2024. április 26., péntek

Gyorskeresés

Fejmozgás érzékelő házilag

Avagy egy olcsóbb alternatíva a TrackIR-re …

[ ÚJ TESZT ]

Bevezető

Repülő és autó szimulátoros körökben valószínűleg nem kell sok embernek elmagyarázni mi is az a TrackIR, és miért is jó az, ha az emberke gombok helyett a feje mozgatásával tud szétnézni …

Aki nem szimulátorozik, annak itt egy kis áttekintés:

A TrackIR elődje eredetileg arra lett kifejlesztve, hogy a mozgásban korlátozott embereknek segítsen a számítógép kéz nélküli vezérlésében. Az eszköz arra volt jó, hogy a felhasználó a fejének mozgatásával irányíthassa a cursor-t pl. …

Ebben persze okos emberek azonnal meglátták a fantáziát, ezért kifejlesztettek belőle egy kifejezetten játékosoknak szánt eszközt, amivel jelentősen megkönnyítették az otthoni pilóták, autóversenyzők, és FPS-szimuláció rajongók életét.

A működéséről pár szó: A monitorra helyezett vevőegység (ami gyakorlatilag egy gyors infrakamera és egy pár infraled …) érzékeli a fejre, sapkára, fejhallgatóra erősített “adóegység” (Nevezzük el ezt Point Model-nek … később lesz még róla szó!) mozgását, és egy SW-en keresztül a játékok által kezelhető információvá alakítja.
Azért van az adóegység idézőjelben, ugyanis ez lehet egy fényvisszaverő felületekből álló keret (Vector Expansion) is, amit csak fel kell csíptetni a sapkára, és visszaveri a TrackIR által kibocsájtott Infra fényt … Később viszont jelent meg egy olyan megoldás, ami már LED-ekkel dolgozik, és ezek fényét veszi a kamera … ez a TrackClip Pro.

Mikor a barátaimnak meséltem erről, kitörő röhögés fogadott, hogy mire jó ez, hiszen ha oldalra fordítom a fejem, akkor meg nem látom a monitort … Na azért az okos emberek gondoltak erre is :)

A SW-ben beállítható az érzékenység (Akár az elmozdulás függvényében is!), hogy mekkora valós fejmozdításhoz mekkora játékbeli elmozdulás tartozzon. Ezt nehéz szóban elmagyarázni, érdemes szétnézni ezügyben a youtube-on, de itt egy példa erre:

Youtube - FreeTrack + 3 Point Clip + FSX

Szóval szuper kis találmány ez, repülés közben a nélkül lehet gyönyörködni a tájban, hogy bármilyen gombokat kellene nyomogatni, autóverseny közben könnyen be lehet nézni a kanyarokba és komolyabb FPS-ekben (pl.: ARMA) fedezékből kihajolva lehet úgy nézelődni, hogy közben a fegyver ugyanarra a pontra célozzon továbbra is!

Akit komolyabban is érdekel ez, annak itt van pár link, köztük elsőként egy magyar cikk a TrackIR-ről:
(Természetesen a szerző, Sanyo mester engedélyével, még egyszer köszönöm!)

http://logout.hu/cikk/naturalpoint_trackir_avagy_hol_all_a_fejem/teljes.html

http://www.naturalpoint.com/trackir

http://en.wikipedia.org/wiki/TrackIR

Mint minden célhardvernek, ennek is van hátránya … mégpedig az ára … A két legutolsó változat (TrackIR 4 és 5) ára 100 és 150 dolláros ára (Itthon 30 és 50k körül láttam őket …) nem segíti elő azt, hogy minden háztartásban legyen belőlük 5 …

Mint mindig, itt is előkerültek az okos emberek, és elkezdtek azon agyalni, hogyan is lehetne ezt a dolgot lényegesen olcsóbban megoldani … a kezdeti próbálkozások biztatóak voltak, de sajnos ahogy fejlődtek, úgy fejlődött (csak nagyobb léptekben) a TrackIR is … Ilyen programok voltak/vannak ma is szép számmal: Cam2Pan, FreeLook vagy pl.: a Headmouse is amelyek webkamerán keresztül követve az arcunk vagy pl.: egy LED mozgását, alakítják át úgy, hogy ez használható legyen játékokban is …

A Headmouse-ra azért érdemes rákukkantani, mert bár nem mai gyerek, de kicsiny hazánkban készült:

http://nipg.inf.elte.hu/headmouse/headmouse.html

Ezek az ötletek jók voltak, csak vagy lassú, a web kamera mintavételezési sebessége miatt (Egy átlagos webcam 15-20 kép/másodperces mintavételezése szemben a Trackir 100 kép/sec-es sebességével …) darabos volt a mozgás, vagy csak pl.: egér mozgatására voltak képesek. (Bár ez sem biztos hogy olyan nagy gond volt, anno én kipróbáltam a Cam2Pan-t a Loncival, és a mouselook-al együtt jól működött is, de sajnos lassú volt a kamerám, szóval inkább bosszantott, mint feldobott az élmény xD )

Ráadásul az első modellek csak a jobbra-balra valamint fel-le irányba történő mozgást követték (2DOF) ám a TrackIR már kidolgozta a 6DOF (6 Degree of Freedom) követéshez a technikát, amelynek a lényege az volt, hogy nem csak jobbra,balra,le és fel kövesse a fejmozgást, hanem térben is kövesse azt, tehát az előre és hátrahajlást, a fejünk jobbra-balra döntését valamint a felemelkedését és süllyedését is! A 2DOF-hoz elég 1 LED mozgását követni, de 6DOF-hoz már 3 kell, hogy a térbeli elmozdulás is kiszámolható legyen.

Bár pár játék ezt nem támogatja (pl.: Lock On), az újakban már jelen van és igen nagy segítséget jelent (Mint pl.: Rise of Flight-ban, DCS Black Shark-ban, és Arma-ban …).

Az ingyenes programok mellett van fizetős is ami hasonló célokat szolgál, ilyen pl: a Cachya

[http://www.cachya.com/esight/overview.php]

Közben fejlődtek a kamerák is, az emberek is, a programozók is, és megjelent egy szuper kis ingyenes program, ami minderre képes.

A FreeTrack.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.