A vas kiválasztása
Mindig is érdekeltek a rádió távirányításos autómodellek. Normális ember az ilyen jellegű vonzalmát legkésőbb valamikor a tini korban kinövi, nekem is sikerült, de aztán pár éve újra előjött, most meg úgy adta az élet, hogy lett is rá elég időm, szóval belevetem magam. Jelenleg eléggé nulla közeli tudással bírok a témával kapcsolatban, kíváncsi vagyok, idővel meddig jutok el, igyekszem összeírni ide – nem csak magamnak – a benyomásokat, élményeket, tapasztalatokat.
Ez egész úgy két éve egy 1:18-as méretarányú (a valós méret 18-szoros kicsinyítése) Maverick Atommal kezdődött. Ez talán a legolcsóbb és legegyszerűbb, már tisztességesnek nevezhető autócska, fix négy kerék hajtással, független kerékfelfüggesztésekkel, állítható lengéscsillapítókkal, FM rádiós készlettel. Írtam róla egy részletesebb bemutatót, akit esetleg érdekel.
Amire rájöttem vele kapcsolatban, hogy a 1:18-as méretarány bizony kevés, ha nem elég lelkes az ember, hamar rá fog unni. Annyira kicsi az autó hasmagassága (kb. másfél centi), hogy nem igazán való terepre, durvább aszfalton, döngölt földúton viszont egésze nagy móka. Az elektromos motor jó lesz nekem, nem sok ingerenciát érzek a benzines szervizelésére, beállítására, hallgatására. Abban is biztos vagyok, hogy kihúzhatós, letörős, szemkibökős FM rádiós távirányítót soha többet nem akarok kézbe fogni. Az is szinte biztossá vált számomra, hogy ez az RC autós téma pontosan olyan, mint bármi más szórakozás. A maximális móka 80%-át elég olcsón össze lehet hozni, de a maradék 20%-nak már erősen megkérik az árát. Egy ismerősnek volt az Atomhoz hasonló (1:16) méretarányú Kyosho Mini Infernoja, ami az Atomnak több mint a duplájába került. Szó mi szó, szebben lehetett vele az íveket rajzolni, de távolról sem volt kétszer akkora móka hajtani.
Ezen tapasztalatok alapján választottam a második – jelenlegi – autómat, ami hosszas hezitálás után újra nem egy igazán márkás, hanem csak egy Maverick lett, eggyel nagyobb, 1:10 méretarányban. Sokat vacilláltam azon, hogy milyen felépítésűt válasszak. Végül az XB (egyes márkáknál BX) vagyis buggy mellett döntöttem. Ez elsősorban rendesen megcsinált pályára való, mert a legkisebb a hasmagassága, cserébe a leggyorsabb szokott lenni. Csak úgy csapatni az XT, vagyis truggy (kisteherautó) sokkal jobb, mert nagyobb, ballonos kerekei vannak, az MT vagyis monster truck meg szerintem átverés, mert hiába tűnik nagyobbnak, látványosabbnak, a truggy többnyire jobb terepen. Lényegében ezek a variációk csak annyiban különböznek, hogy más – alacsonyabb, magasabb – a futóművük és a kerekük, a hajtásláncuk rendszerint azonos. Ha túl laposnak találom a buggy-t, vehetek rá truggy kerekeket (esetleg futóművet) és máris kapok további másfél centit a 2,6 centis hasmagassághoz.
Ugyanaz az alap, csak a futómű és a kerekek különböznek
Világos volt az is, hogy kevésbé sérülékeny, kis antennás, a Wi-Fi-hez hasonlóan 2,4 GHz-es rádiós egységet veszek. A kevesebb törés mellett azért is jobb ez, mert nem akadnak össze a frekvenciák más autókkal úgy, mint az FM rádiós modelleknél amik 27 MHz környékén dolgoznak. Még egy komoly kérdést kellett eldöntenem, hogy akarok-e lényegesen drágább kefe nélküli (brushless) motort, vagy beérem a hagyományossal.
Végül a pénztárca döntött, így lett a sima, kefés verzió, tehát a Maverick Strada XB Evo, ami 35 000 forint körüli árával a kategória legolcsóbbja, a brushless motorosért közel 30 000 forinttal többet kértek. Szóba került még az LRP Blast S10 BX, ami nagyjából 10 000 forinttal drágább az olcsóbb Mavericknél, nevesebb, kicsit komolyabb, de szerintem ronda :) Már rajta volt az egérkurzorom a megvásárlás gombon, de végül a külseje miatt lett a Maverick – ugye milyen marha vagyok?
Nézegettem más gyártók 1:10-es buggy-jait is, mind közül a brushless, vörös Maverick jön be a legjobban. Még jó, hogy az egyébként szintén nem kutya kékemre minden további nélkül rá lehet tenni. Nagy örömömre az is kiderült, hogy kb. az LRP Blast S10 stabilizátora (anti-roll bar) passzol a Stradara, bár egyelőre nélküle akarom megismerni, hogy lássam, ez a kétszer 1500 forintos tuning mennyit javít majd a menetképességein. Írok majd külön a Maverick Strada XB EVO-ról is egy bemutatót.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!