Hirdetés

2024. április 26., péntek

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#51) proci985 válasza k-adi (#50) üzenetére


proci985
MODERÁTOR
LOGOUT blog (1)

persze, meg megtanitjak, hogy ha nem az adott X valaszt adod, akkor buksz. innovacio/startup szempontbol hosszu tavon a rendszer magat lovi labon. aki teheti meg valamiert megis inkabb nyugatra megy diplomaert meg mindig, ahol valamiert ugy adnak kepesseget, hogy emberszamba veszik a masikat (erzed, hogy epp egy egesz generacionak szoltal be a hozzaszolasoddal?). az altalad emlitett szarvletores kreativ teruleten nagyon rossz otlet pedagogiai szempontbol. ITre ilyen szempontbol kreativnak szamit.

Baltikumban ezt latjak, persze ahhoz tovabb kell lepni a porosz nevelesen.

[ Szerkesztve ]

Don't dream it, be it. // Lagom amount.

(#52) k-adi válasza proci985 (#51) üzenetére


k-adi
nagyúr

az első évben kell igazítani/helyre rakni dolgokat, utána következő félévekben már jöhet az innováció, kreativítás, stb.

(#53) Hi!King válasza k-adi (#47) üzenetére


Hi!King
őstag

Egyrészt érdekes módon azok az ismerősöm, amelyek valamely nyugat-európai vagy észak-európai egyetemen tanultak, mind arról számolnak be, hogy nem terhelték agyon őket, nem volt túlzott szivatás, és mégis kikerülve az egyetemről, nem látszik, hogy az ő tudásuk rosszabb lenne, mint nekünk, akik magyar egyetemen végeztünk. Egyszerűen a seggeld be - büfögd vissza módszer nem a leghatékonyabb módja az oktatásnak.

Másrészt ha azt a hangnemet, lekezelő stílust és szivatást megengedné egy főnök a beosztottjával szemben, amit egyes oktatók megengedtek maguknak, akkor egy normális felnőtt ember azonnal felmondana. Ezt sokan nem teszik meg, mert megtanulták egyetemen, hogy ezt el kell tudni viselni. Valójában az, hogy az egyetem megtanít megalázkodni, nem hogy hatékonyabbá tenné a versenyszférát, hanem a rossz mintákat erősíti, csak annak köszönhetjük, hogy a szellemi munkakörök többségében nem ez van, hogy nem csak az egyetemekről jönnek a minták, hanem pl. multiknál kapunk a nyugati mintákból is.

A legnagyobb gond, hogy a magyar felsőoktatásban az elvégzés nehézsége az elsődleges mérce, miközben sokadlagos az, hogy mekkora pluszt kapsz akár szakmailag, akár soft skill fejlesztésben.

Megjegyzem én később tanultam levelezőn is. Az teljesen más volt, és nem elsősorban azért, mert kevésbé voltak szigorúak a követelmények, hanem mert tudták az oktatók, hogy felnőtt, dolgozó emberekkel már nem beszélhetnek úgy, mint a kapcaronggyal, ott tényleg megvalósult az, amit nappalin csak dumában adnak elő, hogy az oktatók és a hallgatók között kollegiális viszony volt.

(#54) Hi!King válasza k-adi (#50) üzenetére


Hi!King
őstag

Na pontosan ez a hozzáállás miatt leszünk mindig lemaradva. Normális esetben a munkaerőpiacon sem tekintélyelv uralkodik, a főnököd nem hajcsár, és kikéri a véleményedet szakmai kérdésekben, nem az van, hogy megmondja, hogy ez van, és kész.

A kreativitás meg nem működik úgy, hogy előtte évekig arra nevelnek, hogy kerüld a kreativitást.

(#55) net84 válasza k-adi (#47) üzenetére


net84
őstag

Még a felsőoktatásról van szó vagy már a katonaságról? :DDD
Az tény, hogy a könnyű diploma után a könnyű meló lenne az elvárás, így gyorsan váltanak is. De a "nehezen" megszerzett diplománál nem látom az ellenkezőjét. Ott meg inkább azt mondja, hogy nem azért szívta végig az egyetemet, hogy ilyeneken szenvedjen. 2-5 munkahely után mindkettő lenyugszik amúgy...

#46 schawo - akkor egyről beszélünk :R

#48 Goose-T - Pedig iróniának jobban hangzana...

#51 proci985 - ilyesmire gondolsz?
"mert én vagyok az oktató és maga a hallgató, ezért ez a feladat és ezt fogom kérni a vizsgán is" - válasz arra, hogy miért nem az aktuális Tv.-nek megfelelően adja le az anyagot... Állítólag következő alkalomra utána nézett és volt javítás - csak én már az előadás szünetéről sem mentem vissza - meg a vizsgára sem. Majdnem, mint a marketingesnél, csak ő célzott is arra, hogy felesleges vizsgázni mennem :)) .

Read only...

(#56) k-adi válasza Hi!King (#53) üzenetére


k-adi
nagyúr

Külföldi egyetemeket 2 okból sem kavarnám most ide: egyrészt nem azok a topik témája, másrészt meg ott teljesen más alapot kapnak középiskolában a diákok, így ott van mire építkezni, míg itt sok esetben... nem.
Egyetemre meg bekerül, mert a pont megvan, vagy azért mert "könnyű" jeleseket kapott, vagy mert pl. alacsony a ponthatár (és majd ott szórják ki) de amikor itt 2 félév alatt nem tudják a deriválást beleverni a gyerekbe (mert még az), miközben a padtársa matekfakton már rég megtanulta a felét 12.-ben, akkor miről beszélünk? Hatalmas különbségek vannak oktatási-szintben, amiket át kell hidalni az első évben. Mind középiskolai-tudáshiány pótlás gyanánt, mind fegyelem, szorgalom, stb. szinten. Ami vagy sikerül, vagy nem.

Tehát amire reflektálni akartam az előző kommentjeimmel is, hogy ugyan lehet szidni az egyetemeket, de itt sokkal nehezebb helyzetből indulnak a középiskolai-szint miatt, ezért véleményem szerint nemcsak az egyetemet kéne reformálni, hanem már középiskolás szinten át kellene dolgozni.

(#57) Hi!King válasza k-adi (#56) üzenetére


Hi!King
őstag

Egyrészt itthonról is mennek emberek külföldi egyetemekre, másrészt a nyugat-európai középiskolákban sem nagyobb a középiskolai tananyag mennyisége, ott is a módszerek mások. Pl. van olyan gazdasági egyetem, ahol nem kezdik a függvényanalízis alapjaival a matekot, mert középiskolában is tanulják azok, akik oda felvételiztek. Csakhogy ez nálunk is igaz fakt vagy matek tagozat esetén.

A másik, hogy nekem az volt a tapasztalatom egyetemen az első éves matematikai analízisből, és szerintem ez sokakéval egybecseng, hogy nagyrészt pocsék előadók, pocsék gyakorlatvezetők voltak, és épp emiatt volt nagy bajban, aki nem tanultak középiskolában azokat az alapokat. A mi évfolyamunkról 90% feletti volt a buktatási arány, az első ZH-kon, pedig könnyű volt a ZH. Csak éppen sajátos jelölést alkalmazva monoton nyomta le az előadó, aki nekünk konkrétan gyakvezetőnk is volt, így tőle senki nem tanulta meg.

Igen, a közoktatást is meg kellene reformálni, de amit az egyetemekkel kapcsolatban felvetsz, az épp ellenkezője a reformnak. Nem a szivatás az, amitől többet fognak tudni a középiskolások és az egyetemisták.

(#58) net84 válasza k-adi (#56) üzenetére


net84
őstag

Jogos! Erre talán megoldás lenne, ha a középiskolát már úgy választanák, hogy az a továbbtanulási célnak megfelelő alapot nyújtson. Lehet újra kellene gondolni a képzést, oktatást az alapoktól? Lenne erre nyitottság a társadalomban (szülő, diák, pedagógus, oktató)?

Nem csak a középiskolát kellene ehhez átdolgozni, az általános iskolát is. Az alapvető készségeket is ott kellene "felvenni". Sőt! Pont az IT területe az, ahol az alapokat megint csak jó lenne, ha már ott felszedné a gyerek. A tipikus hibák már ott is megvannak (elavult és/vagy csak elméleti tudás átadása, összezsúfolt anyag, stb.). Jót nevetünk, amikor a mai gyerekek nem ismerik fel a walkman-t vagy a VHS kazettáról nem tudják mi az. De én láttam, hogy a mai 13-15 évesek (heti 3-5 informatika óra mellett) nem tudják a golyós egér működését (és minek bele az a golyó), a rack szekrény elött állva nem tudja még megközelítőleg sem, hogy mi micsoda és emellé az alapfogalmakkal sincs tisztában. a robotikára megint van egy rakat eszköz, sok helyen csak porosodik, mert nincs idő és szakmai rátermettség a gyakorlati oktatásra. Ez a 21. században, egy jól felszerelt intézményben, emelt infó mellett...? Erre mondják, hogy az utolsó kapcsolja le a villanyt?

Read only...

(#59) Hi!King válasza net84 (#58) üzenetére


Hi!King
őstag

Előbb említed azt, hogy elavult tudás, aztán azt írod, hogy nem tudják mi az a walkman, a VHS és a golyós egér. Ez csak nekem tűnik ellentmondásnak?

(#60) proci985 válasza Hi!King (#57) üzenetére


proci985
MODERÁTOR
LOGOUT blog (1)

nyugatabbra mas a fokusz, pl nemeteknel egy evig Goethet elemeztek egy idoben. svedeknel szeminariumok es prezentaciok vannak, sokkal jobban hasznaljak a reciprokalis tudasatadast mar gimnaziumban is.

alapvetoen nem szabad abbol kiindulni, hogy van kb 10 gimnazium az orszagban, ahol matek fakton belefer integralni tanitani.

net84: magolas alapu info oktatas az mar a 90es evekben se mukodott.

golyos egerem szerintem nekem 2005 korul volt utoljara. ha nagyon kell, akkor Cisco essentialsra ugyis belefut a legtobb obskurus (de meg hasznalatban levo) csodaba, en pl ott tanultam meg a nyomtatok tipusait, mert arra tenyleg nem volt szuksegem elotte.

Don't dream it, be it. // Lagom amount.

(#61) k-adi válasza Hi!King (#57) üzenetére


k-adi
nagyúr

A "szivatás" az elején egy szükséges rossz, amit lehet utálni, talán kell is, de a jelenlegi helyzet megkövetel, nem én találtam ki.

Addig amíg nincs megreformálva a középiskolai szint, emiatt (is) jelenleg az alapozó tárgyakat végig kell szenvedni, kinek könnyebb, kinek nehezebb, és aki utána még bent marad és kitart, megkapja az igazi szakmai képzést, szakodosik, stb.

Nyilván nem azt mondom, hogy a szívatás átitatva feltétlen végig kísérje az egész képzést, de ahogy említettem a diverzifikált középiskolai háttér, illetve vannak olyan szakok ahol igenis nem lehet elmismásolni a dolgokat, mert akár (jóval) később életek is múlhatnak rajta megköveteli a komolyságot, a fókuszt, a fegyelmet, amit remélhetőleg a végzésre el is sajátítanak azok a hallgatók és gyerekből munkapiacra alkalmas embert faragnak belőlük, ehhez pedig néha igenis kevés lenne a buksisimi, hanem kőkemény bukás kell nekik amik aztán később remélhetőleg jó emlékeztető lesz. Legyen az akár építész, orvosi stb szak. (most csak random mondtam példákat, biztos lehetne még sorolni bőven) nyilván nem véletlen kell ezerszer újrarajzolni azt a tetves alaprajzot amire tollal (!) rájavít a tanár, meg anatra rengeteget készülni, stb.

Szerintem korábban kicsit félrement az értelmezés a kommentszekcióban itt és összemostunk szakokat egymással, a cikkben említett (topik témája elsősorban) IT mellé a "kreatívabb" szakokat, stb. meg most is én is behoztam totál más szakokat példaként, így be is fejezem. Nyilván ahány szak, annyi féle módszertan kellene rá, de erre ugye nincs (jelenleg) lehetőség (vagy ha van, akkor sem úgy csinálják láthatóan), meg én értem hogy bele lehet magyarázni ezekbe a szakokba is a kreativitást, de egy IT/mérnöki szakon, alapvetően ahol a "számok" dominálnak, ott nem tudom mi olyan meglepő, hogy ha 2+2 nem 4 akkor buksz... igen, lehet másképp kijött a 4 neked, de ha az ő sajátos jelölés alkalmazásával nem, akkor nem. Ugyanígy az életben is, lehetsz okosabb a főnöknél (=tanár), de ha ő "úgy kéri" az ügyfélnek a megoldást, akkor úgy kell teljesíteni, ez pl. egy tökéletes példa erre. Nyilván ha van előtte lehetőség konzultálni a megoldásról akkor ott meggyőzheted, de ha már előre le van meccselve az elvárás, akkor úgy kell teljesíteni azt. Vagy legyél te a főnök és megoldva a gond :)

(#62) proci985 válasza k-adi (#61) üzenetére


proci985
MODERÁTOR
LOGOUT blog (1)

nem, nem koveteli meg semmi a szivatast. tenyleg nem attol lesz jo a kepzes. EU target 40% BScre, azt klasszikus szorotargyakkal eselytelen tartani.

komolysaghoz, fegyelemhez, fokuszhoz nem kell szivatas. szivatas csak onmaga miatt fontos. arrol meg kutatas van, hogy egy ket oras eloadason 15-25 perc utan kb mindenki technikailag alszik.

az IT tovabbra is kreativ, ld algoritmuselmelet vagy SW architektura tele design dontesekkel.

Vagy legyél te a főnök és megoldva a gond
alkalmazottkent gondolom te is ilyen helyen akarsz dolgozni, ahol a fonok controll freak, nem delegal, de legalabb ideje sincs belemelyulni mindenbe viszont aprosagokban az utolso pontig betartat mindent. ahelyett, hogy csinalna a sajat dolgat es teged meg hagyna csinalni azt, amiert es amilyen szinten fizetnek. ez nem egyelo pl a req speccel bizonyos domaineken, ha mondjuk kulso cert fele kell dolgozni es amiatt kell betartani mindent

[ Szerkesztve ]

Don't dream it, be it. // Lagom amount.

(#63) Goose-T válasza proci985 (#62) üzenetére


Goose-T
veterán

Egy ideális világban tényleg nincs szükség a szívatásra, de jelenleg ha valaki itthon akar elhelyezkedni, akkor igenis hasznos lehet az a "dörzsöltség," amit a sikeresen átvészelt szívatások során szerez meg a diák. Nem is IT-specifikus ez, inkább élettapasztalatnak mondanám. Felkészít a nagy magyar rögvalóságra. :DDD

Rockbandám: https://fb.me/scharlotterhodes *** Gitárelektronikai műhelyem: https://www.fb.me/goosetgitar

(#64) Hi!King válasza k-adi (#61) üzenetére


Hi!King
őstag

Megismétlem magam, szivatásból nem lesz később kreativitás, vagy csak nagyon kevés embernél. Ahogy magoltatásból sem. A szar közoktatás nem magyarázza ezeket a módszereket, főleg azért nem, mert a közoktatás is ugyanettől a hozzáállástól szar. IT szakon meg halmozottan igaz, hogy nem attól lesz valaki jó informatikus, hogy az első félévben mennyire szivatták matematikai analízisből.

(#65) Hi!King válasza proci985 (#60) üzenetére


Hi!King
őstag

"alapvetoen nem szabad abbol kiindulni, hogy van kb 10 gimnazium az orszagban, ahol matek fakton belefer integralni tanitani."

Ezt arra írtam, hogy vannak olyan nyugat-európai egyetemek, amelyek már megkövetelik az emelt szintű matematika tudást, ezért nagy részét nem is tanítják annak, amit a hazai egyetemek matematikai alapozásból, mert már feltételezik, hogy a hallgató tudja. Ezt úgy érik el, hogy emelt szintű matek a bemeneti követelmény. Nálunk pl. infós szakokon nincs így.

Egyébként integrálást sem kb. 10 gimnázium tanítja, azért 100 olyan gimi biztosan van, ahol matek tagozat van, de deriválást emelt szintű előkészítőn is tanulniuk kell, ami meg elvileg minden középiskolában elérhető kell legyen (nálunk anno 2005-ben másik suliba szervezték meg, de gyakorlatilag nem volt).

De ettől függetlenül nem ez a különbség a nyugati felsőoktatás és a miénk között, hanem eleve az oktatás módszertanában vagyunk úgy 100 évet lemaradva közoktatásban és felsőoktatásban is. Nem, nem csak 30-40 évet, mint sokan gondolják, mivel a ma is alkalmazott poroszos tanítási módszereket, és egyes szaktárgyi módszertanokat máig alkalmaznak nálunk, amelyek a 20. század elején váltak elavulttá.

(#66) Hi!King válasza Goose-T (#63) üzenetére


Hi!King
őstag

Abban a pillanatban mondanék fel, ha csak tizedét megengedné magának lekezelő stílusban a főnököm, ami tök általános volt főleg az idősebb oktatók részéről az egyetemen.

[ Szerkesztve ]

(#67) Goose-T válasza Hi!King (#66) üzenetére


Goose-T
veterán

Egy szót sem írtam bunkóságról, ne keverd a szívatással. Én nem éreztem azt, hogy bunkók lettek volna velem a tanárok a fősulin. Attól még ment a szívatás a szórótantárgyaknál. Például amikor 15 perc alatt kellett 5 kérdésre válaszolni úgy, hogy a tanár által írt könyvből kellett szó szerint idézni bekezdésnyi részeket, és ez még csak a beugró volt az írásbeli vizsgához. Rájöttem, hogy képtelen vagyok ilyeneket megtanulni, az időkorlát miatt pedig a puskázás is szinte lehetetlen volt. Többen is hasonló cipőben jártunk, összefogtunk, megoldottuk. ;) Inkább az ilyenekre gondoltam, amikor olyan szívatásról beszéltem, amiből tanulhat az ember.

Rockbandám: https://fb.me/scharlotterhodes *** Gitárelektronikai műhelyem: https://www.fb.me/goosetgitar

(#68) Hi!King válasza Goose-T (#67) üzenetére


Hi!King
őstag

Hát nem tudom, az én tapasztalatom, hogy az oktatói inkompetencia, a lekezelő stílus és a szivatás gyakran együtt járt. A szivatás eszköze meg nem feltétlenül a nehéz ZH, vizsga.

Szerk.:
Ettől függetlenül a szűk időkeret és szó szerinti számonkérés sem az, ami bármit adna a későbbi szakmai karrierhez. Úgy nem szabad munkát végezni, ahogy korlátozott idő alatt összecsapják az emberek a ZH-t, illetve a gyakorlatban érteni kell a dolgokat, és nem szó szerint tudni, amit báemikor elő tudsz keresni.

[ Szerkesztve ]

(#69) k-adi válasza Hi!King (#64) üzenetére


k-adi
nagyúr

Én pedig engedelmeddel, nem ismételném magam. Szóval nem mondtam, hogy szivatásból lesz később kreativitás, de szivatásból lehet fegyelem, ami hasznos.
Ugyanígy a másik felvetésed, miszerint: "nem attól lesz valaki jó informatikus, hogy az első félévben mennyire szivatták matematikai analízisből" -- nos, lehet, de legalább rájön hogy itt nem babra megy a játék és talán komolyabban veszi a képzést és annak elvégzését, mert feltételezi a többi tárgynál is megkövetelik az elvárásokat.

Mondhatod ezt akárminek, poroszos módszernek, stb. de olvasva a válaszaid (nemcsak nekem, a többiekére is) mintha álomvilágban élnél, a magyar valóság kicsit más, de röviden: szarból nem lehet várat építeni. Ha szar az alap (középiskola), akkor az alapozó években kell leverni a cölöpöket amire lehet később építkezni, mert akármennyire is hihetetlen, sokan indokolatlanul kerülnek be egyetemekre, nézd meg a mérnöki szakokat évek óta alacsony a ponthatár, sok helyen a MIN. pont kell. Lehet itt kellene kezdeni a reformot? :F

(#70) Hi!King válasza k-adi (#69) üzenetére


Hi!King
őstag

Totál ellentmondás, amit írsz. Azzal indoklod a szar egyetemi oktatásmódszertant, hogy a középiskolai rossz. Ilyen hozzáállással soha semmilyen szinten nem lesz változás, sőt egyre szarabb lesz, mert a világ változik, ma már szigorral, fegyelemmel nem lehet jó szakembereket képezni.

(#71) dolon75


dolon75
aktív tag

Végig múltidőd olvasok itt.
Ez volt, így bántak velem, stb.
Mikori tapasztalatotok van? Nekem nagyon régi már, így ami akkor volt, biztosan nem úgy van már mostanában..

Van itt valaki friss tapasztalattal?

És nem lehet az, hogy azért alacsony a ponthatár, mert kevesen akarnak elmenni adott szakra? Arról van statiszika, haranggörbe, hogy hány ponttal kerülnek be szakokra tanulók?
Minden műszaki pálya sok tanulással jár, és utána még felelősséget is kapunk a nyakunkba,
Ez manapság hány tanulónak cél? Sokaknak nem vonzó. Inkább elmegy gipszkartonozni.

Pa-kah! Pakah-pakah Pa-kah! Bokata-Bokata Pa-kah! Pakah-pakah

(#72) dolon75 válasza Hi!King (#70) üzenetére


dolon75
aktív tag

fegyelem: [link]
szigor: [link]

Egy műszaki pályán nincs szükség ezekre a tulajdonságokra?
Ha nem vagyunk fegyelmezettek, hogy tartjuk be a szabályokat, akár az egész egyszerűnek tűnőket?
Szigor nélkül hogy nevelsz bárkibe is fegyelmezettséget?

Természetesen nem a túlzásokra gondolok, de szerintem ezek alapvetően fontos tulajdonságai egy jó mérnöknek.
Egy kutatónál nem biztos.

Pa-kah! Pakah-pakah Pa-kah! Bokata-Bokata Pa-kah! Pakah-pakah

(#73) Hi!King válasza dolon75 (#72) üzenetére


Hi!King
őstag

Ezek nem olyan tulajdonságok, amiket elvileg már felnőtt emberekbe bele lehetne nevelni, illetve a tárgyi tudás elsajátítására messze nem ez a módszer a leghatékonyabb.

(#74) k-adi válasza Hi!King (#70) üzenetére


k-adi
nagyúr

A probléma az, hogy már sokadjára átugrod azt a tényt, hogy az egyetemi oktatásmódszertan nagyban függ a középiskolai háttértől. Úgy nem lehet profi szakembereket képezni, hogy nem tudnak alapvető készségeket, amikhez lehet nem hülyék csak szimplán nem kapták meg korábban. Ahogyan a középiskola is, a felsőoktatásnak is van egy úgymond köznevelési funkciója.

(#75) k-adi válasza Hi!King (#73) üzenetére


k-adi
nagyúr

"Ezek nem olyan tulajdonságok, amiket elvileg már felnőtt emberekbe bele lehetne nevelni,"

Már hogyne lehetne. Anno az én évfolyamtársaim is hatalmas változásokon mentek keresztül. Frissen érettségizetten azt hitték övék a világ, aztán ahogy korábban is írtam, hamar betörték őket is idővel, akik maradtak. (a többiek kibuktak)
Én azt láttam az ismerőseimen, hogy hatalmas különbség van egy pl. gólya mérnök meg egy végzett között, vagy egy pl. frissen felvett doktor hallgató és egy rezidens között, stb. és ebben nem csak az játszott szerepet, hogy évek teltek el és "idősebbek lettek."

Nem állítom, hogy ez a leghatékonyabb, de abban biztos vagyok, hogy amíg ennyire szerteágazó háttérrel kerülnek be a diákok, addig láthatóan az első évben szükség van úgymond komolyabb, keményebb útmutatásra még az elején, bizonyos szakok esetén meg végig. (pl. orvosi ahol 0 a hibalehetőség, ugyebár..)

[ Szerkesztve ]

(#76) dolon75 válasza Hi!King (#73) üzenetére


dolon75
aktív tag

A 18 évesek többsége papíron felnőtt. Ezt elsők kézből látom, szülőként. Bőven nevelhető még, vagy nevezhetjük másként, pl. irányítható, befolyásolható.
Azért gondolom így, mert ha már felsőoktatás, akkor oda általában azért mennek, mert azt akarják tanulni. Így motiváció is van, és a cél érdekében hajlandó az ember (gyereke) áldozatot hozni.

A tárgyi tudás "felszedése" pedig egyénfüggő, kinek ez, kinek más módszer jön be.
Mint írtam, nem tudom, mi manapság a módszer, csak másodkézből látok, hallok dolgokat, de azok, akik el akarják végezni az adott iskolát az ismerettségi körömből, nem panaszkodnak se a fegyelemre, se a szigorúságra.
Amennyire hallottam, felismerték a gyengébb vizsgaeredmény után, hogy talán többet kellett volna év közben készülni.

Jó lenne, ha jönne valaki, akinek friss tapasztalatai vannak, tényleg érdekel, hogy mostanában mi a helyzet.

Hozzáteszem: munkahelyemen (IT) az, aki kevésbé fegyelmezett, divatosan mondva laza srác, elvan egy darabig. Aztán amikor jön egy probléma, amit az okozott, hogy slendrián volt, ennyit tud mondani: "Hűha..."
És az ilyen kollégának is örülni kell manapság, annyira nehéz embert találni.
De én nem csak az oktatási rendszerben látom a hibát, hanem inkább a gyerekek hozzáállásában. Nem akarnak tanulni. Más minta van sokszor előttük: munka nélkül sok pénz. Ezt akarják, mert azt látják, hogy így is lehet.
Persze vannak, akik nem ilyenek, na ők mennek, és végigcsinálják.

[ Szerkesztve ]

Pa-kah! Pakah-pakah Pa-kah! Bokata-Bokata Pa-kah! Pakah-pakah

(#77) vndlczndr


vndlczndr
tag

Nem válaszolok senkinek, mert többen vagytok a beszélgetésben, de a szivatás soha nem hasznos! Az, hogy magolni kell mert van elmélet, hogy nehéz a vizsga és majd' mindenki megbukik, hogy a fél tankör kibukik mert egyszerűen lusta vagy nincs érzéke a dologhoz nem szívatás, max. rossz oktatásszervezés.
Az, hogy értelmetlenül szopatjuk a hallgatókat, az csak simán undorító dolog, és tűzzel-vassal irtani kellene, mert elképesztően kontraproduktív (és mellesleg erősen cseszi az igazságérzetemet is). Ha valaki egy szivatós egyetemen végez, azt fogja megtanulni, hogy ez így rendben van (vö. gyerekverés) és arra fog elmenni az energiája, hogy a szivatásokat elkerülje (puska, ügyeskedés, stb.), ahelyett, hogy értékes szakmai tudást szerezne. Egy dolgot jegyezzünk meg jól: fair-play nélkül nincs jó oktatás!

[ Szerkesztve ]

ex AtomNyúl

(#78) Hi!King válasza k-adi (#75) üzenetére


Hi!King
őstag

Az alap személyiségét már nem tudod megváltoztatni, legfeljebb többé-kevésbé alkalmazkodásra lesz képes. De ha alkalmazkodás, teljesen mást várnak el a hazai egyetemek, mint a versenyszférás munkahelyek, hiszen előbbiekben gyakori, hogy pl. programozási feladatot gyorsan kell összecsapni, ami egy sok emberéves projektben nem működik, mert a többedik ilyen után sokszorosra nő a fejlesztési idő.

Nem ugrom át azt a tényt, te ugrod át azt, amivel megindokoltam, miért irreleváns. Azzal, hogy a rossz középiskolai oktatást megfejeled egy ugyanolyan szempontból rossz felsőoktatással, csak ráteszel még egy lapáttal arra, hogy miért nem tud a hazai felsőoktatás nagy számban versenyképes szakembereket képezni.

A szigor pedig főleg manapság nem jó nevelési eszköz, főleg nem bizonyos életkor felett. Normális esetben a felsőoktatás pont nem a terhelésről szól, hanem arról, hogy lehetőséget biztosít a hallgatóknak elmélyedni az általuk választott irányokban. Ez egyébként a nyugati felsőoktatásban tényleg azt jelenti, hogy vannak, akik ellébecolnak, vannak akik dolgoznak mellette, vannak akik sportolnak, de vannak olyanok is, akik tényleg élnek ezzel a lehetőséggel. Nálunk erre csak a legnagyobb zseniknek van lehetősége, akiknek ugyanaz a terhelés, ami másoknak sok, nekik könnyedén megy, de ilyenből nagyon kevés van, több százból ha egy.

Amit levezetsz, az meg simán abból fakad, hogy a jobbak eleve fegyelmezettebbek terhelés alatt. Ha igazad lenne, akkor a felsőoktatásból kikerülteknél sem lenne akkora szórás, pedig rengeteg a tróger és rengeteg a fegyelmezett ember is. Csak ugye az emberek nem egyrétegűek, van aki alapból tróger, ha meg oda kell magát tennie, akkor odateszi magát.

(#79) Hi!King válasza dolon75 (#76) üzenetére


Hi!King
őstag

Abban az értelemben felnőttek, hogy a személyiségük nagy mértékben már nem változik (nyilván abban az értelemben nem, hogy még nem teljesen önállóak, a legtöbbjük nem gondoskodik anyagilag magáról).

(#80) Hi!King válasza vndlczndr (#77) üzenetére


Hi!King
őstag

Teljesen egyetértek. Az a baj, hogy 12 + 5 év ilyen nevelés után annyira hozzászoknak ehhez az emberek, hogy nem is tudják már elképzelni, hogy lehetne másképp is, hogy nem azért romlik a diákok, hallgatók teljesítménye, mert szerintük már kisebb a szigor, hanem épp azért, mert a módszer nem működik. Ha tovább erőltetjük, csak rosszabb lesz.

(#81) totron válasza vndlczndr (#77) üzenetére


totron
addikt

Az a baj, hogy hajszál választja el a "szivatás" tényleges szükségességét az alapból akár jellemhibás/tanulási moráljában pocsék diák helyrerakásához, helyes való irányba állításához és a már többetek által ecsetelt, hibás metódus átadását, amiből magába építi mindazt, amit később a munka világában utálunk, teljes joggal. Valahol ott kezdődik talán a probléma, hogy nem kellene menőnek érezni általánosban sem, hogy de jól abszolváltuk a számonkérést, hiszen megírása után nem maradt meg belőle semmi*. Falra mászok ettől a mentalitástól. A baj az, hogy kollektíve van jelen és a birkaösztön belesodorja a jobb sorsra érdemeseket is ebbe. Az ebből kiindult állapotra adott kontra figyelhető meg később, az rákövetkező intézményekben. Szerencsétlenebb esetben az oktató e jogos vagy "jogos" kontra mögé bújva éli ki és kamatoztatja jellemhibáit/embertelenségét, visszaböfögve egyben ugyanazokat, amiket ő is megkapott, bezárul a kör.
Múlt, háttér, személyiségtípus, ezek mindegyike más eljárást, "elbánást" igényel, egyiket bénítja a teher, a másikat spanolja, miben áll az igazság? Miért és hogyan érdemes küzdeni? Mikor kell küzdeni és mikor okosan hajladozni, mint nyárfák a szélben? Feladjuk-e magunkat az ilyen fajta okossággal? Látható, hogy az iskolák csak egy részét tudják megadni ezeknek a válaszoknak, kell az önismeret, egy kiérlelt személyiség hozzá, amiknek alapját viszont részint?/jórészt? az oktatás tudja/tudná helyes mederben tálalni. A szülőpárosnak nem mindig van energiája a megélhetés mellett átvenni az odabent történteket vagy adott esetben ellentartani azoknak.

*Az is örök vita tárgya, hogy hány ponton volna szükséges megnyirbálni a nemzeti alaptantervet, mondván szükségtelen elemekkel terhelik a kölköt. Van benne igazság, de akik erre imádnak cuppanni érvként, azok ha rajtuk múlna, rendre semmit nem tanulnának, maradnának a 8 éveseknek szánt videojátékok szintjén. Kell a diverz "haszontalanság"-összesség a fejlődő agynak, különben nem bukik ki érdeklődés, nem alakul logika vagy alapműveltség. Az más kérdés, hogy kinek milyen miliő jut osztálytársak és tanárok szintjén és hogy ebből az egészből mit ért meg, mekkora sikerélménnyel társul az egész folyamat, ami egyben mélyen vésődő gyerekkori élményfolyam is, így alapvetéseiben is meghatározó későbbi, felnőtt énjére nézve.
A feleslegesség hangoztatása mellé szokott társulni még egy számomra legalább ugyanannyira ellenszenves elgondolás, ami pedig a "majd a nagybetűs élet egy huszárvágással megoldja a gondjaimat, kihúz az oktatás rögös csávájából, nem kell nekem tanulni". Mondanom sem kell, hogy számos esetben igazuk is van: megházasodik, haver beviszi a céghez, boldogul tulajdonképpen. Nem mindenkinek a diploma vagy vagy értelmiségi éra van megírva, ennek ellenére csak azt gondolom, kevesebb szar zúdulna a nyakunkba a mindennapokban, ha nagyobb hatékonysággal sikerülne kultúrát, EQ-t vinni az alakítandó személyiségekbe és amire igen, az oktatás hivatott, hiszen a hozott anyagban nem bízhatunk, az csak úgy van, elvan, a maga önigazoló, 8 éves szintjén, ez az alap.

k-bali nem tudom hogy értette a szarvletörést, de nagyon nem hangzott jól. Kibontakoztatásra kell törekedni az egyén szintjén, nem lenyesésre, letörésre. Hihetetlen mélységekben része az okításnak már az elejétől kezdve a letörés, erre tesz rá még az alacsony érzelmi intelligencián alapuló, jómagyar prolikultúra, miszerint húzzuk vissza azt, akinél bármi esély felmerül arra, hogy több legyen nálunk, ezt birkaként lemásolja a többi is, kész is a kollektív "csoda". A tanerő meg belehelyezkedik ugyanebbe. Lehet, hogy hozódnak a számok letöréssel is, de a belül alapjaiban más világok keletkeznek ember, mint ember és magánszemély, ember, mint munkavégző és munkakultúra/munkahely terén. Ha nincs kitekintése az embernek pl. más országba kiErasmusolva magát vagy egy még ki nem égett óraadó személyében, fel sem tűnik, hogy ez így nincs jól, nagyon nincs. Hiszen egy komplett rendszer veszi körbe, akár az első pillanattól az utolsóig ha nem jó a lapjárás, ugyanabban az elcseszett szellemben.

Egy ping-pong folyamatot látok, ami szarral kompenzál szart és szerencsésnek, meg eszesnek kell lenni ahhoz, hogy ne zilálja szét egyik állomás sem sem az elhivatottságot, érdeklődést, a gyermeki elánnal való hozzáállást a területhez, az élethez a tanulóban.

(#82) Hi!King válasza totron (#81) üzenetére


Hi!King
őstag

Mikor középiskolás voltam, egyszer bejött egy másik irodalom tanár helyettesíteni. Lefénymásolta a vázlatát az óra tananyagának, mindenkinek kiosztva, ténylegesen pedig viszonyal interaktívan, érdeklődést felkeltve adta elő, nem feltétlenül ragaszkodva ahhoz, ami a vázlatban volt.
Rá fél évre ismét jött helyettesíteni. Megkérdezte, hogy akkor most ugyanúgy legyen, interaktív módon megbeszéljük a témát, vagy lediktálja. Velem együtt talán ha 3 ember szavazott előbbire, a többi a lediktálást választotta.

Számomra akkor vált világossá, hogy nem csak az van, hogy elavult, szar módszerekkel tanítottak a tanáraink többsége, hanem annyira berögződtek ezek a dolgok, hogy már a diákok többsége is ezt a szart várja el. A diákok 99%-ának csak egy tananyag minden, amit vissza kell böfögni. Feleségem mondta egyszer egy évfolyamtársának, aki egyébként summa cum laude végzett, hogy mikor tanulták valamely gyógyszernek a hatásmechanizmusát, hogy mikor beszed egy ilyen gyógyszert, ő elképzeli hogy mi minden zajlik le. Az illető meg hülyének nézte, hogy ilyenen gondolkodik. Mert neki is csak egy tananyag volt, amit megtanul, visszaadja a vizsgán, majd elfelejti. Meg lehet nézni egy átlag 40 évest, mire emlékszik.

És akkor kurva nagyra vagyunk azzal, hogy mi viszonylag alaposan végigmegyünk a történelmen, irodalmon, földrajzon, pl. megtanuljuk Kirgizisztán fővárosát, bezzeg egy rakás nyugati iskolában messze nem mennek bele ilyenekbe, bátyám mikor osztrák iskolába járt félévig, nézett, hogy mennyivel könnyebb feladataik voltak, és sehol nem tartottak a magyar iskolához képest. Ja, csak azok a könnyebb feladatok jobban rögzülnek, és már érettségire többet tudnak, utána meg sokkal több marad meg. Mert a módszerek sem ugyanazok, nem fogják fel bemagolandó anyagnak.

(#83) dolon75


dolon75
aktív tag

Tapasztalataim (illetve gyerekeim tapasztalatai):
- általános iskola (budapesti, átlagos):
tanár nem mer rászólni a diákra, mert szülő bejön, és akkor jaj neki. Ennek következménye, hogy aki diák akar, sem tud figyelni.
tanár, aki interaktívabb, érdekesebben oktat, kiutálják kollégák
nem szabad "jobb" osztályt indítani, így aki tehetségesebb, lehúzza a többi

-középsuli (Magyarország, top 15ben)
fiam számára jobb a 15 perc alatt leadja a tanár az anyagot, majd önállóan feldolgozza, mint a beszélgetéses módszer. Ő így tud jól, gyorsan, hatékonyan tanulni. De mivel többeknek ez nem megy, az órák 70%-án unatkozik.

Egyetem tapasztalat jövőre jön (legalábbis bízom benne...)

Azért írom le, hátha másnak van napi tapasztalata.

Az általános iskolai problémák miatt már eleve a gimiben gondok vannak. Kevés az olyan diák, aki tudja, hogy tanulni akar, és kap rá rendes lehetőséget.
És sok olyan kisdiák is van, aki azért nem tud bekerülni egy jobb gimibe, mert az általános iskolai körülmények rosszak, nem tud megírni egy felvételit jól, mert nem készítik fel rá.
Ő eleve kiesik a felsőfokú képzésből, mert a gyengébb középsuliban nem kapja meg a jó érettségi megírásához szükséges tudást.

Nem tudom, nektek vannak-e iskolás korú gyerekeitek, de én azt látom, hogy az osztályokban a buksimogatással nem lehet elérni semmit. Sokszor még a szülő is bátorítja a gyereket, hogy szóljon be a tanárnak, ha nem tetszik neki valami. A tanár tehetetlen.
És nem, náluk az sem jön be, hogy érdekes az óra, mert nem érdekli semmi.
Ha tanár oldaláról nézzük, mit szeretne ő? Leadni az anyagot, szépen, kifejtve, hogy a gyerekek megértse, érdekes legyen. De ha pár diák miatt az órája fele rendcsinálással telik, mit tud tenni? Semmit.

Én nagyon hiszek abban, hogy ha a gyerek már kezdetektől fogva szépen, kedvesen fegyelemre van nevelve, akkor az működik.

Ausztriában azért működhet egy nyugodtabb suli, mert eleve maga az osztrák nép évtizedekkel van előttünk fegyelemben. És ezt látja mintaként már kiskorától kezdve, megába szívja a gyerek.
És persze ezt a "szigor" megfelelő adagolásával érik el, és a mintamutatással.

Én 20 éve végezetem fősulin, és akkor sem éreztem szivatásnak semmit. Pedig voltak "húzós" tanárok. Még az a tanár, aki szerintem alkalmatlan volt oktatónak, is leadta az anyagot, és egy szóval sem követelt többet, mint amit leadott.

Nem tudom, most mi a helyzet. Egyáltalán van "szivatás", "szigor"? Mit nevezünk annak?

Pa-kah! Pakah-pakah Pa-kah! Bokata-Bokata Pa-kah! Pakah-pakah

(#84) dolon75 válasza Hi!King (#82) üzenetére


dolon75
aktív tag

A 99%ot melyik szintre gondolod (általános, közép, felső), és mi alapján gondolsz ilyen nagy arányra?

Pa-kah! Pakah-pakah Pa-kah! Bokata-Bokata Pa-kah! Pakah-pakah

(#85) totron válasza dolon75 (#83) üzenetére


totron
addikt

A minőségi oktatás folytonosságát nehéz biztosítani. Volt, hogy 1 évad alatt 3 osztályfőnök jutott. Rengeteget számít a jó tanár, egy megszerettetheti a területét egy életre, ugyanígy meg is utáltathatja, s fel sem tűnik talán a szülőnek, a gyereknek, hogy amúgy ő abban jó is lenne, szeretné is, csak hát a kapcsolódás nem sikerült jól, mondjuk így.

(#82) Hi!King, az interaktivitást pártolom én is, ugyanakkor aki hivatásszerűen űzi az okítást, azt mondja, több energiát kíván, így ez egyfajta prémium állapot lehet csak, nem a közoktatásban kamatoztatható. Meg aztán partner is kell az ilyenhez, ahogy dolon75 is rávilágított, valaki mindig ki fog esni, s általában a többség nem vevő erre, így ami alapjáraton x+2 energiát kívánt volna, az össznépi érdektelenség/elutasítás esetén x+22-vel járna, ami meg kinek kell. Ezen a ponton beszúrható az örökbecsű kérdés, vagyis hogy hanyadrészt tükrözi a közreadó tehetségét, elhivatottságát a szakmában az érdeklődés felkeltésének sikeressége. Nincs rossz gyerek, csak rossz tanár? Vagy fordítva? Persze a gyakorlat nem ezekről a végállásokról szól, de nem mindegy mi a fejekben a sorvezető, ami nehéz pillanatokban gellert ad, kitartást hoz.

Az ilyen fajta sikertelenség meg könnyen felkorbácsolja az egót, spirálba küldve tanítót és tanulót, a tanár egyre jobban elvárja az elismerést emberileg, szakmailag, de egyre inkább a sokat markol, keveset fog elve fut csak. Ez pl. gyakran megjelenik úgy a gyerek felé, hogy márpedig az én tárgyamat szeresd, arra készülj a legtöbbet, mi az, hogy vannak más tárgyak, mi az, hogy be kell osztani az energiáidat, az időd. Ez pedig nyilván röhej.

(#86) net84 válasza Hi!King (#59) üzenetére


net84
őstag

Pontosabban ezt írtam: "De én láttam, hogy a mai 13-15 évesek (heti 3-5 informatika óra mellett) nem tudják a golyós egér működését (és minek bele az a golyó), a rack szekrény elött állva nem tudja még megközelítőleg sem, hogy mi micsoda és emellé az alapfogalmakkal sincs tisztában." Lehet, hogy félreérthető, itt az általános iskolai, u.n. emelt informatikai képzés nem megfelelő színvonalára akartam célozni. Utalva arra, hogy az alap eszközökkel nincsenek tisztában. Ezt görgetik közfokú tanulmányaikban is és végül aláírom, hogy megszenved miatta az egyetem. A golyós egér csak azért jutott eszembe, mert a 7 éves fiam kérdezte, hogyan működik az egér, mitől mozog a kurzor... Egyszerűbb volt elindulni az alapoktól és a golyós egér működési elvével kezdeni, utána már megértette a különbségeket is...
Az, hogy tanulnak a régi eszközökről, esetleg azok működéséről, nem jelenti azt, hogy ott le is kell ragadni. Ez nem azt jelenti, hogy elavult a tudás. De ha az egérnél maradok, akkor azzal lehet a legjobban szemléltetni a rasztertárcsa működését (pl. később robotikánál sem jön rosszul, de rengeteg eszközben használják a mai napig).

#60 proci985 - akkor képzeld el, hogy csak elméletben (ha szerencsés vagy, akkor 2x 2 órán szimulációban) tanulod a robotikát egy megyeszékhely általános iskola emelt infós (min. heti 5 óra) osztályában. Az eszközpark pedig adott lenne... Ezért gondolom, ha fent változást szeretnénk, az alapokat is meg kell változtatni, mint ahogy k-adi kolléga is említette (de nem elég csak a középfokú képzésbe belenyúlni).

Read only...

(#87) dolon75 válasza totron (#85) üzenetére


dolon75
aktív tag

Sokat gondolkodom, gyerekek okán, hogy lehetne jobb. Nincs jó ötletem, mindig arra lyukadok ki, hogy megfelelő családi háttér, általánosan elfogadott elvárások, célok, viselkedési minimumok nélkül nem megy,

Amikor én voltam általános, összeszedték a jobb diákokat alsó végén egy "kísérleti" osztályba.
Kétségkívül jó volt a gyerekalany, de mivel a tanárok semmivel sem voltak jobbak, mint a többi osztálynál, így tudást sem kaptunk sokkal többet. Viszont volt lehetőségünk megtanulni, haladni, nem azzal ment az óra, hogy csend legyen, meg ilyesmi...
A felvételi arány is persze ezt tükrözte. De ez nem a tanárok érdeme volt, hanem egyszerűen annyi, hogy szűrtek minket, jobb volt a kiindulási alap.

Néha, látva a mostani általános iskolásom osztályát, azt kívánom, bárcsak lehetne így szegregálni, miközben tudom, hogy ez nem lenne fair.
De basszus (bocs...), amikor az osztály haladna, és pár gyerek miatt nem tudnak, az nagyon nagy baj.

Szintén saját élmény, hogy középiskolába kerülve (épp hogy felvettek egy technikumba, olyan gyenge felvételit írtam), fél év nehézség után simán felvettem a tempót, de ez viszont már a tanároknak volt köszönhető, akik nem hagytak annyiban.

Innen a főiskola már nem volt gond. Se bekerülni, se elvégezni.
Mondhatni, szerencsém volt.

Most gyerekek nálunk az iskolát úgy fogja fel, hogy jaj, kötelező....
Nem szeret tanulni, mert az anyag is célszerűtlen, nem értik, minek ez nekik, tanárok ugyanazt tanítják, mint 30 éve, mert nem akar energiát tenni abba, hogy frissítse a mondandóját.

Középiskola kicsit jobb, mert oda azért mennek fiatal tanárok, akkor már másképp látják az oktatást.

Nálunk ez a helyzet. Lehet, másnál más.

Pa-kah! Pakah-pakah Pa-kah! Bokata-Bokata Pa-kah! Pakah-pakah

(#88) dolon75 válasza net84 (#86) üzenetére


dolon75
aktív tag

Amelyik igazgató az állítja, hogy náluk emelt informatikai képzést kapnak a gyerekek általános iskolában, az nem tudja, miről beszél.
És el is van tévedve, csak a marketing beszél belőle, hogy vidd oda a gyereket.

Mert mi lenne az elsődleges cél általánosban:
írni, olvasni, számolni, fogalmazni, szöveget értelmezni, viselkedni

ha ezek megvannak, jöhetne a töri, és a természettudományi tárgyak, és az alap felhasználói informatika.

Minek lenne szüksége egy az összes, általános iskolát végzett gyereknek tudnia, mi a az rack szekrény, switch, router, stb?
Aki ilyet akar, annak lehetne szakkör, csak azzal már foglalkozni kellene a tanárnak, és kiderülne sajnos, hogy ő sem ért hozzá.
Ráadásul idő sincs szakkörre, mert a szülő viszi a gyereket focira, zumbára, nyelvre, futni, táncra, úszni, stb. és csodálkozik, hogy kivan a gyerek, mert nincs gyerekkora.

[ Szerkesztve ]

Pa-kah! Pakah-pakah Pa-kah! Bokata-Bokata Pa-kah! Pakah-pakah

(#89) proci985 válasza net84 (#86) üzenetére


proci985
MODERÁTOR
LOGOUT blog (1)

en anno epitettem kapcsolasokat kizarolag papiron, szoval el tudom kepzelni.

meg reszben amiatt hagytam ott egy kepzest, amikor harmadeven a DBS/DBMS kurzus paprion ment, labor nelkul. "labor majd a kovetkezo felevben, ha tudjatok az elmeletet".

Don't dream it, be it. // Lagom amount.

(#90) net84 válasza dolon75 (#83) üzenetére


net84
őstag

Az általános iskola elején járunk. Megyeszékhely, kéttanítási nyelvű nemzetiségi iskola (az államiban dolgoztam eleget ahhoz, hogy tudjam mi nem kell :DDD ).
A munkám révén is láttam, tapasztaltam, amit írsz. Mint szülő is tapasztalom ezeket, de - részben az iskolaválasztás miatt - sokkal kisebb mértékben.
Rengeteg dolog múlik egy tanáron. Ha az elején megtanítják tanulni, később sokkal könnyebb és önállóbb lesz a tanulás. Ebben szerencsénk van. A hagyományos, 80-as években már jól bevált módszer szerint tanítanak az alsóban. Meg van az a szigor, ami kell, hogy elfojtsa azokat, akik miatt a többi nem tud haladni, de közben meg van a megfelelő jutalmazás is.
Nálunk lehetőség lesz gimnáziumi szintre továbblépni hasonló közegben (tehát maradva a kéttanítási nyelvű oktatási formában), de csak akkor fogom támogatni, ha olyan irányba tovább is tanul - azaz minimum valami főiskola a cél. Ha bizonytalan, akkor inkább egy szakgimnázium és valami szakosodás. Utána még mindig dönthet úgy, hogy tovább tanul felsőfokú intézményben és dönthet úgy is, hogy tanul valami új szakmát (akár többet is).

Az interaktív módon történő tanítás addig emészt fel több energiát, míg rutinná nem válik. A feleségem aktívan tanít. Szépen vegyíti a klasszikus módszert az interaktív anyagokkal. Neki esetleg annyi előnye van, hogy a felnőttképzésben szerzett tapasztalatokat jól át tudja ültetni az iskola rendszerű tanításban (akár az általánosba).

Read only...

(#91) Hi!King válasza dolon75 (#83) üzenetére


Hi!King
őstag

Azért nem érdekli a gyerekeket a tananyag, mert a kezdetektől fogva arra vannak kondícionálva, hogy az csak tananyag, ez ivódott be a társadalomba. Az osztrákoknál semmivel sem követelik meg jobban a fegyelmet, csak ott nem igyekeznek megtörni az érdeklődést.

A 99%-ot az összes szintre értem, talán még általános iskola alsóban nem igaz, de felsőre már kialakul, hogy leszarja a többség a tananyagot.

(#92) Hi!King válasza net84 (#86) üzenetére


Hi!King
őstag

Lehet tanulni a régi eszközökről, de az a helyzet, hogy szinte bármilyen témában, akár középisolai, akárt egyetemi tananyag, illetve legyen az bármilyen terület, teljesen általános az az elv, hogy történeti sorrendben végigmennek az adott probléma megoldásain, az idő nagy részét a mára elavulttá vált módszerekkel eltöltve, akkor is, ha az újabb módszer teljes paradigmaváltással járt, majd a modern, ezidáig legjobb megoldásra már nem, vagy alig szánnak időt. Függetlenül attól, hogy algoritmusokról, technológiákról, közgazdasági elméletekről,, vagy épp az irodalom, ez teljesen általános a tanítási elveknél. Nem arról van szó, hogy a történelmi módszerekről semmit sem tanítsanak, hiszen hasznos, hogy ne találjuk fel újra a spanyolviaszt, de hogy azok teszik ki a rendelkezésre álló idő, erőforrások nagy részét az oktatásban, az nem jó.

(#93) Hi!King válasza dolon75 (#88) üzenetére


Hi!King
őstag

Ha van rá lehetőség, akár tagozat, akár szakkör formájában, akkor miért ne?

(#94) proci985 válasza Hi!King (#92) üzenetére


proci985
MODERÁTOR
LOGOUT blog (1)

ez mondjuk valtozo, pl CPU utemezesnel muszaj historikusan indulni, kulonben nagyon nehez megerteni, hogy hogy nez ki a szervezes ha bejonnek a valtozo orajelu magok, a lokalis thermal limit, a lokalis fesz limit meg a tobbi nyalanksag.

programozasnal viszont az OO first paradigma is mukodik.

Don't dream it, be it. // Lagom amount.

(#95) k-adi válasza net84 (#86) üzenetére


k-adi
nagyúr

" (de nem elég csak a középfokú képzésbe belenyúlni)."

azért írtam a közepet, mert az alapot én hagynám "sandboxos" játszósnak, próbálgasson ezt azt, ismerkedjen a világgal, bőven elég középiskolában szakosodni.. persze van amit sose elég korán elkezdeni (angol, stb.) de nyilván nem robotokat akarunk a gyerekekből, így az alsót még annyira (!! ezen a hangsúly) nem piszkálnám, viszont közép és felső szinten gyökeres változásra lenne szükség

Lehet csak még rosszabbat teszel ha az alsót leszabályozod és már ott elkezdődik a szakosodás, hisz még kitudja mi érdekli. (még középben se tudja)

[ Szerkesztve ]

(#96) dolon75 válasza net84 (#90) üzenetére


dolon75
aktív tag

mekkora osztályokkal foglalkozik feleséged?

Itt, Budapesten, 30fős simán egy osztály. Gimiben még több, de ott sok tantárgyból kétfelé mennek.

Pa-kah! Pakah-pakah Pa-kah! Bokata-Bokata Pa-kah! Pakah-pakah

(#97) k-adi válasza dolon75 (#87) üzenetére


k-adi
nagyúr

"De basszus (bocs...), amikor az osztály haladna, és pár gyerek miatt nem tudnak, az nagyon nagy baj."

Ez sok (elitista) szülő rémálma, de itt ugye megint a fegyelem témakör jön elő, amit ha nem kap meg otthon, akkor az iskolában kell "beléverni".

Ugyanez igaz egyetemen is, mert nem minden középiskolában van rendes fegyelem, így amikor gólyaként bekerülnek, az első időszakban még ott is megy a "móka"... mert akármennyire is próbálja bizonygatni itt valaki (lusta vagyok visszakeresni.) hogy 18 évesen felnőtt... ja papíron max.

(#98) dolon75 válasza Hi!King (#93) üzenetére


dolon75
aktív tag

Általánosban én azt tapasztalom, nincs értelme tagozódni. Talán a kéttannyelvű képzésnek van értelme.
Gyerek, de szülő sem tudja, mi érdekli.
Én is írtam a szakkört, de ott meg tanár oldalról van probléma.

Pa-kah! Pakah-pakah Pa-kah! Bokata-Bokata Pa-kah! Pakah-pakah

(#99) Hi!King válasza proci985 (#94) üzenetére


Hi!King
őstag

Jogos, ezért gondolom így, hogy ha a mai paradigma a régire épül, akkor a régit is tanulni kell, ha nem, akkor pedig elég megemlíteni, nem kell belemenni mélyen.

Egyébként ami hirtelen eszembe jut, pl. tanultuk 2010 körül Számítógéphálózatokból az 56k modem előtti modemeket, arra emlékszek belőle, hogy valamiféle pontokkal táblázatával ábrázoltuk, hogy hogyan alakítja át az analóg jeleket digitálissá, de már az 56k modemnél tök más volt az elv, ahogy az ADSL és kábeltv modemeknél is. És előbbieket számolni is kellett ZH-n. Utóbbiak meg sokkal felületesebben kerültek elő.

De programtervezés témában tanultunk mindenfélét, pl. Jackson ábrákat, folyamatábrákat, struktogrammokat, míg épp az UML ábrák voltak legkevésbé érintve, azok sem túlzottan életszerűen. Ennél sem látom, hogy a régi módszerekre épülnénak a maiak, tök más a megközelítésük.

(#100) dolon75 válasza k-adi (#97) üzenetére


dolon75
aktív tag

Igen, ha itthonról nem megy a fegyelem már kicsi korban, akkor veszett minden. :(
Szerintem nem kell elitistának lenni, hogy elvárjunk nyugodt oktatási környezetet, ami nincs.
Én sokkal nagyobb szigort, fegyelmet várnék, mint amit tapasztalok.

Pa-kah! Pakah-pakah Pa-kah! Bokata-Bokata Pa-kah! Pakah-pakah

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.