2024. április 26., péntek

Gyorskeresés

Android alkalmazásfejlesztés 1. rész: számológép

Szeretnélek elkalauzolni titeket az Android alkalmazásfejlesztés alapjaiba egy egyszerű példán keresztül.

[ ÚJ TESZT ]

Felület

Több módon kezdhetünk neki egy alkalmazás fejlesztésének. Ebben az esetben a felület eléggé adott, esetleg apró dolgok saját szájízre módosítása lehetséges, de célszerű ezzel kezdeni a fejlesztést.

A project létrehozása után a Studio alapból megnyitja a számunkra fontos két file-t, ezekből a layout xml file-ra lesz most szükségünk.

A Studionak van ún. drag & drop felülete, amivel felrakhatóak az elemek a felületre, akinek ez kézzelfekvőbb, az használja nyugodtan, de komolyabb projekteknél már egyáltalán nem ajánlom ezt a megoldást, így én most is átváltok lent a "text" felületre.

Az alapból belegenerált "Hello World!" layout-ra nincs szükségünk, így a benne lévő mindent lehet kukázni.

Layoutok a teljesség igénye nélkül

A layoutok lényegében azok az elemek, amik magukban tartalmaznak más elemeket. Tehát ezek fogják össze a View elemeket. Hajjajj, még egy új szó. :)
A két leggyakoribb layout:

- LinearLayout: Értelemszerűen lineáris elrendezésbe rakja a benne szereplő elemeket.
- RelativeLayout: Az előzőből kiindulva nem meglepő, hogy ez pedig egymáshoz képest relatívan helyezi el az elemeket.

View a teljesség igénye nélkül

A View-k lényegében azok az elemek, amikkel interakcióba lép a felhasználó. Ebből már sokkal több fajta létezik, talán a leggyakoribb a Button és a TextView.

Fontos, hogy egy layout xml csak egy gyökérelemet tartalmazhat (ez nem újdonság azoknak, akik már láttak XML file-okat).

Gyors átgondolás után megállapítható, hogy bizony lineáris elrendezésre lesz szükségünk, így kezdjük is egy LinearLayout-tal a felépítést.

A tag tulajdonságaiba itt nem fogok belemenni, elég beszédesek, ha mégis igényelne magyarázást, akkor azt a komment szekcióban teszem meg. :)

Ideje továbbgondolni. Mikre van szükségünk? Gombokra! Naná. Viszont milyen elrendezésben? Egy LinearLayout csak egymás alá dobálná őket. Hát az bizony nem jó.
Gyors gondolkodás után megszületik a válasz: Több LinearLayout más orientációs elrendezésben! Ez már sokkal jobban hangzik. Viszont, ha kicsit belegondolunk, akkor ez bizony egy táblázat lesz. Csak gondolt erre a Google és van valamilyen Layout, ami táblázatként működik... Csapjuk fel a Google!
Elég konkrét eredmények alapján már meg is ismerkedhetünk a TableLayout-al!
A működése pont jó nekünk, hát használjuk!

Hát kinézni még mindig nem néz sehogy. Ideje belerakni a gombokat!
Egy alap számológépen négysornyi gomb van, hát kezdjük akkor a sorakozást!

Hmm, az első sor után már egész jól is néz ki a dolog.
A további 3 sort is felrakjuk a layoutra és már egész számológép kinézete van a dolognak.

Valami hiányzik... A végeredményt is jó volna valahova kiírni!
Ehhez egy sima TextView lesz segítségünkre.

Már egész pofás a dolog. Most kitérünk két fontos tag tulajdonságra.

android:id
Magért beszél, de azért leszögezem, hogy ez egy egyedi megkülönböztető és minden elemnek más és más kell legyen. Ezekkel lehetséges hivatkozni az elemekre a valós kódból.

android:onClick
Ez is eléggé egyértelmű, de jobb kitérni rá. Itt lehet definiálni, hogy milyen esemény hajtódjon végre az adott view érintésénél.

Még pár tulajdonsággal kiegészítettem a tag-eket, ezekről sem szándékozok most beszélni, a funkcionalitást nem befolyásolják, csak designbeli okai vannak.

Példa:

<Button
android:text="7"
android:textSize="14pt"
android:id="@+id/button7"
android:layout_width="25pt"
android:layout_height="25pt"
android:layout_weight="1"
android:onClick="handleClick" />

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.