Hirdetés

2024. május 2., csütörtök

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#1) betyarr


betyarr
veterán

az élet minden területét eléri ez az adatgyűjtögetős dolog.ha már itt tartunk,akkor azt kellene bevezetni (nem csak az autók esetében természetesen),hogy fizessenek az összegyűjtött adatért a felhasználónak IS!mert addig oké,hogy a fejlesztéshez felhasználják,de sokszor a vége az,hogy pl. egy fizetős rendszert kalapálnak össze ezekből az ingyenes adatokból.

(#2) Rage47 válasza betyarr (#1) üzenetére


Rage47
veterán

vagy a vége az, hogy eladják az adatokat más cégeknek - ebből megint nem lát semmit a user

(#3) Silεncε


Silεncε
őstag

Várjuk az első "na és? az emberek úgyis feltesznek mindent magukról a facebookra" kommentet

(#4) 8th


8th
addikt

Szép új világ...

(#5) Apollyon


Apollyon
Korrektor

Majd az autókon is operációs rendszert cserélünk, ahogy csináljuk ezt az okostelefonokon. Ahol meg nem lehet, olyat nem veszünk. Jelenleg is csak szoftverhez veszek telefont.

#1) Respect the privacy of others. #2) Think before you type. #3) With great power comes great responsibility.

(#6) Fritz Teufel válasza Apollyon (#5) üzenetére


Fritz Teufel
addikt

Ilyen biztosan nem lesz, vagy legalább is nem te fogod cserélni, és még csak jogosultságod sem lesz hozzá. Ha műszakin kiderül, hogy nem a "hivatalos" szoftver fut az autón, akkor meg ugrik a műszaki. Baleset esetén meg szintén az első lesz, hogy ránéznek mi a helyzet a fedélzeti rendszerekkel, nem-e abban van a "hiba". És ha nem a gyári... akkor arra mindent rá lehet fogni. Tök egyértelmű. Itt már nem babra megy a móka, a mobiltelefon crash vagy szabálytalan működés esetén nem veszélyeztet senki testi épségét vagy életét. Ha csak nem vágod valakihez mérgedben :D

Asus ROG Strix G513IH; Apple iPhone 14 Pro Max, Apple iPhone 13, Apple Watch Ultra, PocketBook Touch HD 2

(#7) Apollyon válasza Fritz Teufel (#6) üzenetére


Apollyon
Korrektor

Én is szeretem a sci-fit, de itt még nagyon nem tartunk.
Baleset esetén nem azt nézik elsőre, hogy milyen oprendszer van az autón, hanem hogy egyáltalán alkalmas voltál-e a vezetésre. Ha meg már az oprendszer beleszól a vezetésbe, ergo bármilyen hátrányos módon felülbírálja a vezetőt, az autó nem is kerülhetne forgalomba.

[ Szerkesztve ]

#1) Respect the privacy of others. #2) Think before you type. #3) With great power comes great responsibility.

(#8) clon válasza Silεncε (#3) üzenetére


clon
aktív tag

...és ez igaz is CSAK a facebook esetében "önként" teszik és az adatokkal "fizetnek" az ingyenes használatért - ellenben az autót nem kis haszonnal adják el a usernek és még így is lenyúlják az adatait. Adják ingyen az autót vagy komoly kedvezménnyel azoknak akik hajlandók az adataikkal "fizetni" a kedvezményért. Jelenleg ez egy dupla haszonszerzés és még csak az sem derül ki, hogy kikhez kerülnek majd az adatok.

Visszasírjuk a Ladát, Trabantot, Wartburgot, stb. az egyszerűsége és adatgyűjtésnélkülisége miatt...

(#9) Fritz Teufel válasza Apollyon (#7) üzenetére


Fritz Teufel
addikt

Idézlek: "Majd az autókon is operációs rendszert cserélünk"
Csak kifejtettem, hogy nem, nem fogsz cserélni semmit. Sci-fi-ben sem.

[ Szerkesztve ]

Asus ROG Strix G513IH; Apple iPhone 14 Pro Max, Apple iPhone 13, Apple Watch Ultra, PocketBook Touch HD 2

(#10) vicze válasza 8th (#4) üzenetére


vicze
félisten

(#11) joghurt


joghurt
addikt

Juteszembe, amikor az ember megvesz egy autót, az adásvételi szerződésben egy büdös szó sincs arról, hogy a (részben személyes) adatokat felhasználhatja a gyártó, pláne továbbadhatja harmadik fél számára.

A menedzselő apphoz szokott lenni ilyen egyáltalán, de ott ez valamennyire értelemszerű. Persze itt is megy a suttyóság, hogy összekötnek mindent egy csomagba, azaz ha előre be akarod kapcsolni az ülésfűtést, akkor azt is alá kell írnod, hogy minden adatod odaadhatják mindenkinek.

A tej élet, erő, egészség.

(#12) bsvdoom


bsvdoom
csendes tag

Öldöklő? Ki ölt meg kit? Erre nem tér ki a cikk. :W

(#13) maputo válasza Apollyon (#7) üzenetére


maputo
tag

2023 van. A sávtartó, automata vészfék (AEB) mind kötelező felszerelés. Hogy az önvezető rendszerekről ne is beszéljünk.

(#14) btprg


btprg
senior tag

Az autóink biztos nem, legfeljebb az autóitok ;] Meg is érdemli, aki ilyeneket vesz.

"Tepid! Tepid is no good for a star, but it'll do for stardust." (nmlorg/naim)

(#15) Hi!King válasza Fritz Teufel (#6) üzenetére


Hi!King
őstag

Ha műszakin kiderül, hogy nem a "hivatalos" szoftver fut az autón, akkor meg ugrik a műszaki."

Műszakin semmi ilyesmit nem néznek.

(#16) Fred23 válasza clon (#8) üzenetére


Fred23
nagyúr

"Visszasírjuk a Ladát, Trabantot, Wartburgot, stb. az egyszerűsége és adatgyűjtésnélkülisége miatt..."

Van benne valami. Emlékszem, mennyire meglepődtem még úgy 2005 körül, amikor először hallottam olyan autóról, amiben merevlemez van, és egyből arra gondoltam, hogy nekem ez bizony nem tetszik. Más tészta, hogy úgy egyébként ezek a HDD-k baromira megbízhatóak, és notiba, asztali gépbe simán jók.

(#17) Fritz Teufel válasza Fred23 (#16) üzenetére


Fritz Teufel
addikt

És ha még azt is tudnád, hogy ezek a HDD-k mennyire érzékenyek a rázkódásra! :K

Asus ROG Strix G513IH; Apple iPhone 14 Pro Max, Apple iPhone 13, Apple Watch Ultra, PocketBook Touch HD 2

(#18) Fred23 válasza Fritz Teufel (#17) üzenetére


Fred23
nagyúr

Rákerestem anno. ;)
Egy adatokkal töltött ilyen Toshiba most is az egyik fiókomban pihen.

(#19) Fritz Teufel válasza Fred23 (#18) üzenetére


Fritz Teufel
addikt

Én meg hibaelemzéseket csináltam rájuk a gyárban :D Mármint nem a Toshibákra, azok a konkurencia voltak.

[ Szerkesztve ]

Asus ROG Strix G513IH; Apple iPhone 14 Pro Max, Apple iPhone 13, Apple Watch Ultra, PocketBook Touch HD 2

(#20) Hi!King válasza Fred23 (#16) üzenetére


Hi!King
őstag

Volt ilyen autó? Soha nem hallottam ilyenről, és furán hangzik, tekintve hogy nagyon nem ideális technológia egy folyton rázkódó járműbe. Úgy rémlik már akkor is a flash volt általános a járművekben, mikor még baromi drága volt és kis kapacitású, épp emiatt.

(#21) Fred23 válasza Hi!King (#20) üzenetére


Fred23
nagyúr

Ezek sokkal jobban bírják a rázkódást, mint egy "normális" HDD.

(#22) Apollyon válasza Fritz Teufel (#9) üzenetére


Apollyon
Korrektor

Mivel Android vagy valamilyen linux alapú a legtöbb autóban a rendszer, de igen, biztos meg lehet majd hackelni, legalább annyira, hogy ne legyen telemetria.
A sci-fit úgy értettem, hogy majd pont (nem) emiatt fogják felelősségre vonni a vezetőt. A Teslánál a volánnál ülőt is azért büntették meg, mert nem figyelt a vezetésre, és ott a szoftver alkalmatlan volt a sofőr kiváltására.

#1) Respect the privacy of others. #2) Think before you type. #3) With great power comes great responsibility.

(#23) Fritz Teufel válasza Apollyon (#22) üzenetére


Fritz Teufel
addikt

Meghekkelheted, nem gond. Hidd el, hogy az üzembehelyezési oldalól is fognak erre készülni. Ami nem OEM, azért az üzemeltető lesz a felelős - meg hát az is, most is. És baleset esetén majd a hekker fél az anyukájára is esküdözhet, hogy márpedig az ő tákolmánya ilyesmit nem csinál.
Hogy ne beszéljünk el egymás mellett, nem a fedélzeti infotainment rendszerről (Android vagy bármi) beszélek, hanem az autó operációs rendszeréről. Nem az Android beszél hazafelé, hanem a firmware. Abba is majd egyre inkább érdemes lesz belepiszkálni, mint ahogy manapság is csinálják csak kicsiben (kiiktatjuk a DPF-et okosban stb. - törném le annak is a kezét morcosan)

Fred23: a HDD semennyire nem bírja a rázkódást. Amiről meg beszélsz, az az SSD lehet.

[ Szerkesztve ]

Asus ROG Strix G513IH; Apple iPhone 14 Pro Max, Apple iPhone 13, Apple Watch Ultra, PocketBook Touch HD 2

(#24) Fred23 válasza Fritz Teufel (#23) üzenetére


Fred23
nagyúr

:N
Az enyém 3G rezgést bír. (29.4 m/s2)

(#25) Fritz Teufel válasza Fred23 (#24) üzenetére


Fritz Teufel
addikt

Biztosan jobban tudod mint én :R :DD

Asus ROG Strix G513IH; Apple iPhone 14 Pro Max, Apple iPhone 13, Apple Watch Ultra, PocketBook Touch HD 2

(#26) Fred23 válasza Fritz Teufel (#25) üzenetére


Fred23
nagyúr

Most már rákerestem, mert ha szakértő vagy, tényleg Neked kellene jobban tudnod.
Ebből van nekem eltéve valamelyik, már nem emlékszem, hány GB-os.
"Vibrations of up to 3 G (29.4 m/s2)"

Vagy valamit benéztem?

(#27) Fritz Teufel válasza Fred23 (#26) üzenetére


Fritz Teufel
addikt

Nem nézted be, ez tényleg autóba való, arra lett fejlesztve. És a vibrációt valóban bírnia kell a megadott határig. De, az alacsony amplitúdójú vibrációt bírja, hiszen maga a HDD motorja is létrehoz vibrációt a HDD-ben. De a rázkódást nem bírják és főleg nem a sok-szerű rázkódást. Hogy ne offoljuk szét a fórumot, privátben elmondom miért nem. Az autóba is eleve valamilyen keretben vannak beépítve ahol védettek a rázkódástól (nem a vibrációtól).

Asus ROG Strix G513IH; Apple iPhone 14 Pro Max, Apple iPhone 13, Apple Watch Ultra, PocketBook Touch HD 2

(#28) Hi!King válasza Fred23 (#21) üzenetére


Hi!King
őstag

Eléggé overkillnek tűnik egy rázkódásra érzékeny eszközt drágán rázkódásvédelemmel ellátni, miközben van rázkódásra nem érzékeny alternatíva. Ezek nem csak valamilyen médialejátszóba mentek? Mert fura lenne, ha az autó szoftverei vagy a gyűjtött adatai HDD-n lennének és nem flash-en, SSD-n.

(#29) Fred23 válasza Fritz Teufel (#27) üzenetére


Fred23
nagyúr

Ha vannak érdekes infóid, provizz rám nyugodtan! Azt egyébként néztem korábban, hogy sokkhatásokkal szemben is elég ellenálló lett ez a HDD, simán veri a "normális" társait.

Hi!King: Passzolom a kérdést, én csak annyit tudok, hogy vannak kocsikba való HDD-k, nekem is van belőlük itthon, és bizonyára nem véletlen, hanem célszerű a létük. Egyébként úgy emlékszem, eMMC-t volt szokás leginkább kocsikba tenni adatgyűjtésre. De nem az én területem, és tényleg nem kéne szétoffolni a topikot. :D

(#30) ceia


ceia
őstag

Már nagyon várom, hogy a wc-k is gyűjtsék rólunk az adatokat.

        it's more fun to compute

(#31) troller válasza Silεncε (#3) üzenetére


troller
senior tag

Na és? Az emberek úgyis feltesznek mindent maguktól a facebookra! ;] :D
De most komolyan, mi az az adat, amit az autó elárul az emberről és kárt okoz azzal, hogy elárulta?
Gondolom nem arról szól, hogy jelenti a rendőrségnek, az összes piszlicsáré szabálysértést, amit mindenki el szokott követni a valóságban. Mert ezen kívül nagyon nem jut eszembe semmi, ami káros lenne.
Az hogy merre jártam már a gugli meg a telefon szolgáltató amúgy is tudja napi szinten, de amíg az asszonynak nem mondják el, addig nem izgat.. :D

Asus P8H67M-LE; i5 3330; 2x4GB DDR3; Gigabyte GTX 1060 3GB WINDFORCE OC

(#32) vicze válasza Apollyon (#22) üzenetére


vicze
félisten

"valamilyen linux alapú a legtöbb autóban a rendszer"
Nop...
Ha custom akkor általában QNX alap, vagy valósan custom RTOS, az lehet Linux kerneles, de már messze nem alap. Az Android alatt is van egy másodlagos RTOS-t futtató MCU, egy autó vezérléséhez mindképp RTOS kell.

Tesla Ubi-ja is egyre zártabb(biztonságosabb), és ha hackeled letiltják az autót, se töltés se szervize, garancia abban a pillanatban megszűnik, több "extra" funkciója megszűnik. Ezért senki se csinálja.

(#33) Alaaf Pi válasza vicze (#32) üzenetére


Alaaf Pi
aktív tag

Stellantis rendszereken ha megnézed, akkor Linuxot ír kernelnek.

(#34) vicze válasza Alaaf Pi (#33) üzenetére


vicze
félisten

A Stelantis aktuális infotainment konkrétan böngésző alapú, és gyak egy Chrome-ot futtató valami.
Nem azt mondtam, hohy nincs Linux, Tesla is egy Ubi, hanem hogy nem cserélhető erősen custom rendszerek. A infotainment alatt ott az RTOS, ami valósan a kocsit vezérli.
Sajátomon valami 7.0-ás(???) Custom Android van, de ennek 0 köze van a kocsi vezérléséhez.

[ Szerkesztve ]

(#35) Alaaf Pi válasza vicze (#34) üzenetére


Alaaf Pi
aktív tag

Ha megnézed engineering modeban, akkor Linuxot ír.
Az tény, hogy náluk garantáltan nem cserél az ember szoftvert, mert megmakkan az egész autó.

Kieg.: ezért a linkért viszont örök hála.
Kieg.#2.: A NAC nem Browser alapú, ha jól látom.

[ Szerkesztve ]

(#36) Galopp válasza ceia (#30) üzenetére


Galopp
tag

Gyűjti az már régóta, de szerencsére időről időre purgálja...

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.