Bevezető, üzemmódok, hibakódok
Első cikkem kicsit pongyola, rövid, és talán átlagembernek semmitmondó lett. Ezen kicsit felbőszülve a Can-bus rendszer bemutatását inkább átugrom, akit érdekel ITT olvashat róla eleget.
Első pontban érdemes az OBD2 adta lehetőségekről beszélni. Mivel ha a csatlakozó, protokoll szabványos, akkor a fedélzeti diagnosztikának is vannak szabványos üzemmódjai, melyből összesen 9 van. Folyamatában fogalmaztam a dolgot, mert egyes üzemmódok átfedik a másikat.
Üzemmódok
Röviden:
01- Élő adatok
02- Freeze-Frame adatok
03- Hibakód lekérdezés
04- Hibakód törlés
05- Lambda-szonda teszt
06- Nem folyamatosan felügyelt rendszerek (nem szabvány)
07- Főggőben lévő hibák
08- Off-board diagnosztika, célirányos tesztek
09- Jármű specifikus adatok
Ezek a szabvány módozatok. Autóként eltérő lehet az extra szenzorok elérése, például Toyota 21, GM 22-es mód.
1. Mód
Ebben a módban az autónk élő szenzoradatokat jelenít meg: általában a fordulatszám, sebesség, fojtószelep, gázpedál, terhelés, stb. adatokra terjed ki.
Itt azonban meg kell állnom egy kicsit: mitől függ hogy, milyen adatokhoz férhetünk hozzá?
Ha OBD2 autóval rendelkezünk, akkor a szabványban foglalt érzékelők mindegyikéhez hozzáférhetünk. Ezek az üzemanyag- és kipufogó (emisszióval kapcsolatos) rendszerek. A szervizkönyv ezen szenzorokat "Általános OBD diagnosztikai eszköz" hozzáférhetőnek titulálja.
Mit is mond ez?
Elm 327, vagy más "gagyi" adapterrel megnézhetjük, hogy mit művel az autónk menet közben. Ehhez nem kell más, mint egy olyan szoftver, amiben a szabvány által deklarált szenzorok címei be vannak táplálva.
Hogyan is néz ez ki?
Ha a sebességet szeretnénk megjeleníteni (nagyon leegyszerűsítve): az adapteren keresztül kiküldünk egy kérdést, melyben az érzékelőnk címe szerepel, ő pedig ezt megkapja, ha "felismeri" az üzenetet, akkor "Válaszol" rá.
Példa: 010D, 01-üzemmód, 0D-pedig a szenzor címe. Ő válaszként ad 1 byte adatot. (Minden Hexadecimális számrendszerben van.) Majd a megfelelő egyenlet, képlet alapján az alkalmazott szoftverünk megjeleníti az aktuális sebességet.
Ha végiggondoljuk nem is annyira bonyolult, akkor joggal jön a kérdés: Miért nem férünk hozzá mindenhez? Miért kell egy hibakód törlésért, esetleg 10 perces diagnosztikáért olyan sokat fizetnünk?
A gyártók előszeretettel csak a szabványban szereplő (emissziós) szenzorokat "címkézik" megfelelően. Amihez mi is játszva hozzáférhetünk, ez azonban csak töredéke annak, amit valójában tud az autónk.
Példaképp hadd említsem meg az autómat, ami nem valami csúcsmodell: 2008-as SX4 1.5, nincs ESP, 4x4, stb., kivéve ABS, ami ma már kötelező minden autóban. Nagyából olyan 10-15 adathoz férek hozzá (ez már elég baráti támogatottság), azonban a szervizkönyv nem kevesebb mint 50+ szenzort ismertet. Pedig ez csak egy "mi autónk", BMW, Volvo, egyéb luxus kategóriánál 200-300 adat is előfordul.
A diagnosztika azért drága, mert jogdíjat kell perkálni ezekért a titkos "Címekért". A világcégek nyerészkednek pofátlan módon. Nem a felszerelés kerül sokba (a jogdíjhoz képest), sőt nem is a szaktudás. Napi/havi díjat kell fizetni, ami például a Suzukinál 1000 dollár. Ha mindez nem elég, frissítés még ezen felül értendő havonta/negyedévente. Plusz egy olyan szerződés aláírása, amit ha megszeg az ember akkor, azon márka szóba nem áll többet vele, ráadásul be is perelik.
Tehát visszatérve az eredeti témához, 1 mód szabványos, 01 száma. Neten ezen címeket csak PID-nek nevezik. Bepötyögve a Google-be megtalálhatjuk a szabványos Paraméter címeket. LINK
2, 3, 4, 7-es Mód
Hibakódok keletkezésének algoritmusa
A folyamat megértéséhez szükséges egy fogalom tisztázása: üzemciklus. Egy üzemciklus alatt azt értjük, mikor a jéghideg állapotból bemelegszik a motor x °C-ra, majd tartja, ha visszahűl a küszöb érték alá (pl.: 40 fok), akkor kezdődik előröl az üzemciklus.
A hibakódok ennek függvényében tárolódnak az ECU memóriájában. (Kiolvasása a 3-as módban, 03). Ezen belül is három alcsoportra oszthatóak, szokás színnel is jelölni őket.
- Szürke hibák (7. mód, 07): ECU algoritmusa szerint (változó) annyit tesz, hogy a hiba függőben van, mivel akkor tekinti valós hibának a vezérlő, ha 2 vagy több üzemcikluson keresztül a hiba fennáll.
- Piros hibák: a hiba 2 üzemciklus óta fennáll, ilyenkor jelenik meg a MIL-lámpa (kis motor ikon), és a hiba függvényében akár le is "tiltja" az autót.
- Zöld hibák: azok a vörös hibák, melyek nem voltak jelen 3-5 üzemciklusig. A MIL-lámpa kikapcsol, az esetleges korlátozások oldásra kerülnek, azonban a memóriában kiolvashatóak maradnak.
- 40 üzemciklus hibátlan működés esetén a memóriából végleges törlésre kerül, vagy mi magunk töröljük (4.mód, 04).
Freeze frame: Csak piros hibáknál tárolódik, a hiba bekövetkezésekor jelenlévő környezeti paraméterek (01). Fordulatszám, sebesség, fojtószelep helyzete stb. (2. Mód, 02).
5, 6 és 8-as üzemmódok
- 05, lambda szondák tesztfunkciói, 23 különböző paraméter tartozhat ide
- 06, nem előírt rendszerek felügyelete, járműspecifikus EGR, tankszellőztetés stb.
- 08, egyéb Off-board funkciók elérése külső teszt készülékekkel. (gyártó specifikus)
- 09, jármű adatainak lekérése VIN-kód, sorszám stb, ECU adatai
Hibakódok
A hibakódok felépítése:
YXXXX
Y: mindig egy betű. Lehetséges jelölések:
-P: hajtáslánc
-B: karosszéria
-C: futómű
-U: BUS-rendszer
XXXX mindig szám
- Első karakter (hibakód csoportja)
0: szabvány kód,
1: specifikus kód,
2: szabvány kód (ISO és SAE szabvány),
3: két eset lehetséges (a: P3000...P3399 : Specifikus kód; b: P3400-P3999: Szabvány kód ISO és SAE).
- Második karakter (Mely rendszerhez tartozik a hiba)
1,2: Üzemanyag, MAP szenzor
3: gyújtásrendszer
4: Kibocsájtás csökkentő rendszerek
5: Sebesség és üresjárati rendszerek
6: ECU és azok kimenetei
7,8: Sebességváltó
- Harmadik és negyedik karakter (melyik komponens, milyen hiba)
A szabványos hibák kódjait neten sok helyen megtaláljuk, a specifikus kódokról pedig a szervizkönyv ad tájékoztatást. HIBAKÓDOK
Interfészek: Kínai adapterek
Milyen szempontok szerint válasszunk adaptert? Mire van szükségünk, mire nem. Fogós kérdés annak, aki még sohasem használt ilyen eszközt. Persze a "professzionális" eszközöket nem fogom bemutatni, csak a mindenki által elérhető multi protokollos adaptereket.
Hogyan válasszunk?
Döntsük el, hogy folyamatosan szeretnénk-e használni, vagy csak alkalmanként? Mennyire számít a sebessége, sok adatot akarunk megjeleníteni, vagy csak 1-2 PID-ről lenne szó (PID/sec)? A méret sem utolsó a szempontjaink közt. (Főleg akkor, ha kuplung pedál felett van a OBD csatlakozó.) Hibakód olvasásra szinte mindegyik alkalmas, azonban a kivitelezés minőségét mindig tartsuk szem előtt, hatalmas szórás van a piacon.
Olcsóbb cuccok:
Elm 327, kínai olcsó adapterek. Amazon/ebay-en megvásárolhatóak. Magyar online boltokban, vaterán is van belőlük bőven. Szokás klón adaptereknek nevezni őket.
Néhány kép:
Általánosságban elmondható róluk, hogy OBD2 szabvány protokollokat ismerik. Ugyanazon funkciókra képesek, áruk 10$-50$ közt mozog. ELM 327 kompatibilisek.
Adatkapcsolat: Bluetooth, WiFi, USB. Döntsük el melyik a jobb. Szűk keresztmetszet az adatkapcsolat szempontjából egyébként nem a BT vagy a WiFi lesz.
Sebesség: olyan 15-20 PID/sec körül mozognak. De itt is van szórás rendesen.
Minőség: Ha külföldről veszünk, mondjuk ebay, nézzük meg az eladó értékeléseit. 10$ alatt ne nagyon rendeljünk. Ha országon belül vásárolunk, akkor próbáljuk ki ha van rá lehetőség, esetleg csak garanciával (boltból) vegyünk. Bár én nem igazén értem a magyar piacot, 10 $-os adaptereket van ahol 14eFt-ért vesztegetnek.. (Biztos sok a vám, meg az 1000%-os haszonkulcs).
Hibák: Ha kifogunk olyan adaptert ami Kínai a taiwani másolatának a hongkongi kalóz verziója, akkor legrosszabb esetben az interfészünk meg sem fog mukkanni. Jobb esetben, ha akadozva jönnek az adatok, esetleg folyamatosan dobálja a BT, Wifi, Usb kapcsolatot. Ennek okai az alkatrészek silány minősége.
Ilyen adaptert használok:
A márkája: Buyobd,
Típusa: Vgate Icar iV350. kell az iPhone imidzs :)
AZ eladó szerint 4x gyorsabb, mint a hasonló adapterek, 2012-es fejlesztés, stb., sablonszöveg.
Maximum 30 PID/sec-t mértem, nem is olyan rossz ez 20$-ért. Másik fontos dolog, elég jó minőségű cucc, class 2 Bluetooth. Stabil és jól is teszi a dolgát (volt Wifi-s is), van ON/OFF gombja, nem szívja az aksit álló helyzetben.
VIGYÁZAT
Vannak olyan adapterek, melyek a vásárlók beetetésére szolgál pl. itt van egy:
Szép a címkéje, de semmi különbség sincs a fentebb felsorolt adapterekhez képest. Legfeljebb annyi, hogy a vételára pár ezerrel magasabb.
Interfészek: Scantool adapterek
Ezeket az adapterek Scantool.net-ről rendelhetjük, de ebay-en is hirdetik őket. Közel egyformák, kivéve a kommunikáció módját, mely szerint lehet BT és USB, áruk 100$ és 150$ közt mozog. Külföldi oldalakon istenítik nagyon.
Képek:
OBDLink MX
OBDLink
OBDLink SX
Sebesség
Ezek az adapterek a piacon a leggyorsabbak: 60PID/sec (több hivatkozás alapján). Ha USB-s változatra esne a választás (PC v. izmosabb androidos eszköz használata szükséges), akkor a 120 PID/sec sem elképzelhetetlen. (Valóban real time data). Egyébként egy 600Mhz-s androidos telefont már izzasztja rendesen a 30PID/sec is.
Extra funkciól
Milyen protokollt támogat?: Gyakorlatilag mindent, ami a világon létezhet, mivel frissíthető firmware-rel rendelkezik. Ebből kifolyólag folyamatosan érkezik rá a frissítés, még olyan protokollokra is, amiknek igen ritka az előfordulásuk.
Alvó funkció: Folyamatos adatkapcsolatot tesz lehetővé anélkül, hogy leszívná autónk aksiját. Működése teljesen automatikus: figyeli OBD csatlakozón érkező 12 voltot, és ha 10 percig nincs ingadozás (+-0,1 Volt) akkor kikapcsol. Ez azért is jó, mert nem kell nyomkodni, dugdosni indulás előtt. Csak elfordítjuk a kulcsot és már látjuk is az adatokat.
Három év garanciát kapunk, pénz visszatérítési lehetőséget ha nem tetszik. Ebből kiindulva nincs probléma a minőségével.
Interfészek: egyéb adapterek
Eme adapterek elég ritkán kerülnek használatba. Nincsenek pontos adataim róla, de annyi biztos, hogy nem mindegyik ELM 327 kompatibilis, ergo nem férünk hozzá akármilyen szoftverrel, androidos alkalmazással.
Néhány példa:
PLX Devices: Kiwi
100 dolcsiért juthatunk hozzá, a vélemények megoszlanak. Valaki szerint lassú, de hibás példányokra is panaszkodtak már. (ELM 327 kompatibilis)
Garmin ecoRoute
Nem ELM 327 kompatibilis, csak a Garmin által forgalmazott készülékekkel csatlakozhatunk hozzá. Egyébként elég pofás darab. Jó látni, hogy egy nagyobb gyártó is észrevette az OBD eszközök szélesebb felhasználhatóságát. Szintén olyan 100$ körül juthatunk hozzá.
Track Electronics ConsultBT
Nissan Consult protokolljára kihegyezett darab. A Nissannak volt egy olyan heppje, hogy teljesen egyedi csatlakozóval és protokollal látták el az autóikat. Szoftver támogatottságát tekintve fejlődésben van. Több program is béta teszt alatt áll.
A felsorolást még folytathatnám a végtelenségig. Több autó-specifikus készülék is leledzik még a piacon, Volvo, VW, Audi, BMW. Ezek az eszközök azokhoz az autókhoz jönnek jól, melyeket a szabvány előtt (2001) gyártottak. Mivel nem volt szabvány így elképzelhetjük, hogy mennyi ilyen adapter létezik.
Szoftver bemutató: Torque Pro
Azért döntöttem ennek az android platformra épülő szoftver bemutatása mellett, mert az egyik legrugalmasabb program, amit valaha láttam. Android op. rendszerből kifolyólag olyan tulajdonságokkal rendelkezik, melyhez PC-s társai is nagyon nehezen nőhetnek fel.
Támogatott protokollok, kapcsolatok:
SAE J1850 PWM és VPW
ISO 9141-2
ISO 14230-4
ISO 15765-4 CAN (11 és 29 Bites változat is)
SAE J1939 (Teherautó)
Subaru SSM-II (Béta)
Harley Davidson (Béta)
VW/Audi (nem OBD2)
Alfa/Fiat (részleges)
Nissan Consult (Béta)
Kapcsolatok: Támogatja az USB, WiFi és Bluetooth interfészeket. USB esetén android 3.0, vagy annál magasabb verziószámú OS szükséges.
Menürendszer
A programot elindítva egy ízléses felület tárul elénk. Az első olyan program, ami talán jól is néz ki. Kör mentén görgethető ikonok közül az alap funkciókat érhetjük el:
- Valós adatok megjelenítése
- Hibakódok olvasása, törlése
- Térkép nézet
- Teszt eredmények (labda szonda)
- Grafikonok
- Adapter státusz
Telefon menü gombjának megnyomása esetén megjelennek az általános beállítások, és a járművünk profilbeállításai.
Almenük ismertetése
Valós adatok megjelenítése:
Ebben a pontban az elérhető szenzorokat jeleníthetjük meg, valószínűleg ezt a funkciót fogjuk használni a legtöbbet. Ennek megfelelően tudjuk testre szabni, méghozzá annyira, hogy a mutatott értéket többféle óratípusban, nagyságban, elrendezésben, sőt mi több, minimum és maximum értékek kijelzésének beállításával is lehet bíbelődni
AZ órák mozgatása a "fogd és vidd" módszer alapján történik, nincs meghatározott helyük, ha akarjuk egymásba érhetnek, vagy akár a képernyőről is lelóghatnak. Itt jegyzem meg, több görgethető oldal van az órák számára.
Hibakódok olvasása, törlése:
Szokványos módon történik, nincs benne semmi extra, bár eltart egy ideig mire kiolvassa az ECU memóriáját. Majd ha elolvastuk/lejegyeztük, azonnal törölhetjük is. Még annyi említésre méltó, hogy beépített hibakód keresővel is rendelkezik, tehát bepötyöghetjük pl., hogy a P0123 hibakód mit jelent. Jól jön, nem kell böngészni a netet, szervizkönyvet.
Térkép nézet: Itt a megtett utunkat láthatjuk, ha van telepített Google térkép, a GPS adatokat importálja, naplózza.
Teszt eredmények: Itt a már ismertetett önellenőrző funkciókat találhatjuk meg.
Grafikonok: Kiválasztott PID-et naplózza idő, fordulatszám, vagy egy másik PID függvényében. Hasznos lehet ha valamilyen rendellenességre gyanakodunk, vagy csak kíváncsiságunkat szeretnénk kielégíteni.
Adapter státusz:
Hasznos, az adapterre vonatkozó önellenőrző tulajdonságok vannak itt. Ezen felül többek közt a ECU 09-es módja is. VIN, használt protokoll stb. Ezen belül a hibásan küldött adatok számát nézhetjük meg. (Kiváló segítség, hogy rájöjjünk, hogy adapterünk egy hulladék.) Az adapter sebességét is itt láthatjuk MIN/MAX/átlag formátumban. Egyéb státus információk is itt foglalnak még helyet.
Torque Pro folytatás
Beállítások
Itt inkább nem mutatom be egyenként az összes menüpontot, de 1-2 fontosabb dolgot kiemelnék.
Témák:
Nagyszerű lehetőség arra hogy, autónk arculatához szabjuk a kijelzőket. A tulaj weblapján pontos utasítások vannak, hogy hogyan kreálhatunk saját témát, az elkészített arculatot pedig feltölthetjük a webre, vagy ha kedvünk van böngészhetjük más emberek témáit.
Egyedi PID-ek hozzáadása:
Az első olyan opció, amit más programban nem találhatunk meg. Ha ne adj isten valamilyen forrásból hozzájutnánk autónk egyedi szenzor címeihez hexában, esetleg egyedi címzést választva, megfelelő egyenlet beírásával kinyerhetünk extra adatokat.
Adatnaplózás, feltöltés:
A kijelölt szenzorokat és a GPS adatokat feltölthetjük a webre (fejlesztő biztosít helyet neki), beállíthatjuk milyen gyakorisággal tegye, stb. Ha pedig net elé kerülünk, bejelentkezve a weboldalra, térképre vetítve megnézhetjük merre jártunk és a hozzájuk fűzött PID-ek adatait. Természetesen ott van Facebook, Twitter megosztási lehetőség is, ha esetleg az M1-es autópályán épp 300 km/h-val szaggattunk...
Riasztások: Megfigyelt szenzorokhoz csatolhatunk min/max riasztásokat. Ez teheti szóban(!), elég idegesítő csipogással, vagy adott óra villogtatásával (a szóbeli figyelmeztetés kicsit olyan, mint a repülőkön).
Külső GPS: lehetőségünk van külső Bluetooth-os GPS vevőt csatlakoztatni, ami nagyobb pontossággal és frissítési frekvenciával bír. A dual BT (adapter+GPS) megoldható, mert már támogatott, de ennek ellenére a HTC és Samsung termékek nem hajlandóak normálisan működni, fagyás stb. előfordul (Tulaj panaszkodik is rá rendesen).
Pluginok: Lehetőségünk van beépülők készítésére. Ehhez a keretfájl a tulajdonos weblapjára fel van töltve.
A Play áruházban, már elérhetőek más szerzők által készített pluginok:
Torque scan
Ha visszaemlékeztek a cikk elejére, azt írtam, hogy nem minden PID-hez férünk hozzá a gyártók nyerészkedése miatt.
Ez a kis programocska arra hivatott, hogy rejtett PID-eket keressünk, méghozzá úgy, hogy szisztematikusan végigkérdezgeti az ECU-t ha nincs válasz akkor továbblép, ha van akkor menti a kapott adatot. Ez eltart 4-5 órán keresztül is, gyorsasága függ az adapterünk sebességétől.
Ha találtunk valamit amire érkezett válasz, akkor ezt a címet beírva az egyedi PID-ek közé folyamatosan nézegetve rájöhetünk, mit is akar közölni az autónk (más kérdés ha 4 byte hexa adat jön, nehéz kibogozni).
Nincs más dolgunk mint lefeküdni, és éjszaka izzadságban fetrengve, hajnalban kiugorva az ágyból felkiáltani: Ez biztos az Injektor befecskendezési hossza milliszekundumban mérve!, melynek egyenlete: (([cím]*2)/65.463 nem valós :))
Egyébként vannak őrült emberek: a torque PID adatbázisa egyre bővül, már elérhető jó pár cégcsoport egyedi szenzor adatai, még ha nem is teljes a lista.
Track Recorder:
Ez a kép mindent elárul erről a pluginról:
Telefonunk kamerája képére rávetíti az aktuális szenzoradatokat, majd menti is. Rögzített videóban a mutatók, órák értékei égetve vannak, semmilyen extra szerkesztgetést már nem igényel.
Haveroknál lehet feszíteni, meg "sumaherest" játszani.
RacingMeter
Elég ügyes plugin, a szokásos értékek jelzésén felül az aktuális sebességi fokozatot is mutatja (sebesség, fordulatszám adatokból).
LiveView
Nincs fordulatszámmérő az autódban, esetleg egy olyan adatot akarsz látni, amit eddig nem?
Itt a megoldás: Sony Ericsson LiveView MN800
A műszerfalba építve is kiváló megoldás lehet. Ára olyan 40$ körül alakul.
Mindez mennyibe kerül?: A Torque pro: 1000Ft, A RacingMeter 1300Ft. A többi plugin ingyen van.
Követelmények: ELM 327 kompatibilis adapter, de támogatott a Scantool széria is. Nem árt egy 800-1000Mhz androidos eszköz a szaggatásmentes futás miatt. Első szériás ZTE Blade telefonomat állítottam csatasorba, kicsid döcögős még úgy is, hogy minden felesleges programot letöröltem (számológép, naptár stb, SIM kártya nélkül, repülő üzemmódban).
Összegzés
Ez a kis összeállítás talán kedvet csinál egy-két embernek ahhoz, hogy belevágjon a diagnosztikába. Bár ez nem csak diagnosztika: megjeleníthetjük a fordulatszámot olyan autóban, amiben nincs is mérőóra. Akár komplett műszerfalat varázsolhatunk telefonból, táblagépből.
Az anyagiak sem vészesek, ha összeszámoljuk egy 5000 Ft-s adaptert használva, 1000 Ft a Torque Pro, tehát 6000 Ft-ért kapunk egy jó kis játékot. Ehhez azért elvetemültnek kell lenni.
Következő részben fogalmam sincs mit írok, valószínűleg a saját konfigurációmat mutatom be. Mit támogat, mit nem, kísérletet teszek PID keresésére. (Az üzemanyagszintet szeretném lekérni, sajnos nekem nem szabvány.)
Köszönöm, hogy elolvastátok!