Hirdetés

2024. május 7., kedd

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#1) Dany007


Dany007
veterán

Hát ez kabaré! Röhej... Nem is kicsit...
Egyáltalán honnan veszik és milyen alapon mondják rá egy termékre, hogy jogvédett, amikor fogalmuk sincs, hogy ki a jogtulajdonos?
Vicc az egész...
Nem is értem teljesen. Ha tudják, hogy jogvédett az a mű, akkor nyilván valakinek a neve alatt az be van jegyezve, nem? Na, hát akkor ott a név. De az írásból kiderült, hogy nem tudják kiről van szó, hogy ki a jogtulajdonos akkor mégis hogyan lett ez bejegyezve?
Nagyon kész... :)

[ Szerkesztve ]

(#2) Inv1sus


Inv1sus
addikt

Ezután én simán feltölteném azt kész. :U

*** WEBDESIGN, GRAFIKUS DESIGN, FRONT-END PROGRAMOZÁS ***

(#3) dabadab


dabadab
titán

Szabad a gazda, melyik film ez? (A Wargames lett volna az első tippem, de az még nincs harminc éves.) Egyébként nincs fenn véletlenül valamelyik videomegosztón a használni kívánt részlet?

(#1) Dany007: "Egyáltalán honnan veszik és milyen alapon mondják rá egy termékre, hogy jogvédett, amikor fogalmuk sincs, hogy ki a jogtulajdonos?"

Magyarországon a szerzői jogi törvény alapján, konkrétan:
1999. évi LXXVI. törvény a szerzői jogról
31. §
(1) A szerzői jogok a szerző életében és halálától számított hetven éven át részesülnek védelemben.

(2) A hetvenéves védelmi időt a szerző halálát követő év első napjától, szerzőtársak esetében az utoljára elhunyt szerzőtárs halálát követő év első napjától kell számítani.

(3) Ha a szerző személye nem állapítható meg, a védelmi idő a mű első nyilvánosságra hozatalát követő év első napjától számított hetven év. Ha azonban ez alatt az idő alatt a szerző jelentkezik, a védelmi időt a (2) bekezdés szerint kell számítani.

(4) Több részben nyilvánosságra hozott mű esetében az első nyilvánosságra hozatal évét részenként kell számítani.

(5) Az együttesen létrehozott mű védelmi ideje a mű első nyilvánosságra hozatalát követő év első napjától számított hetven év.

(6) A filmalkotás védelmi idejét az utoljára elhunyt szerzőjének halálát követő év első napjától kell számítani.

(7) Ha a védelmi időt nem a szerző, illetve az utoljára elhunyt szerző vagy szerzőtárs halálát követő év első napjától kell számítani, és a művet a létrehozását követő év első napjától számított hetven éven belül nem hozzák nyilvánosságra, a mű a továbbiakban nem részesülhet szerzői jogi védelemben.

(Jelen esetben valószínűleg a "jobb" eset érvényes, vagyis a nyilvánosságra hozataltól számított 70 év (mivel a jogokkal jó eséllyel a stúdió rendelkezik, nem a konkrét szerzők) vagyis a film védelme 2050 táján fog lejárni - kivéve, persze, ha addig meghosszabbítják a védelmi időt.)

[ Szerkesztve ]

DRM is theft

(#4) h-yle válasza Inv1sus (#2) üzenetére


h-yle
addikt

Na ja, csak az ügyvédek (és a kedves jogvédők) szemtelenül kopogtatnának így is az ajtón. Már csak a vicc kedvéért is.

Talent is over rated, get back to practice. - Jeremy Piven

(#5) Inv1sus válasza h-yle (#4) üzenetére


Inv1sus
addikt

Ezért kell zárni a bejárati ajtót. :U

*** WEBDESIGN, GRAFIKUS DESIGN, FRONT-END PROGRAMOZÁS ***

(#6) Dany007 válasza dabadab (#3) üzenetére


Dany007
veterán

""jobb" eset érvényes, vagyis a nyilvánosságra hozataltól számított 70 év (mivel a jogokkal jó eséllyel a stúdió rendelkezik, nem a konkrét szerzők)"

Na jó, de akkor azt nem tartják nyilván? Nem tudják neki megmondani, hogy ez és ez a stúdió a jogtulajdonos, tőle lehet engedélyt kérni?
Mert itt ha jól értelmeztem arról volt szó... Jogot védenek de nincs kitől engedélyt kérni a használatra?:S

(#7) Gabás


Gabás
addikt

mivel az idézés/idézetek, bemutatási céllal kiemelt részletek stb. a „fair use” kategóriába esnek, nem szükséges a jogtulajdonos engedélye

(#8) dabadab válasza Dany007 (#6) üzenetére


dabadab
titán

Azt valószínűleg viszonylag könnyen ki lehet deríteni, hogy ki birtokolja az eredeti jogokat (és azért itt a "viszonylag" erősen hangsúlyos) de nem ez a kérdés, hanem az, hogy éppen kinél vannak a magyarországi jogok, már ha egyáltalán vannak valakinél.

Egyébként pont az ilyen faramuci helyzetek miatt találták ki az u.n. közös jogkezelőket, amiknek a legismertebb díszpéldánya az Artisjus - az már más kérdés, hogy az embernek van egy olyan érzése, hogy a gyakorlatban sokkal inkább pár ember anyagi érdekei állnak az előtérben.

DRM is theft

(#9) Erasmus válasza Gabás (#7) üzenetére


Erasmus
őstag

igen, de ezt a youtube ugye nem tudja...

(#10) Franklin válasza dabadab (#3) üzenetére


Franklin
addikt

Esetleg a Komputerkémek? (Dan Ackroyd, Robert Redford)

Szerk: ja nem, az meg még újabb, 92-es. Na most már derüljön ki! :-)

[ Szerkesztve ]

(#11) Gabás válasza Erasmus (#9) üzenetére


Gabás
addikt

a youtube lehetőséget ad arra, hogy jelezd ezt, ha valaki a videó eltávolítását kéri

(#12) Erasmus válasza Gabás (#11) üzenetére


Erasmus
őstag

én nem tudok ilyen lehetőségről. tudsz adni linket arra, hogy ezt miként lehet megoldani?

csak olyan opcióról tudok, amikor a videó eltávolítását követően jelezheted, hogy tévedésből törölték, de csak akkor, ha a jogokat te birtoklod.

(#13) Gabás válasza Erasmus (#12) üzenetére


Gabás
addikt

igen, erről van szó, de nem kell birtokolnod a jogokat, és a videó azonnal visszakerül
bővebben

(#14) sh4d0w


sh4d0w
nagyúr
LOGOUT blog

Újabb érv a szerzői jog megreformálása mellett. Mára leginkább pénzlopásra használják, semmint a szerzők érdekeinek védelmére. Évente 3 milliárdnyi adminisztrációs költség (ha jól rémlik) teljességgel elfogadhatatlan...

https://www.coreinfinity.tech

(#15) PHM


PHM
addikt

Na, most már tényleg kíváncsi vagyok annak a filmnek a címére.
Ha nincs meg, legfeljebb letöltöm valahonnét. :))

Ma olyan bizonytalan vagyok... Vagy mégsem?

(#16) moli.hu


moli.hu
őstag

8 evet tartok realisnak a szerzoi jogokra, utana public domain.

[ Szerkesztve ]

(#17) moonman


moonman
titán

a napokban vettem észre, hogy az Optimus 7 tesztből is letörölték a második videót - gondolom a háttérzene miatt. kabaré.

(#18) Lars


Lars
őstag

Ezért mondják azt, hogy " Inkább kérek elnézést, mint engedélyt "
Jelen esetben kis szerencsével nem derült volna ki a turpiszság. Ha meg kiderül, megvan a birtokos :D
Mondjuk azért ez tényleg morbid. Pali, te meg perverz vagy, hogy ilyesmit boncolgatsz :D
Azért köszönjük hogy rávilágítottál, tényleg idióta helyzet ez a mostani. Kéne már megoldás rá ...

(#20) hemaka


hemaka
nagyúr

Simán feltöltök videókat, ha valakinek nem tetszik, jelentse be youtube-nál, az értesít én meg szépen letörlöm. Nem érdemes itt ilyenekkel fogalakozni, ha csak nem akarsz magadnak fejfájást.

(#21) proci985


proci985
MODERÁTOR
LOGOUT blog

ó, a lejárt jogok...

anno eszméletlen mennyiségű káromkodás ment bizonyos kiadókra/terjesztőkre/filmekre gyűjtők részéről. pl ott voltak a bufi/odeon közös filmek (pl Félelem és Reszketés LAs Vegasban, Lé és a Lola), aztán utánna már az Odeonosok is, aztán a Warnerek egy része is eltűnt, aztán a lyukas gyűjtemények, mert az amcsi jogtulajdonos csak pakkban árulja 99 gyenge filmmel (Die Hard 3 ami a 4 után jelent meg). és az egészben a legszomorúbb, hogy nekem ilyenekkel kellett folglakoznom, amikor csak filmeket akartam a polcomon eredetiben tartani.

dabadab:
tronra tippelek (1982), de az csak áprilisban jelenik meg xpress szerint. wargames lett volna a második (viszont xpress nem tud dvdkiadásról). harmadik pedig a demon seed, de abban korántsem vagyok biztos, hogy volt magyar dvd kiadás (xpress szerint nem). a hackers, a 13.emelet, az existenz, a paranoia 1.0, a GITS fiatal, a Videodrome és a Shocker pedig nagyon lazán kapcsolódik.

[ Szerkesztve ]

Don't dream it, be it. // Lagom amount.

(#22) VIC20 válasza Dany007 (#1) üzenetére


VIC20
őstag

"Ha tudják, hogy jogvédett az a mű, akkor nyilván valakinek a neve alatt az be van jegyezve, nem?"

HOVA lenne bejegyezve?

(#23) .Oldman.


.Oldman.
tag

Sziasztok,

Szerintem szükséges a jogok védelme, de csak ésszerűen.
Ilyen esetekben pl a cikk írója jelezné az Artisjus felé a szándékát, aki jogi támogatást nyújtana az esethez és szükség esetén rendezné a szerzői jogok kérdését annak tulajdonosával, majd hivatalosan engedélyezné a felhasználást szabadon/térítés ellenében a konkrét esetre.
Így 1 hét alatt megjelenhetne a cikk és ha később jogi útra terelné az eredeti alkotó, akkor az Artisjus véleménye lehetne a döntő, ill. a befolyó jogdíjakból az Artisjus megfizethetné a jogtulajdonos részére az őt illető díjakat.
Biztosan tudja az idevágó hazai/nemzetközi jogokat az Artisjus és bizonyosan van erre is megoldás. Ha valaha is be volt jegyezve a jogtulajdonos Magyarországon, akkor nekik tudni kell. Végül is erre megy el az évi 3 milliárd, nem?
VAGY NEM?

.om.

(#24) Lars válasza .Oldman. (#23) üzenetére


Lars
őstag

Hát ha nem erre megy el, akkor nagyon sok sört meg tudnak inni :D

(#25) dabadab válasza .Oldman. (#23) üzenetére


dabadab
titán

Filmeknél nem az Artisjus, hanem a Filmjus az illetékes (merthogy kb. ágazatonként vannak ilyen szervezetek (egy másik szép banda még a Magyar Reprográfiai Szövetség, ők a fénymásolók és nyomtatók után szednek védelmi pénzt reprográfiai díjat (alapesetben a nagyker ár 2%-át)), bár az Artisjus a legláthatóbb és gyakran a többiek nevében is eljár (pl. az artisjusos matricákból bejövő pénz egy része a Filmjusé)), de ez mondjuk tényleg részletkérdés, viszont ezek a jogkezelők elvileg tényleg erre vannak.

[ Szerkesztve ]

DRM is theft

(#26) WonderCSabo


WonderCSabo
félisten

Hát ez télleg röhej. Ez a blogbejegyzés télleg hasznos lett, aki nem érti mi a gond a jelenlegi szabályozással, csak olvassa el példának ezt az esetet. :W

(#27) Nagy Gábor válasza Gabás (#7) üzenetére


Nagy Gábor
tag

Kedves Gabás!

Írod:
mivel az idézés/idézetek, bemutatási céllal kiemelt részletek stb. a „fair use” kategóriába esnek, nem szükséges a jogtulajdonos engedélye

Ez sajnos csak vágyálom. Annó 2002-ben, amikor a CHIP magazinnál dolgoztam, közreadtunk egy a német CHIP-ből lefordított cikket, amelyben kultikus scifi filmeket mutattak be. Normál esetben az ilyen anyalapból átvett cikkeknél nem kellett külön jogdíjat fizetni, az újbóli kiadás jogát automatikusan megkaptuk, a képekkel együtt. Ezúttal nem ez volt a helyzet.
Tizenegynehány muzeális kép miatt - mivel a jogtulajdonos méltatlankodott, pedig itt is bemutatási céllal kerültek fel a képek - a megjelenés után százezer forintot levontak a fizetésemből a képek jogtulajai számára. Annyi kedvezményem volt, hogy nem egyszerre, hanem 4 hónap alatt, részletekben.

Szóval ez a valóság. Ha a jogtulajdonos meggondolja magát és mégis kéri a pénzt, akkor nincs esélyed.
:O :O

dr. Nagy Gábor

(#28) Sanya


Sanya
nagyúr

förtelem....

A bortól bolondokat gondol az ember, DE A PÁLINKÁTÓL MEG IS CSINÁLJA!!!

(#29) Gabás válasza Nagy Gábor (#27) üzenetére


Gabás
addikt

a fordítás semmilyen esetben nem tartozik a fair use kategóriába... Abban viszont egyetértek, hogy bonyolult ez az egész jogbirtoklás (szerintem az ügyvédek találták ki maguknak:) )

(#30) Nagy Gábor válasza Gabás (#29) üzenetére


Nagy Gábor
tag

:R :R

dr. Nagy Gábor

(#31) hcl


hcl
félisten
LOGOUT blog

Sok érelme van akkor a jigokat kezelni, ha a kezelő sincs tisztában vele... nyílt rablás.

Mutogatni való hater díszpinty

(#32) DJS válasza moli.hu (#16) üzenetére


DJS
tag

"8 evet tartok realisnak a szerzoi jogokra, utana public domain."

8 év azért egy kicsit kevés. Simán megérné a kiadónak, hogy 8 évig pihentesse a művet, aztán kiadja jogdíj nélkül :)

Szerintem inkább húsz év, azzal a kikötéssel, hogy ha a munka pofátlanul magas hasznot hozott (költségek + a minimálbér X ezerszerese), akkor a következő negyedévtől kezdve minden további nélkül kiesik a jogvédelem alól. Így pl. az Avatar idén már legálisan letölthető lenne.

[ Szerkesztve ]

(#33) Samus


Samus
addikt

Írtál volna az arcjus-nak, adnak egy számlaszámot, ahová egy szép kerek összeget átutalsz, és bár ugyan ezzel nem jutottál előrébb, de fizettél jogdíjat. Mert biztos vagyok benne, hogy olyan merevlemezen tárolod a felvételt, amin nincs matrica...

Egyébként pedig feltöltöd, és kész. Leírásba pedig beírod, hogy a filmben xxx műből idézett tartalmak találhatóak, betartva minden, az idézésre vonatkozó jogszabályt.

'' Az élet egyszerű. Döntéseket hozol és nem nézel vissza.'' // Tomorrow's just your future yesterday!

(#34) dabadab válasza DJS (#32) üzenetére


dabadab
titán

"Simán megérné a kiadónak, hogy 8 évig pihentesse a művet, aztán kiadja jogdíj nélkül"

Ha a mű a kiadónál van, akkor az azt jelenti, hogy már fizetett érte. (Egyébként meg azért elég kevés olyan terület van, ahol különösebb gond nélkül lehet pihentetni valamit nyolc évig.)

A "pofátlanul magas hasznos" ötleted meg eléggé nokomment.

[ Szerkesztve ]

DRM is theft

(#35) #06658560 válasza moonman (#17) üzenetére


#06658560
törölt tag

Asszem ott nekem Privát videó feliratot dobott a rendszer.

(#36) DJS válasza dabadab (#34) üzenetére


DJS
tag

Ha a mű a kiadónál van, akkor az azt jelenti, hogy már fizetett érte.

A nagy francot. Rengeteg olyan zenész van, akit a kiadó juttat stúdióhoz, tehát nála van az összes készülő kópia, de nyilván szerződést még nem lehet kötni, amíg nem körvonalazódik, hogy pontosan mi lesz a címe, formája, mennyisége, célcsoportja, stb.

Egyébként meg azért elég kevés olyan terület van, ahol különösebb gond nélkül lehet pihentetni valamit nyolc évig.

Szerintem sok van. Máskülönben minek kellene 70 év szerzői jogi védelem?
A 90-es évekbeli filmeket is többnyire minden gond nélkül el lehetne adni újként. Pedig annak már majdnem húsz éve volt.

A "pofátlanul magas hasznos" ötleted meg eléggé nokomment.

A jelenlegi törvényekkel tényleg nem fér össze, de a vita pont abból indult ki, hogy a jelenlegi törvények abszolút tarthatatlanok, és életszerűtlenül nagy jogokat adnak az egyik félnek, míg életszerűtlenül korlátoznak mindenki mást. Ha ezt nem látod be, az is eléggé no comment.

(#37) hcl válasza Samus (#33) üzenetére


hcl
félisten
LOGOUT blog

"Mert biztos vagyok benne, hogy olyan merevlemezen tárolod a felvételt, amin nincs matrica..."

:C Ennyi... :D Sőt, a tárhelyszolgáltatón sincs!

[ Szerkesztve ]

Mutogatni való hater díszpinty

(#38) BiP válasza Samus (#33) üzenetére


BiP
nagyúr

Igen, én is ebben látom a megoldást. Legalábbis egyszerűnek tűnik, még ha gondolom nem is olcsó. Zenéknél is van átalánydíj az artisjusnál.
Ha meg jelentkezik a jogtulajdonos, akkor a Filmjushoz lehet irányítani a pénzéért. Te jogilag és erkölcsileg is fedve vagy.

Amúgy meg tényleg vicc, hogy olyanok jogait védik, akikről nem is tudják, hogy kicsoda. Biztosan el is juttatják neki a rá eső pénzt is :)
(persze van értelme a közös jogkezelőknek, de nem ilyen formában. Mert így nekem a parkolásos Centrum kft-t juttatja eszembe. Szedik a pénzt a semmiért.)

[ Szerkesztve ]

(#39) dew28


dew28
aktív tag

es milenne, ha rendhagyo modon pl feltolnatok a ph! szerverere ezt a par reszletet..?

[ Szerkesztve ]

(#40) Narxis válasza dew28 (#39) üzenetére


Narxis
nagyúr

Beperelnék a PH!-t...

Thanos was right.

(#41) dabadab válasza DJS (#36) üzenetére


dabadab
titán

Mielott meg barmi tovabbi vitaba bonyoldnek, kenytelen vagyok megkerdezni: milyen konkret ismereteid vannak a zene- es filmbizniszrol?

DRM is theft

(#42) dew28 válasza Narxis (#40) üzenetére


dew28
aktív tag

a cikkben benne van hogy itt a youtube illetve mas video feltoltok a problema, mert idezeteket elvileg lehet hasznalni. vagy rosszul ertelmeztem volna valamit..?

[ Szerkesztve ]

(#43) BiP válasza dew28 (#42) üzenetére


BiP
nagyúr

Én is így értelmeztem. Hogy a magyar jog szerint akár fel lehetne ilyen formában használni, viszont a youtube feltételei nem ilyen megengedők. (akármilyen jogvédett tartalom nem tölthető fel, nem vállalják a felelősséget).
Tehát talán egy a magyar jogrendszernek megfelelő saját tárhely használata már megoldhatná a problémát.

[ Szerkesztve ]

(#44) VIC20


VIC20
őstag

Lawrence Lessig leír egy ehhez kísértetiesen hasonló esetet (http://www.szabadkultura.hu). Megemlíti, hogy Ámerikába is létezik a szabad felhasználás lehetősége, pl. dokumetumfilmek esetén, de az eljárási rendjük annyira igazságtalan és ostoba, hogy egyszerűen nincs gyakorlati lehetősége a csóró dokumetumfilmesnek, hogy megfizesse a rabló ügyvédeket, és éljen ezzel a joggal.

[ Szerkesztve ]

(#45) stevve válasza DJS (#36) üzenetére


stevve
nagyúr

"A nagy francot. Rengeteg olyan zenész van, akit a kiadó juttat stúdióhoz, tehát nála van az összes készülő kópia, de nyilván szerződést még nem lehet kötni, amíg nem körvonalazódik, hogy pontosan mi lesz a címe, formája, mennyisége, célcsoportja, stb."

Ezt erősen kétlem - legfőképp a szerződéses részt. A termék meg miért lenne a stúdió tulajdona? Ez így nonszensz. :F

[ Szerkesztve ]

(#46) kraftxld válasza stevve (#45) üzenetére


kraftxld
nagyúr

Simán, nekem is benne van a szerződésemben, hogy minden szellemi termék amit produkálok az nem az enyém hanem az üzemé.

| MCSE+M/S, MCITP, VCP6.5-DCV - ''Life can be hard, but Scooter is harder :)'

(#47) stevve válasza kraftxld (#46) üzenetére


stevve
nagyúr

Még mindig a zenéről beszélünk, ugye? :) Fejlesztő vagyok, így a forrás a cégé, ahol dolgozok, de zenészként a kiadó vagy a stúdió tudtommal alapból nem rendelkezik ilyen jogokkal.

[ Szerkesztve ]

(#48) malwy


malwy
senior tag

Közöljétek örömmel a cikket, az elérhetőséget pedig bugyuta, gyerekes szójátékokkal sugalljátok. Mindenki beszerzi (megveszi :) ) saját maga, lényeg: a cikk.

(#49) DJS válasza dabadab (#41) üzenetére


DJS
tag

Semmilyennel. A könyvbizniszről vannak ismereteim, és ugyanaz a szerzői jog vonatkozik rájuk.

Elvileg a jogokról lemondani NEM lehet. Eladni őket NEM lehet. A bevételt visszavonhatatlanul felajánlani másnak NEM lehet. Átadni a kezelésük jogát talán lehet, de akkor is te vagy a jogtulaj, és bárki, akinek átadod, az csak jogkezelő.

Ehhez képest a filmiparban mégis a kiadóé a jog, és kereskednek is vele.

[ Szerkesztve ]

(#50) dabadab válasza DJS (#49) üzenetére


dabadab
titán

Oké, akkor már világos a félreértések forrása.

"Elvileg a jogokról lemondani NEM lehet."

Az USA-ban igen (és most amerikai filmről volt szó). Egyébként bár formálisan nálunk valóban nem lehet, de ezzel gyakorlatilag egyenértékű az, amikor az ember valakinek kizárólagos és visszavonhatatlan licenszet ad a művéhez - innentől kezdve az, hogy az enyém a szerzői jog, tulajdonképpen semmit sem számít (legalábbis a vagyoni jogok tekintetében), aki licenszelte tőlem, tulajdonképpen azt csinál vele, amit akar, tovább is adhatja.

A "rajtaülés" nem nagyon opció a zenekiadóknál: Ha nincs semmi szerződés, akkor az előadót abszolút semmi nem akadályozza meg abban, hogy keressen másik kiadót, vagy kiadja saját maga az anyagot. Ha viszont már a kiadónál vannak a jogok, akkor az azt jelenti, hogy már fizetett egy jelentősebb összeget (finanszírozta a stúdiómunkákat, marketingkötelezettségei vannak, fizetett előleget, stb), innentől kezdve túl sok oka nincs arra, hogy ne adja ki, főleg, hogy a (könnyű)zenei divatok gyorsan változnak, ami ma friss, új és sikeres lehet, az nyolc év múlva agyonrágott csont. Ráadásul ha tényleg megvárná a védelmi idő lejártát, annak csak az lenne a vége, hogy mindenki szabadon terjeszthetné a zenét, tök legálisan. Én valahogy nem látom ebben azt a hatalmas üzleti lehetőséget.

DRM is theft

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.