább mint a legfinomabb ólomkristály igaz az ólomtartalma is sokkal nagyobb . A fluorit lencsékről nem is beszélve.
És fényelhajláskor olyan színt látsz ami nem egyenesen feléd tartott és a vörös hajlik el a legjobban ezért látod teljes napfogyatkozáskor a bíborgyűrűt, ezért látod a teljes holdfogyatkozásnál vörösnek a holdat, mert a föld mellett a vörös hajlott el és érkezett a holdra.
[ Szerkesztve ]
Reset Elek
aktív tag
A kromatikus aberráció, alias színi eltérés, ahogy én látom...
Az optikai anyagok törésmutatói kismértékben változnak a hullámhossz függvényében, ezt nevezzük diszperziónak. Általában a kisebb hullámhosszra vonatkoztatott törésmutató nagyobb, ez azt jelenti, hogy a kék fény nagyobb szögben törik, mint a vörös. Ebből következik, hogy a két színre (akármelyik kettőre) vonatkoztatott fókuszsík nem esik egybe. Ha jol tudom, ezt hívják laterális, avagy hosszanti színhibának. Egy tagú rendszereknél mindig fennáll, több taggal lehet korrigálni, így lesz egy rendszer akromatikus (két színre javított) vagy apokromatikus (három színre javított).
Amit a sok vándorfizikus nem ismer, az a színnagyítás jelensége. Ez is egyfajta színi eltérés, dióhéjban a különböző hullámhosszú fénysugarak által alkotott kép ugyanabban a fókuszsíkban keletkezik, de eltérő méretű lesz. Ez úgy jöhet létre, hogy az optikusok addig-addig korrigálgatták a többi leképezési hibát, míg sikerült egy újabbat is beszerezni (persze a többit közben sikeresen csökkentették, végólis nem jártunk rosszul.
Hogy Szten Márs fórumtársnak válaszoljak, hogy mi bajom ottkar mondókájával:
a színeknek nincs gyújtótávolságuk,
egy lencse nem csak egy gyújtótávolságot tud,
ami abból kiesik, az nem szóródik szét,
fókusz a tévében van, optikában fókuszík vagy fókuszpont van,
az ND szűrő nem a színeket tompítja, hanem a fénymennyiséget csökkenti,
a helyes expozícióhoz nem FÉ hanem fény kell.
Nagyjából ennyi. Hat sorban hét marhaság. A következtetést mindenki vonja le maga.
Szerintem ottkar egy pökhendi kókler, aki tanulatlanul osztja az észt, a sok hülyeséggel csak rossz irányba viszi az embereket. Ismer egy-két szakkifejezést, de igazából csak próbál úgy tenni, mintha értene az optikához. Gyakran még a helyes mondatszerkesztéssel sem boldogul.
Az elmélet és a gyakorlat viszonyának elméletét már jól ismerjük a gyakorlatból. Indoklás nélkül a hozzászólásod csak a ''vélemény'' szintjét éri el...