3D megjelenítési technikák
Címszavakban nézzük meg, milyen lehetőségek állnak rendelkezésre, ha egy stúdió 3D-s filmet szeretne készíteni.
Néhány alapvető fogalom
* DLP
Már említettem a cikk elején, hogy a DLP a Texas Instruments terméke. Lényege, hogy egy chip segítségével feldolgozza a beérkező fényjeleket és egy tiszta, éles képet eredményez a kijelzőn. Projektorokban, bizonyos televíziókban alkalmazzák az LCD-nél jobb tulajdonságai miatt. (A DLP-ről bővebben ITT olvashattok)
* Lineáris polarizáció
Az egymásra merőleges polarizációs síkon terjedő hullámot vízszintes (horizontális) ill. függőleges (vertikális) polarizáltságnak nevezzük. Tehát ez az eljárás 90 fokban polarizál szemenként. Polarizált fény és szemüveg szükséges hozzá. A polarizációs szinteket a képernyő határozza meg. Hibája, hogy amellett, hogy a két szemnél átfedés léphet fel, szellemképes lehet a kép, amennyiben a fejünket nagyobb mértékben jobbra-balra döntjük.
* Cirkuláris polarizáció
Két, egymástól negyed hullámhossznyira (lambda negyed) eltolt síkhullám összege ún. cirkuláris (forgó) polarizációra vezet, amely lehet jobbra és balra forgó (jobbsodrású ill. balsodrású). A jobbra forgó polarizáció jelölésére az RHCP vagy röviden R, a balra forgó jelölésére az LHCP ill. röviden L szolgál. Tehát körkörösen polarizálja a fényt, ez számunkra most a legfontosabb. A két (jobb szem, bal szem) képre a jobb és bal sodrású módszereket alkalmazzák. A szemüvegekhez egy cirkuláris elemzőre van szükség, a polarizációs szinteket a képernyő határozza meg. Vagy 2 projektorral oldható meg vagy a RealD Z-Screen polarizációs szűrőjét használva egy projektorral. Nem érzékeny semmilyen szögeltérésre, fejdőlésre sem.
* Silver screen
Silver screen-nek (ezüst képernyő) nevezzük azokat a képernyőket, amelyek megakadályozzák a beérkező fény depolarizációját. Ennek alkalmazása elengedhetetlen a RealD filmek megtekintéséhez. A hagyományos fehér vászon nem alkalmas RealD 3D filmek vetítésére.
* Z-screen
A RealD által kifejlesztett szűrő, amely képes a polarizáció sodrását változtatni cirkuláris polarizáció esetén a vetítő elé helyezve, így elegendő egy projektor és mégis mindkét szemnek küldött kép kiküldhető. A jobb és a bal szemnek szánt képeket egymás után küldik ki a projektorból. A Z-screen szinkronizálva van a vetítővel és elektronikus úton vált a polarizáció két sodrása között. Egy kontroller segítségével lehet beállítani a megfelelő feszültségszinteket, amik között váltogat a szűrő.
* Passzív szemüveg
A szemüveg nem tartalmaz semmilyen elektronikát, csupán a vetítésnek megfelelően polarizált jobb, illetve bal lencsével rendelkezik.
3D megjelenítési technikák
Anaglyph
A „megszokott” piros-kék, illetve piros-zöld színű szemüveggel nézhető megoldás. Egyértelmű, hogy a kép színezését rettentő mértékben eltorzítja. A két „csatornát” a bal és a jobb szem számára a színekkel érik el, ám ez a megoldás eléggé megerőlteti a szemet és könnyen fejfájást okozhat. Kivitelezése elég egyszerű és a szemüveg legyártása is olcsó. Mivel ez a legrégebbi, ám egyben a legelavultabb technika is egyben, a következő generációs 3D technológiák nem számolnak vele.
Aktív szemüveg
Egy projektor dolgozik, ami egymás után küldi ki a bal és a jobb szemnek címzett képkockákat, majd a szemüveg úgy jeleníti meg a képet, hogy egy kis rekesszel zárja a bal szemet, ha a jobbnak megfelelő kép érkezett és fordítva. Vezeték nélkül szinkronizál a szemüveg és a projektor, hogy ne legyen csúszás. Vászonként matt fehér háttér kell hozzá.
Összehasonlítva a passzív szemüvegekkel elmondható, hogy drágább, ugyanakkor gyorsabb megoldás. Nehezebb, mivel szinkronizáló modult is kell tartalmaznia és ezt nem vihetik haza a nézők az ára miatt. Az aktív szemüveg módszer valamivel kisebb, 11 m átmérőjű vászonig hatékony, míg az egyprojektoros, passzív szemüveges megoldás 15 m-es képátlóig hatékony ugyanennyire.
Nagyobb márkák: CrystalEyes, XPAND, NuVision
Polarizáció két vetítővel
Ahogyan az a fogalmak magyarázatából kiderült, ehhez az eljáráshoz a fényt polarizálni kell. 2 projektoros megjelenítésnél lehet lineáris a polarizáció vagy cirkuláris is. Két meghatározott polarizációs státuszt alkalmaznak a bal és a jobb szemnek szánt képek elkülönítésére külön a két vetítőn, így az egyik csak a bal szemnek megfelelő képeket, míg a másik a jobbnak megfelelőeket közvetíti. Passzív, polarizált szemüveg és silver screen szükségeltetik hozzá.
Polarizáció egy vetítővel (RealD)
A vetítést egyetlen projektor végzi egy Z-screen segítségével, így csakis cirkuláris polarizáció jöhet szóba. Egy megfelelően polarizált passzív szemüveg kell hozzá, illetve sliver screen. Nagyon nagy előnye, hogy egyetlen projektor elegendő a vetítéshez, így sokkal költséghatékonyabb, mint két projektor használata. Emellett egy beállítás alkalmazható luminance (fényerő) és szín tekintetében mindkét szemre, így biztosan nem lesz eltérés.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!