2024. április 25., csütörtök

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Játékok rovat

Black Shark - a helikopterszimulátor

Durván reális szimulátor, orosz harci helikopterrel - minden, amire vágytam?

[ ÚJ TESZT ]

A Kamov Ka-50 Fekete Cápa

Amikor a nyolcvanas évek közepén-végén a sikeres Mi-24 harci helikopter leváltása szóba került, a Kamov cég természetesen egy koaxiális helikoptert tervezett, ez lett a Ka-50. Az 1992-es MoszAirShow-on, a Moszkva melletti Zsukovszkij repülőtéren mutatkozott be az újdonság, majd rögtön ezután a Farnborough Airshow-n, Angliában jelent meg, ahol a farokrészre festett vérfarkas miatt Werewolf-nak kezdték nevezni. Később kezdték el egy 1993-as orosz filmben való megjelenés miatt Black Shark-ként emlegetni (a helyreigazításért köszönet kingabo fórumtársnak).

Rendhagyó módon, a gép együléses lett, amely koncepció közben megbukott: egyetlen főnek túl nagy terhelés földközelben, akadályokat és az ellenséges tüzet kerülgetve repülni, navigálni, a fegyverrendszert kezelni, és mindeközben (kötelék-) parancsnoki döntéseket hozni (néha a repülni+navigálni is sok földközelben). Úgy gondolták, hogy a magas fokú automatizáltság ezen segít, de például az ezredforduló környékén tervezett, hipermodern amerikai RAH-66 Comanche lopakodó harci helikopter is kétüléses lett volna.

A tervezőiroda ezért elkészítette az 1997-es török harcihelikopter-tenderre a Ka-50-2 Erdogan változatot, ahol a kétfős személyzet egymás mögött ül; majd az orosz haderőnek szánt Ka-52 Alligátort (NATO-beli neve Hokum-B), ahol egymás mellett ülnek a pilóták.

A Ka-50 együléses, koaxiális elrendezésű, behúzható futóműves, két hajtóműves harci helikopter. Legnagyobb sebessége 300 km/h, utazósebessége 270 km/h. Csúcsmagassága 5400 m, hatótávolsága belső üzemanyaggal 545 km, póttartályokkal 1180 km. A két TV3-117VMA hajtómű egyenként 2400 lóerőt képes leadni felszálló üzemmódon. Porszűrő berendezés óvja a hajtóműveket a poros, sivatagos területen való üzemeléskor.

A helikopter beépített fegyverzete, a 2A42 jelzésű, 30 milliméteres gépágyú a törzs jobb oldalán helyezkedik el, és korlátozott szögtartományban mozgatható. Kétféle tűzgyorsasággal (200-300 és 550) és kétféle (220 db páncéltörő és 240 db repesz-romboló) lőszerrel rendelkezik, maximális lőtávolsága 2500 m.

A Ka-50 Hokum és fegyverzete (warfare.ru)

Páncéltörő feladatokra a 9K121 Вихрь, azaz Vihr (vihar) lézer-vezetősugaras (SACLOS) rakétát integrálták a fegyverzetbe, amelyből 12 darab szállítható egy időben. 1000 mm hagyományos acélpáncélt tud átégetni kumulatív robbanófeje, és 8 kilométer távolságból lehet indítani. Korlátozottan alkalmas légi célok leküzdésére is.

A helikopter képes szállítani 80 és 130 mm-es, nemirányított rakétákat hordozó blokkokat, aknaszóró berendezést, szabadesésű bombákat, gépágyúkonténereket és üzemanyag-póttartályokat. Alkalmas továbbá terhek külső függesztményként való szállítására, de ez, főleg az együléses, deszanttér nélküli elrendezés miatt (nincs, aki a teherrel kapcsolatos irányítást végezze), leginkább elméleti képesség.

A gép önvédelemre infracsapdavetővel van ellátva, továbbá lézer-besugárzásjelző figyelmezteti a pilótát az ellenséges eszközökre. A hajtóművek gázelvezetői is úgy vannak kialakítva, hogy minél jobban lehűtsék a kiáramló gázokat, ezáltal csökkentve az infravörös észlelhetőséget.

Maximum négy helikopter képes együttműködni a beépített adatátviteli rendszeren keresztül, ennek előnyei főleg az élőszó nélküli (lehallgatható, esetenként zavaros) célelosztásban nyilvánulnak meg. Célok felkutatására, azonosítására és befogására az I-251 Шквал (Skval, azaz ordítás vagy szélroham) televíziós rendszer áll rendelkezésre, amely a célokat a környezetükhöz képest mutatott kontrasztjuk alapján fogja be. A célok megjelölését segíti a sisakcélzó: a Skval-t párhuzamosítani lehet a „tekintetünk tengelyével”, a pilóta a szeme elé hajtott reflexüveg célgyűrűjét teszi rá a célra, a sisak térbeli helyzetét optikai vagy mágneses úton érzékeli a rendszer (a hetvenes évektől létezik a technológia; a mai számítógépes fejmozgás-követők ennek elvét vették át - DummyBoy cikke). A pilóta rendelkezésére áll továbbá éjjellátó szemüveg (NVG) is.

A Ka-50 pilótafülkéje; a középen lévő Skval képernyő és a mellette lévő, a műholdas navigációhoz tartozó LCD érdekes páros... (forums.eagle.ru)

A helikopter el van látva jégtelenítő rendszerrel; ez, és a műszerezettség, a kombinált NDB, műholdas (orosz GLONASzSz) és tehetetlenségi navigációs rendszer lehetővé teszi a műszerek szerinti (felhő-) repülést nappal és éjjel, de a televíziós célfelderítő és -kijelölő rendszer korlátai miatt a helikopter valamennyi fegyverét csak nappal, jó látási viszonyok között képes alkalmazni.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.