2024. április 19., péntek

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Játékok rovat

Black Shark - a helikopterszimulátor

Durván reális szimulátor, orosz harci helikopterrel - minden, amire vágytam?

[ ÚJ TESZT ]

A vas

A fejlesztő által ajánlott minimum hardver a következő: Pentium 4 2 GHz, 2 GB RAM, 256 MB RAM-mal felvértezett, DirectX9 kompatibilis VGA, 5 GB szabad hely a vinyón, hangkártya, DVD-ROM, egér, bill; operációs rendszerként Windows XP, Vista vagy 7 közül lehet választani, 32 és 64 biten egyaránt (jelenleg nincs 64 bites változat, de állítólag lesz). Nem tudom, van-e előnye az x64-es oprendszernek; én az alább leírt hardverrel XP SP3-ról váltottam 64 bites Seven bétára, majd RC-re és véglegesre, tehát nem igazán fair összehasonlítani a két rendszer alatti játékélményt (meg aztán, nem is nézegettem XP-n, mennyi az FPS, mert játszható szinten volt, és örültem, hogy végre játszhatok vele). Mindenesetre az ED fórumon vannak bejegyzések, miszerint 64 biten némileg „gyorsabb” a játék, bár tesztet általában nem mellékelnek, szóval lehet, hogy placebo-effektus. A Linux elvileg nincs támogatva; a Wine AppDB-ben például nincs benne, de az előd Lock On igen, ahhoz pedig ír sikeres próbálkozásról Ubuntu 8.04-en: szóval lehet, van rá esély a DCS-nél is. „Almás” OSX-ről nem tudok nyilatkozni.

Abszolút konyhanyelven fogalmazva, az előd Lock On DirectX 8-as alapokra építkezik, s mint ilyen, eléggé procifüggő, lehet kis túlzással akármilyen videokártya alatta. A DCS már DX9-re lépett elő (hurrá!), de még mindig inkább a processzor a szűk keresztmetszet, mint a VGA. Általában minden tisztességes repülős szimulátor erősen a központi egységre épül a sok fizikai számítás miatt, szóval, a fent leírt minimum rendszert célszerű főleg CPU oldalról erősíteni (aki szakszerűen meg tudja fogalmazni az előzőeket, az kérem, segítsen!). Mivel legjobb tudomásom szerint a játék hangjai mono (!) .ogg fájlok, felesleges az integrált hangkártyákat soktízezres árú csodákkal felváltani, csak a Black Shark miatt. A játékélmény további feldobására szánt Crossfire HD7970 kiépítésének árát pedig inkább beviteli eszközökre célszerű költeni: joystick, pedálok, fejmozgás-követő. Az alábbiakból kiderül, miért mondom ezt.

A jelenlegi számítógépemet anno kifejezetten erre a célra szántam, a pénzügyi források adta kereteken belül:

Asus P5Q Pro;

Intel C2D E8400 + Scythe Ninja 2 + Scythe Kama PWM 120 mm;

2x2 GB GeIL Black Dragon DDR2-800 CL5 + Scythe Kama Wing;

Sapphire HD4850 + Scythe Musashi;

Intel X-25M G2 80 GB, WD Caviar Black 500 GB, Caviar Green 1 TB;

CM Centurion 590, Scythe Slip Stream 120 mm, CM Silent Pro 500 W.

Ez a vas önmagában is kellően erős, ráadásul tuning nélkül nagyon csendes: megértettem végre, hogy milyen az, ha a vinyók a leghangosabbak a gépben... persze akkor, ha a ház gyári ventijeit a dobozban hagyom, és a Ninja eredeti Slip Stream-jét rakom be helyettük, 800-as fordulaton... Emellett a gép rejt bizonyos tuningpotenciált is: most hergeltem meg először kissé (csak a Black Shark miatt, mindenféle xyzmark pontok nem érdekelnek), hogy lássam, mennyire igaz az előzőekben leírt CPU-függőség (meg nyilván azért, hogy jobban fusson a cucc). Ne értsen senki félre, nem vagyok tuningmester, időm sincs rá, nem is vittem túlzásba. A netről keresgéltem beállításokat, teszteredményeket, ezután kipróbáltam azokat. Ez persze néhány, Prime95 alatti kékhalálhoz vezetett... A végleges eredmény: 3960 (440x9) MHz 1.288 volton a processzornál (nem kezdtem el kutatni a minimális stabil feszültséget), 440 MHz 1.8 V-os, gyári feszültségen a memóriáknál, valamint minden egyéb automatikus értéken hagyva a BIOS-ban. Szerencsére az alaplap enged két különböző OC-profilt elmenteni, tehát napi használatra elég a szinte hangtalan, mégis erős gép (esetleg downclock-kal), repkedéshez pedig megy a húzás; itt a hang nem érdekes (bár így sem durva), mert fejhallgatóval játszom. A videokártya alap 625/993 MHz-ét a CCC-ben „húztam”, mégpedig a Sapphire 4850 Toxic változatának órajeleire, azaz 675/1100 MHz-re; a Musashi ventillátorai manuálisan 800-as fordulaton vannak mindig, azaz gyakorlatilag nincs hangjuk.

Látni fogjátok, hogy mennyi eredménye van ezeknek a beavatkozásoknak. A méréseket 3-szor végeztem el minden beállításnál, a Fraps 2.9.9 program segítségével, egy lerepült és elmentett feladat visszajátszásaival. Mértem a RealTemp, RivaTuner és SpeedFan tesztprogikkal hőmérsékleteket is a videokártyán és a processzoron, de az értékek 1-2 fokkal változtak, ezért ezekről grafikon nem készült; a processzor megnövelt igénybevételét egyedül a PWM-es venti, az addiginál árnyalatnyival erősebb hangja jelezte (a fordulatszám CPU-tuningnál már kifutott „felszállóra”, míg addig csak 85-90%-ra). A CCC-ben minden képjavító eljárás maximumon van, a felbontás pedig 1680x1050 pixel.

Végül kíváncsi voltam, hogy a rendszer SSD-re költözése miben mutatkozik meg; stopperórás adatok nincsenek, csak szubjektívek: a rendszer általában sokkal gyorsabb, ahogy azt számtalan teszt bizonyítja, de ez a Black Shark működésében nem érhető tetten.

A nagyon alacsony minimális FPS a közel felrobbanó tárgyak lángja-füstje, illetve az infracsapdák kilövése miatt lehetséges a programban, mert jól van optimalizálva… Létezik olyan addon, amivel az utóbbi ilyen hatását ki tudjuk küszöbölni, de a közeli diavetítős robbanásokkal meg kell barátkoznunk.

Azt hiszem, kimondhatom, hogy a röpke teszt alapján, a játszhatóság szempontjából inkább a processzor ereje és túlhajtása számít, mint a VGA-é, már amennyire szerény tuningos tudásommal ez kimondható. Ugyan a HD4850-ben bizonyára jóval több lehetőség rejlik úgy komolyabb gyári, mint házi tuninggal, és nagyobb felbontásokon (1080p, több monitor…) sem árthat az erősebb, több memóriával ellátott kártya, de egy már adott konfigban inkább a CPU-t érdemes hergelni; leendő vasnál pedig, a mai árakat nézve, s a fenti tesztből kiindulva, erősebb procihoz talán olcsóbban jutunk, mint erősebb VGA-hoz (bár ez platformcserére pont nem vonatkozik...) Azért a jelenlegi hardverekkel kapcsolatban a ED fórumán célszerű körülnézni.

Kipróbáltam a játékot egy laptopon is, az Asus UL80VT típusán. Nem, nem vagyok mazochista, de nemsokára nélkülözni fogom az asztali gépet egy időre, és meg kellett nézni, hogy érdemes-e szenvedni vele. Nos, a kijelző natív felbontásán, bár gyakorlatilag minden alapra van beállítva, végül is játszható. Elnézést kell, hogy kérjek, amiért az asztali géphez hasonló méréseket nem végeztem el, de kb. 30 fps-t produkált a laptop High Performance módban (Power4Gear Hybrid full beállítás, Turbo33 bekapcsolva), a diszkrét GT210M videovezérlőt használva, üvöltő ventillátorral. Elég gyakran megröccen, de nem mondhatni azt, hogy nem fut rajta a játék. A grafika olyan, mint a Hind 95-é, de a gép mozog, itt is valósághűen, és nekem ez a lényeg. Megpróbálkoztam az integrált GMA 4500MHD grafikával is: 6-8 fps „sebességű” diavetítés lett belőle.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.