Naked is elmondom:
Az nvidia a fermitől indult, és ezt most hagyjuk is, ugorjunk a keplerre, ahol még nagyjából fejfej mellett haladtak és akkor innen az nvidia tényleg biztos csak pucolt, csiszolt, vágott, de egy olyan architektúrát hozott össze, amely kiválóan skálázódik a feldolgozóegységek mennyiségével (és talán ezt a volta 3.5-4k shader számával is megőrzi) és kiválóan skálázódik a frekvencia is.
És igen, igazad van, az nvidia nem csinált egyebet, mint ezt a két potméter, amivel jól skálázódik, tekergette finoman fölfelé.
Abu mindig azt mondta, ha valaki a frekvenciát kezdi felfelé tolni, azt jelenti, az architektúra elérte a skálázódásának határát. Az.nvidia viszont fegyvert kovácsolt a magasabb frekvenciából, hiszen ha ha minden feldolgozóegység magasabb frekvencián üzemel, alacsonyabb lehet. Frametime, és alacsony felbontáson el lehet érni magas fpst.
Ezzel szemben a tahitivel debütált GCN már a csak 40%-kal szélesebb hawaiival elérte a feldolgozóegységek szélességével való skálázódásának határát, és fekvemciával pedig soha nem skálázódott. Ennyi, a hawaiival az amd elérte a gcn hatékony skálázódásának határát és már csak a shader számot tudták növelni, amit láttunk a fijiben, mennyire hasznosult.
Persze mindig hozzá kell tenni, a hardver nem minden. A szoftver, illetve hogy hogy íródnak a szoftverek az nagyon nem mindegy. Most itt nem feltétlen a túltesszelálásra gondolok, de persze az is. Az amd és az nvidia is renxelkezik egy hardverrrel és az ahhoz illeszkedő szoftveres vízióval. Mindkettőnek olyan hardvere van, ami csak a neki szánt szoftveres környezetben működik ideálisan. Mint a curlingben a sikálók, úgy igyekeznek a cégek a szoftveres környezetet abba az irányba terelni, ami a saját érkező hardverének fekszik. Ebben nem is szerepet játszik a piaci részesedés.
Néhány éve abu arról értekezett, hogy az összes játék motor át fog állni a hagyományos vertex meg mittomém milyen futószalagokról compute futószalagokra. Minden így fog menni. Legalábbis ez volt az amd víziója, amelyet felvázolt, émelygő hardvert épített és amelynek kivitelezésére a hardvere érkeztéig néhány küzdelmes év áll rendelkezésre.
Mi történt? Sikeresen átvitték a lowlevel apikat, ismert az szsinkron compute fogalma is. Hát ennyi. Azt, hogy minden játékmotor olyan legyen, mint a doom, az nvidia sikeresen védte, sőt mindent megtett azért, hogy olyan szoftverek szülessenek, amik az ő hardveren futnak jól.
A még aktiválásra váró vega fícsörök valóban érdekesek lehetnek. De ha érkezik is, raja szabadságával elég valószínűvé vált, hogy azt december előtt nem fogják bevetni tényleg.
Találgatunk, aztán majd úgyis kiderül..