RawTherapee munkamenet

A RawTherapee-t állítólag csak az tudja használni, aki írta. Te is tudni fogod, ha megérted, mi mire való benne :)

A kép finomhangolása 1

Először érdemes a demozaikolást beállítani a RAW fülön, ez géptípustól és a kép paramétereitől is függ. Canon 1100D-hez pl. a Bayer-mátrixos szenzorhoz kifejlesztett algoritmusok közül alacsony érzékenységeken az amaze algoritmus passzol, zajosabb (ennél a gépnél ISO400 és felette) képekhez inkább az igv vagy az lmmse; Olympus gépekhez a vng4 használatos. (A színhiba-elnyomási lépések számát érdemes a maximumra húzni.)

X-trans szenzoros gépekhez (pl. Fujifilm) külön beállításokat találunk.


A RAW fül

A demozaikolás után a Transzformáció fülön a képkivágást, forgatást szoktam beállítani (sajnos gyakran vágok). A Kijelölés egérrel funkció hasznos, és erre is bekapcsolható a képarány tartása. Lejjebb található a forgatás (a kép egyenesbe állításához), és a torzítás korrekciója. Utóbbi csúszkáját húzkodva az objektív torzításai küszöbölhetők ki, nevezetesen a képet képes úgy "homorúra" vagy "domborúra" transzformálni, hogy az objektív által görbékké torzított egyenes vonalak valóban egyenesnek látsszanak. (Nagyobb látószögön pl. a Canon 18-55 kit objektívek is hajlamosak erre.) Ehhez képest a program korrekciós profilokat is használni, de ilyeneket még nem találtam hozzá (elvileg egy Adobe szoftverből kimásolhatóak).


Transzformáció fül 1


Transzformáció fül 2

A Wavelet (Hullámok) fülön viszonylag új fejlesztésű eszközök vannak; a képet rétegekre bontó eljárással a kép egyes részletesség-szintjein lehet korrekciókat végezni, részletesség, zajszűrés, színtelítettség, stb. tekintetében.
Ez már magában is olyan bonyolult, hogy megérne egy leírást, nem is mindig érdemes használni; a lényege, hogy az 1-es a legfinomabb részletek szintje, ettől felfelé az egyre elnagyoltabb kép tulajdonságai módosíthatóak. A Wavelet beállításait is érdemes csak a kép kidolgozásának végén megváltoztatni. (Bővebben itt lehet a Wavelet működéséről olvasni.)


Wavelet fül 1


Wavelet fül 2

A Színek fülön csak a fehéregyensúlyt szoktam beállítani; általában sárgára, a fül tetején található legördülő menüben (a sárga wb-től nekem sokkal élőbbnek tűnnek a növények, szebb a napfény). Az előre beállított értékek közül leginkább az Árnyék (Shade) beállítást használom, illetve ezen szoktam elhúzni a kék/sárga komponens értékét. Nyilván ezt nem kell túlzásba vinni, a Tárolt és a Napfény is tetszetős lehet, ezt adott képhez kell megválasztani. Éjszakai képeknél inkább kékbe viszem el a fehéregyensúlyt.


Színek fül

A következő művelet a zajszűrés beállítása. Ez sem egyszerű, mert függ az Expozíció fülön megadott értékektől, hogy itt mivel meddig lehet elmenni. Általában (kivéve nagyon magas érzékenységen készült, nagyon zajos képeket) érdemes valamilyen utólagos élesítést beállítani, ami szintén a Zajszűrés fülön található. Az Unsharp mask alapvetően jobban élesít, de jobban kihozza a képzajt is; az RL dekonvolúción legalább állítható a zajelnyomás mértéke, inkább ezt használom.
Ezen a fülön a másik "kötelező" a Színi hiba (kromatikus aberráció) javítás két csúszkája : ezzel az objektív által keltett (általában lila) becsillanásokat lehet eltüntetni; én a küszöböt nullára, a sugarat maximálisra szoktam állítgatni (a Canon 18-55 és 75-300 is hajlamos a jelenségre). Kicsit lejjebb (a Görbe gombra kattintva) az is beállítható, hogy melyik színre legyen érzékeny az algoritmus – nem csak lila színi hiba fordul elő, bár az a leggyakoribb.


Részletek fül

A zajszűrésnek két fajtáját lehet használni : a Pontzaj-csökkentés viszonylag egyszerűen megkeni a képet – a zajt elég jól leszűri, a részletekkel együtt (minél magasabb az érték, annál jobban szűr). Általában az RL dekonvolúció által keltett zaj ellen hatásos.
A képre kerülő többi zaj ellen inkább a "Zajcsökkentés" rész felel meg. Itt a Minőség (Quality) tulajdonságot érdemes High-re állítani. A Luminancia részben a Luminance-Detail (Fényesség-részletek) csúszkával lehet a zaj fényesség komponensének szűrését szabályozni; 100 körül alig szűr, az értéket csökkentve pedig egyre jobban szűr, és rombolja a részleteket is. ISO400-800 között 60-80 -as értékeket, 800 fölött bármennyit használok, van, hogy akár 20-ig is le kell menni – ISO6400-on az 1100D képe már nem túl szép. Újabb verziókban már simán Luminance és Detail Recovery csúszkák vannak, kb. ugyanazzal a funkcióval; a Luminance a szűréserőssége, a Detail Recovery meg hogy mennyire próbálja megtartani a részleteket. Tehát pl.90-es Luminance nagyon szeretne szűrni, a 90 köré állított Detail Recovery meg igyekszik megtartani a részleteket; a Detail Recovery-vel érdemesebb játszani, a Luminance maradhat magasan.

A színzaj szűrése is fontos, az újabb verziók tudnak automata szűrést, de szükség lehet kézi beállításra, nagyon magas ISO és kevés fény esetén (csillagfotók, színházi felvételek). Ekkor a Színzaj csúszka az általános színzajszűrést szabályozza (a nagyobb érték erősebb), ezzel belépőszintű Canon gépek esetén bátran lehet akár 50 köré is menni; ugyanakkor a Vörös-zöld (Red-green) csúszka is felhúzható 50 köré, ez a leggyakrabban jelentkező vörös foltokat tünteti el.

Az alul található Median részben a medián szűrést lehet beállítani, ez elég hatékony (főleg az 5x5, több lépéssel) – viszont hajlamos kenni is a képet.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Előzmények