Hirdetés

2020. november 28., szombat

Gyorskeresés

Segédmotorkerékpár? Ez komoly?

Miért a lehető legidiótább, legelavultabb járműkategóriába próbálják besorolni az e-rollereket? Véleménycikk!

[ ÚJ TESZT ]

Hirdetés

Az elektromos roller is segédmotor?

Évtizedekkel ezelőtti fejjel kell gondolkodnunk ahhoz, hogy megértsük, mi az a segédmotoros kerékpár (SMKP), ha pedig testközelből szeretnénk látni egyet, akkor múzeumban vagy nagypapa fészerében biztosan hamarabb fogunk sikerrel járni, mint a mai magyar, pláne budapesti forgalomban. Ezeknek a biciklinek kinéző, de aprócska kisegítő motorral megtámogatott lassú kis szerencsétlenségeknek hatalmas szerepük volt a hazai motorizáció elterjedésében is, történt ez abban a letűnt korban, amikor az autó tényleg a megfizetethetlen vágyálom volt csak a családok többségének.

Ez egy valódi segédmotoros kerékpár, de persze valójában nem ezeknek tartjuk fenn ezt a fölösleges kategóriát
Ez egy valódi segédmotoros kerékpár, de persze valójában nem ezeknek tartjuk fenn ezt a fölösleges kategóriát [+]

Eleinte ezekre a WM Csepel vagy Dongó Segédmotor-jellegű szerzetekre akkor nem kellett semmiféle bukósisak meg jogosítvány, aki megtehette, vett egyet, és örült, hogy végre nem kell tekerni a biciklit. Idővel persze ezek fejlődtek, és valamelyest változott a formavilág megérkezett a Romet, a bolgár származású Balkán segédmotor, a megbízhatatlansága miatt közmondásokat is generáló Riga (és Verhovina), jobbak pedig vehettek fojtott Simsont, vagy osztrák Puchot is, de a lényeg itt még alapvetően nem volt más, mint egy bicikliszerű tárggyal tekerés nélkül eljutni a célhoz. A 70-es években már egyértelmű járműkategóriába voltak ezek szabályozva, használatuk hajtási engedélyhez volt kötött, mámorító, akár 40 km/h sebességükhöz pedig idővel megérkezett a kötelező bukósisak is.

Egykori S51-es Simsonom, amit egy hét utcai parkolás után loptak el. Még egy rendszám-körözést sem lehetett rá kiadni, értelemszerűen
Egykori S51-es Simsonom, amit egy hét utcai parkolás után loptak el. Még egy rendszám-körözést sem lehetett rá kiadni, értelemszerűen [+]

Pozitívan indul a sztori, de 21. századi fejjel és gondolkodással állítom, hogy ennél szerencsétlenebb járműkategóriáról (amit ma minden, B-kategóriás jogosítvánnyal rendelkező ember megtalál a plasztikkártya hátulján) még nem hallottam. Már bevezetésekor sem volt egyértelmű, hogy pontosan mit takar, azon kívül, hogy legnagyobb tervezési sebessége nem haladja meg a 45 km/h-t, belsőégésű hengerűrtartalma nem több 50 köbcentinél, csúcsteljesítménye pedig nem több 4000 wattnál. Megdöbbentő, hogy 30 éve sem foglalkozott semmilyen KRESZ azzal, hogy az a szerencsétlen jármű a magát alig vonszolni képes MOFA, a bicikliként tekerhető, de alapvetően motoros járműként dolgozó moped, esetleg a motorformájú, csak a látszatnál jóval gyengébb mokick(, vagy épp az autószerű, de picike mopedautó) alkategóriába tartozik.

Azt hiszed, hogy egy autó van a képen? Ez egy négykerekű segédmotorkerékpár... logikusan
Azt hiszed, hogy egy autó van a képen? Ez egy négykerekű segédmotorkerékpár... logikus... [+]

A különbségek tehát már ekkor is hatalmasak voltak, az üres falun fél nap alatt átcsettegő Babetta 210-es Marika néni, illetve a 70-80 km/h-ig akár a kor technikájával is felpöckölhető (nyilván ez is szabályokba ütközik, de ne legyünk álszentek) Simson S51-es fiatal srác korántsem ugyanazt a menetdinamikát hordozza, ugyanakkor azonban csomó dologban megegyeztek ezek a motorok és motorosaik: ugyanúgy az úttest volt az alapvető közlekedési helyük, ugyanúgy közvetlen autós környezetnek voltak kitéve, ugyanúgy egy bicikliszerű valamin ültek, volt alattuk minimum két, normális méretű kerék, és volt valamilyen rugózásuk.

Manapság ezeket hívják segédmotornak, de ez is nagyon messze áll a valóságtól. Ez a Liberty 50 is az enyém volt még évekkel ezelőtt
Manapság ezeket hívják segédmotornak, de ez is nagyon messze áll a valóságtól. Ez a Liberty 50 is az enyém volt még évekkel ezelőtt [+]

Véleményem szerint ez a kategória csomó objektív szempontból megérett a beszántásra (vagy egy nagyon alapos reformra), hogy miért, azt később taglalom. Ehhez képest jelenleg a rendőrség Pintér Sándor belügyminiszter, illetve miniszterelnök-helyettes úr írásos nyilatkozata alapján segédmotorosként kezelheti, és persze főleg büntetheti az elektromos rollereseket. Amikor a Parlament hivatalos oldalán elérhető irományt elolvastam, konkrétan azt hittem, hogy lefordulok a székről, de nem azért, mert ne értenék egyet a bukósisak viseletével, továbbá a minimális életkor, illetve a közlekedési szabályokról való vizsgázás előírásával – egyszerűen azért, mert a párszáz wattos elektromos roller nem robogó, nem segédmotor, nem mopedautó, és bár méretei alapján nemigen sorolható be egyik, ma létező magyar jogi kategóriába se, ha valahova mégis el kéne rakni, az a közlekedési dinamikája és a reális úthasználata alapján sokkal inkább a kerékpár lenne.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

  • 15 év egy Suzuki Swifttel

    Avagy hogyan tölti a családi autónk a napjait? 1 köbméter kőzetgyapot + 3 személy? Nem probléma!

Előzmények

  • Elektromos kínai nagymotor

    Kipróbáltam az Evoke Urban Classicot, közvetlenül egy 100 lóerős V4-es Hondáról átülve. Kell ez nekem?

  • Gogoro bemutató

    Éles körülmények között teszteltük a 2011-ben alapított tajvani elektromos robogó gyártó egyik termékét.

Hirdetés

Copyright © 2000-2020 PROHARDVER Informatikai Kft.