45 km/h, 50 köbcenti?
Én tényleg azt küldeném ki először a csepeli Weiss Manfréd útra (akinek nincs meg, helyettesítse be bármilyen, városon belül 70 km/h-s autóforgalomra limitált 2x2 sávos úttal), egy 40 km/h végsebességű segédmotorral , aki azt állítja, hogy ez az egész kategória nem totálisan elavult. Egy jobb bicikliből az edzett személy kitekerheti a KRESZ szerint meghatározott 50 km/h-t lakott területen kívül, ehhez képest ugyanezt nem tehetjük meg egy segédmotorral. Mégis megteszi mindenki, nap mint nap, hiszen a közlekedés ritmusa adott, és némi realitásérzékkel be is kell ismernünk: közvetlenül és közvetve is sokkal nagyobb balesetmágnesként viselkedik az az út, amin járműkategóriáknak megfelelően túl nagy sebességkülönbséget engednek meg.
Mindenki képzelje el magát a városi forgatagban 40 km/h-val egy bicikliszerű képződményen: reális? [+]
Itt vannak tehát ezek a rendszám nélküli robogók, amik 60-70-nel képesek menni, és jó eséllyel nem tartják fel a mindennapi városi közlekedést. De mi kell ahhoz, hogy ezt a sebességet aránylag könnyedén el tudjuk érni úgy, hogy közben legalább köbcentihatár szempontjából el tudjuk adni a paripát segédmotornak? Bizony, kétütemű motor. Pontosan az a kétütemű motor, amit a Trabantok és a Wartburgok katalizátoros szabályzása óta egyre inkább látunk eltűnni az autóparkból, az a kétütemű motor, ami pöfög, büdös, üzemszerű működésekor is olajat éget, és négyütemű társaihoz képest iszonyú a fogyasztása is. Mégsem érdekel ez senkit.
Autónk és motorunk optimális esetében kétévente vizsgázik emisszióból. A magyar segédmotor? Soha! [+]
Szmogriadó? Budapesten is gyönyörűen beszabályozzák, hogy milyen EURO-besorolású károsanyag kibocsátási szinten lévő autó hajthat be a városba, de az senkit nem érdekel, hogy ezek a kétütemű segédmotorok milyen szinte füstölik tele a levegőt. Ott van aztán a műszaki vizsga is: oké, a korrupciót magyar profizmusra fejlesztetve autóból és motorkerékpárból is bármi elérhet jó értéket emissziómérésnél, de egy segédmotornak még csak hasonlón sem kell soha megjelennie, és úgyszint soha, semmilyen hatóság nem ellenőrzi a fékek hatásfokát, a futómű állapotát, a világítást, vagy épp a típusazonosságot. Aki vesz egy segédmotort (vagy annak látszó tárgyat), adásvételije birtokában köt egy biztosítást magának, és elvileg mehet is.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!